JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.
MÅLES PÅ SEKUNDER: Da Janne kom tilbake bak rattet etter 17 år i andre bransjer, møtte hun en helt ny verden.

MÅLES PÅ SEKUNDER: Da Janne kom tilbake bak rattet etter 17 år i andre bransjer, møtte hun en helt ny verden.

Werner Juvik

Dette er bussjåførenes gebyrhverdag:

Hvis bussjåføren bommer med 14 sekunder på ruta, betyr det 7.000 kroner i gebyr

Janne og Bjørn er bussjåfører. Les hvordan de må forholde seg til et strengt kontrollregime med sekundmåling og straffegebyrer.



02.11.2021
13:54
03.11.2021 08:53

ola.tommeras@fagbladet.no

Avgangstid er passert, men bussen står og venter. På neste holdeplass er det nemlig ikke mulig å regulere tiden. Ankommer bussen for tidlig der, risikerer sjåføren å sperre et av Oslos mest trafikkerte kryss. Og kjører han sekunder før tiden, så tikker det inn gebyr.

I fjor ila Ruter de fire busselskapene som kjører i hovedstaden og Viken, hele 43,5 millioner kroner i gebyrer.

– Hensikten er å fremme initiativ hos operatør for å få best mulig kvalitet på tjenesten, opplyser pressevakt Cathrine Myhren i Ruter.

Kritiske til anbud: – Bussbransjen skyter seg selv i foten

Ikke tas i å være for tidlig

Fører på dagens rute 28 fra Økern til Fornebu i Oslo, Bjørn Arnestad, har kjørt i en mannsalder. Han kan ruta til fingerspissene og vet akkurat hvor han må være forsinka for ikke å bli tatt i å være for tidlig.

Bommer han på tidlig avgang, koster det selskapet 7000 kroner. Marginen er 14 sekunder.

Fagbladet sitter på bussen til Arnestad sammen med hans kollega, bussjåfør Janne Mette Sætereng. Hun stiller som guide og forklarer oss hva sjåføren gjør underveis innenfor sekundskjemaet – hele tiden med risiko for gebyr.

Her må bussjåfør Bjørn bli forsinket for ikke å bli tatt i å være for tidlig.

Her må bussjåfør Bjørn bli forsinket for ikke å bli tatt i å være for tidlig.

Werner Juvik

Foran sjåføren piper automatiske registreringssystemer: Klar for å kjøre fram. Klar for avgang. 16 sekunder bak tiden, 14 sekunder foran …

Angrer litt på valgene

Sætereng kom tilbake bak rattet etter 17 år i andre bransjer, men hun har erfaring med å kjøre buss i Oslo helt siden 1986. Mens hun jobbet med andre ting, har alt av passasjertransport i Oslo – som resten av landet – blitt satt ut på anbud.

– Det er en helt annen verden i dag. Jeg angrer nesten litt på at jeg kom tilbake, sier Sætereng.

I dag har hun fridag, og er med for å forklare Fagbladet hvordan det strenge kontrollregimet henger over sjåførene.

Bussjåfør Somieh ba en passasjer følge smittevernreglene: – Plutselig kjenner jeg et hardt slag i ansiktet

Koster 7000

Vi står på Hasle og skulle ha kjørt, men sjåføren holder igjen. Sætereng forklarer:

– Neste stopp er Einars vei. Der er det ikke busslomme, men busstopp i veien. Å regulere der vil gi trafikkaos. Deretter må han ikke foran 21-bussen på Carl Berner, for der skal både 20 og 21 få plass og kjøre før 28, og det er knapt nok plass til to leddbusser på Carl Berner. Kjører sjåføren på rutetid fra Hasle, kommer han ett minutt før tiden på Einars vei. Da må sjåføren enten kjøre veldig sakte og hindre trafikk underveis, eller han må vente på avgangstid og sperre trafikken på Carl Berner (den firkantede rundkjøringen på Carl Berners plass er et av Oslos travleste kryss, journ.anm.). Det kan fort gå et minutt eller to, og det vil jo tatt seg ut, sier Sætereng.

