Det er helt riktig at det ikke finnes krav til sikkerhet i førermiljøet i bussene, skriver Ove Solberg.
Privat
Debatt
«Vi ber ikke om for mye når vi ber om sikre arbeidsplasser i bussene»
Vi har ingen å miste – og vi vet hvordan vi kan nå målet.
«La oss slippe å miste flere kolleger. Gjør det skikkelig med en gang», skriver Ørjan Takle, nestleder i Norsk Transportarbeiderforening Vestland, i et innlegg på FriFagbevgelse. Jeg kunne ikke vær mer enig.
Ørjan Takle peker på en rekke viktige momenter i innlegget sitt. Momenter som Fagforbundet er helt enig i.
Les Ørjan Takles innlegg her: «I jakten på billig kollektivtransport, har bussen blitt en farlig arbeidsplass»
Det er helt riktig at det ikke finnes krav til sikkerhet i førermiljøet i bussene. Dermed sitter bussjåførene beskyttet av lakk og plast, som er marginalt mer solid enn plasten i et yoghurtbeger. Det finnes ikke kollisjonsputer som i andre kjøretøy.
Vi er enige med kollegene i Fellesforbundet om at dette går alt for treigt og med altfor svake virkemidler. Ørjan Takle peker på anbudssystemet som en viktig årsak til at bussjåførenes trygghet blir en salderingspost.
Hele LO-familien er enige om at noe må gjøres, og noe må gjøres nå. Takle skriver at det ikke spiller noen rolle om forbedringer gjøres med EU-bestemmelser, nasjonale krav eller krav fra de fylkeskommunale oppdragsgiverne.
Det skal være sikkert og visst at vi ikke ber om for mye når vi ber om sikre arbeidsplasser i bussene.
Heldigvis finnes det en løsning, en løsning som både vi i Fagforbundet og Fellesforbundet er enige om. Dette er en løsning som vi har pekt på før. Hele problemet blir løst hvis vi kvitter oss med anbudssystemet og tar kollektivtrafikken tilbake i offentlig regi.
Dersom fylkeskommunene eier og driver busstilbudene kan vi som samfunn bestemme selv. Vi trenger ikke verken velvilje fra EU eller andre.
Det er riktig som Ørjan Takle skriver: At en total utskifting av bussene i Norge vil ta tid, lang tid. Men vi trenger ikke gjøre ventetiden lenger enn den behøver.
«Det må skaffes i overkant av 1000 nye sjåfører i året for å få kollektivtrafikken til å gå rundt. Da må det være et poeng å ta godt vare på de vi allerede har», skriver Takle.
Så ansvarlige myndigheter på fylkeskommunalt, nasjonalt eller europeisk nivå, hør vår bønn.
Vi ber om sikrere arbeidsplasser.
Vi trenger ikke be pent. Vi kan i god faglig tradisjon stille krav, men da må vi ha en motpart som kan og vil høre. Det får vi hvis vi kvitter oss med prisjaget anbudssystemet skaper og tar busstrafikken tilbake i offentlig regi.
Debatt: «Dette er ikke en «utfordring». Dette er KRISE», skriver sykepleier Rebekka.
Mest lest
Du slipper å skatte av utbetalinga fra Nav.
Hanna Skotheim
Nav: Nå kommer ekstrautbetalingen
Søk i ulike yrker nederst i saken.
Rudfjord/Ruter, Angelo, Privat, Rasmussen, Colourbox
Nye tall: Dette er lønna i over 350 yrker
Synnøve Hovland-Nærø har en jobb som krever mye av henne både psykisk og fysisk.
Anne Marthe Vestre Berge
Etter at Synnøve har gjort en jobb, hender det hun setter seg i firmabilen og skriker
Engangsutbetalingen gjelder for de med minstesats. Se de ulike nivåene nedover i saken.
Hanna Skotheim
88.000 uføre får ekstra penger i februar
Jana Walzer jobber ufrivillig deltid som renholder for ISS i Steinkjer. Hun vil helst ha heltidsstilling, men tror ikke den nye regelen om heltid i arbeidsmiljøloven kan hjelpe henne til å få det.
