JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.
NYE REGLER: Norsk Transportarbeiderforbund er rimelig godt fornøyd med utfallet i EU-parlamentet i dag.

NYE REGLER: Norsk Transportarbeiderforbund er rimelig godt fornøyd med utfallet i EU-parlamentet i dag.

Martin Guttormsen Slørdal

EU-parlamentet enige om nye regler for veitransporten: – Mye positivt i dette, NTF-lederen

Norsk Transportarbeiderforbund har jobbet intenst for å forsøke å påvirke utformingen av EUs nye transportregler. I dag gikk del 1 av den omstridte mobilitetspakken igjennom i parlamentet.



04.04.2019
17:18
10.04.2019 20:37

ragnhild@lomedia.no

Etter flere mislykkede forsøk på å behandle den omfattende pakken med regler for veitransporten, klarte parlamentet omsider å komme til enighet i dag. Forbundsleder Lars M. Johnsen i Norsk Transportarbeiderforbund (NTF) sier til LO-Aktuelt at han er positivt overrasket.

Han understreker at NTF ikke har hatt tid til å sette seg inn i helheten i pakken.

– Men med forbehold om at vi ikke har fått lest hele dokumentet, så ser det ut til å være mye positivt i dette, sier han til LO-Aktuelt.

p

Liberalisering

Helt siden EUs «regjering», Europa-kommisjonen, la fram første del av den såkalte «mobilitetspakken» våren 2017, har Norsk Transportarbeiderforbund jobbet hardt for å påvirke beslutningene i EU. For de første forslagene fra Europa-kommisjonen ga NTF hakeslepp. Forslaget fra Kommisjonen innebar nemlig tilnærmet frislipp av all ekspressbusstrafikk i Norge.

– I prinsippet kunne en rumensk bussjåfør ha startet ekspressbuss-virksomhet i Norge uten at det ble stilt krav om verken kontor eller varig virksomhet i landet, forklarer utreder Geir Kvam i Transportarbeiderforbundet.

Også forslaget til nye kabotasjeregler for godstransporten fikk forbundet til å reise bust. Kabotasje betyr at en sjåfør som kommer med last fra utlandet, kan ta transportoppdrag mellom ulike destinasjoner i Norge, før han reiser ut av landet igjen. Med dagens EU-regler kan en sjåfør utføre maksimalt tre kabotasjeturer i løpet av syv dager. Europa-kommisjonen foreslo å endre dette til et ubegrenset antall turer i løpet av fem døgn. Ifølge Norsk Transportarbeiderforbund ville det truet ikke bare norsk langtransport, men også markedet for nærtransport.

– Det ville vært en katastrofe. Da kunne østeuropeiske sjåfører kommet inn og kjørt vanlige ruter for Asko eller Schenker, til langt lavere priser enn de norske, forteller forbundssekretær Morten Hagen.

For lastebilsjåfør Asgeir var det dobbel grunn til å juble over lønnsoppgjøret

Øst mot vest

I striden om mobilitetspakken har øst stått mot vest. De østeuropeiske landene har ønsket en liberalisering av regelverket for å sikre deres sjåfører og selskaper bedre tilgang på det vesteuropeiske markedet, mens de vesteuropeiske landene har ønsket strengere regler blant annet for å beskytte egen transportbransje.

4. april stemte et flertall i parlamentet for nye kabotasjeregler som tillater et ubegrenset antall kabotasjeoppdrag i løpet av tre døgn. Deretter må sjåføren tilbake til hjemlandet i minimum 60 timer før han kan ta nye kabotasjeoppdrag. Dette for å forhindre «systematisk kabotasje», heter det i en pressemelding fra EU-parlamentet. I tillegg foreslås det at sjåføren må tilbake til opprinnelseslandet minimum hver fjerde uke.

– Gitt at dette stemmer, er det en kraftig innskjerping av regelverket, mener Lars M. Johnsen.

Per i dag er det lov med tre kabotasjeturer i løpet av sju dager, men i praksis har det vist seg vanskelig å definere hva som er én tur.

Norsk Transportarbeiderforbund er også fornøyd med at kjøre- og hviletidsbestemmelsene ser ut til å bli videreført som i dag, samt at det vil komme krav om digitale fartsskrivere fra 2024.

– Det vil gi myndighetene mye større muligheter for kontroll, sier Johnsen.

p

– En seier

Den Europeiske Transportføderasjonen (ETF) kaller vedtaket «en total suksess».

– Kompromisset er et resultat av ETFs arbeid. Det er ikke bare en avtale, det er ETFs avtale, skriver organisasjonen i en pressemelding.