– Det er spesielt tøft for ferske sjåfører. Stopper de for tidlig her og må vente, så er det ikke lett å få forståelse fra trafikken bak. Dessuten skal vi forholde oss til veitrafikkloven, som sier at trafikken ikke skal hindres unødig, påpeker hun.

TØFT: Det er tøft for nye sjåfører. De vil gjerne gjøre ting slik som de har lært.

TØFT: Det er tøft for nye sjåfører. De vil gjerne gjøre ting slik som de har lært.

Werner Juvik

Bryter tillit til sjåførene

– All denne kontrollen og straffegebyrer er et tillitsbrudd til sjåførene. Ingen drar på jobb for å gjøre den dårlig, bli forsinket på ruta eller kjøre for tidlig fra holdeplass, sier Sætereng.

Hun mener likevel det også er fordeler med mye av automatikken.

– Ruter har laget et godt system med sømløse overganger som er perfekt for passasjerene, men de bryr seg ikke om sjåførene som skal gjøre jobben, sier hun.

Sætereng forteller om nye sjåfører som gir opp.

– Du skal ha vært med en stund for å takle dette.

Behandles som maskiner

– De behandler mennesker som maskiner, sier leder av bussklubben i Oslo Sporveiers arbeiderforening, Marit Sauge.

Hun har vært med kolleger når de er innkalt på teppet på grunn av feil og straffegebyrer, og finner det nedverdigende at bestillerselskapet Ruter ikke har tillit til at operatørenes sjåfører gjør et godt arbeid uten straffegebyrer.

– Stol på sjåførene

– Før i tiden kjørte bussjåføren ruta med den tid det tok i trafikkbildet, og så la vi opp rutetidene etter det. Det fungerte, sier hun.

Akkurat den ruta vi har kjørt med Bjørn og Janne, er det fire minutter som må reguleres utenfor rushtiden, mens den stort sett er forsinket i rushtiden. Tilsvarende utfordringer finnes på andre ruter. Mange ender med forsinkelse på siste stopp, mens det må holdes igjen underveis.

– Det går inntil ti minutter forsinkelse før det utløser overtid, så vi jobber mye gratis, sier Sauge.

En følge av anbud

Øverst på Ruters straffeliste troner gebyr for innstilt avgang. Deretter for tidlig avgang fra holdeplass og forsinket start på ruta. En lang rekke andre brudd på bestillingene, utløser også gebyrer.

– Så lenge transporten er på anbud, så er gebyr for innstilling dessverre nødvendig. Operatørene konkurrerer og drifter med små marginer. Det er lite fristende å investere i ekstrabusser eller ansette sjåfører til å overta ved sykdom, dersom innstillinger ikke får konsekvenser, sier Sauge.

Sauge mener at så lenge buss er på anbud, så hadde det vært bedre med krav om et minimum antall ansatte i bestillingene.

– Vi kunne ha ansatt ganske mange sjåfører for 43,5 millioner kroner, bemerker hun.

Omtrent 70 medregnet lønn, avgifter og sosiale kostnader, viser utregning i Fagbladet.

– Problemet med anbud er at det ikke lenger lønner seg å levere, men å unngå gebyrer. Med egenregi kunne vi konsentrert oss om å oppfylle samfunnsoppdraget, sier Sauge.

I konflikt med loven

Sætereng beskriver hvordan sjåførene dras mellom å følge loven og å unngå gebyrer.

– Loven pålegger oss et ansvar for at kjøretøyet er i teknisk korrekt stand, men arbeidstiden begynner tre minutter før avgang og bussen skal kjøres fram to minutter før rutestart. Da er det ikke tid til å ta sjekkerunden, slik førere lærer når de tar fagbrev, sier hun.

– Hva gjør dere da?

– Vi bruker fritiden. Vi kommer tidligere og sjekker bussen før avgang. Jeg har opplevd løse hjulbolter selv en gang, og tar ikke sjansen på ikke å kontrollere. Forsøker sjåføren å gjøre det de har lært de skal gjøre i arbeidstiden, så blir det forsinket avgang og gebyr.

Jobber med sekundene

Vi nærmer oss Montebello.

– Her er det to felt og lite trafikk, så jeg bruker å kjøre sakte i høyrefila, prøver å få til forsinkelse underveis, slik at det blir perfekt på neste stopp.

