JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Babcock tilbyr alle pilotene i Lufttransport fast jobb

Babcock SAA har onsdag sendt forslag til tariffavtale til Norsk Flygerforbund der samtlige ansatte i Lufttransport FW tilbys jobb.

Øystein Eugene Hermstad / Luftambulansetjenesten (pressefoto)

Det bekrefter administrerende direktør Torbjørn Lothe i NHO Luftfart til VG.

– Vi har i dag hatt et møte med Babcock, og jobbet for å finne en løsning selv om Babcock ikke er i tjeneste i Norge i dag. Det er utarbeidet en tariffavtale, og videreformidlet at de vil gi tilbud til samtlige piloter i Lufttransport i samsvar med de vilkårene det har vært enighet om tidligere, sier Lothe til avisen.

Administrerende direktør Marius Hansen i Babcock SAA sier til VG at de har forstått at den alvorlige situasjonen som har oppstått delvis skyldes at pilotene er utrygge på fremtiden.

– Vi ønsker å komme fram til en god løsning for alle. Vi har derfor fremlagt et forslag til tariffavtale og vil gi alle piloter i dagens tjeneste tilbud om jobb hos oss. Henvendelsen gikk fra NHO til Norsk Flygerforbund litt over klokken 14 onsdag, og jeg håper den har nådd fram til flygerforbundet nå, skriver han i en epost til VG.

KrF åpner for å vrake anbudet om luftambulansen

Fornøyd Høie

Helseminister Bent Høie (H) er tilfreds med at det kan gå mot en løsning i konflikten.

– Jeg er veldig glad det for ser ut til å være en bevegelse mellom partene. I det ligger det en mulig løsning. Det må de bli enige om, sa Høie på Dagsnytt 18 på NRK onsdag.

Høie tar ikke selvkritikk for måten konflikten utviklet seg på, men sier det er viktig å lære av en hver prosess og se om det er forbedringspunkter.

– Det å drive et fly- og helikopterselskap er komplisert, og jeg er ikke sikker på at det er virksomheter som ellers driver helsetjenester som nødvendigvis er best til å gjøre det, sier han.

SV: – Høie må bli på jobb til luftambulansekrisen er løst

Krevende forhandlinger

Forhandlingene mellom fagforeningen Norsk Flygerforbund og Babcock SAA om overføring av pilotene, startet 1. mars og brøt sammen i april. Etter det har ansatte i Lufttransport FW begynt å søke seg vekk i frykt for å skulle stå uten jobb når Babcock overtar ambulanseflykontrakten i juli 2019.

Flygerforbundet har siden 1. mars forhandlet for å få til en kollektiv overgang av alle ambulanseflygere fra Lufttransport til Babcock.

Striden har dreid seg om kontrakten til Babcock har vært virksomhetsoverdragelse eller ikke.

– Selskapet mener at dette ikke er virksomhetsoverdragelse, men har da likevel valgt å tilby jobb til samtlige ansatte i Lufttransport. Slik unngår man den usikkerheten som mange har følt i Lufttransport, om de har jobb neste sommer eller ikke, sier Lothe til NRK.

Flygerforbundet har foreløpig ikke sett avtaleutkastet.

– Dersom det stemmer så vil Norsk Flygerforbund selvsagt se på det, sier generalsekretær Katinka Sporsem i Norsk Flygerforbund til VG.

Babcock avslutter samarbeid med selskap der Helse Nords styreleder er direktør

Fakta om krisen i luftambulansetjenesten

• Ambulanseflyene frakter cirka 9.000 pasienter i året, og dagens driftskontrakt i ambulanseflytjenesten koster om lag 400 millioner kroner i året.

• Siden 1988 har luftambulansetjenesten vært organisert og fullfinansiert som en nasjonal statlig tjeneste. Norges fire helseforetak har ansvaret for den operative driften av denne tjenesten. I alt finnes det ni ambulansefly i Norge, stasjonert i Kirkenes, Alta (2), Tromsø, Bodø, Brønnøysund, Ålesund og Gardermoen (2).

• I juni 2017 ble det klart at det britiskeide selskapet Babcock Scandinavian Air Ambulance vant anbudskonkurransen om luftambulansetjenesten. Kontrakten starter 1. juli 2019 og går til 2025 med mulig forlengelse til 2030. Selskapet driver i tillegg luftambulansetjenesten i Sverige og Finland.

• Babcock SAAs anbud skal ha vært om lag 47 millioner kroner billigere i året enn tilbudet fra Lufttransport.

