JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.
STRENGERE KRAV: Regjeringen vil ha bedre fysisk sikkerhet for bussjåfører fra 2023 (lllustrasjonsfoto).

STRENGERE KRAV: Regjeringen vil ha bedre fysisk sikkerhet for bussjåfører fra 2023 (lllustrasjonsfoto).

Jan Morten Frengstad, Hamar Arbeiderblad

Trafikkulykker

Åtte bussjåfører har omkommet i frontkollisjoner i Norge siden 2011. Nå tas det grep

Regjeringen foreslår å stille strengere krav til sikkerheten for bussjåførene ved kollisjoner. På høy tid, mener Fellesforbundet.



28.01.2022
13:53
31.01.2022 13:42

roy@lomedia.no

Magasinet for fagorganiserte har de siste årene skrevet flere artikler om manglende kollisjonssikkerhet for bussjåfører, spesielt i busser der sjåføren sitter lavt over veibanen. Så sent som i mars 2021 omkom en bussjåfør i en frontkollisjon fordi førerplassen ikke var godt nok sikret.

I en pressemelding som ble sendt ut grytidlig fredag 28. januar sier samferdselsminister Jon-Ivar Nygård (Ap) at regjeringen ønsker å innføre krav om at alle busser skal ha en sterkere konstruksjon i front for å beskytte sjåførene bedre.

– Det skal være trygt å kjøre buss på norske veier, både for passasjerer og for sjåfør. Dessverre har vi i løpet av de siste årene sett en rekke alvorlige frontkollisjoner hvor bussjåfører har blir hardt skadet eller drept. Det kan vi ikke leve med, sier samferdselsministeren.

Ikke blitt del av forbedring

I begrunnelsen for hvorfor det er behov for strengere krav påpekes det at den tekniske utviklingen på sikkerhet i kjøretøy både hindrer at ulykker skjer, og reduserer konsekvensene der ulykken først er ute.

– Det er likevel dessverre slik at sjåførplassen i buss ikke har tatt særlig del i forbedringer som gjelder tekniske krav, særlig for å sikre sjåførplassen ved kollisjon. I praksis stilles det i dag ikke særskilte krav til kollisjonssikkerhet i buss i de gjeldende felleseuropeiske kravene til buss, står det å lese i høringsnotatet.

Løsningen som deretter skisseres er at busser som brukes i løyvemessig trafikk skal ha ekstra beskyttelse for fører som en del av bussens konstruksjon.

(Saken fortsetter under bildet)

FORNØYD: Forbundssekretær Dag-Einar Sivertsen i Fellesforbundet.

FORNØYD: Forbundssekretær Dag-Einar Sivertsen i Fellesforbundet.

Erlend Angelo

– Ingen flere å miste

Forbundssekretær Dag-Einar Sivertsen i Fellesforbundet har selv mange år bak seg som bussjåfør. Han er strålende fornøyd med at regjeringen endelig tar aktivt grep og følger opp dette.

– Vi har pekt på dette problemet i mange år, og jobbet mot å få strengere krav til kollisjonssikkerhet for bussjåførene, så det er veldig positivt at det endelig kommer. Lille Norge har hatt altfor mange dødsulykker, og vi har ingen flere bussjåfører å miste på grunn av for lite kollisjonsbeskyttelse rundt førerplassen. Det er nå på høy tid at det kommer strengere krav som berger liv og hindrer alvorlige skader på mennesker, påpeker han. 

Denne skaper debatt: Unibuss straffet sjåføren selv om syklisten påtok seg skylda. Nå må selskapet punge ut

Setter krav til bruk

Den forrige regjeringen hadde den samme problemstillingen på sitt bord, men den gangen ble det sagt at man i Norge ikke kunne innføre strengere regler enn i resten av Europa. I fredagens pressemelding fra samferdselsdepartementet står det også at forslaget skal sendes ut på høring nasjonalt OG i EØS-systemet. Departementet skriver i sitt høringsnotat at de samme EU-reglene gjelder fremdeles, men at de mener å ha funnet en vei rundt de europeiske begrensningene.

