JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Presser på for bussjåførenes sikkerhet: – Vi kan ikke bare telle penger

936 bussførere er drept eller hardt skadd, viser europeiske tall for siste ti år. Det kan ikke aksepteres, mener tre LO-forbund.
Denne ulykken endte med en sjåfør død, mens den andre mistet benet. Hastigheten var 33 kilometer i timen.

Denne ulykken endte med en sjåfør død, mens den andre mistet benet. Hastigheten var 33 kilometer i timen.

Staten Havarikommisjon

Saken oppsummert

ola.tommeras@fagbladet.no

Fagforbundet, Fellesforbundet og Norsk Jernbaneforbund, de tre LO-forbundene som organiserer bussførere, møter samferdselsminister Nygård i Arendal på onsdag.

Tema er bussførernes sikkerhet, hjemme og internasjonalt.

Langt igjen

– Vi er fortsatt langt ifra i mål. Det trengs enda bedre sikkerhet i Norge. Og det må legges press internasjonalt, sier Ingunn Reistad Jacobsen.

Hun er leder av Yrkesseksjon samferdsel og teknisk i Fagforbundet og representerer Fagforbundet når bussførernes sikkerhet står på dagsordenen på Arendalsuka.

Ny buss-rapport: Dyrere, dårligere og svakere styring

Dårlig sikkerhet billigst

Det koster mindre at førere blir drept og skadd enn å gjøre førerhytta mer kollisjonssikker. Det viser kost-nytte-analysene i rapporten Crashwortiness of buses, utarbeidet av Transportøkonomisk institutt.

For to år siden skjerpet Norge kravene. Nye busser skal nå tilfredsstille kollisjonstest-standarden R29.

Det er likevel ikke nok. Samme rapport fastslår at kreftene som er i sving når bybusser krasjer, krever en strengere standard enn denne.

Ingunn Reistad Jacobsen, Fagforbundet.

Ingunn Reistad Jacobsen, Fagforbundet.

Leif Martin Kirknes

– Vi kan ikke bare telle penger når det kommer til førersikkerhet. Det er ikke akseptabelt at førere omkommer i kollisjoner ned mot 30 kilometer i timen, fastslår Jacobsen.

Transportforsker: – ⁠ Det stilles i realiteten ingen krav til sikkerheten i bussene

Var lammet av EØS

Tillitsvalgte, verneombud og forbundene som organiserer bussførere, møtte en vegg av handlingslammelse i flere år.

Bussførere omkom eller ble kvestet for livet. Likevel skjedde lite.

– Vi kan ikke innføre særegne norske regler. Det er i strid med EØS-reglene, konkluderte forrige samferdselsminister Knut Arild Hareide, og la sikkerhet for bussførerne i venteskuffen.

– Samferdselsminister Nygård lot seg ikke stoppe av EØS-regler. Han viste at det var fullt mulig likevel, sier Jacobsen.

Les også: Simen fikk kroppen knust. Sjåføren i den andre bussen døde momentant

Vil ha med Europa

Forbundene har invitert samferdselsministeren til kongressen Busworld i Brussel i oktober. Han har sagt ja.

– Det blir andre året at Nygård deltar på denne kongressen. Det er viktig for å yte press internasjonalt, for å få Europa med på akseptabel førersikkerhet, mener Jacobsen.

Trenger mer penger

I tillegg til førersikkerhet hjemme og internasjonalt skal forbundene ta opp økonomi. I dag er kollektivtransporten sterkt presset.

– Vi har energikrise, inflasjon og svekket fylkesøkonomi. Det rammer bussene. Ruter kuttes, og billettprisene går opp. Ansatte blir engstelige for jobben, sier Jacobsen.

I revidert statsbudsjett ble det gitt en halv milliard ekstra til kollektivtransport.

– Det er ikke nok. Kollektivtransporten sliter, men vi vil jo at folk skal reise kollektivt. Derfor presser LO på, sier hun.

Warning