LIKER IKKE UTVIKLINGEN: Ole Morten Ellevsen og Monica Oshaug, delegater fra Bilpersonalets forening Trøndelag, liker dårlig utviklingen i bussbransjen med små stillingsbrøker og delte skift.
Ole Palmstrøm
Kritiske til anbud på bussruter:
– Bussbransjen skyter seg selv i foten
42 vakter sto tomme før helgen. Kolleger fra andre deler av landet er i høst bedt om å hjelpe til. Likevel har ikke Vy Buss i Trondheim ansatt én sjåfør i full stilling på over et år, forteller tillitsvalgte.
merete.jansen@lomedia.no
Kan bussjåførenes dårlige lønns- og arbeidsvilkår slå beina under videre rekruttering til yrket? Slik lød et av temaene som skulle diskuteres på landsmøtet til Norsk Jernbaneforbund.
Både innlederne og de som tok ordet etterpå, svarte et helt klart ja. De mener bransjen er i ferd med å skyte seg selv i foten.
Det var Monica Oshaug, leder av Bilpersonalets forening Trøndelag, som nevnte eksempelet med de mange tomme vaktene.
Hun har jobbet som sjåfør i Trondheim i nesten 12 år. Oshaug beskriver seg selv om heldig som fortsatt har en hel stilling, men lurer på hvor lenge det skal vare. De som ansettes nå, får kontrakt som tilkallingsvikar og risikerer å få stillingsprosenter helt ned mot 10-tallet.
– Størrelsen på stillingene er avhengig av hvor mange rutekilometer selskapet får bestilling på. Hvis bestillingen går ned etter anbudsrunden, kan det føre til at vi som har jobbet her en stund, også må gå ned i stilling, sier hun.
Forutsigbarheten i yrket er veldig dårlig, fortalte både hun og flere andre som gikk på talerstolen.
MÅ SLUTTE: Bussjåfør Morten Holm, leder i Bilpersonalets forening Innlandet, ser at mange ikke klarer å leve av de små stillingsprosentene.
Ole Palmstrøm
Mange kolleger slutter
Bussjåfør Morten Holm, leder i Bilpersonalets forening Innlandet, har sett at mange rundt ham slutter fordi de har en prosentstilling som de ikke kan leve av.
– Da ser de seg heller om etter noe annet.
Et av problemene Holm beskrev, er vakter som strekker seg over 12 timer, men med en ubetalt pause på inntil 4,5 timer midt på dagen, såkalt uttrekk.
– Med slike vakter, blir det vanskelig å følge opp egne barn, slo Holm fast.
Han mener arbeidsvilkårene må inn som en av betingelsene i anbudsdokumentene.
– De inneholder detaljerte krav til bussenes utforming og tekniske egenskaper, men ikke et ord om antall sjåfører og hvordan de skal brukes. Det burde være et eget punkt om hvor stor andel av stillingene som skal være faste, for eksempel.
Mail som har provosert
Oshaug og kollega Ole Morten Ellevsen kjenner seg godt igjen i Homs beskrivelse av delte vakter.
– Noen av mine vakter går fra 6.30 på morgenen til 18.30 på kvelden, med bare fem av timene betalt. Det er den verste arbeidsdagen, sier Ellevsen og føyer til:
– Slik er anbudsregimets grimme ansikt.
Også i Trondheim er det flere som har sluttet. Tidligere i høst sendte ledelsen ut en fellesmail som har provosert mange av de som fortsatt jobber der.
Mailen gikk til alle sjåfører i Vy med bønn om å delta på en betalt dugnad. Ansatte andre steder i landet som var villige til å jobbe i Trondheim en kort periode, skulle ikke bare få full lønn, men også gratis kost og losji.
Oshaug og Ellevsen synes det hadde vært langt bedre å tilby full jobb til noen av dem som nå jobber redusert. Enkelte kolleger hadde tidligere full stilling, men fikk redusert arbeidstid i forbindelse med virksomhetsoverdragelse.
– I utgangspunktet er det mer enn nok å gjøre her. Det er derfor så mange vakter står tomme, påpeker Oshaug.
