JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.
LIKER IKKE UTVIKLINGEN: Ole Morten Ellevsen og Monica Oshaug, delegater fra Bilpersonalets forening Trøndelag, liker dårlig utviklingen i bussbransjen med små stillingsbrøker og delte skift.

LIKER IKKE UTVIKLINGEN: Ole Morten Ellevsen og Monica Oshaug, delegater fra Bilpersonalets forening Trøndelag, liker dårlig utviklingen i bussbransjen med små stillingsbrøker og delte skift.

Ole Palmstrøm

Kritiske til anbud på bussruter:

– Bussbransjen skyter seg selv i foten

42 vakter sto tomme før helgen. Kolleger fra andre deler av landet er i høst bedt om å hjelpe til. Likevel har ikke Vy Buss i Trondheim ansatt én sjåfør i full stilling på over et år, forteller tillitsvalgte.



11.10.2021
15:54
12.10.2021 13:36

merete.jansen@lomedia.no

Kan bussjåførenes dårlige lønns- og arbeidsvilkår slå beina under videre rekruttering til yrket? Slik lød et av temaene som skulle diskuteres på landsmøtet til Norsk Jernbaneforbund.

Både innlederne og de som tok ordet etterpå, svarte et helt klart ja. De mener bransjen er i ferd med å skyte seg selv i foten.

Det var Monica Oshaug, leder av Bilpersonalets forening Trøndelag, som nevnte eksempelet med de mange tomme vaktene.

Hun har jobbet som sjåfør i Trondheim i nesten 12 år. Oshaug beskriver seg selv om heldig som fortsatt har en hel stilling, men lurer på hvor lenge det skal vare. De som ansettes nå, får kontrakt som tilkallingsvikar og risikerer å få stillingsprosenter helt ned mot 10-tallet.

– Størrelsen på stillingene er avhengig av hvor mange rutekilometer selskapet får bestilling på. Hvis bestillingen går ned etter anbudsrunden, kan det føre til at vi som har jobbet her en stund, også må gå ned i stilling, sier hun.

Forutsigbarheten i yrket er veldig dårlig, fortalte både hun og flere andre som gikk på talerstolen.

MÅ SLUTTE: Bussjåfør Morten Holm, leder i Bilpersonalets forening Innlandet, ser at mange ikke klarer å leve av de små stillingsprosentene.

MÅ SLUTTE: Bussjåfør Morten Holm, leder i Bilpersonalets forening Innlandet, ser at mange ikke klarer å leve av de små stillingsprosentene.

Ole Palmstrøm

Mange kolleger slutter

Bussjåfør Morten Holm, leder i Bilpersonalets forening Innlandet, har sett at mange rundt ham slutter fordi de har en prosentstilling som de ikke kan leve av.

– Da ser de seg heller om etter noe annet.

Et av problemene Holm beskrev, er vakter som strekker seg over 12 timer, men med en ubetalt pause på inntil 4,5 timer midt på dagen, såkalt uttrekk.

– Med slike vakter, blir det vanskelig å følge opp egne barn, slo Holm fast.

Han mener arbeidsvilkårene må inn som en av betingelsene i anbudsdokumentene.

– De inneholder detaljerte krav til bussenes utforming og tekniske egenskaper, men ikke et ord om antall sjåfører og hvordan de skal brukes. Det burde være et eget punkt om hvor stor andel av stillingene som skal være faste, for eksempel.

Mail som har provosert

Oshaug og kollega Ole Morten Ellevsen kjenner seg godt igjen i Homs beskrivelse av delte vakter.

– Noen av mine vakter går fra 6.30 på morgenen til 18.30 på kvelden, med bare fem av timene betalt. Det er den verste arbeidsdagen, sier Ellevsen og føyer til:

– Slik er anbudsregimets grimme ansikt.

Også i Trondheim er det flere som har sluttet. Tidligere i høst sendte ledelsen ut en fellesmail som har provosert mange av de som fortsatt jobber der.

Mailen gikk til alle sjåfører i Vy med bønn om å delta på en betalt dugnad. Ansatte andre steder i landet som var villige til å jobbe i Trondheim en kort periode, skulle ikke bare få full lønn, men også gratis kost og losji.

Oshaug og Ellevsen synes det hadde vært langt bedre å tilby full jobb til noen av dem som nå jobber redusert. Enkelte kolleger hadde tidligere full stilling, men fikk redusert arbeidstid i forbindelse med virksomhetsoverdragelse.

– I utgangspunktet er det mer enn nok å gjøre her. Det er derfor så mange vakter står tomme, påpeker Oshaug.

Var dette interessant? Vil du dele den med noen andre?
11.10.2021
15:54
12.10.2021 13:36



Mest lest

Stein Inge Stølen

Selskap stjal lønn fra ansatte, men fikk likevel nye oppdrag av Postnord

Peder Gjersøe

De får ofte skylda når folk ikke rekker ferga. Cato fikk en pistol mot hodet

Emmie Olivia Kristiansen

– Det som skjer i SAS for tiden er uendelig trist, sier nestleder i flygerforening

Aslak Bodahl

Bedrift la ned hovedkontoret - alle ansatte bedt om å jobbe hjemmefra

Håvard Sæbø

– Erna Solbergs historiefortelling i denne saken er helt feil, sier tidligere LO-leder

KAN SMILE: De tillitsvalgte ved Ringnes-anlegget på Gjelleråsen utenfor Oslo er meget fornøyd med at Ringnes beholder distribusjonen av varene selv. Fra venstre Roar Ellingvåg, Rune Christensen, Anita Andersen, Erik Torkelsen og Leif Ritter.