• De rundt 110 ansatte i Lufttransport FW har reagert på at Babcock SAA tilbyr færre piloter i turnus og færre reservefly, noe de mener truer jobbsikkerheten.

• Det ble heller ikke stilt krav til virksomhetsovertakelse i anbudet, noe som gjør at pilotene må søke på sin egen stilling når Babcock SAA tar over juli 2019.

• Forhandlingene mellom fagforeningen Norsk Flygerforbund og Babcock SAA om overføring av pilotene, brøt sammen i april i år. Etter det har ansatte i Lufttransport FW begynt å søke seg vekk i frykt for å skulle stå uten jobb.

• Terry Reid i eierselskapet Babcock International har også informert Lufttransport om at vedlikeholdet av ambulanseflyene flyttes fra Norge til Østersund i Sverige. Dermed mister 35 ansatte i Tromsø jobben.

Kilder: Lufttransport, NTB, NRK, Nordlys

(NTB)

– Fast stilling til pilotene i luftambulansen løser ikke problemet

Norsk Flygerforbund mener tilbudet fra Babcock om fast stilling til pilotene er en avsporing fra det egentlige problemet, som ifølge dem er anbudspraksisen.

NTB

Onsdag ble det klart at Babcock tilbyr alle piloter i Lufttransport fast stilling. En avsporing svarer, Norsk Flygerforbund, ifølge NRK.

– Tilbudet er et skritt i riktig retning, men det er et forsøk på en avsporing fra hva dette handler om, sier forbundsleder i Flygerforbundet, Yngve Carlsen.

Carlsen mener det hele handler om en uvettig anbudspraksis. Tilbudet skal gjøre at pilotene får lønns- og arbeidsvilkår i samsvar med det NHO Luftfart og Norsk Flygerforbund har blitt enige om tidligere. Om pilotene vil godkjenne tilbudet, er fortsatt ukjent.

– Nå må vi først sette oss ved forhandlingsbordet. Det er kun pilotene som vet om de vil bli værende i tjeneste, sier Carlsen.

Torbjørn Lothe i NHO Luftfart avviser kritikken fra Carlsen, og viser til at tilbudet om fast jobb fjerner usikkerheten til pilotene.

– Hvis flygerforbundet mener det de har sagt før, burde dette tilsi at vi nå kan diskutere den endelige tilpasningen av et sånt avtaleverk, og finne en løsning, sier Lothe.

Forhandlingene vil trolig starte i løpet av neste uke.

Les flere saker om fagbevegelsen, arbeidsliv og politikk på vår forside

Warning
Annonse
Annonse

Fakta om krisen i luftambulansetjenesten

• Ambulanseflyene frakter cirka 9.000 pasienter i året, og dagens driftskontrakt i ambulanseflytjenesten koster om lag 400 millioner kroner i året.

• Siden 1988 har luftambulansetjenesten vært organisert og fullfinansiert som en nasjonal statlig tjeneste. Norges fire helseforetak har ansvaret for den operative driften av denne tjenesten. I alt finnes det ni ambulansefly i Norge, stasjonert i Kirkenes, Alta (2), Tromsø, Bodø, Brønnøysund, Ålesund og Gardermoen (2).

• I juni 2017 ble det klart at det britiskeide selskapet Babcock Scandinavian Air Ambulance vant anbudskonkurransen om luftambulansetjenesten. Kontrakten starter 1. juli 2019 og går til 2025 med mulig forlengelse til 2030. Selskapet driver i tillegg luftambulansetjenesten i Sverige og Finland.

• Babcock SAAs anbud skal ha vært om lag 47 millioner kroner billigere i året enn tilbudet fra Lufttransport.

• De rundt 110 ansatte i Lufttransport FW har reagert på at Babcock SAA tilbyr færre piloter i turnus og færre reservefly, noe de mener truer jobbsikkerheten.

• Det ble heller ikke stilt krav til virksomhetsovertakelse i anbudet, noe som gjør at pilotene må søke på sin egen stilling når Babcock SAA tar over juli 2019.

• Forhandlingene mellom fagforeningen Norsk Flygerforbund og Babcock SAA om overføring av pilotene, brøt sammen i april i år. Etter det har ansatte i Lufttransport FW begynt å søke seg vekk i frykt for å skulle stå uten jobb.

• Terry Reid i eierselskapet Babcock International har også informert Lufttransport om at vedlikeholdet av ambulanseflyene flyttes fra Norge til Østersund i Sverige. Dermed mister 35 ansatte i Tromsø jobben.

Kilder: Lufttransport, NTB, NRK, Nordlys

(NTB)