Sætereng og Arnestad har mange års erfaring bak rattet. De er trygge nok til å bruke fornuft. De gangene hensyn til trafikksikkerhet må gå foran, så får det heller smelle inn gebyrer.

Ferskinger sliter

Vi ankommer Fornebu etter å ha kjørt gjennom hele byen på perfekt tid etter en lang rekke reguleringer. Nå skal Arnestad returnere til Økern.

– Tidspunktene på denne ruta fungerer i rushet, men ikke med lite trafikk. Siste del av ruta, fra Majorstua til Økern, er vi uansett alltid forsinket, sier Sætereng.

– Men ferske sjåfører sliter. De vil gjerne gjøre det slik de lærte da de tok fagbrev.

Og passasjerene – de er ikke alltid like forståelsesfulle når avgangstid er passert, de har det travelt og bussen bare står der.

Opptatt av førerne

Det er operatørene – busselskapene – som er arbeidsgiver til sjåførene.

– Derfor kan vi ikke kommenterer hvordan enkeltsjåfører opplever arbeidsforholdene, men vi er opptatt av sjåførene, skriver pressevakt Cathrine Myhren i Ruter i en epost til Fagbladet.

Hun viser til at Ruter stiller krav til både førersikkerhet, tariffavtaler med mer i sine kontrakter.

– Vi opplever et dynamisk og godt samarbeid med operatørene, der de gir innspill til våre ruteplanleggere for å lette arbeidshverdagen til sjåførene sine.

Myhren opplyser at også tidligere modeller der rutetidspunkt var endret fra rush til rolig tid, ble oppfattet som et stressmoment på grunn av redusert reguleringstid.

– Begge modeller har sine fordeler og ulemper, skriver hun.

Ruter legger til at kontraktsmodellene også har bonuser. Operatørene kan få bonus for god service, regularitet med mer.

Også et hjelpemiddel

Driftsdirektør Jørgen Langhelle Pedersen i Unibuss er ikke negativ til gebyrregimet, selv om det koster selskapet flere millioner i året.

– Det er naturlig med slike ordninger i offentlige kontrakter. Vi har lært å leve med det og ser på det også som et hjelpemiddel, sier han til Fagbladet.

Han forsikrer at Unibuss, som er en av fire operatører i Oslo og den delen av Viken som var Akershus, på ingen måte ser på eller ønsker å behandle sjåførene som maskiner.

– Jeg ser hver eneste dag at sjåførene komme på jobb med høy yrkesstolthet, innstilt på å yte god service. Vi ser på ingen måte dem som maskiner, sier han.

Reagerer forskjellig

– Vi reagerer nok forskjellig på teknologiske nyvinninger som gjør det mulig å registrere avganger og ankomst med samtidsdata. Det skal først og fremst virke for passasjerene, men vi opplever ikke at det er helt rigid. Vi har god dialog med Ruter og blir enige dersom det er holdeplasser vi ikke bør måles på, sier han.

Han medgir at tillitsvalgte har et poeng med at selskapene kunne ansatt mange sjåfører for de 43,5 millioner kronene som gikk i straffegebyr.

– Men flere sjåfører alene, løser ikke alt. Det er mye logistikk som skal til for å få bussruter til å fungere.

Det er nedverdigende. De behandler sjåførene som maskiner

Marit Sauge, klubbleder

02.11.2021
13:54
03.11.2021 08:53



Mest lest

VIL UTVIKLE SEG: Helsefagarbeider Therese Madelen Nord-Kongskog vil gjerne ta en bachelorgrad for å kunne få mer ansvar og faglig utvikling i jobben.

VIL UTVIKLE SEG: Helsefagarbeider Therese Madelen Nord-Kongskog vil gjerne ta en bachelorgrad for å kunne få mer ansvar og faglig utvikling i jobben.

Bjørn A. Grimstad

Helsefagarbeider Therese Madelen (33) vil bli sykepleier, men fagbrevet gir null poeng

DYRT: Det kan koste arbeidsgjevarar fleire hundre tusen kroner i bot, om dei får tilgang til epost dei ikkje har lov til. Datatilsynet har sett eksempel på arbeidsgjevarar som fekk tilgang til privat epost til tilsette.

