Det er helt riktig at det ikke finnes krav til sikkerhet i førermiljøet i bussene, skriver Ove Solberg.
Privat
Debatt
«Vi ber ikke om for mye når vi ber om sikre arbeidsplasser i bussene»
Vi har ingen å miste – og vi vet hvordan vi kan nå målet.
«La oss slippe å miste flere kolleger. Gjør det skikkelig med en gang», skriver Ørjan Takle, nestleder i Norsk Transportarbeiderforening Vestland, i et innlegg på FriFagbevgelse. Jeg kunne ikke vær mer enig.
Ørjan Takle peker på en rekke viktige momenter i innlegget sitt. Momenter som Fagforbundet er helt enig i.
Les Ørjan Takles innlegg her: «I jakten på billig kollektivtransport, har bussen blitt en farlig arbeidsplass»
Det er helt riktig at det ikke finnes krav til sikkerhet i førermiljøet i bussene. Dermed sitter bussjåførene beskyttet av lakk og plast, som er marginalt mer solid enn plasten i et yoghurtbeger. Det finnes ikke kollisjonsputer som i andre kjøretøy.
Vi er enige med kollegene i Fellesforbundet om at dette går alt for treigt og med altfor svake virkemidler. Ørjan Takle peker på anbudssystemet som en viktig årsak til at bussjåførenes trygghet blir en salderingspost.
Hele LO-familien er enige om at noe må gjøres, og noe må gjøres nå. Takle skriver at det ikke spiller noen rolle om forbedringer gjøres med EU-bestemmelser, nasjonale krav eller krav fra de fylkeskommunale oppdragsgiverne.
Det skal være sikkert og visst at vi ikke ber om for mye når vi ber om sikre arbeidsplasser i bussene.
Heldigvis finnes det en løsning, en løsning som både vi i Fagforbundet og Fellesforbundet er enige om. Dette er en løsning som vi har pekt på før. Hele problemet blir løst hvis vi kvitter oss med anbudssystemet og tar kollektivtrafikken tilbake i offentlig regi.
Dersom fylkeskommunene eier og driver busstilbudene kan vi som samfunn bestemme selv. Vi trenger ikke verken velvilje fra EU eller andre.
Det er riktig som Ørjan Takle skriver: At en total utskifting av bussene i Norge vil ta tid, lang tid. Men vi trenger ikke gjøre ventetiden lenger enn den behøver.
«Det må skaffes i overkant av 1000 nye sjåfører i året for å få kollektivtrafikken til å gå rundt. Da må det være et poeng å ta godt vare på de vi allerede har», skriver Takle.
Så ansvarlige myndigheter på fylkeskommunalt, nasjonalt eller europeisk nivå, hør vår bønn.
Vi ber om sikrere arbeidsplasser.
Vi trenger ikke be pent. Vi kan i god faglig tradisjon stille krav, men da må vi ha en motpart som kan og vil høre. Det får vi hvis vi kvitter oss med prisjaget anbudssystemet skaper og tar busstrafikken tilbake i offentlig regi.
Debatt: «Dette er ikke en «utfordring». Dette er KRISE», skriver sykepleier Rebekka.
Mest lest
Kronikk
En kritisk gjennomgang av regelverket for velferdsstatens støtteordninger burde stå høyt på agendaen. De strikte reglene for maksimal varighet kunne mykes opp, skriver forskerne.
Gorm Kallestad / NTB
Det lønner seg ikke alltid å kombinere jobb og Nav-ytelser
– Jeg begynner å bli godt voksen, og jeg så for meg en myk avrunding av mitt yrkesaktive liv, sier Vendela Fremstad.
Arkivfoto: Jonas Fagereng Jacobsen
Vendela (61) får ikke jobben tilbake: – Så for meg en myk avrunding av mitt yrkesaktive liv
Den dagen regningen ikke kan betales mer, må Oscar Anderson flytte i campingvogn i sønnens hage der sønnen må pleie han.
Tri Nguyen Dinh
Om noen uker kan Oscar (102) miste sykehjemsplassen sin
Ola Rune Kleiven har Ap-medlem i nesten 30 år.