Sebastian Bang
Jana får ikke jobbe mer – selv om nye regler ble innført 1. januar
– Det er en tragedie, fordi det nå gjelder hele landet. Det har vært varslet lenge og alle har visst om det, sier tillitsvalgt Roger Nordland i Frost Kraftentreprenør.
Jan-Erik Østlie
Norge trenger desperat mer strøm – men de som bygger kraftnettet mister jobben
Herman Bjørnson Hagen
«Sara» varsla om at skipperen seksuelt trakasserte henne: – Jeg vurderte å hoppe på sjøen
Vernepleier Marte Bogstad mener jobber hun og kollegene gjør ikke verdsettes godt nok.
Simen Aker Grimsrud
Marte var en av lønnstaperne i fjor: – Det er åpenbart urettferdig
– Når det blir snakk om helsearbeideres samfunnsansvar går det en faen i meg: Storsamfunnet har ikke akkurat tatt godt vare på oss.
Marie Louise Somby/Árvu
Ann (58) sa opp jobben som sykepleier og ble vikar. Hun har ikke angret
De hadde hastemøte, olje- og energiminister Terje Aasland (f.v.), Bjørn Sigurd Svingen og Torhild Løkken fra Fellesforbundet, og næringsminister Jan Christian Vestre.
Pressefoto
Hastemøte om strømstreik: Aasland og Vestre kalte inn «opprørere»
Kommentar
Oljefondsjef Nicolai Tangen må se i øynene at 2022 ble en finansiell nedtur, skriver Kjell Werner.
Yngvil Mortensen
«Oljefondets tap bør være en tankevekker for nordmenn»
Rødt vil ha hele jernbanen samlet i én organisasjon.
Leif Martin Kirknes
Vil legge ned Bane Nor: – Åpenbart at noe ikke fungerer som det skal
Lina Scholz kjører brøytebil for å gjøre veiene tryggere. Derfor er hun opptatt av å formidle hvordan bilister skal unngå å skape farlige situasjoner i møte med dem.
Guro Gulstuen Nordhagen
Brøytebilsjåfør Lina er møkk lei av hensynsløse bilister
Pizza- og pastarestauranten i Oslo nektar å inngå tariffavtale med Fellesforbundet. No er tilsette klare til å streike for betre lønns- og arbeidsvilkår.
Tormod Ytrehus
Streik kan stenge populær restaurant: – Forsøkte å presse tilsette ut av fagforeining
Matros Karl Andreas Pedersen synes det er skremmende at vaktsjefen på KNM Helge Ingstad er plassert på tiltalebenken alene.
Privat
Unge sjøfolk er skremt av tiltalen mot vaktsjefen på «Helge Ingstad»
Lærer og plasstillitsvalgt for Skolenes landsforbund (SL) Svein Olav Farstad (til høyre) og verneombud Stig Rune Myklebust Lothe står i front i kampen til ansatte ved Eide ungdomsskole for å få fjernet tre mobilantenner som står på taket til skolen. De er synlige på bildet i bakgrunnen.
Anders Tøsse
Lærere vurderer å bytte jobb grunnet strålefrykt
Energikommisjonen foreslår en enorm utbygging av kraft framover. LO-sekretær Are Tomasgard, som også sitter i kommisjonen, ber politikerne få opp farta.
Norge kan mangle enorme mengder strøm i 2030: – Vi er skikkelig på hælene
Brian Cliff Olguin
June Merete tilhører yrket som år etter år er blant de dårligst betalte i Norge
Byråleder Benjamin Nordling vil at hver seremoni skal gjenspeile livet til den avdøde: – Jeg tar ikke sorgen fra de pårørende, men kanskje jeg kan gjøre det lettere for dem å gå videre.
Hanna Skotheim
For Benjamin er hver begravelse en eksamen
TILLITSVALGT: Gerd Jorunn Stokkeland er klubbleder i Rema 1000 Egersund, Norges best organiserte Rema-butikk. Hun ønsker seg drahjelp for å få økt pensjon.
Leif Martin Kirknes