Norge har nemlig ingen mulighet til ikke å akseptere busser som er godkjent i henhold til de felleseuropeiske kravene. Disse har ingen spesielle krav til frontbeskyttelse i buss. Noe helt annet er å stille krav knyttet til bruk.

– Vi kan ikke ha kjøretøytekniske krav som medfører at vi ikke godkjenner EU-typegodkjente busser. Det kan imidlertid innføres krav knyttet til bruk, i dette tilfelle foreslås det krav til frontbeskyttelse for busser som har løyve for rute eller turkjøring, skriver departementet.

Mye lest: Hvis bussjåføren bommer med 14 sekunder på ruta, betyr det 7.000 kroner i gebyr

Frykter ikke EØS-trøbbel

I Fellesforbundet frykter ikke Sivertsen at EU/EØS-systemet vil stoppe disse kravene. 

– Det virker som en formaliaprosess, og noe man uansett må gjøre. Jeg oppfatter at EU/EØS-regelverket er et minimumsregelverk og at man fra nasjonalstatene kan lage strengere regler nettopp slik regjeringen nå legger opp til. Vi i Fellesforbundet vil selvsagt følge saken med med stor interesse og levere vårt høringssvar innen tidsfristen, avslutter Sivertsen. 

Pressevakt i Samferdselsdepartementet, Tor Livius Midtbø, sier at forslaget som er sendt ut på høring, gjelder innføring av særlige krav nasjonalt, ikke på europeisk nivå.

– Forslaget er også sendt EØS-landene for eventuelle innspill. Eventuelle slike innspill vil bli vurdert etter høringen, skriver han.

Høringsfristen er satt til 27. april i år, og samferdselsdepartementet skriver at reglene vil omfatte alle busser som blir registrert fra og med 2023.

Bussjåfør ba passasjer følge smittevernreglene: – Plutselig kjenner jeg et hardt slag i ansiktet, forteller Somieh

28.01.2022
13:53
31.01.2022 13:42



Mest lest

– Jeg syns det var vanskelig å slutte. Jeg savnet det sosiale ved jobben i mange år. Jeg måtte til slutt godta at sånn var det, forteller Kari-Mette Nymark fra Oslo. Etter å ha prøvd ut mange ulike attføringstiltak for å få fortsette i jobben som hjelpepleier, ga hun til slutt opp.

– Jeg syns det var vanskelig å slutte. Jeg savnet det sosiale ved jobben i mange år. Jeg måtte til slutt godta at sånn var det, forteller Kari-Mette Nymark fra Oslo. Etter å ha prøvd ut mange ulike attføringstiltak for å få fortsette i jobben som hjelpepleier, ga hun til slutt opp.

Yngvil Mortensen

Kari-Mette mistet pensjonstillegg: – Et ran

Fagbevegelsen har hatt oppmerksomhet mot AFP og lønn, men vi må ikke glemme pensjonen gjennom folketrygden, mener Tor Rønning (til venstre) og nestleder Roger Olsen i Fellesforbundets klubb på grossistlageret til Astrup AS i Oslo.

Fagbevegelsen har hatt oppmerksomhet mot AFP og lønn, men vi må ikke glemme pensjonen gjennom folketrygden, mener Tor Rønning (til venstre) og nestleder Roger Olsen i Fellesforbundets klubb på grossistlageret til Astrup AS i Oslo.

Roy Ervin Solstad

Lagerarbeidere advarer: – Mange kommer til å få pensjonssjokk

Ringnes-arbeiderne stemte ja til politisk streik mot den økende makta til dagligvarekjedene. Klubbleder Erik Torkelsen får derimot nei til å gjennomføre streiken fra andre hold.

Ringnes-arbeiderne stemte ja til politisk streik mot den økende makta til dagligvarekjedene. Klubbleder Erik Torkelsen får derimot nei til å gjennomføre streiken fra andre hold.

