Simen Brænden og møtende buss holdt begge så vidt over 30 kilometer i timen.
Werner Juvik
Trafikkulykker
Simen er en av få sjåfører som har overlevd krasj med bybuss. Nå kommer endelig krav til sikkerhet
Bussjåfør Simen Brænden fikk kroppen knust og mistet beinet i bybuss-krasj. – Veldig gledelig, sier Simen om samferdselsministerens krav til førersikkerhet i framtidige bybusser.
ola.tommeras@fagbladet.no
Hver dag siden november 2017 har Simen Brænden kjempet for å få livet tilbake. Han krasjet på glatta i en sving i Ullensaker, våknet tre uker senere med omfattende skader på indre organer og amputert ben. Kollegaen i møtende buss døde momentant.
Fatale ulykker i lave hastigheter
Fem sjåfører har omkommet siden 2012. Så langt Fagbladet kjenner til, har kun to overlevd frontkollisjon med de moderne bybussene. Dødsulykker skjer i lave hastigheter. Simen Brænden og møtende buss holdt begge så vidt over 30 kilometer i timen.
– Vi har sett en rekke med dødsulykker de siste årene der sjåførene har blitt hardt skadet eller drept. Det kan vi ikke leve med. Derfor ønsker vi nå krav om at alle busser skal ha en sterkere konstruksjon i front, sier samferdselsminister Jon-Ivar Nygård i en pressemelding Samferdselsdepartementet la ut fredag morgen.
Havarikommisjonen med tilrådning
For to år siden sto Simen Brænden fram i Fagbladet. Da ble han med tilbake på ulykkesstedet for første gang siden ulykken i november 2017, der kroppen hans ble skviset mellom to ganger 19 tonn stål og kollegaen døde.
Statens havarikommisjon for transport gransket ulykken, og året etter la kommisjonen fram en rapport med klar tilrådning om å innføre strengere krav til førersikkerhet.
Da hadde allerede tillitsvalgte og fagforeninger jobbet overfor en lang rekke samferdselsministre i flere år, uten å få gjennomslag for krav til førersikkerhet. Jon-Ivar Nygård er tredje samferdselsminister siden kommisjonens tilrådning etter Simens ulykke.
Denne skaper debatt: Unibuss straffet sjåføren selv om syklisten påtok seg skylda. Nå må selskapet punge ut
Hang ikke på greip
Men nå kommer altså kravene.
– Dette gleder meg veldig. De oppfordrer jo til økt bruk av kollektivtransport. Da hang det ikke på greip at det ikke var vilje til å kreve sikkerhet for sjåførene foran i bussen, sier Simen Brænden til Fagbladet når vi informerer ham om siste utvikling.
– Jeg visste vi var dårlig sikret, men ikke at det var så dårlig. Beinet mitt kan jeg ikke få tilbake, men sikkerhet må bedres av hensyn til framtidige førere, sa Brænden til Fagbladet da vi møtte ham for to år siden.
Mye lest: Hvis bussjåføren bommer med 14 sekunder på ruta, betyr det 7.000 kroner i gebyr
Kan gjelde fra 1. januar
Fredag la Statens vegvesen de nye sikkerhetskravene ut på høring, med foreslåtte endringer i forskriftene for motorvogn i løyvepliktig transport. Frist for å legge inn høringssvar er 27. april, og allerede fra 1. januar neste år kan kravet gjelde alle nyregistrerte busser i Norge.
Mest lest
TRENGER FOLK: På den spanske ambassaden på Frogner i Oslo er det tre ledige stillinger, med en årslønn på rundt 250.000 kroner.
Kai Hovden
Reagerer på ambassadelønn: – Sjokkerende lavt
Brian Cliff Olguin
Butikkansatte får ny lønn
BITTERT: Per Olav Truberg har jobba mange år i matindustrien. Takken var oppsigelse da han havna i operasjonskø med et trøble kne.
Erlend Angelo
Per Olav mistet jobben i operasjonskø: – Det er veldig sårt
BELASTENDE YRKE: Frisør og tillitsvalgt Kaja Aga Gaarder tar smertestillende for å klare arbeidsdagen. Etter en bilulykke har hun daglige smerter. Men hun tok smertestillende på jobb også før ulykken. Her fikser hun håret til Victoria Gjone.
