JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.
NYE REGLER: Norsk Transportarbeiderforbund er rimelig godt fornøyd med utfallet i EU-parlamentet i dag.

NYE REGLER: Norsk Transportarbeiderforbund er rimelig godt fornøyd med utfallet i EU-parlamentet i dag.

Martin Guttormsen Slørdal

EU-parlamentet enige om nye regler for veitransporten: – Mye positivt i dette, NTF-lederen

Norsk Transportarbeiderforbund har jobbet intenst for å forsøke å påvirke utformingen av EUs nye transportregler. I dag gikk del 1 av den omstridte mobilitetspakken igjennom i parlamentet.



04.04.2019
17:18
10.04.2019 20:37

ragnhild@lomedia.no

Etter flere mislykkede forsøk på å behandle den omfattende pakken med regler for veitransporten, klarte parlamentet omsider å komme til enighet i dag. Forbundsleder Lars M. Johnsen i Norsk Transportarbeiderforbund (NTF) sier til LO-Aktuelt at han er positivt overrasket.

Han understreker at NTF ikke har hatt tid til å sette seg inn i helheten i pakken.

– Men med forbehold om at vi ikke har fått lest hele dokumentet, så ser det ut til å være mye positivt i dette, sier han til LO-Aktuelt.

p

Liberalisering

Helt siden EUs «regjering», Europa-kommisjonen, la fram første del av den såkalte «mobilitetspakken» våren 2017, har Norsk Transportarbeiderforbund jobbet hardt for å påvirke beslutningene i EU. For de første forslagene fra Europa-kommisjonen ga NTF hakeslepp. Forslaget fra Kommisjonen innebar nemlig tilnærmet frislipp av all ekspressbusstrafikk i Norge.

– I prinsippet kunne en rumensk bussjåfør ha startet ekspressbuss-virksomhet i Norge uten at det ble stilt krav om verken kontor eller varig virksomhet i landet, forklarer utreder Geir Kvam i Transportarbeiderforbundet.

Også forslaget til nye kabotasjeregler for godstransporten fikk forbundet til å reise bust. Kabotasje betyr at en sjåfør som kommer med last fra utlandet, kan ta transportoppdrag mellom ulike destinasjoner i Norge, før han reiser ut av landet igjen. Med dagens EU-regler kan en sjåfør utføre maksimalt tre kabotasjeturer i løpet av syv dager. Europa-kommisjonen foreslo å endre dette til et ubegrenset antall turer i løpet av fem døgn. Ifølge Norsk Transportarbeiderforbund ville det truet ikke bare norsk langtransport, men også markedet for nærtransport.

– Det ville vært en katastrofe. Da kunne østeuropeiske sjåfører kommet inn og kjørt vanlige ruter for Asko eller Schenker, til langt lavere priser enn de norske, forteller forbundssekretær Morten Hagen.

For lastebilsjåfør Asgeir var det dobbel grunn til å juble over lønnsoppgjøret

Øst mot vest

I striden om mobilitetspakken har øst stått mot vest. De østeuropeiske landene har ønsket en liberalisering av regelverket for å sikre deres sjåfører og selskaper bedre tilgang på det vesteuropeiske markedet, mens de vesteuropeiske landene har ønsket strengere regler blant annet for å beskytte egen transportbransje.

4. april stemte et flertall i parlamentet for nye kabotasjeregler som tillater et ubegrenset antall kabotasjeoppdrag i løpet av tre døgn. Deretter må sjåføren tilbake til hjemlandet i minimum 60 timer før han kan ta nye kabotasjeoppdrag. Dette for å forhindre «systematisk kabotasje», heter det i en pressemelding fra EU-parlamentet. I tillegg foreslås det at sjåføren må tilbake til opprinnelseslandet minimum hver fjerde uke.

– Gitt at dette stemmer, er det en kraftig innskjerping av regelverket, mener Lars M. Johnsen.

