JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.
NYE REGLER: Norsk Transportarbeiderforbund er rimelig godt fornøyd med utfallet i EU-parlamentet i dag.

NYE REGLER: Norsk Transportarbeiderforbund er rimelig godt fornøyd med utfallet i EU-parlamentet i dag.

Martin Guttormsen Slørdal

EU-parlamentet enige om nye regler for veitransporten: – Mye positivt i dette, NTF-lederen

Norsk Transportarbeiderforbund har jobbet intenst for å forsøke å påvirke utformingen av EUs nye transportregler. I dag gikk del 1 av den omstridte mobilitetspakken igjennom i parlamentet.



04.04.2019
17:18
10.04.2019 20:37

ragnhild@lomedia.no

Etter flere mislykkede forsøk på å behandle den omfattende pakken med regler for veitransporten, klarte parlamentet omsider å komme til enighet i dag. Forbundsleder Lars M. Johnsen i Norsk Transportarbeiderforbund (NTF) sier til LO-Aktuelt at han er positivt overrasket.

Han understreker at NTF ikke har hatt tid til å sette seg inn i helheten i pakken.

– Men med forbehold om at vi ikke har fått lest hele dokumentet, så ser det ut til å være mye positivt i dette, sier han til LO-Aktuelt.

p

Liberalisering

Helt siden EUs «regjering», Europa-kommisjonen, la fram første del av den såkalte «mobilitetspakken» våren 2017, har Norsk Transportarbeiderforbund jobbet hardt for å påvirke beslutningene i EU. For de første forslagene fra Europa-kommisjonen ga NTF hakeslepp. Forslaget fra Kommisjonen innebar nemlig tilnærmet frislipp av all ekspressbusstrafikk i Norge.

– I prinsippet kunne en rumensk bussjåfør ha startet ekspressbuss-virksomhet i Norge uten at det ble stilt krav om verken kontor eller varig virksomhet i landet, forklarer utreder Geir Kvam i Transportarbeiderforbundet.

Også forslaget til nye kabotasjeregler for godstransporten fikk forbundet til å reise bust. Kabotasje betyr at en sjåfør som kommer med last fra utlandet, kan ta transportoppdrag mellom ulike destinasjoner i Norge, før han reiser ut av landet igjen. Med dagens EU-regler kan en sjåfør utføre maksimalt tre kabotasjeturer i løpet av syv dager. Europa-kommisjonen foreslo å endre dette til et ubegrenset antall turer i løpet av fem døgn. Ifølge Norsk Transportarbeiderforbund ville det truet ikke bare norsk langtransport, men også markedet for nærtransport.

– Det ville vært en katastrofe. Da kunne østeuropeiske sjåfører kommet inn og kjørt vanlige ruter for Asko eller Schenker, til langt lavere priser enn de norske, forteller forbundssekretær Morten Hagen.

For lastebilsjåfør Asgeir var det dobbel grunn til å juble over lønnsoppgjøret

Øst mot vest

I striden om mobilitetspakken har øst stått mot vest. De østeuropeiske landene har ønsket en liberalisering av regelverket for å sikre deres sjåfører og selskaper bedre tilgang på det vesteuropeiske markedet, mens de vesteuropeiske landene har ønsket strengere regler blant annet for å beskytte egen transportbransje.

4. april stemte et flertall i parlamentet for nye kabotasjeregler som tillater et ubegrenset antall kabotasjeoppdrag i løpet av tre døgn. Deretter må sjåføren tilbake til hjemlandet i minimum 60 timer før han kan ta nye kabotasjeoppdrag. Dette for å forhindre «systematisk kabotasje», heter det i en pressemelding fra EU-parlamentet. I tillegg foreslås det at sjåføren må tilbake til opprinnelseslandet minimum hver fjerde uke.

– Gitt at dette stemmer, er det en kraftig innskjerping av regelverket, mener Lars M. Johnsen.

Per i dag er det lov med tre kabotasjeturer i løpet av sju dager, men i praksis har det vist seg vanskelig å definere hva som er én tur.

