JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.
LIKER IKKE UTVIKLINGEN: Ole Morten Ellevsen og Monica Oshaug, delegater fra Bilpersonalets forening Trøndelag, liker dårlig utviklingen i bussbransjen med små stillingsbrøker og delte skift.

LIKER IKKE UTVIKLINGEN: Ole Morten Ellevsen og Monica Oshaug, delegater fra Bilpersonalets forening Trøndelag, liker dårlig utviklingen i bussbransjen med små stillingsbrøker og delte skift.

Ole Palmstrøm

Kritiske til anbud på bussruter:

– Bussbransjen skyter seg selv i foten

42 vakter sto tomme før helgen. Kolleger fra andre deler av landet er i høst bedt om å hjelpe til. Likevel har ikke Vy Buss i Trondheim ansatt én sjåfør i full stilling på over et år, forteller tillitsvalgte.



11.10.2021
15:54
12.10.2021 13:36

merete.jansen@lomedia.no

Kan bussjåførenes dårlige lønns- og arbeidsvilkår slå beina under videre rekruttering til yrket? Slik lød et av temaene som skulle diskuteres på landsmøtet til Norsk Jernbaneforbund.

Både innlederne og de som tok ordet etterpå, svarte et helt klart ja. De mener bransjen er i ferd med å skyte seg selv i foten.

Det var Monica Oshaug, leder av Bilpersonalets forening Trøndelag, som nevnte eksempelet med de mange tomme vaktene.

Hun har jobbet som sjåfør i Trondheim i nesten 12 år. Oshaug beskriver seg selv om heldig som fortsatt har en hel stilling, men lurer på hvor lenge det skal vare. De som ansettes nå, får kontrakt som tilkallingsvikar og risikerer å få stillingsprosenter helt ned mot 10-tallet.

– Størrelsen på stillingene er avhengig av hvor mange rutekilometer selskapet får bestilling på. Hvis bestillingen går ned etter anbudsrunden, kan det føre til at vi som har jobbet her en stund, også må gå ned i stilling, sier hun.

Forutsigbarheten i yrket er veldig dårlig, fortalte både hun og flere andre som gikk på talerstolen.

MÅ SLUTTE: Bussjåfør Morten Holm, leder i Bilpersonalets forening Innlandet, ser at mange ikke klarer å leve av de små stillingsprosentene.

MÅ SLUTTE: Bussjåfør Morten Holm, leder i Bilpersonalets forening Innlandet, ser at mange ikke klarer å leve av de små stillingsprosentene.

Ole Palmstrøm

Mange kolleger slutter

Bussjåfør Morten Holm, leder i Bilpersonalets forening Innlandet, har sett at mange rundt ham slutter fordi de har en prosentstilling som de ikke kan leve av.

– Da ser de seg heller om etter noe annet.

Et av problemene Holm beskrev, er vakter som strekker seg over 12 timer, men med en ubetalt pause på inntil 4,5 timer midt på dagen, såkalt uttrekk.

– Med slike vakter, blir det vanskelig å følge opp egne barn, slo Holm fast.

Han mener arbeidsvilkårene må inn som en av betingelsene i anbudsdokumentene.

– De inneholder detaljerte krav til bussenes utforming og tekniske egenskaper, men ikke et ord om antall sjåfører og hvordan de skal brukes. Det burde være et eget punkt om hvor stor andel av stillingene som skal være faste, for eksempel.

Mail som har provosert

Oshaug og kollega Ole Morten Ellevsen kjenner seg godt igjen i Homs beskrivelse av delte vakter.

– Noen av mine vakter går fra 6.30 på morgenen til 18.30 på kvelden, med bare fem av timene betalt. Det er den verste arbeidsdagen, sier Ellevsen og føyer til:

– Slik er anbudsregimets grimme ansikt.

Også i Trondheim er det flere som har sluttet. Tidligere i høst sendte ledelsen ut en fellesmail som har provosert mange av de som fortsatt jobber der.

Mailen gikk til alle sjåfører i Vy med bønn om å delta på en betalt dugnad. Ansatte andre steder i landet som var villige til å jobbe i Trondheim en kort periode, skulle ikke bare få full lønn, men også gratis kost og losji.