ETF favner transportarbeiderforbund fra hele Europa, både i øst og vest, og har sånn sett også forsøkt å forene ulike interesser. Norsk Transportarbeiderforbund har fremmet sine synspunkter blant annet gjennom deltakelse i ETF.

Til ministerrådet

Fortsatt er det imidlertid mange ubesvarte spørsmål.

– Det er flere usikkerhetsmomenter knyttet til den praktiske gjennomføringen av disse forslagene. Det gjenstår ennå å se, sier Geir Kvam.

Etter vedtaket i EU-parlamentet, skal EUs ministerråd ta stilling til forslagene. Det kan ta et halvt år eller mer, anslår Den Europeiske Transportføderasjonen. Dermed er det ennå en liten stund til norske sjåfører vil merke konsekvensene av et nytt EU-regelverk.

EUs mobilitetspakke

• Mobilitetspakken er en «pakke» med nye regler for veitransporten, for eksempel når det gjelder kjøre- og hviletid for sjåfører og regler for kabotasjekjøring.

• Pakken er lagt fram av EU-kommisjonen i tre deler.

• Forslaget fra EU-kommisjonen innebar en liberalisering blant annet av kabotasjeregelverket, noe som kan gi norske aktører økt konkurranse.

• Etter at Europaparlamentet har sagt sitt, skal forslagene til behandling i Ministerrådet. Parlamentet og Ministerrådet må bli enige før pakkene kan bli endelig vedtatt.

04.04.2019
17:18
10.04.2019 20:37

EUs mobilitetspakke

• Mobilitetspakken er en «pakke» med nye regler for veitransporten, for eksempel når det gjelder kjøre- og hviletid for sjåfører og regler for kabotasjekjøring.

• Pakken er lagt fram av EU-kommisjonen i tre deler.

• Forslaget fra EU-kommisjonen innebar en liberalisering blant annet av kabotasjeregelverket, noe som kan gi norske aktører økt konkurranse.

• Etter at Europaparlamentet har sagt sitt, skal forslagene til behandling i Ministerrådet. Parlamentet og Ministerrådet må bli enige før pakkene kan bli endelig vedtatt.




Mest lest

Trygve Slagsvold Vedum, finansminister (Senterpartiet).

Trygve Slagsvold Vedum, finansminister (Senterpartiet).

Jan-Erik Østlie

Halvert elavgift i januar, februar og mars, opplyser Vedum

MÅTTE SLUTTE: Helga Bårdsdatter Kristiansen, elsket jobben sin i Hurtigruten, men hadde ikke noen valg og måtte bytte jobb siden hun ikke fikk medlemskap i Folketrygden.

MÅTTE SLUTTE: Helga Bårdsdatter Kristiansen, elsket jobben sin i Hurtigruten, men hadde ikke noen valg og måtte bytte jobb siden hun ikke fikk medlemskap i Folketrygden.

Privat

Alle i Norge får disse godene, unntatt en gruppe: – Vi ble statsløse, fortviler Helga

Ida Bing

Ann-Karina synes uføre burde betale halv skatt

Lærere ved Steinkjer videregående skole som er i streik fra 23. september 2022. Fra venstre: Geir Christian Flaten, Leif Stene, Bjørn Ove Hanssen, Jon Olav Kringen, Roy Are Kvelstad og Anne Chatrine Olufsen. Bak Dagfinn Sundet. Foran Per Nicolai Opheim.

Lærere ved Steinkjer videregående skole som er i streik fra 23. september 2022. Fra venstre: Geir Christian Flaten, Leif Stene, Bjørn Ove Hanssen, Jon Olav Kringen, Roy Are Kvelstad og Anne Chatrine Olufsen. Bak Dagfinn Sundet. Foran Per Nicolai Opheim.

Leif Arne Holme

Yrkesfaglærer Geir Christian: – Har aldri tjent så dårlig som etter at jeg begynte i skolen

Debatt

Merethe Solberg syns ikke det er riktig at LO-lederen skal være kritisk til dem i fagbevegelsen som demonstrerte sammen med Industriaksjonen og Facebook-gruppa "Vi som krever billigere strøm".

Merethe Solberg syns ikke det er riktig at LO-lederen skal være kritisk til dem i fagbevegelsen som demonstrerte sammen med Industriaksjonen og Facebook-gruppa "Vi som krever billigere strøm".

Erlend Angelo

«LO-lederen bør holde seg for god til å kritisere de som deltok på strømdemonstrasjonen»

Innom på Grünerløkka i Oslo holder åpent på søndager.

Innom på Grünerløkka i Oslo holder åpent på søndager.

