JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.
FriFagbevegelse skrev mandag om Johan Nyström, som forteller at han måtte legge ned sitt transportforetak på grunn av for lave lønninger fra PostNord. Her svarer PostNord på kritikken.

FriFagbevegelse skrev mandag om Johan Nyström, som forteller at han måtte legge ned sitt transportforetak på grunn av for lave lønninger fra PostNord. Her svarer PostNord på kritikken.

Aurora Brækhus-Sjølie

Postnord svarer:

Postnord: «Ingen butikk uten fornøyde leverandører»

Vi tror ikke at vi hadde hatt en så stor andel lojale samarbeidspartnere, dersom vi ikke hadde gitt dem konkurransedyktige betingelser, skriver Postnord.
14.12.2021
11:38
16.12.2021 11:04
Dette er et meningsinnlegg. Det er skribentens mening som kommer til uttrykk. Du kan sende inn kronikker og debattinnlegg til FriFagbevegelse på epost til debatt@lomedia.no

FriFagbevegelse skrev mandag om Johan Nyström, som forteller at han måtte legge ned sitt transportforetak på grunn av for lave lønninger fra PostNord.

Vi har et godt samarbeid med mange transportleverandører, og gleder oss over lange og gode relasjoner. Mange av dem har vi samarbeidet med i over 20 år. I gjennomsnitt varer avtalene med transportører i syv år. Det tar vi som et signal på at leverandørene trives godt sammen med oss.

For uten transportleverandører kan ikke PostNord drive butikk. Derfor er vi opptatt av å sikre lønnsom drift for våre leverandører, basert på avtaler med tilstrekkelig oppdrag – som sikrer lønn til sjåfører som er i henhold til norsk lønnsnivå. Og så vidt vi kan se er marginene for våre største, norske leverandører gode. I 2020 hadde PostNord Norge et resultat (EBIT) på 2,7 prosent, mens snittet for våre største norske leverandører samme år var på 4,1 prosent (EBIT) i resultatmargin.

De norske transportører utfører 96,3 prosent av alle våre transportoppdrag i Norge, målt i kroner, og denne andelen har vært økende de siste årene. Vi har tidvis hatt utfordringer med tilstrekkelig kapasitet i perioder med svært høy volumvekst. Det har gitt rom for et økende antall norske transportører som har faste oppdrag for PostNord. Omsetningsveksten på netthandelstransport fra 2019 har vært på 77 prosent, som sier noe om volum- og pakkeveksten. Vi bruker primært norske selskaper til å transportere varer, men når det er manglende kapasitet i markedet bruker vi også utenlandske selskaper. Disse står for i underkant av fire prosent av våre oppdrag, målt i kroner.

Vårt samarbeid med leverandører reguleres gjennom avtaler med dem. Vår modell for å avtale pris med leverandørene avhenger av en rekke faktorer, blant annet drift på kjøretøyet, drivstoff og lønn til sjåfør. Vi har et godt kontrollsystem for å beregne rett prisnivå, med kalkyler, tariffer, fraktkalkulator og ruteplaner. Vi tror ikke at vi hadde hatt en så stor andel lojale samarbeidspartnere, dersom vi ikke hadde gitt dem konkurransedyktige betingelser.

I tillegg skal leverandører av PostNord skal gjennom transportøravtale bekrefte at sjåfører som gjennomfører transportoppdrag får rett lønn iht. PostNord sin standard «Code of Conduct leverandøravtale». Dette skal sikre at transportører etterlever etiske retningslinjer og gjeldende lovverk. Vi følger opp dette gjennom revisjoner av leverandører som må dokumentere etterlevelse av avtale.

PostNord jobber aktivt for å sikre forsvarlig lønn og anseelse både for våre sjåfører og våre leverandørers sjåfører gjennom NHO Logistikk & Transport, Tariffutvalget og i dialog med kontrolletatene. Vi tar vårt ansvar for å unngå sosial dumping i næringen vår, både fordi vi vil skape trygge arbeidsplasser for våre ansatte og leverandører – og fordi vårt omdømme som seriøs aktør er viktig for å hevde oss i markedet.

