JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Postnord svarer:

Postnord: «Ingen butikk uten fornøyde leverandører»

FriFagbevegelse skrev mandag om Johan Nyström, som forteller at han måtte legge ned sitt transportforetak på grunn av for lave lønninger fra PostNord. Her svarer PostNord på kritikken.

FriFagbevegelse skrev mandag om Johan Nyström, som forteller at han måtte legge ned sitt transportforetak på grunn av for lave lønninger fra PostNord. Her svarer PostNord på kritikken.

Aurora Brækhus-Sjølie

Dette er et meningsinnlegg. Send inn debattinnlegg til debatt@lomedia.no
Vi tror ikke at vi hadde hatt en så stor andel lojale samarbeidspartnere, dersom vi ikke hadde gitt dem konkurransedyktige betingelser, skriver Postnord.

FriFagbevegelse skrev mandag om Johan Nyström, som forteller at han måtte legge ned sitt transportforetak på grunn av for lave lønninger fra PostNord.

Vi har et godt samarbeid med mange transportleverandører, og gleder oss over lange og gode relasjoner. Mange av dem har vi samarbeidet med i over 20 år. I gjennomsnitt varer avtalene med transportører i syv år. Det tar vi som et signal på at leverandørene trives godt sammen med oss.

For uten transportleverandører kan ikke PostNord drive butikk. Derfor er vi opptatt av å sikre lønnsom drift for våre leverandører, basert på avtaler med tilstrekkelig oppdrag – som sikrer lønn til sjåfører som er i henhold til norsk lønnsnivå. Og så vidt vi kan se er marginene for våre største, norske leverandører gode. I 2020 hadde PostNord Norge et resultat (EBIT) på 2,7 prosent, mens snittet for våre største norske leverandører samme år var på 4,1 prosent (EBIT) i resultatmargin.

De norske transportører utfører 96,3 prosent av alle våre transportoppdrag i Norge, målt i kroner, og denne andelen har vært økende de siste årene. Vi har tidvis hatt utfordringer med tilstrekkelig kapasitet i perioder med svært høy volumvekst. Det har gitt rom for et økende antall norske transportører som har faste oppdrag for PostNord. Omsetningsveksten på netthandelstransport fra 2019 har vært på 77 prosent, som sier noe om volum- og pakkeveksten. Vi bruker primært norske selskaper til å transportere varer, men når det er manglende kapasitet i markedet bruker vi også utenlandske selskaper. Disse står for i underkant av fire prosent av våre oppdrag, målt i kroner.

Vårt samarbeid med leverandører reguleres gjennom avtaler med dem. Vår modell for å avtale pris med leverandørene avhenger av en rekke faktorer, blant annet drift på kjøretøyet, drivstoff og lønn til sjåfør. Vi har et godt kontrollsystem for å beregne rett prisnivå, med kalkyler, tariffer, fraktkalkulator og ruteplaner. Vi tror ikke at vi hadde hatt en så stor andel lojale samarbeidspartnere, dersom vi ikke hadde gitt dem konkurransedyktige betingelser.

I tillegg skal leverandører av PostNord skal gjennom transportøravtale bekrefte at sjåfører som gjennomfører transportoppdrag får rett lønn iht. PostNord sin standard «Code of Conduct leverandøravtale». Dette skal sikre at transportører etterlever etiske retningslinjer og gjeldende lovverk. Vi følger opp dette gjennom revisjoner av leverandører som må dokumentere etterlevelse av avtale.

PostNord jobber aktivt for å sikre forsvarlig lønn og anseelse både for våre sjåfører og våre leverandørers sjåfører gjennom NHO Logistikk & Transport, Tariffutvalget og i dialog med kontrolletatene. Vi tar vårt ansvar for å unngå sosial dumping i næringen vår, både fordi vi vil skape trygge arbeidsplasser for våre ansatte og leverandører – og fordi vårt omdømme som seriøs aktør er viktig for å hevde oss i markedet.

Vi er ikke feilfrie, selv om vi gjør så godt vi kan. Avvik kan forekomme, og feil og mangler kan oppstå. Men hvis noen av våre leverandører har blitt presset ned mot kilometersatser som ikke er bærekraftige i det norske markedet, så ønsker vi å komme i kontakt med disse umiddelbart.

Les saken: Postnord stjeler penger fra lastebil-bedrifter, mener sjåfør

Warning
Annonse
Annonse