Mest lest
Ole Martin Kolberg, FOs hovedtillitsvalgt i Fredrikstad kommune, og Kine Kvamme Andersen er bekymret for hvordan kommunen skal klare å rekruttere nye vernepleiere.
Simen Aker Grimsrud
60 ansatte i kommunen må begynne i turnus: – Veldig mange søker seg bort
Roar må alltid være på vakt når han prepper løyper i Oslo-marka.
Sissel M. Rasmussen
Roar er en trygghet å ha i skogen, selv om livredning ikke står i stillingsbeskrivelsen
Martin Guttormsen Slørdal
Engelskmenn med jobb og familie trenger gratis mat for å overleve
Hjemmetjeneste (illustrasjonsfoto).
Anita Arntzen
Dette yrket har Norges høyeste sykefravær
Gerd-Liv Valla blir 75 år, men opplever en ny politisk vår som strømpolitiker. – Det er ingen strømkrise, det er en strømpriskrise, slår hun fast.
Knut Viggen
Gerd-Liv Valla skjønner ikke hvorfor arbeidslinja har blitt et skjellsord
Victoria synes det var sårt da hun ble innkalt til en samtale om hvordan hun kler seg.
Werner Juvik
Victoria sluttet nesten i jobben etter reaksjoner på klesstilen
Aslak Bodahl
Nå får Hamza skattelette for å bo i brakke på jobb
Gjestearbeiderne i Ölands dyrepark jobbet seks dager i uka og fikk utbetalt mellom seks og sju tusen kroner i måneden.
Colourbox
Svensk dyrepark serverte ansatte samme mat som dyra
Berit Roald / NTB
Ukjent antall Skeidar-ansatte mister jobben: – Har gått fort og brutalt
Tøffe tider: Olga Leach-Walters er fagforeningsrepresentant for 22 000 helsearbeidere i Royal College of Nursing. 6000 av dem jobber som sykepleiere på Birminghams største sykehus. Onsdag og torsdag denne uka streiket de. Det er andre gang på en måned.
Anita Arntzen
I England sover sykepleiere med 100 prosent stilling i bilen. Her er Olgas råd til Norge
Matbutikken UMS Halden har holdt åpent alle dager hele uka.
Leif Martin Kirknes
Matbutikken er politianmeldt to ganger: Nå stenger UMS Halden om søndagene
Andrew Kelly Reuters/Ritzau Scanpix
Danskene kan miste fridag. Skammelig, mener fagbevegelsen
BEKYMRET: – Vi er bekymra for at bedriften for raskt tar ut synergier etter en omorganisering, sier hovedtillitsvalgt for EL og IT Forbundet i Telenor Norge, Kenneth Pettersen.
Leif Martin Kirknes
200 mister jobben i Telenor: – Usaklig å sparke faste ansatte når man har så mange innleide
Naujasis minimalus darbo užmokestis devyniose ūkio šakose.
Brian Cliff Olguin
Naujasis minimalus darbo užmokestis Norvegijoje
Martin Guttormsen Slørdal
Ny strømpolitikk for Ap: Ba om innspill på Giskes rekordmøte
– Nå har arbeidstakersiden helt andre rettigheter under forhandlinger, sier tillitsvalgt Arvid.
Privat
Arvid jubler for egen tariffavtale. Nå håper han på et statusløft
Trikkesjåfør Sebastian Haugland i Sporveien Trikken måtte gripe inn da en passasjer gikk berserk. Etter hendelsen i 2022 ble han selv hovedverneombud for å hjelpe andre.
Mats Johannesen. Innfelt: Nina Hanssen
Voldsepisoden endret livet for trikkesjåfør: – I ettertid var jeg redd jeg hadde gjort noe feil
Brian Cliff Olguin
Butikkansatte stusser over matprisene: – Lurer på hvor pengene blir av
Den amerikanske storsatsingen på fornybar industri kan ramme europeisk industri hardt på sikt, mener utenriksminister Anniken Huitfeldt.
Adam Schultz (whitehouse.gov) via Wikimedia Commons / Jan-Erik Østlie
Bidens fornybar-satsning får EU og Norge til å skjelve
Anita Arntzen