SV: – Høie må bli på jobb til luftambulansekrisen er løst
Helseminister Bent Høie (H) må holde seg på jobben de neste dagene trass i fridager inntil krisen i luftambulansetjenesten er løst, krever SV.
Helseminister Bent Høie (H).
Vidar Ruud / ANB (arkivbilde)
Tre av de neste fire dagene er fridager. Samtidig er liv og helse truet i Nord-Norge, påpeker SVs talsperson i luftambulansestriden Nicholas Wilkinson.
– Høie kan ikke ta fri før denne saken er løst. Dette handler om liv og helse i nord. Han må jobbe for å løse dette nå, sier Wilkinson til NTB.
Han mener det er regjeringen selv som har skapt krisen.
– Stortinget må på sikt inn og rydde opp i regjeringens rot. Vi vil ha en langsiktig løsning, men Høie må løse krisen nå, sier han.
• KrF åpner for å vrake anbudet om luftambulansen
Måtte svare
Høie måtte svare for sin håndtering av krisen i luftambulansetjenesten i Stortingets spørretime onsdag, men nektet å ta selvkritikk.
– Det er ikke slik at vi er i en situasjon der alle ambulanseflyene står på bakken. Det er den samlede beredskapen som er avgjørende for tryggheten, sa Høie, som viste til at konkrete tiltak er satt i verk for å avhjelpe situasjonen.
Den siste uka har akuttberedskapen i Norge vært svekket fordi ambulansefly har stått på bakken.
Krisen i luftambulansetjenesten oppsto i kjølvannet at det britiskeide selskapet Babcock SAA vant kontrakten om å drifte tjenesten over Lufttransport, som har vært operatør i flere tiår. Som følge av uenighet med Babcock om lønns- og arbeidsbetingelser har flere av Lufttransports piloter sluttet eller har blitt sykmeldte.
Opposisjonspartiene Ap, Sp, SV og Rødt har åpnet for å vrake anbudet som Babcock SAA vant. Tirsdag neste uke vil det bli klart om KrF støtter forslaget, som da vil få flertall.
• Babcock avslutter samarbeid med selskap der Helse Nords styreleder er direktør
– Gi kontrakter til ideelle
I en pressemelding onsdag advarer Stiftelsen Norsk Luftambulanse mot å gi slike kontrakter til andre enn ideelle organisasjoner.
– Det beste for pasientene og innbyggerne i Norge er at staten samarbeider med ideelle organisasjoner om driften av luftambulansetjenesten. Anbudsordningen bør endres. Vi trenger stabile og langvarige kontrakter, helst med organisasjoner som ikke har mål om å tjene penger på å drive luftambulanse, sier generalsekretær Hans Morten Lossius i en pressemelding.
Samtidig advarer han mot forslaget fra enkelte politikere om at staten selv skal drifte slike tjenester,
– Politikerne bør tenke seg godt om før de velger bort en enorm folkedugnad, sier Lossius og viser til at Norsk Luftambulanse har eksistert i 40 år.
Fakta om krisen i luftambulansetjenesten
• Ambulanseflyene frakter cirka 9.000 pasienter i året, og dagens driftskontrakt i ambulanseflytjenesten koster om lag 400 millioner kroner i året.
• Siden 1988 har luftambulansetjenesten vært organisert og fullfinansiert som en nasjonal statlig tjeneste. Norges fire helseforetak har ansvaret for den operative driften av denne tjenesten. I alt finnes det ni ambulansefly i Norge, stasjonert i Kirkenes, Alta (2), Tromsø, Bodø, Brønnøysund, Ålesund og Gardermoen (2).
• I juni 2017 ble det klart at det britiskeide selskapet Babcock Scandinavian Air Ambulance vant anbudskonkurransen om luftambulansetjenesten. Kontrakten starter 1. juli 2019 og går til 2025 med mulig forlengelse til 2030. Selskapet driver i tillegg luftambulansetjenesten i Sverige og Finland.
• Babcock SAAs anbud skal ha vært om lag 47 millioner kroner billigere i året enn tilbudet fra Lufttransport.
• De rundt 110 ansatte i Lufttransport FW har reagert på at Babcock SAA tilbyr færre piloter i turnus og færre reservefly, noe de mener truer jobbsikkerheten.
• Det ble heller ikke stilt krav til virksomhetsovertakelse i anbudet, noe som gjør at pilotene må søke på sin egen stilling når Babcock SAA tar over juli 2019.
• Forhandlingene mellom fagforeningen Norsk Flygerforbund og Babcock SAA om overføring av pilotene, brøt sammen i april i år. Etter det har ansatte i Lufttransport FW begynt å søke seg vekk i frykt for å skulle stå uten jobb.
• Terry Reid i eierselskapet Babcock International har også informert Lufttransport om at vedlikeholdet av ambulanseflyene flyttes fra Norge til Østersund i Sverige. Dermed mister 35 ansatte i Tromsø jobben.
Kilder: Lufttransport, NTB, NRK, Nordlys
Flere saker
Fakta om krisen i luftambulansetjenesten
• Ambulanseflyene frakter cirka 9.000 pasienter i året, og dagens driftskontrakt i ambulanseflytjenesten koster om lag 400 millioner kroner i året.
• Siden 1988 har luftambulansetjenesten vært organisert og fullfinansiert som en nasjonal statlig tjeneste. Norges fire helseforetak har ansvaret for den operative driften av denne tjenesten. I alt finnes det ni ambulansefly i Norge, stasjonert i Kirkenes, Alta (2), Tromsø, Bodø, Brønnøysund, Ålesund og Gardermoen (2).
• I juni 2017 ble det klart at det britiskeide selskapet Babcock Scandinavian Air Ambulance vant anbudskonkurransen om luftambulansetjenesten. Kontrakten starter 1. juli 2019 og går til 2025 med mulig forlengelse til 2030. Selskapet driver i tillegg luftambulansetjenesten i Sverige og Finland.
• Babcock SAAs anbud skal ha vært om lag 47 millioner kroner billigere i året enn tilbudet fra Lufttransport.
• De rundt 110 ansatte i Lufttransport FW har reagert på at Babcock SAA tilbyr færre piloter i turnus og færre reservefly, noe de mener truer jobbsikkerheten.
• Det ble heller ikke stilt krav til virksomhetsovertakelse i anbudet, noe som gjør at pilotene må søke på sin egen stilling når Babcock SAA tar over juli 2019.
• Forhandlingene mellom fagforeningen Norsk Flygerforbund og Babcock SAA om overføring av pilotene, brøt sammen i april i år. Etter det har ansatte i Lufttransport FW begynt å søke seg vekk i frykt for å skulle stå uten jobb.
• Terry Reid i eierselskapet Babcock International har også informert Lufttransport om at vedlikeholdet av ambulanseflyene flyttes fra Norge til Østersund i Sverige. Dermed mister 35 ansatte i Tromsø jobben.
Kilder: Lufttransport, NTB, NRK, Nordlys