Lene Svenning

Strid om søndagsåpen butikk: – Nå må de skjerpe seg og stenge

Kvalitetskonsulent Robin Celine Stensrud (22) i Ringnes er en av mange nye på arbeidsmarkedet.

Kvalitetskonsulent Robin Celine Stensrud (22) i Ringnes er en av mange nye på arbeidsmarkedet.

Hanna Skotheim

Så mye sparer staten på at rekordmange er i jobb

Sigrid Lundervold Nesheim rydder seg ut av et møterom sammen med tillitsvalgt Tina Bauge Johnsen.

Sigrid Lundervold Nesheim rydder seg ut av et møterom sammen med tillitsvalgt Tina Bauge Johnsen.

Helge Skodvin

Sigrid (22) gikk rett fra studier på skjerm til jobb i barnevernet

Emmie Olivia Kristiansen

Ny lov om lønnstyveri utfordrer politiet, mener advokat

LO-leder Peggy Hessen Følsvik holdt hilsningstale på landsmøtet i Norsk Sjømanns mandag ettermiddag. (ARKIVFOTO)

LO-leder Peggy Hessen Følsvik holdt hilsningstale på landsmøtet i Norsk Sjømanns mandag ettermiddag. (ARKIVFOTO)

Sissel M. Rasmussen

Her er LO-lederens fire krav til statsbudsjettet

Didrik Hovind og hans mor Jorun koser seg ombord.

Didrik Hovind og hans mor Jorun koser seg ombord.

privat

Didrik valgte båt over hus. Men hva ser forsikringa på som et hjem?

Kommentar

Stortingspresident Masud Gharahkhani har lagt seg ut med myndighetene i Iran.

Stortingspresident Masud Gharahkhani har lagt seg ut med myndighetene i Iran.

Javad Parsa / NTB

«Masud Gharahkhani har formidlet et budskap som hele Norge står bak»

Helsefagarbeider Karin Garmager Kristiansen.

Helsefagarbeider Karin Garmager Kristiansen.

Ole Martin Wold

– Jeg tenkte «nå har jeg tre måneders oppsigelse og så er jeg fri»

Leif Martin Kirknes

Lærerstreiken fortsetter etter hastemøte hos Brenna

BAKSMELL: Lærlinger og arbeidsinnvandrere er blant gruppene som kan måtte punge ut når Skatteetaten har sett på boligpraksisen.

BAKSMELL: Lærlinger og arbeidsinnvandrere er blant gruppene som kan måtte punge ut når Skatteetaten har sett på boligpraksisen.

Colourbox

Vanlige folk kan få skattesmell på grunn av pendlerbolig, frykter advokat

Pažiūrėkite, koks mėnesinis atlyginimas yra įprastas Norvegijoje.

Pažiūrėkite, koks mėnesinis atlyginimas yra įprastas Norvegijoje.

Brian Cliff Olguin

Štai koks dažniausias mėnesinis atlyginimas Norvegijoje

Mette Walker, leder i Skolenes Landsforbund, er kjempeskuffet etter at regjeringen stoppet lærerstreiken med tvungen lønnsnemnd.

Mette Walker, leder i Skolenes Landsforbund, er kjempeskuffet etter at regjeringen stoppet lærerstreiken med tvungen lønnsnemnd.

Sidsel Valum

Lærerne må tilbake på jobb. SL frykter streikeretten er truet

Thorbjørn Berntsen og Thorvald Stoltenberg sto på hver sin side i 1972. Bildet er fra Fri Fagbevegelse sin forside i mai samme år.

Thorbjørn Berntsen og Thorvald Stoltenberg sto på hver sin side i 1972. Bildet er fra Fri Fagbevegelse sin forside i mai samme år.

Torgny Hasås

EF-striden i 1972: – Familier og venner ble splittet

NYOPPRETTET: På Folkets Hus tar Fellesforbundets Fredrik Winger-Solvang imot sju selvstendige bud, som for første gang siden 2004 skal danne klubb. Deltagerne ønsker ikke bilder av seg selv publisert, av frykt for å miste oppdrag.

NYOPPRETTET: På Folkets Hus tar Fellesforbundets Fredrik Winger-Solvang imot sju selvstendige bud, som for første gang siden 2004 skal danne klubb. Deltagerne ønsker ikke bilder av seg selv publisert, av frykt for å miste oppdrag.

Erlend Tro Klette

Budbilsjåførene tar ikke sjansen på å stå alene lenger

Sprawdź ile w Norwegii wynosi normalne miesięczne wynagrodzenie.

Sprawdź ile w Norwegii wynosi normalne miesięczne wynagrodzenie.

Brian Cliff Olguin

Oto najczęstsze miesięczne wynagrodzenie w Norwegii


Flere saker