DYRT: Det kan koste arbeidsgjevarar fleire hundre tusen kroner i bot, om dei får tilgang til epost dei ikkje har lov til. Datatilsynet har sett eksempel på arbeidsgjevarar som fekk tilgang til privat epost til tilsette.

Colourbox

Sjefen fekk alle e-postane til den sjukmelde: Det enda med 400.000 kroner i bot

ULOVLIG: – Det er ikke rett fram for en arbeidsgiver å trekke ansatte i lønn, sier Petter Dreier.

ULOVLIG: – Det er ikke rett fram for en arbeidsgiver å trekke ansatte i lønn, sier Petter Dreier.

André Kjernsli

Kiosksjef truet en ansatt med lønnstrekk ved mobilbruk

PEKER UT SYNDEBUKKER Enova har vært mer opptatt av å få folk til å spise mindre rødt kjøtt enn å få folk til å energieffektivisere, hevder Nelfo-direktør Tore  Strandskog. Han gir politikerne skylda for det han mener er Enovas vage mandat.

PEKER UT SYNDEBUKKER Enova har vært mer opptatt av å få folk til å spise mindre rødt kjøtt enn å få folk til å energieffektivisere, hevder Nelfo-direktør Tore Strandskog. Han gir politikerne skylda for det han mener er Enovas vage mandat.

Knut Viggen

Ut mot grønn strømavgift: Forbrukerne får lite tilbake

Kommentar

Under pandemien var det enklere for det gamle flertallet på Stortinget, som lå til høyre, å hente pengene til politikken sin med økt oljepengebruk. Det går ikke lenger, skriver Trygve Svensson.

Under pandemien var det enklere for det gamle flertallet på Stortinget, som lå til høyre, å hente pengene til politikken sin med økt oljepengebruk. Det går ikke lenger, skriver Trygve Svensson.

Ole Berg-Rusten/NTB

«Hvordan hadde det vært om Listhaug og Solberg styrte nå?»

HUSK: Du må ha sykmelding fra lege, og huske å si fra til sjefen din hvis du blir syk i ferien og ønsker deg ny ferie med lønn senere.

HUSK: Du må ha sykmelding fra lege, og huske å si fra til sjefen din hvis du blir syk i ferien og ønsker deg ny ferie med lønn senere.

Colourbox.com

Syk i ferien? Dette kreves for at du får ny ferie med lønn

Vi merker konsekvensene av kutt i tiltaksplasser, forteller Steinar Halvorsen.

Vi merker konsekvensene av kutt i tiltaksplasser, forteller Steinar Halvorsen.

Simen Aker Grimsrud

Arbeidsledigheten er rekordlav, men Nav-tillitsvalgt Steinar vil ha mer penger til å få folk ut i arbeid

22. august er alle skolene i landet i gang. (Illustrasjonsfoto)

22. august er alle skolene i landet i gang. (Illustrasjonsfoto)

Colourbox

Her tas lærerne i LO ut i streik. Se lista over uttaket

HEKTISK: For hovedtillitsvalgt Joachim Andersen ved Eramet Sauda bestod mandagen av mange telefoner og rigging til streik ved smelteverket.

HEKTISK: For hovedtillitsvalgt Joachim Andersen ved Eramet Sauda bestod mandagen av mange telefoner og rigging til streik ved smelteverket.

Petter Pettersen

Nå streiker de for første gang på 52 år

Deltidsarbeid gir lavere lønn og pensjon, og gjør det vanskeligere å søk boliglån. (Illustrasjonsfoto)

Deltidsarbeid gir lavere lønn og pensjon, og gjør det vanskeligere å søk boliglån. (Illustrasjonsfoto)

Brian Cliff Olguin

Nesten halvparten av butikkansatte som jobber deltid har ikke valgt det selv, viser ny rapport

Håvard Haugen er ungdomstillitsvalgt og hovedtillitsvalgt for Industri Energi ved Hydro Årdal.

Håvard Haugen er ungdomstillitsvalgt og hovedtillitsvalgt for Industri Energi ved Hydro Årdal.