Vi er ikke feilfrie, selv om vi gjør så godt vi kan. Avvik kan forekomme, og feil og mangler kan oppstå. Men hvis noen av våre leverandører har blitt presset ned mot kilometersatser som ikke er bærekraftige i det norske markedet, så ønsker vi å komme i kontakt med disse umiddelbart.

Les saken: Postnord stjeler penger fra lastebil-bedrifter, mener sjåfør

Var dette interessant? Vil du dele den med noen andre?
14.12.2021
11:38
16.12.2021 11:04



Mest lest

KONSUM: Tusener på hjemmekontor har økt sitt alkoholkonsum. Mest økning er blant godt utdannede og barneforeldre.

KONSUM: Tusener på hjemmekontor har økt sitt alkoholkonsum. Mest økning er blant godt utdannede og barneforeldre.

Eirik Dahl Viggen

«Hanne» så at kollegaen var beruset på Teams: – Det er ufattelig hvor lenge man kan gå slik i en statlig jobb

TØFF MEKLING: Egil André Aas og resten av forhandlingsdelegasjonene kom ikke i mål før 18 etter den fastsatte fristen. Tidsbruken ga et lønnsoppgjør med lav- og likelønnsprofil.

TØFF MEKLING: Egil André Aas og resten av forhandlingsdelegasjonene kom ikke i mål før 18 etter den fastsatte fristen. Tidsbruken ga et lønnsoppgjør med lav- og likelønnsprofil.

Ole Palmstrøm

Blir ikke streik i staten: Her er den nye lønna til de ansatte

LO-leder Peggy Hessen Følsviks nye lønn er på 1 473 066 kroner.

LO-leder Peggy Hessen Følsviks nye lønn er på 1 473 066 kroner.

Jan-Erik Østlie

Ny lønn for LO-ledelsen – se hva de tjener

Håkon Mosvold Larsen / NTB

Kommuneansatte har fått ny lønn – men lærerne varsler streik

SJÅFÆR: Rebecca Husom (22) er Norges yngste yrkessjåfør, og anbefaler varmt å velge denne veien.

SJÅFÆR: Rebecca Husom (22) er Norges yngste yrkessjåfør, og anbefaler varmt å velge denne veien.

Alf Ragnar Olsen

Rebecca (22) er en av Norges yngste yrkessjåfører. Her er hennes råd

LÆRES IKKE PÅ EN DAG: Det tar år å opparbeide seg kompetansen og kunnskapen som trengs for å lage delene til turbinene. Roar Sandmoen begynte i bedriften som lærling 16 år gammel i 1979. Han vet hva som skal til.

LÆRES IKKE PÅ EN DAG: Det tar år å opparbeide seg kompetansen og kunnskapen som trengs for å lage delene til turbinene. Roar Sandmoen begynte i bedriften som lærling 16 år gammel i 1979. Han vet hva som skal til.

Håvard Sæbø

Dette verkstedet kan bidra til å løse strømkrisa: – Men da må politikerne satse på vannkraft

I mars hvert år kan det drysse bonus over Jonny Meland i Hydro.

I mars hvert år kan det drysse bonus over Jonny Meland i Hydro.

Martin Guttormsen Slørdal

Er Jonny feilfri på jobb, kan han få en månedslønn i bonus

Enigheten i Landsoverenskomsten for elektrofag (LOK) har ei økonomisk ramme på 3,7 prosent. (Arkivfoto)

Enigheten i Landsoverenskomsten for elektrofag (LOK) har ei økonomisk ramme på 3,7 prosent. (Arkivfoto)

Erlend Angelo

Den nye elektrikerlønna: 8,99 mer i timen og bedre betingelser for arbeidsreiser

Først i fjor ble Katrine tilkjent 1,67 millioner. Nå vil hun hjelpe andre.

Først i fjor ble Katrine tilkjent 1,67 millioner. Nå vil hun hjelpe andre.

Per Flakstad

Katrine ble slått ned på jobb. Så startet en 13 år lang kamp mot Nav

UNØDIG DELTIDSBRUK?: Teknikmagasinet er ikke på linje med regjeringens ønsker om høyere stillingsbrøk i sine siste annonser. Bildet er tatt utenfor en annen filial enn den som er omtalt i saken.