Per i dag er det lov med tre kabotasjeturer i løpet av sju dager, men i praksis har det vist seg vanskelig å definere hva som er én tur.

Norsk Transportarbeiderforbund er også fornøyd med at kjøre- og hviletidsbestemmelsene ser ut til å bli videreført som i dag, samt at det vil komme krav om digitale fartsskrivere fra 2024.

– Det vil gi myndighetene mye større muligheter for kontroll, sier Johnsen.

p

– En seier

Den Europeiske Transportføderasjonen (ETF) kaller vedtaket «en total suksess».

– Kompromisset er et resultat av ETFs arbeid. Det er ikke bare en avtale, det er ETFs avtale, skriver organisasjonen i en pressemelding.

ETF favner transportarbeiderforbund fra hele Europa, både i øst og vest, og har sånn sett også forsøkt å forene ulike interesser. Norsk Transportarbeiderforbund har fremmet sine synspunkter blant annet gjennom deltakelse i ETF.

Til ministerrådet

Fortsatt er det imidlertid mange ubesvarte spørsmål.

– Det er flere usikkerhetsmomenter knyttet til den praktiske gjennomføringen av disse forslagene. Det gjenstår ennå å se, sier Geir Kvam.

Etter vedtaket i EU-parlamentet, skal EUs ministerråd ta stilling til forslagene. Det kan ta et halvt år eller mer, anslår Den Europeiske Transportføderasjonen. Dermed er det ennå en liten stund til norske sjåfører vil merke konsekvensene av et nytt EU-regelverk.

EUs mobilitetspakke

• Mobilitetspakken er en «pakke» med nye regler for veitransporten, for eksempel når det gjelder kjøre- og hviletid for sjåfører og regler for kabotasjekjøring.

• Pakken er lagt fram av EU-kommisjonen i tre deler.

• Forslaget fra EU-kommisjonen innebar en liberalisering blant annet av kabotasjeregelverket, noe som kan gi norske aktører økt konkurranse.

• Etter at Europaparlamentet har sagt sitt, skal forslagene til behandling i Ministerrådet. Parlamentet og Ministerrådet må bli enige før pakkene kan bli endelig vedtatt.

04.04.2019
17:18
10.04.2019 20:37



Mest lest

Sammenbrudd i de lokale lønnsforhandlingene utløste gå sakte-aksjon fra klubbleder Christoffer Heggholmen og bilmekanikere, bilpleiere og delelageransatte ved Bertel O. Steens tre personbilverksteder i Bergen.  – Hvis ikke noe endrer seg nå, kan vi ikke jobbe i denne bransjen, sier Heggholmen.

Sammenbrudd i de lokale lønnsforhandlingene utløste gå sakte-aksjon fra klubbleder Christoffer Heggholmen og bilmekanikere, bilpleiere og delelageransatte ved Bertel O. Steens tre personbilverksteder i Bergen. – Hvis ikke noe endrer seg nå, kan vi ikke jobbe i denne bransjen, sier Heggholmen.

Arne Ristesund

Christoffer og kollegaene har gått til et uvanlig skritt for å få høyere lønn

Direktør i Norsk Industri Stein Lier-Hansen mener Norge må innføre regler som pålegger kraftselskapene å begrense krafteksporten når det er lite vann i magasinene.

Direktør i Norsk Industri Stein Lier-Hansen mener Norge må innføre regler som pålegger kraftselskapene å begrense krafteksporten når det er lite vann i magasinene.

Jan-Erik Østlie

Industri-topp: Norge burde sagt nei til de siste utenlandskablene

– Illegal rusmisbruk vil ikke forsvinne uansett hvor hardt vi straffer det. Det ser vi i land med strenge straffer, sier sosionomen, sier sosionom Tore Mangseth.

– Illegal rusmisbruk vil ikke forsvinne uansett hvor hardt vi straffer det. Det ser vi i land med strenge straffer, sier sosionomen, sier sosionom Tore Mangseth.

