LIKER IKKE UTVIKLINGEN: Ole Morten Ellevsen og Monica Oshaug, delegater fra Bilpersonalets forening Trøndelag, liker dårlig utviklingen i bussbransjen med små stillingsbrøker og delte skift.
Ole Palmstrøm
Kritiske til anbud på bussruter:
– Bussbransjen skyter seg selv i foten
42 vakter sto tomme før helgen. Kolleger fra andre deler av landet er i høst bedt om å hjelpe til. Likevel har ikke Vy Buss i Trondheim ansatt én sjåfør i full stilling på over et år, forteller tillitsvalgte.
merete.jansen@lomedia.no
Kan bussjåførenes dårlige lønns- og arbeidsvilkår slå beina under videre rekruttering til yrket? Slik lød et av temaene som skulle diskuteres på landsmøtet til Norsk Jernbaneforbund.
Både innlederne og de som tok ordet etterpå, svarte et helt klart ja. De mener bransjen er i ferd med å skyte seg selv i foten.
Det var Monica Oshaug, leder av Bilpersonalets forening Trøndelag, som nevnte eksempelet med de mange tomme vaktene.
Hun har jobbet som sjåfør i Trondheim i nesten 12 år. Oshaug beskriver seg selv om heldig som fortsatt har en hel stilling, men lurer på hvor lenge det skal vare. De som ansettes nå, får kontrakt som tilkallingsvikar og risikerer å få stillingsprosenter helt ned mot 10-tallet.
– Størrelsen på stillingene er avhengig av hvor mange rutekilometer selskapet får bestilling på. Hvis bestillingen går ned etter anbudsrunden, kan det føre til at vi som har jobbet her en stund, også må gå ned i stilling, sier hun.
Forutsigbarheten i yrket er veldig dårlig, fortalte både hun og flere andre som gikk på talerstolen.
MÅ SLUTTE: Bussjåfør Morten Holm, leder i Bilpersonalets forening Innlandet, ser at mange ikke klarer å leve av de små stillingsprosentene.
Ole Palmstrøm
Mange kolleger slutter
Bussjåfør Morten Holm, leder i Bilpersonalets forening Innlandet, har sett at mange rundt ham slutter fordi de har en prosentstilling som de ikke kan leve av.
– Da ser de seg heller om etter noe annet.
Et av problemene Holm beskrev, er vakter som strekker seg over 12 timer, men med en ubetalt pause på inntil 4,5 timer midt på dagen, såkalt uttrekk.
– Med slike vakter, blir det vanskelig å følge opp egne barn, slo Holm fast.
Han mener arbeidsvilkårene må inn som en av betingelsene i anbudsdokumentene.
– De inneholder detaljerte krav til bussenes utforming og tekniske egenskaper, men ikke et ord om antall sjåfører og hvordan de skal brukes. Det burde være et eget punkt om hvor stor andel av stillingene som skal være faste, for eksempel.
Mail som har provosert
Oshaug og kollega Ole Morten Ellevsen kjenner seg godt igjen i Homs beskrivelse av delte vakter.
– Noen av mine vakter går fra 6.30 på morgenen til 18.30 på kvelden, med bare fem av timene betalt. Det er den verste arbeidsdagen, sier Ellevsen og føyer til:
– Slik er anbudsregimets grimme ansikt.
Også i Trondheim er det flere som har sluttet. Tidligere i høst sendte ledelsen ut en fellesmail som har provosert mange av de som fortsatt jobber der.
Mailen gikk til alle sjåfører i Vy med bønn om å delta på en betalt dugnad. Ansatte andre steder i landet som var villige til å jobbe i Trondheim en kort periode, skulle ikke bare få full lønn, men også gratis kost og losji.
Oshaug og Ellevsen synes det hadde vært langt bedre å tilby full jobb til noen av dem som nå jobber redusert. Enkelte kolleger hadde tidligere full stilling, men fikk redusert arbeidstid i forbindelse med virksomhetsoverdragelse.
– I utgangspunktet er det mer enn nok å gjøre her. Det er derfor så mange vakter står tomme, påpeker Oshaug.
Mest lest
De nye pensjonene er klare. Etterbetaling kommer på ulike tidspunkter i mai og juni.
Hanna Skotheim
Trygdene øker fra 1. mai. Se når den blir etterbetalt
Pensjonistforbundets leder Jan Davidsen
Jan-Erik Østlie
Jan Davidsen hadde håpet på mer til minstepensjonistene: Slik blir den nye pensjonen
KJEMPER: Anna Maria Magnusson har lenge kjempet for å få en lønn som hun kan forsørge familien med mens hun er lærling i anleggsgartnerfaget. Hun mener lønna er for dårlig for voksenlærlinger.
