JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Kommentar

Norwegian og Widerøe utfyller hverandre

Norwegians oppkjøp av Widerøe synes å ha mange positive sider ved seg, skriver Kjell Werner.

Norwegians oppkjøp av Widerøe synes å ha mange positive sider ved seg, skriver Kjell Werner.

Erlend Angelo

Dette er et meningsinnlegg. Det er skribentens mening som kommer til uttrykk. Du kan sende inn kronikker og kronikkinnlegg til FriFagbevegelse på epost til debatt@lomedia.no
Warning
Oppkjøpet er kort og godt offensivt og oppløftende.

Flyselskapet Norwegian vil ha Widerøe under sine brede vinger. 

Torsdag ble det kjent at Norwegian har inngått avtale om å kjøpe Widerøe. Selskapene skal fortsette under sine egne navn, men Widerøe blir et datterselskap av Norwegian. Widerøes hovedkontor forblir i Bodø.

Norwegian dekker de lange rutene mens Widerøe sørger for å binde Norge enda mer sammen på kortbanenettet.

Norwegian og Widerøe er derfor ikke for konkurrenter å regne. Bare på noen få ruter er de i dag overlappende. Selskapene utfyller hverandre altså på en god måte.

Norwegian har nylig lagt inn tilbud på å fly flere av de statsstøttede flyrutene på kortbanenettet. Disse budene står fast også etter Norwegians oppkjøp.

Ifølge Norwegian-sjef Geir Karlsen vil det sammenslåtte selskapet kunne spare mellom 200 og 300 millioner kroner på synergieffekter. Han poengterer at, slik planen er i dag, er det ikke lagt opp til noen nedbemanninger.

«Avtalen vil sikre et enda bedre tilbud til passasjerene i Norge, tilrettelegge for mer effektiv drift som legger grunnlaget for en sterk, norsk luftfartsindustri med norske arbeidsplasser og ryddige arbeidsvilkår», sier Norwegian-sjefen. Positive ord som samtidig forplikter.

Ord som «synergieffekter» og «mer effektiv drift» har lett for å gå ut over de ansatte.

Det er imidlertid grunn til å merke seg at lederen i Norsk Flygerforbund, Aleksander Waasland, er positivt avventende. Han forventer at den gode kulturen i Widerøe videreføres og kanskje forsterkes i det nye konsernet.

Norwegian er størst på det norske markedet med rundt halvparten av passasjerene. Widerøe har en andel på 20 prosent. Det er bare ett hinder på flyturen: Oppkjøpet må godkjennes av Konkurransetilsynet.

Sammenslåingen av Norwegian og Widerøe vil naturlig nok innebære at denne aktøren samlet sett får en sterkere posisjon i Norge.

Men SAS vil fortsatt være en sterk konkurrent på både pris og tilbud. Det hører med til historien at Widerøe i flere år lå under vingene til SAS.

Dersom Konkurransetilsynet skulle vende tommelen ned for Norwegians oppkjøp, vil Widerøe trolig komme i spill.

Da kan resultatet bli at et utenlandsk selskap kjøper opp Widerøe, noe som fort kan føre til dårligere betingelser for de ansatte.

I stedet for å gi utbytte til eierne har Norwegian-ledelsen investert i større volum på virksomheten. Det kan i neste omgang gi positive økonomiske resultater, til glede for både ansatte og eiere. Og et godt flytilbud for det norske folk.

Norwegians oppkjøp av Widerøe synes å ha mange positive sider ved seg.

Oppkjøpet er kort og godt offensivt og oppløftende. Widerøe sikres på norske hender og Norwegian får enda mer luft under vingene. 

Annonse
Annonse