Oshaug og Ellevsen synes det hadde vært langt bedre å tilby full jobb til noen av dem som nå jobber redusert. Enkelte kolleger hadde tidligere full stilling, men fikk redusert arbeidstid i forbindelse med virksomhetsoverdragelse.

– I utgangspunktet er det mer enn nok å gjøre her. Det er derfor så mange vakter står tomme, påpeker Oshaug.

11.10.2021
15:54
12.10.2021 13:36



Mest lest

De nye pensjonene er klare. Etterbetaling kommer på ulike tidspunkter i mai og juni.

De nye pensjonene er klare. Etterbetaling kommer på ulike tidspunkter i mai og juni.

Hanna Skotheim

Trygdene øker fra 1. mai. Se når den blir etterbetalt

Pensjonistforbundets leder Jan Davidsen

Pensjonistforbundets leder Jan Davidsen

Jan-Erik Østlie

Jan Davidsen hadde håpet på mer til minstepensjonistene: Slik blir den nye pensjonen

KJEMPER: Anna Maria Magnusson har lenge kjempet for å få en lønn som hun kan forsørge familien med mens hun er lærling i anleggsgartnerfaget. Hun mener lønna er for dårlig for voksenlærlinger.

KJEMPER: Anna Maria Magnusson har lenge kjempet for å få en lønn som hun kan forsørge familien med mens hun er lærling i anleggsgartnerfaget. Hun mener lønna er for dårlig for voksenlærlinger.

Ole Palmstrøm

Anna (27) fikk 0 kroner i lærlinglønn: – Jeg har fått låne penger av mamma siden september i fjor

KONSUM: Tusener på hjemmekontor har økt sitt alkoholkonsum. Mest økning er blant godt utdannede og barneforeldre.

KONSUM: Tusener på hjemmekontor har økt sitt alkoholkonsum. Mest økning er blant godt utdannede og barneforeldre.

Eirik Dahl Viggen

«Hanne» så at kollegaen var beruset på Teams: – Det er ufattelig hvor lenge man kan gå slik i en statlig jobb

Elizabeth (19) har bodd i fosterhjem hos Tone Granaas siden hun var 17 år.

Elizabeth (19) har bodd i fosterhjem hos Tone Granaas siden hun var 17 år.

Anne Myklebust Odland

Tone kaller Elizabeth for datter, men vegrer seg for å bli fostermor en gang til

SJÅFÆR: Rebecca Husom (22) er Norges yngste yrkessjåfør, og anbefaler varmt å velge denne veien.

SJÅFÆR: Rebecca Husom (22) er Norges yngste yrkessjåfør, og anbefaler varmt å velge denne veien.

Alf Ragnar Olsen

Rebecca (22) er en av Norges yngste yrkessjåfører

Oljearbeider Øyvind Akselsen møter sin tidligere arbeidsgiver i retten. Utfallet av rettsaken kan få konsekvenser for mange oljearbeidere som i perioder jobber fra skip.

Oljearbeider Øyvind Akselsen møter sin tidligere arbeidsgiver i retten. Utfallet av rettsaken kan få konsekvenser for mange oljearbeidere som i perioder jobber fra skip.

Jan Kåre Ness

Øyvind går til sak for å få betalt overtid: – Burde ikke vært tema i 2022

– Lene begynte å tulle med meg på et seminar, minnes Ulrikke (t.v.) om de første tegnene til at det var noe mer mellom dem. Så kasta kollegaene seg på og sendte et bilde av at de stod sammen og skrev: «Planlegger fremtiden sammen». Nå er de tidligere kollegaene snart gift.

– Lene begynte å tulle med meg på et seminar, minnes Ulrikke (t.v.) om de første tegnene til at det var noe mer mellom dem. Så kasta kollegaene seg på og sendte et bilde av at de stod sammen og skrev: «Planlegger fremtiden sammen». Nå er de tidligere kollegaene snart gift.

Hanna Skotheim

Lene mente det var en privatsak da hun forelsket seg i Ulrikke på jobb. Flere er uenig med henne

Per Flakstad

Disse blir tatt ut hvis det blir kommunestreik 24. mai

Du har plikt til å ta ferie. Nå nærmer det seg sommer og et avbrekk fra jobb.

Du har plikt til å ta ferie. Nå nærmer det seg sommer og et avbrekk fra jobb.