Ole Palmstrøm
Anna (27) fikk 0 kroner i lærlinglønn: – Jeg har fått låne penger av mamma siden september i fjor
KONSUM: Tusener på hjemmekontor har økt sitt alkoholkonsum. Mest økning er blant godt utdannede og barneforeldre.
Eirik Dahl Viggen
«Hanne» så at kollegaen var beruset på Teams: – Det er ufattelig hvor lenge man kan gå slik i en statlig jobb
Elizabeth (19) har bodd i fosterhjem hos Tone Granaas siden hun var 17 år.
Anne Myklebust Odland
Tone kaller Elizabeth for datter, men vegrer seg for å bli fostermor en gang til
SJÅFÆR: Rebecca Husom (22) er Norges yngste yrkessjåfør, og anbefaler varmt å velge denne veien.
Alf Ragnar Olsen
Rebecca (22) er en av Norges yngste yrkessjåfører
Oljearbeider Øyvind Akselsen møter sin tidligere arbeidsgiver i retten. Utfallet av rettsaken kan få konsekvenser for mange oljearbeidere som i perioder jobber fra skip.
Jan Kåre Ness
Øyvind går til sak for å få betalt overtid: – Burde ikke vært tema i 2022
– Lene begynte å tulle med meg på et seminar, minnes Ulrikke (t.v.) om de første tegnene til at det var noe mer mellom dem. Så kasta kollegaene seg på og sendte et bilde av at de stod sammen og skrev: «Planlegger fremtiden sammen». Nå er de tidligere kollegaene snart gift.
Hanna Skotheim
Lene mente det var en privatsak da hun forelsket seg i Ulrikke på jobb. Flere er uenig med henne
Per Flakstad
Disse blir tatt ut hvis det blir kommunestreik 24. mai
Du har plikt til å ta ferie. Nå nærmer det seg sommer og et avbrekk fra jobb.
Colourbox
Kan arbeidsgiver bestemme når jeg skal ha sommerferie? 10 spørsmål og svar
Enigheten i Landsoverenskomsten for elektrofag (LOK) har ei økonomisk ramme på 3,7 prosent. (Arkivfoto)
Erlend Angelo
Den nye elektrikerlønna: 8,99 mer i timen og bedre betingelser for arbeidsreiser
Annkarin mener hun og andre med 16 års ansiennitet burde tjent 20.000 kroner mer i året.
Simen Aker Grimsrud
Da vernepleier Annkarin sjekket tilleggene for ansiennitet, ble hun overrasket: – Det føles feil
Ole Palmstrøm
Lisa ble slått ned av en medelev som skrek «jævla neger». Først da grep de voksne inn
SJOKK: A-krimsamarbeidet i Møre og Romsdal avdekte sjokkerande lønns- og arbeidsvilkår hos underleverandørar på Vard Søviknes. No har verftet tatt grep, forsikrar verftsdirektør Arnt Inge Gjerde, klubbleiar Rune Torsvik og tillitsvald Kristian Ertresvåg i Fellesforbundet.
Tormod Ytrehus
Rumenarar jobba for 30 kroner timen hos underleverandør: – Vi mista kontrollen
ERFAREN: – Få deg fast jobb og bli medlem av en fagforening, råder det fortsatt stolte medlemmet av Handel og Kontor.
Brian Cliff Olguin
Torbjørn (92) har vært fagorganisert i snart 70 år. Her er hans beste råd
PRESTASJONEN AVGJØR: Marte Rian Aarnes har levd på lønn og provisjon i hele sitt yrkesaktive liv. Her sammen med sønnen Oskar (12).
Ylva Seiff Berge
Martes årslønn er 500.000 kroner. Men med en ekstra innsats kan hun tjene langt mer
Først i fjor ble Katrine tilkjent 1,67 millioner. Nå vil hun hjelpe andre.
Per Flakstad
Katrine ble slått ned på jobb. Så startet en 13 år lang kamp mot Nav
Tor Arne Johansen, konserntillitsvalgt i Tine.
Erlend Angelo
Konserntillitsvalgt reagerer kraftig på hvordan Tine uttalte seg etter at de tapte i tingretten
North Sea Link kom i drift på høsten i fjor. Her jobbes det med å legge kabelen.
Statnett
Ny analyse: Strømprisene skyldes kraftkablene til utlandet
KLARE FOR KAMP: Vidar Martin Hasle Jensen og Lars Martin Mediaas i NTL Kommunal- og distriktsdepartementet er klare for å gå i streik om ikke kravene fra LO Stat blir møtt hos Riksmekleren.
Eirik Dahl Viggen