Erlend Angelo

500 Ringnes-arbeidere sto klare til å streike. Da satte LO foten ned

ORGANISATOR: Salgskonsulent i BCP Norway, Arne J. Aarum, fikk med seg de fleste av kollegene sine og søkte om tariffavtale.

ORGANISATOR: Salgskonsulent i BCP Norway, Arne J. Aarum, fikk med seg de fleste av kollegene sine og søkte om tariffavtale.

Brian Cliff Olguin

Tipset Arne fikk av en kollega, var verdt over en million kroner i pensjon

I et rettsforlik går det fram at Ole André Egges arbeidsgiver trekker oppsigelsen.

I et rettsforlik går det fram at Ole André Egges arbeidsgiver trekker oppsigelsen.

Leif Martin Kirknes

Ole André fikk sparken etter Facebook-ytringer. Nå får han jobben tilbake

Overgangsalderen kan være slitsomt. Likevel gjøres det ikke mye for å tilrettelegge for kvinnene i den.

Overgangsalderen kan være slitsomt. Likevel gjøres det ikke mye for å tilrettelegge for kvinnene i den.

Brian Cliff Olguin

Anne var på toppen av karrieren. Så kom overgangsalderen

– Russland har en egen evne til å gå de mest uventede veiene når det gjelder. I det øyeblikket krigen er over må vi, i samarbeid med våre allierte, finne ut hvordan vi vil nærme oss dette. Vi kan ikke ha noen alenegang, sier Rune Rafaelsen.

– Russland har en egen evne til å gå de mest uventede veiene når det gjelder. I det øyeblikket krigen er over må vi, i samarbeid med våre allierte, finne ut hvordan vi vil nærme oss dette. Vi kan ikke ha noen alenegang, sier Rune Rafaelsen.

Helge Rønning Birkelund

Han kjempet for et godt naboskap med Russland. Nå er Rune (69) bare fortvilet

– Først tenkte jeg bare «hva er det du snakker om». En Tesla i vannet er jo ikke noe man hører om hver dag, sier Nicholay Nordahl. 1. februar reddet han to personer fra en synkende Tesla i Oslofjorden.

– Først tenkte jeg bare «hva er det du snakker om». En Tesla i vannet er jo ikke noe man hører om hver dag, sier Nicholay Nordahl. 1. februar reddet han to personer fra en synkende Tesla i Oslofjorden.

Brian Cliff Olguin

Nicholay ble redningsmann da Teslaen havna i fjorden

To oljearbeidere jobbet store deler av arbeidstiden sin som innleid på et flerbruksfartøy, men fikk ikke like vilkår som de fast ansatte. Nå har de fått medhold i retten om at de skulle fått det. Bildet er av flerbruksfartøyet «North Sea Gigant» og er kun ment som illustrasjon.

To oljearbeidere jobbet store deler av arbeidstiden sin som innleid på et flerbruksfartøy, men fikk ikke like vilkår som de fast ansatte. Nå har de fått medhold i retten om at de skulle fått det. Bildet er av flerbruksfartøyet «North Sea Gigant» og er kun ment som illustrasjon.

Arkivfoto: Vigdis Askjem (Illustrasjon)

To oljearbeidere fikk lavere lønn enn kollegaene. Nå får de flere hundre tusen i erstatning

Hjelpepleier May Brit Bang (f.v.), helsefagarbeider Silje Eike og lærling Madelen Mæland henter ut medisin. Det er tre ansatte på vakt på natta. I dag får de hjelp av en lærling i tillegg.

Hjelpepleier May Brit Bang (f.v.), helsefagarbeider Silje Eike og lærling Madelen Mæland henter ut medisin. Det er tre ansatte på vakt på natta. I dag får de hjelp av en lærling i tillegg.

Jan Kåre Næss

På dette sykehjemmet må alle ansatte jobbe nattevakt

– Sosialarbeidere kan godt være en litt stoltere profesjon, sier Hilma Nikolaisen.