Colourbox

Kan arbeidsgiver bestemme når jeg skal ha sommerferie? 10 spørsmål og svar

Enigheten i Landsoverenskomsten for elektrofag (LOK) har ei økonomisk ramme på 3,7 prosent. (Arkivfoto)

Enigheten i Landsoverenskomsten for elektrofag (LOK) har ei økonomisk ramme på 3,7 prosent. (Arkivfoto)

Erlend Angelo

Den nye elektrikerlønna: 8,99 mer i timen og bedre betingelser for arbeidsreiser

Annkarin mener hun og andre med 16 års ansiennitet burde tjent 20.000 kroner mer i året.

Annkarin mener hun og andre med 16 års ansiennitet burde tjent 20.000 kroner mer i året.

Simen Aker Grimsrud

Da vernepleier Annkarin sjekket tilleggene for ansiennitet, ble hun overrasket: – Det føles feil

Ole Palmstrøm

Lisa ble slått ned av en medelev som skrek «jævla neger». Først da grep de voksne inn

SJOKK: A-krimsamarbeidet i Møre og Romsdal avdekte sjokkerande lønns- og arbeidsvilkår hos underleverandørar på Vard Søviknes. No har verftet tatt grep, forsikrar verftsdirektør Arnt Inge Gjerde, klubbleiar Rune Torsvik og tillitsvald Kristian Ertresvåg i Fellesforbundet.

SJOKK: A-krimsamarbeidet i Møre og Romsdal avdekte sjokkerande lønns- og arbeidsvilkår hos underleverandørar på Vard Søviknes. No har verftet tatt grep, forsikrar verftsdirektør Arnt Inge Gjerde, klubbleiar Rune Torsvik og tillitsvald Kristian Ertresvåg i Fellesforbundet.

Tormod Ytrehus

Rumenarar jobba for 30 kroner timen hos underleverandør: – Vi mista kontrollen

ERFAREN:  – Få deg fast jobb og bli medlem av en fagforening, råder det fortsatt stolte medlemmet av Handel og Kontor.

ERFAREN: – Få deg fast jobb og bli medlem av en fagforening, råder det fortsatt stolte medlemmet av Handel og Kontor.

Brian Cliff Olguin

Torbjørn (92) har vært fagorganisert i snart 70 år. Her er hans beste råd

PRESTASJONEN AVGJØR: Marte Rian Aarnes har levd på lønn og provisjon i hele sitt yrkesaktive liv. Her sammen med sønnen Oskar (12).

PRESTASJONEN AVGJØR: Marte Rian Aarnes har levd på lønn og provisjon i hele sitt yrkesaktive liv. Her sammen med sønnen Oskar (12).

Ylva Seiff Berge

Martes årslønn er 500.000 kroner. Men med en ekstra innsats kan hun tjene langt mer

Først i fjor ble Katrine tilkjent 1,67 millioner. Nå vil hun hjelpe andre.

Først i fjor ble Katrine tilkjent 1,67 millioner. Nå vil hun hjelpe andre.

Per Flakstad

Katrine ble slått ned på jobb. Så startet en 13 år lang kamp mot Nav

Tor Arne Johansen, konserntillitsvalgt i Tine.

Tor Arne Johansen, konserntillitsvalgt i Tine.

Erlend Angelo

Konserntillitsvalgt reagerer kraftig på hvordan Tine uttalte seg etter at de tapte i tingretten

North Sea Link kom i drift på høsten i fjor. Her jobbes det med å legge kabelen.

North Sea Link kom i drift på høsten i fjor. Her jobbes det med å legge kabelen.

Statnett

Ny analyse: Strømprisene skyldes kraftkablene til utlandet

KLARE FOR KAMP: Vidar Martin Hasle Jensen og Lars Martin Mediaas i NTL Kommunal- og distriktsdepartementet er klare for å gå i streik om ikke kravene fra LO Stat blir møtt hos Riksmekleren.

KLARE FOR KAMP: Vidar Martin Hasle Jensen og Lars Martin Mediaas i NTL Kommunal- og distriktsdepartementet er klare for å gå i streik om ikke kravene fra LO Stat blir møtt hos Riksmekleren.

Eirik Dahl Viggen

Statsansatte venter på meklinga: – Vi er streikeklare


Flere saker