Egil Brandsøy

Håvard (26) tar mer ansvar i arbeidslivet enn eldre: – Vi må kjempe for godene

INNSYN: Har telefonen din ein MDM`app har du god grunn til å sjekke kva arbeidsgjevar sjekkar av informasjon om deg. Du har også krav på å få vite kva informasjon appen samlar inn og korleis den blir brukt.

INNSYN: Har telefonen din ein MDM`app har du god grunn til å sjekke kva arbeidsgjevar sjekkar av informasjon om deg. Du har også krav på å få vite kva informasjon appen samlar inn og korleis den blir brukt.

Øystein Windstad

Har du jobbtelefon? Du anar ikkje kva sjefen kan finne ut om deg

Kari Nessa Nordtun, til daglig ordfører i Stavanger, skal lede utvalget som skal meisle ut Aps nye energipolitikk.

Kari Nessa Nordtun, til daglig ordfører i Stavanger, skal lede utvalget som skal meisle ut Aps nye energipolitikk.

Jan Kåre Ness / NTB

Lederen i Aps energiutvalg vil utjevne strømprisene mellom nord og sør

Tidligere partitopp i Arbeiderpartiet, Trond Giske, er blitt leder av det største lokallaget i partiet – Nidaros Sosialdemokratiske Forum i Trondheim

Tidligere partitopp i Arbeiderpartiet, Trond Giske, er blitt leder av det største lokallaget i partiet – Nidaros Sosialdemokratiske Forum i Trondheim

Beate Oma Dahle / NTB

Giske går mot regjeringens planer om kraftutbygging

En innsatt i Skien fengsel angrep nylig en fengselsbetjent med kokende olje. I etterkant har reaksjonene vært mange.

En innsatt i Skien fengsel angrep nylig en fengselsbetjent med kokende olje. I etterkant har reaksjonene vært mange.

NFF

Overfallet i Skien fengsel: – Uforståelig at en innsatt der får tilgang på kokende olje

Debatt

Energimarkedet undergraver framtidas fellesskap, skriver Aslak Sira Myhre.

Energimarkedet undergraver framtidas fellesskap, skriver Aslak Sira Myhre.

Kai Hovden

«Nei, strøm er ikke vanskelig», skriver Aslak Sira Myhre

NTL-nestleder Ellen Dalen synes det er uheldig at mange sliter med å viske ut skillet mellom arbeid og hjem.

NTL-nestleder Ellen Dalen synes det er uheldig at mange sliter med å viske ut skillet mellom arbeid og hjem.

Ole Palmstrøm

Vi blander jobb og fritid mer etter pandemien: – Svært uheldig

Økonom Gøril Bjerkan fra LOs samfunnsavdeling går inn i utvalget som skal jobbe fram konkrete forslag for å stanse den økte kommersialiseringen innen velferden.

Økonom Gøril Bjerkan fra LOs samfunnsavdeling går inn i utvalget som skal jobbe fram konkrete forslag for å stanse den økte kommersialiseringen innen velferden.

Aslak Bodahl

LO-økonom skal hjelpe Støre med å stanse velferdsprofitørene

Jørn Eggum bekymrer seg for arbeidsplassene som nå opplever usikkerhet på grunn av et fullstendig løpsk strømmarked. (Illustrasjonsfoto)

Jørn Eggum bekymrer seg for arbeidsplassene som nå opplever usikkerhet på grunn av et fullstendig løpsk strømmarked. (Illustrasjonsfoto)

Leif Martin Kirknes

– Åpenbart at vi ikke kan ha kraftutveksling med andre land når situasjonen er som nå

DYRT OG OMFATTENDE: En streik i «kjemisk» kan ikke sammenlignes med et ølbryggeri, hvor man kan slå av og på i løpet av kort tid, sier tidligere leder Olav Støylen (80)  i Norsk kjemisk Industriarbeiderforbund (populært kalt «Kjemisk»).

DYRT OG OMFATTENDE: En streik i «kjemisk» kan ikke sammenlignes med et ølbryggeri, hvor man kan slå av og på i løpet av kort tid, sier tidligere leder Olav Støylen (80)  i Norsk kjemisk Industriarbeiderforbund (populært kalt «Kjemisk»).

Industri Energi

Derfor blir det ekstra hett når lønna i smelteverkene skal forhandles. Veteran Støylen (80) forklarer


Flere saker