KAN SMILE: De tillitsvalgte ved Ringnes-anlegget på Gjelleråsen utenfor Oslo er meget fornøyd med at Ringnes beholder distribusjonen av varene selv. Fra venstre Roar Ellingvåg, Rune Christensen, Anita Andersen, Erik Torkelsen og Leif Ritter.

Erlend Angelo

Sosial dumping, ropte Ringnes-ansatte. Nå er 200 arbeidsplasser reddet

Frank Holtschlag/nyebilder

Slik ble løsningen på kulturstreiken

Pavyzdžiui, Norvegijos Darbo inspekcija kontrolės metu tikrina, ar tinkami pastatyti pastoliai, ar darbuotojai aprūpinti tinkamomis saugos priemonėmis. (ILLUSTRASJONSFOTO)

Pavyzdžiui, Norvegijos Darbo inspekcija kontrolės metu tikrina, ar tinkami pastatyti pastoliai, ar darbuotojai aprūpinti tinkamomis saugos priemonėmis. (ILLUSTRASJONSFOTO)

Håvard Sæbø

Šiuos metodus Norvegijoje nesąžiningi darbdaviai naudoja norėdami išnaudoti užsienio darbuotojus

SLAVEMERKET: Sulis-medaljen eller «slavemerket» som det også ble kalt, var et merke gruvearbeiderne måtte bære rundt halsen.

SLAVEMERKET: Sulis-medaljen eller «slavemerket» som det også ble kalt, var et merke gruvearbeiderne måtte bære rundt halsen.

Stig-Audun Hansen / Arbeiderbevegelsens arkiv og bibliotek

«Slavemerket» som reiste arbeiderkampen på Norges nest største arbeidsplass

Martin Guttormsen Slørdal

Brenna lover billigere barnehage: – Bare å glede seg til budsjettet

Roy Ervin Solstad

Avisbudene jobbet tusen ganger uten betaling. Nå har de vunnet i Arbeidsretten

STRAMMER TIL: Det er påbud, forbud, regler, standarder, offentlige anskaffelser og infrastruktur som skal dra det grønne skiftet fremover, sier klima- og miljøminister Espen Barth Eide (Ap).

STRAMMER TIL: Det er påbud, forbud, regler, standarder, offentlige anskaffelser og infrastruktur som skal dra det grønne skiftet fremover, sier klima- og miljøminister Espen Barth Eide (Ap).

Jan-Erik Østlie

Klimaministeren vil bygge ut mer vindkraft

Jan-Erik Østlie

Norge kan miste rundt 50.000 oljejobber. Men hvor er de nye, grønne arbeidsplassene?

LIKE TYDELEG SOM FØR? – Vi vil ha slutt på innleige som fortrenger faste tilsettingar, seier arbeidsminister Hadia Tajik (Ap), men vil ikkje seie om det kjem noka form for innleige-forbod.

LIKE TYDELEG SOM FØR? – Vi vil ha slutt på innleige som fortrenger faste tilsettingar, seier arbeidsminister Hadia Tajik (Ap), men vil ikkje seie om det kjem noka form for innleige-forbod.

Brian Cliff Olguin

Dette meinte Ap og Sp om innleige-forbod før valet. Og dette meiner dei no

Folk slutter og søker seg vekk og vi sliter med å rekruttere nye, sier Kim Olav Johansen, leder i EL og IT-klubben i Norske Skog, Skogn.

Folk slutter og søker seg vekk og vi sliter med å rekruttere nye, sier Kim Olav Johansen, leder i EL og IT-klubben i Norske Skog, Skogn.

Knut Viggen

Konflikt mellom ledelse og klubb i Norske Skog: – Vi sliter med å holde på folk

Fotomovimiento

Snart kan du booke et arbeidervennlig hotell til Spania-ferien

Debatt

Ole Palmstrøm

«Enda en arbeider som ikke kommer hjem fra jobb»

I GANG: Landstariffkonferansen på Lillehammer er i gang, foran forhandlingsleder Bjørn Fornes (t.v.), forbundsleder Jan Olav Andersen og forbundssekretær Geir Ove Kulseth.

I GANG: Landstariffkonferansen på Lillehammer er i gang, foran forhandlingsleder Bjørn Fornes (t.v.), forbundsleder Jan Olav Andersen og forbundssekretær Geir Ove Kulseth.

Knut Viggen

Nå finpusser elektrikerne kravene til neste års lønnsoppgjør

Kronikk

Nicolai Bod Helgesen / Arbeiderbevegelsens arkiv og bibliotek

«Da arbeiderne streiket mot slavemerket», skriver Jonas Bals

Kommentar

Bjørn Dæhlie har flyttet fra Bø i Vesterålen.

Bjørn Dæhlie har flyttet fra Bø i Vesterålen.

Fredrik Hagen / NTB

«Kommunene må fratas friheten til å kunne senke formuesskatten lokalt»


Flere saker