UNØDIG DELTIDSBRUK?: Teknikmagasinet er ikke på linje med regjeringens ønsker om høyere stillingsbrøk i sine siste annonser. Bildet er tatt utenfor en annen filial enn den som er omtalt i saken.

André Kjernsli

Stillingsannonse på én prosent sjokkerer fagbevegelsen

Eirik Dahl Viggen

Mekling på overtid i staten: – Det er jævlig vanskelig

ERFAREN:  – Få deg fast jobb og bli medlem av en fagforening, råder det fortsatt stolte medlemmet av Handel og Kontor.

ERFAREN: – Få deg fast jobb og bli medlem av en fagforening, råder det fortsatt stolte medlemmet av Handel og Kontor.

Brian Cliff Olguin

Torbjørn (92) har vært fagorganisert i snart 70 år. Her er hans beste råd

KLARE FOR KAMP: Vidar Martin Hasle Jensen og Lars Martin Mediaas i NTL Kommunal- og distriktsdepartementet er klare for å gå i streik om ikke kravene fra LO Stat blir møtt hos Riksmekleren.

KLARE FOR KAMP: Vidar Martin Hasle Jensen og Lars Martin Mediaas i NTL Kommunal- og distriktsdepartementet er klare for å gå i streik om ikke kravene fra LO Stat blir møtt hos Riksmekleren.

Eirik Dahl Viggen

Statsansatte venter på meklinga: – Vi er streikeklare

Fagforbundets leder Mette Nord og Fellesorganisasjonens leder Mimmi Kvisvik er ferdige med årets kommuneoppgjør mot motparten KS.

Fagforbundets leder Mette Nord og Fellesorganisasjonens leder Mimmi Kvisvik er ferdige med årets kommuneoppgjør mot motparten KS.

Per Flakstad

Kronetillegg til alle og bedre betaling for turnus. Dette er den nye lønna for kommuneansatte

MÅ BLI ENIGE: LO Stats forhandlingsleder Egil André Aas mekler parallelt med blant andre lederne av Akademikerne stat og Unio stat, Kari Tønnesen (t.v) og Guro Lind.

MÅ BLI ENIGE: LO Stats forhandlingsleder Egil André Aas mekler parallelt med blant andre lederne av Akademikerne stat og Unio stat, Kari Tønnesen (t.v) og Guro Lind.

Arash Nejad

Meklingen for ansatte i staten er inne i siste fase – det kan bli streik tirsdag

Colourbox

Tøffe krav fra bryggeribransjen: Nær 900 kan gå ut i streik

Debatt

Om det er ønskelig å holde inflasjonen nede bør man ikke gjennomføre tiltak som rammer arbeiderklassen, skriver Erik J. Jørgensen. (Illustrasjonsfoto)

Om det er ønskelig å holde inflasjonen nede bør man ikke gjennomføre tiltak som rammer arbeiderklassen, skriver Erik J. Jørgensen. (Illustrasjonsfoto)

Brian Cliff Olguin

«Når er det arbeiderklassens tur til å kjenne på at økonomien går godt?» spør tømrerlærling Erik

FASTLÅST: Lønnsoppgjøret i Spordrift kom ikke lengre enn til forhandlinger om arbeidstid. Nå må Riksmekleren se om det partene kan bli enige. (Illustrasjonsfoto)

FASTLÅST: Lønnsoppgjøret i Spordrift kom ikke lengre enn til forhandlinger om arbeidstid. Nå må Riksmekleren se om det partene kan bli enige. (Illustrasjonsfoto)

Morten Hansen

Jernbaneansatte bryter forhandlingene – kom ikke lenger enn til arbeidstid

Kommentar

Næringsminister Jan Christian Vestre lover nye retningslinjer for lederlønn i statlige selskaper.

Næringsminister Jan Christian Vestre lover nye retningslinjer for lederlønn i statlige selskaper.

Jan-Erik Østlie

«Det blir usolidarisk når statlige selskaper gir toppledere pensjoner vi andre bare kan drømme om»

Alf Ragnar Olsen

Kravet fra staten overrasket NTL-lederen – men hun anbefaler resultatet