Norsk Transportarbeiderforbund er også fornøyd med at kjøre- og hviletidsbestemmelsene ser ut til å bli videreført som i dag, samt at det vil komme krav om digitale fartsskrivere fra 2024.

– Det vil gi myndighetene mye større muligheter for kontroll, sier Johnsen.

p

– En seier

Den Europeiske Transportføderasjonen (ETF) kaller vedtaket «en total suksess».

– Kompromisset er et resultat av ETFs arbeid. Det er ikke bare en avtale, det er ETFs avtale, skriver organisasjonen i en pressemelding.

ETF favner transportarbeiderforbund fra hele Europa, både i øst og vest, og har sånn sett også forsøkt å forene ulike interesser. Norsk Transportarbeiderforbund har fremmet sine synspunkter blant annet gjennom deltakelse i ETF.

Til ministerrådet

Fortsatt er det imidlertid mange ubesvarte spørsmål.

– Det er flere usikkerhetsmomenter knyttet til den praktiske gjennomføringen av disse forslagene. Det gjenstår ennå å se, sier Geir Kvam.

Etter vedtaket i EU-parlamentet, skal EUs ministerråd ta stilling til forslagene. Det kan ta et halvt år eller mer, anslår Den Europeiske Transportføderasjonen. Dermed er det ennå en liten stund til norske sjåfører vil merke konsekvensene av et nytt EU-regelverk.

EUs mobilitetspakke

• Mobilitetspakken er en «pakke» med nye regler for veitransporten, for eksempel når det gjelder kjøre- og hviletid for sjåfører og regler for kabotasjekjøring.

• Pakken er lagt fram av EU-kommisjonen i tre deler.

• Forslaget fra EU-kommisjonen innebar en liberalisering blant annet av kabotasjeregelverket, noe som kan gi norske aktører økt konkurranse.

• Etter at Europaparlamentet har sagt sitt, skal forslagene til behandling i Ministerrådet. Parlamentet og Ministerrådet må bli enige før pakkene kan bli endelig vedtatt.

Var dette interessant? Vil du dele den med noen andre?
04.04.2019
17:18
10.04.2019 20:37



Mest lest

Håvard Sæbø

Slik vil Støre-regjeringa endre Nav

ULØNNET: For at Rebekka Kronstad Henriksen skal kunne amme datteren Sarah, må hun ta ulønnet permisjon fra jobben. Det går ut over økonomi og rettigheter.

ULØNNET: For at Rebekka Kronstad Henriksen skal kunne amme datteren Sarah, må hun ta ulønnet permisjon fra jobben. Det går ut over økonomi og rettigheter.

Cathrine Kahrs

Rebekka (33) må ta ulønnet permisjon for å kunne amme datteren

RØRT: – Jeg er nesten stum av glede, sier forbundsleder Johnny Hansen i Norsk Sjømannsforbund. I regjeringsplattformen blir det slått fast at sjøfolk skal ha norsk lønn i Norge. Arkivfoto

RØRT: – Jeg er nesten stum av glede, sier forbundsleder Johnny Hansen i Norsk Sjømannsforbund. I regjeringsplattformen blir det slått fast at sjøfolk skal ha norsk lønn i Norge. Arkivfoto

Tri Nguyen Dinh

Sjøfolket har kjempet i 13 år: Nå blir det norsk lønn i Norge

MINDRE Å RUTTE MED: De høye strømprisene etter sommeren er hovedårsaken til at prisveksten har skutt i været og øker mer enn lønnsveksten i 2021.

MINDRE Å RUTTE MED: De høye strømprisene etter sommeren er hovedårsaken til at prisveksten har skutt i været og øker mer enn lønnsveksten i 2021.

Emmie Olivia Kristiansen

Folk flest får dårligere råd: Prisene øker mer enn lønna

Martin Guttormsen Slørdal

Støre holder løftet om å doble fagforeningsfradraget

Debatt

Per Flakstad

«Vi trenger en bred debatt om pengebruken i Rødt», skriver Rødt-medlem Erik

Regjeringen Støre møter kongen og kronprinsen i sitt første statsråd på Slottet torsdag.