– Sosialarbeidere kan godt være en litt stoltere profesjon, sier Hilma Nikolaisen.

Fartein Rudjord

«Systemet» har ikke gjort det lett for alenemor Hilma

– Vi har råd til å la være å ta innover oss hva energi faktisk koster, sa Statnett-direktør Hilde Tonne i podkasten Stavrum & Eikeland.

– Vi har råd til å la være å ta innover oss hva energi faktisk koster, sa Statnett-direktør Hilde Tonne i podkasten Stavrum & Eikeland.

Leif Martin Kirknes

Hvis Statnett-sjefen fikk velge, hadde strømstøtten blitt fjernet

UT AV VESTBREDDEN: UNI Global Union-leder Christy Hoffman vil ha Oljefondet ut av okkuperte områder.

UT AV VESTBREDDEN: UNI Global Union-leder Christy Hoffman vil ha Oljefondet ut av okkuperte områder.

Brian Cliff Olguin

20 millioner arbeidere fra 150 land med Palestina-krav til Oljefondet

Etter pandemien hadde ikke tillitsvalgt Gro Enger og kollegene noe kontor å komme tilbake til.

Etter pandemien hadde ikke tillitsvalgt Gro Enger og kollegene noe kontor å komme tilbake til.

Herman Bjørnson Hagen

Gro fikk valget mellom sluttpakke, fem timers pendling eller hjemmekontor for alltid

Kommentar

Her er vi vitne til en prosess hvor det er svært vanskelig å reversere arven etter Erna Solberg, skriver Kjell Werner.

Her er vi vitne til en prosess hvor det er svært vanskelig å reversere arven etter Erna Solberg, skriver Kjell Werner.

Leif Martin Kirknes

Erna splittet fagbevegelsen

Drytech er best kjent gjennom produktet Real Turmat: Frysetørkede middagsmåltider til å ha i tursekken. Nå varsler bedriften permitteringer. – Surt, sier tillitsvalgt i den lokale NNN-klubben, Patrik Solberg.

Drytech er best kjent gjennom produktet Real Turmat: Frysetørkede middagsmåltider til å ha i tursekken. Nå varsler bedriften permitteringer. – Surt, sier tillitsvalgt i den lokale NNN-klubben, Patrik Solberg.

Erlend Angelo

Turmat-produsent må permittere når Forsvaret ikke fornyer kontrakten

Erling Slyngstad-Hægeland

Badeklubb på jobb: – Gøy at vi kan møtes uten klær

Hovedtillitsvalgt i Store Norske, Rune Mjelde (t.v.), og Svein Jonny Albrigtsen har kjempet for å bevare kullarbeidsplasser på Svalbard i årevis. Mjelde etterlyser en plan for hva som vil skje når Gruve 7 etter planen skal stenges neste år. (Arkivfoto)

Hovedtillitsvalgt i Store Norske, Rune Mjelde (t.v.), og Svein Jonny Albrigtsen har kjempet for å bevare kullarbeidsplasser på Svalbard i årevis. Mjelde etterlyser en plan for hva som vil skje når Gruve 7 etter planen skal stenges neste år. (Arkivfoto)

Katharina Dale Håkonsen

Gruvearbeidere: – Regjeringen tar bort livsgrunnlaget til 70 ansatte

Erlend Angelo

LO fortsetter å vokse: – Dette er gledelige tall

Illustrasjonsbilde: Marianne Hjertstedt på Sunnaas sykehus erfarer at det ikke er noen sosionomtjeneste i kommunene å henvise pasientene til når de reiser hjem.

Illustrasjonsbilde: Marianne Hjertstedt på Sunnaas sykehus erfarer at det ikke er noen sosionomtjeneste i kommunene å henvise pasientene til når de reiser hjem.

Frøydis Falch Urbye

Når pasientene skrives ut fra sykehuset, har Marianne sjelden noen å henvise dem til


Flere saker