CRYSTALWEED cannabis/Unslpash

– Vi har ført en krig mot narkotiske stoffer i 50 år. Nå må vi senke terskelen for å snakke om rus

Kommentar

Selv ikke oljepengene kan dekke over at vi nå er på vei inn i en helt ny økonomisk tid, en tid der de fleste av oss vil få dårligere råd, skriver Stein Sneve.

Selv ikke oljepengene kan dekke over at vi nå er på vei inn i en helt ny økonomisk tid, en tid der de fleste av oss vil få dårligere råd, skriver Stein Sneve.

Brian Cliff Olguin

«Årets lønnsoppgjør var det beste på mange år. Nå er det snudd på hodet»

STRØMSTØTTE-INNSPILL: Fagfolk fra både regjering, LO og NHO skal nå komme med innspill på strømstøtte til bedriftene. LO-leder Peggy Hessen Følsvik er klar med LO sine krav.

STRØMSTØTTE-INNSPILL: Fagfolk fra både regjering, LO og NHO skal nå komme med innspill på strømstøtte til bedriftene. LO-leder Peggy Hessen Følsvik er klar med LO sine krav.

Jan-Erik Østlie

Her er LOs fire krav til bedrifter som skal få strømstøtte

Colourbox

Familier taper flere tusen kroner i måneden på prisveksten. Se tallene

BEKYMRET: Ingeborg Kivle, leder for NFF region sør, krever at arbeidet intensiveres med å forebygge psykisk sykdom blant kriminalomsorgens ansatte.

BEKYMRET: Ingeborg Kivle, leder for NFF region sør, krever at arbeidet intensiveres med å forebygge psykisk sykdom blant kriminalomsorgens ansatte.

Ole Palmstrøm

– Å se en kollega bli skadet på denne måten, er voldsomt og påvirker arbeidsmiljøet

Høyre-leder Erna Solberg kan glede seg over bunnsolid borgerlig flertall på Opinions siste partibarometer. Høyre har aldri vært så mye større enn Arbeiderpartiet som nå.

Høyre-leder Erna Solberg kan glede seg over bunnsolid borgerlig flertall på Opinions siste partibarometer. Høyre har aldri vært så mye større enn Arbeiderpartiet som nå.

Jan-Erik Østlie

Nå er Høyre større enn Ap og Sp til sammen

Debatt

LO-leder Peggy Hessen Følsvik og Arbeiderpartiets leder Jonas Gahr Støre.

LO-leder Peggy Hessen Følsvik og Arbeiderpartiets leder Jonas Gahr Støre.

Sissel M. Rasmussen

«Hva gjør LO hvis ikke regjeringen øker strømstøtten?» spør LO-medlem Bjørn

Tre medlemmer i Skolenes Landsforbund ved Olsvik skole i Bergen ha vært i streik siden 8. juni. Nå får de følge av mange kolleger som slutter seg til streiken ved skolestart.  Her er Joakim Haugen og Cathrine Govenius på streikevakt.

Tre medlemmer i Skolenes Landsforbund ved Olsvik skole i Bergen ha vært i streik siden 8. juni. Nå får de følge av mange kolleger som slutter seg til streiken ved skolestart.  Her er Joakim Haugen og Cathrine Govenius på streikevakt.

Privat

Lærerstreiken trappes opp fra neste uke

MEKLING: For ansatte i prosessindustrien kan det bli streik fra mandag morgen, dersom partene ikke blir enige hos Riksmekleren. Bildet er fra Alcoa Mosjøen, der er ingen tatt ut i første streikeuttak,

MEKLING: For ansatte i prosessindustrien kan det bli streik fra mandag morgen, dersom partene ikke blir enige hos Riksmekleren. Bildet er fra Alcoa Mosjøen, der er ingen tatt ut i første streikeuttak,

Arkivbilde: Petter Pettersen

Over 1.400 industriarbeidere gjør seg klar til å gå ut i streik

Vi merker konsekvensene av kutt i tiltaksplasser, forteller Steinar Halvorsen.