Morten Hansen/Jonas Fagereng Jacobsen
Støre får kritikk etter «arrogant» svar
Birgitte Mobekk er sykmeldt fra jobben sin som renholder i ISS. Neste år blir hun uføretrygdet.
Jan-Erik Østlie
Birgitte (60) har ikke helse til å jobbe mer: – Jeg har mye smerter
FØLGESVENN: Hunden har blitt en nødvendig del av soningstilværelsen for Nils.
Eirik Dahl Viggen
For å holde ut fire år i fotlenke, trente «Nils» opp sin egen terapihund
Verneombud Solveig Teien Nyhuus (t.v.) og Fagforbundets tillitsvalgte Vibeke Rossnes. De jobber ved Navs kontor for bydel Grünerløkka i Oslo, der sykefraværet ligger på nesten13 prosent i det som kalles statlig linje. De mener dårlig bemanning skaper stress blant ansatte.
Ole Palmstrøm
Dramatisk høyt sykefravær blant Nav-ansatte i Oslo
REDDET AFP: Da arbeidsgiveren til Åshild Finnestad skulle nedbemanne, var hun nær ved å bli sagt opp. I tillegg til å miste jobben, stod hun i fare for å miste AFP-en sin, noe som fort tilsvarer over én million kroner.
Jan Inge Haga
Million-pensjonen holdt på å ryke for Åshild da arbeidsgiver ville nedbemanne
– Det er en ekstremt vanskelig bedrift å organisere folk i. Det skyldes at Tesla-eier Elon Musk har som global politikk ikke å ha tariffavtaler i sine bedrifter, sier Richard Storevik i Fellesforbundet. (Illustrasjonsfoto)
Colourbox
Norske Tesla-arbeidere frykter for jobben – organiserer seg i hemmelighet
Jan Olav Johansen fortalte nylig om sin situasjon. Nå får han politisk støtte.
Berit Baumberger
Kollegaene får lønnstillegg, men ikke Jan Olav: – Klart dette blir urettferdig
JERNBANEMILJØ: Fredrik Carolin (f.v.), togleder, Arve Andersen, trafikkstyrer, Kim Nordgård, trafikkstyrer og Simon Olaisen, klubbleder for klubben for trafikk, teknikk og administrasjon mener de har en fantastisk arbeidsplass.
Morten Hansen
Toglederne mistet jobben – nå håper de nordnorsk erfaring er nok
Jan-Erik Østlie
Norske arbeidere fortjener mer av overskuddet, mener Kalle Moene
Palestinske redningsarbeidere bærer ut en kvinne som ble såret i et israelsk flyangrep mot flyktningleiren Khan Younis, sør på Gazastripen.
NTB/AP
Israel bruker jagerfly med norske deler i Gaza-krigen
REFSER: – Først og fremst er det Ap som må ta seg inn over seg at så mange LO-medlemmer ikke ser på oss som det naturlige valget, sier Trond Giske.
Ole Martin Wold
Giske om at LO-medlemmer dropper Ap: – Det siste partiet trenger nå, er stillhet
Høyre legger fram en jobbpakke på nesten 500 millioner i sitt alternative statsbudsjett.
Javad Parsa / NTB
Høyre vil ha skattekutt for barnefamiliene og bedriftene
Eide reagerer også på at den aktuelle sjåføren blir utnyttet økonomisk av det norskeide transportfirmaet som holder til på Vestlandet. Han viser til at begge lønnsslippene dokumenterer at sjåføren, tross mye overtid og nattkjøring, ikke har fått en eneste krone i verken overtid eller ubekvemstillegg.
Jan Inge Haga
Varslet Posten om feil lønn: Sjåfører kjørte 60 timer i uka
Martin Guttormsen Slørdal
Mobilbruk på arbeidsplassen: – Før satt vi på pauserommet og prata sammen
Terje Pedersen / NTB
SV-politiker kritiserer Tesla: – Elon Musk må følge norske lover
Mange har søkt om boliglån med gunstig rente hos Statens pensjonskasse. (Illustrasjonsfoto)
Colourbox.com
Lang kø for boliglånsrente på 4-tallet
Forfatter Olaug Nilssen ønsker seg at fagfolk kommer på banen og diskuterer problematikken rundt seksualitet og sterkt utviklingshemmede.
Eivind Senneset