Jan-Erik Østlie
Bruken av smertestillende øker: Kaja starter alltid arbeidsdagen med en Paracet
Unni tar gjerne på seg ekstra vakter. Hun elsker å gjøre en forskjell.
Eirik Dahl Viggen
Unni (65) var lei av livet som pensjonist. Da gjorde hun et uvanlig valg
Roy Ervin Solstad
Han er blant dem som har kommet med fete lønnskrav
OPPGJØR: Årets lønnsoppgjør står for døren og elektrikerne starter sine forhandlinger 22. april. Her er en Bravida-montør i sving med akkordarbeid på Drammen sykehus tidligere i år.
Leif Martin Kirknes
Når får du ny lønn? Disse datoene må du merke deg
Håndverkere oppgir en høyere bruk av narkotika enn gjennomsnittet. Elektrobransjen frykter det kan føre til flere farlige situasjoner og ulykker på arbeidsplassene.
Leif Martin Kirknes
Økt kokainbruk blant unge elektrikere
Martine Lie satser på at et par måneder med permittering går greit.
Erlend Angelo
Potetmangel gir permitteringer i Bama
FLEST KVINNER: I rapporten kommer det fram at det ofte er unge kvinnelige ansatte, både med norsk og utenlandsk opprinnelse, som er skadelidende.
Colourbox.com
Renholdere trues med at de mister jobben om de er syke
Mats Ruland har allerede fire oppgjør på sitt bord, og skal i gang med mekling uka etter påske.
Leif Martin Kirknes
Lønnsoppgjøret: Brudd i tre nye oppgjør
Renovatørene Markus Michalsen Helmundsen (t.v.) og Svein Øyvind Syse Johansen er godt kledd i gule refleksjakker, arbeidsbukser og vernesko. De får dekket alt arbeidstøy av jobben. Det får ikke barnehageansatt Alexander Filiberto (i midten).
Jan-Erik Østlie
Alle tre jobber i kommunen, men bare to får dekket alt arbeidstøy
HENTER I BARNEHAGEN: Fengselsbetjent Jørgen Myrvold samler overtid for å ha et hjem til barna. Han er helt avhengig av et godt lønnsoppgjør for å fortsette i fengsel.
Eirik Dahl Viggen
Jørgen (29) overlever på overtidstimer
Heiko Junge / NTB
Vær obs på dette hvis du må jobbe i påska
NÆRMERE INDUSTRIEN: Arbeidsgivere og arbeidstakere har signert på at bussbransjen må nærme seg gjennomsnittlig industriarbeiderlønn, men NHO Transport vil likevel holde seg innenfor rammene til den konkurranseutsatte industriens lønnsoppgjør.
Rodrigo Freitas / NTB
Uansett hva industriarbeiderne får i lønnstillegg, krever bussjåførene mer
Høyres Henrik Asheim er glad for å ha fått pensjonsforliket gjennom - og håper endringen er på plass allerede neste år.
Jonas Fagereng Jacobsen
Høyre vil ha superrask behandling av nye pensjonsregler
MÅLRETTA: Butikkansatt Ali Rahimi forteller arbeidsminister Tonje Brenna hvor hardt han har jobba for å lære seg norsk og få et normalt liv etter flukten fra Afghanistan.
Brian Cliff Olguin
Ali kom fra Afghanistan som 17-åring. Han lærte seg norsk gjennom butikkjobben
BLITT BEDRE: Etter at de fikk tariffavtale, syns tillitsvalgt Benjamin Jacobsen at samarbeidet med ledelsen har blitt bedre.
Herman Bjørnson Hagen
Sjefen mente de ansatte sluntra unna. Da begynte ballen å rulle
Knut Viggen
Tidligere LO-leder blir korrupsjonsjeger
Debatt
Felles for mange som deltar i debatten, er at de ikke er unge lenger. De fikk barn i en litt annen verden, skriver Helle Cecilie Palmer.
Agenda Magasin