Vi merker konsekvensene av kutt i tiltaksplasser, forteller Steinar Halvorsen.

Simen Aker Grimsrud

Arbeidsledigheten er rekordlav, men Nav-tillitsvalgt Steinar vil ha mer penger til å få folk ut i arbeid

Siden 1994 har Nav ved behandlingen av saker om stønader til enslige forsørgere ment at disse stønadene faller utenfor trygdeforordningen.

Siden 1994 har Nav ved behandlingen av saker om stønader til enslige forsørgere ment at disse stønadene faller utenfor trygdeforordningen.

Hanna Skotheim

Nav praktiserer nok en trygderegel feil, fastslår domstol

Matvareprisen skyter i været.

Matvareprisen skyter i været.

Heiko Junge / NTB

Sjokktall: Aldri før har prisene på matvarer økt raskere enn nå

Kari Nessa Nordtun, til daglig ordfører i Stavanger, skal lede utvalget som skal meisle ut Aps nye energipolitikk.

Kari Nessa Nordtun, til daglig ordfører i Stavanger, skal lede utvalget som skal meisle ut Aps nye energipolitikk.

Jan Kåre Ness / NTB

Lederen i Aps energiutvalg vil utjevne strømprisene mellom nord og sør

Debatt

Norge bruker 50 ganger mer på strømstøtte enn på strømsparing. Da skyver Norge problemene foran seg, skriver Truls Gulowsen.

Norge bruker 50 ganger mer på strømstøtte enn på strømsparing. Da skyver Norge problemene foran seg, skriver Truls Gulowsen.

Leif Martin Kirknes

«Et alvorlig problem at det går 50 ganger mer til strømstøtte enn tiltak som får ned forbruket»

I dag er Stine butikkansvarlig i Kommunikasjon Voss og selger mobiltelefoner og annen elektronikk. Kundemøter er helt uproblematisk.

I dag er Stine butikkansvarlig i Kommunikasjon Voss og selger mobiltelefoner og annen elektronikk. Kundemøter er helt uproblematisk.

Ingerid Jordal

Å stå opp om morgenen for å gå på jobb, føltes til tider umulig for Stine. Så fikk hun hjelp

NY KRAFT: – Først og fremst må Norge få fortgang på utbygginga av ny, fornybar kraft. Og vi må få fart på energieffektivisering, sier forbundsleder Jan Olav Andersen.

NY KRAFT: – Først og fremst må Norge få fortgang på utbygginga av ny, fornybar kraft. Og vi må få fart på energieffektivisering, sier forbundsleder Jan Olav Andersen.

Knut Viggen

Klima må gå foran strømpriskrise, mener EL og IT-lederen. Her er hans beskjed til politikerne

KONKURRANSEUTSATT: Dag-Arne Johansen sier de som rengjør og vedlikeholder togene er glemt i debatten om konkurranseutsettingen. – Vi er like mye konkurranseutsatt som før, sier han.

KONKURRANSEUTSATT: Dag-Arne Johansen sier de som rengjør og vedlikeholder togene er glemt i debatten om konkurranseutsettingen. – Vi er like mye konkurranseutsatt som før, sier han.

Morten Hansen

Debatt om regjeringens togpolitikk: – Vi som jobber med vedlikehold og renhold, er usynlige

Kommentar

Høyreleder Erna Solberg kan garantere at hun ville ha fått på plass strømstøtte til næringslivet. Men snakker mindre om hva annet hun vil gjøre med strømmen. 

Høyreleder Erna Solberg kan garantere at hun ville ha fått på plass strømstøtte til næringslivet. Men snakker mindre om hva annet hun vil gjøre med strømmen. 

Ole Berg Rusten / NTB

«Høyre vil ha mye mer av en politikk folket sier tydelig nei til. Og flyr høyt på det»


Flere saker