Regjeringen Støre møter kongen og kronprinsen i sitt første statsråd på Slottet torsdag.

Håkon Mosvold Larsen / NTB

Den nye regjeringen er klar – Støre presenterer et ungt og kvinnesterkt lag

Terje Pedersen / NTB

Alle AAP-mottakere får beholde stønaden ut året

PÅ VEI MOT FAGBREV: Det blir mange biler å shine fram mot fagbrev i 2023 for Robin Sharma. Den 1. august startet han som lærling i bilpleiefaget.

PÅ VEI MOT FAGBREV: Det blir mange biler å shine fram mot fagbrev i 2023 for Robin Sharma. Den 1. august startet han som lærling i bilpleiefaget.

Tormod Ytrehus

Robin (17) er Norges første bilpleie-lærling

Arbeiderpartiets leder Jonas Gahr Støre og Senterparti-leder Trygve Slagsvold Vedum la onsdag fram regjeringsplattformen de skal styre på.

Arbeiderpartiets leder Jonas Gahr Støre og Senterparti-leder Trygve Slagsvold Vedum la onsdag fram regjeringsplattformen de skal styre på.

Tri Nguyen Dinh

Dette ønsker Støre-regjeringa å gjøre med arbeidslivet. Se hele oversikten

Børge Sandnes/Colourbox

Flere permitterte eldre må tilbakebetale dagpenger

REAGERER: Forbundsleder i Industri Energi, Frode Alfheim (t.h.) liker dårlig forslaget fra Rødt og Mimir Kristjansson om å stoppe å gi ut letelisenser.

REAGERER: Forbundsleder i Industri Energi, Frode Alfheim (t.h.) liker dårlig forslaget fra Rødt og Mimir Kristjansson om å stoppe å gi ut letelisenser.

Leif Martin Kirknes

MDG, Rødt og SV fremmer forslag om stans i tildeling av letelisenser på norsk sokkel

Torbjørn Røe Isaksen fikk boka Streik av den påtroppende arbeidsministeren Hadia Tajik da hun overtok ledelsen av Arbeids- og integreringsdepartementet.

Torbjørn Røe Isaksen fikk boka Streik av den påtroppende arbeidsministeren Hadia Tajik da hun overtok ledelsen av Arbeids- og integreringsdepartementet.

Brian Cliff Olguin

Hadia Tajik er åpen for innleieforbud i Oslo-området

Jan-Erik Østlie

Ny måling: KrF i krise. Nå tviler også egne velgere på partiet

Jan-Erik Østlie

Dette er fagbevegelsens største seirer i regjeringas plattform

Helge Rønning Birkelund

Hadia Tajiks første offisielle oppdrag som arbeidsminister: – Naturlig å starte hos LO

FULL STØTTE: Både Rødt, ved nestleder Silje Kjosbakken, og SV, ved nestleder Kirsti Bergstø, vil innføre krav om norske vilkår i norske farvann og på sokkelen.

FULL STØTTE: Både Rødt, ved nestleder Silje Kjosbakken, og SV, ved nestleder Kirsti Bergstø, vil innføre krav om norske vilkår i norske farvann og på sokkelen.

Roy Solstad/Werner Juvik

SV og Rødt sikrer stortingsflertall om norsk lønn for sjøfolk

Jan Cristian Vestre fotografert på tomta til Vestre AS sin nye fabrikk på Magnor. Nå blir han politiker igjen.

Jan Cristian Vestre fotografert på tomta til Vestre AS sin nye fabrikk på Magnor. Nå blir han politiker igjen.

Helge Rønning Birkelund

Støre henter industrilederen som fagbevegelsen elsker

Jan Christian Vestre blir næringsminister.

Jan Christian Vestre blir næringsminister.

Leif Martin Kirknes

To av de nye statsrådene overlevde Utøya: – En seier for demokratiet, mener Støre

Erlend Angelo

Nortura-ansatte frykter for både egen og selskapets framtid: – Det er trist


Flere saker