DIREKTØR I DFDS: Om Color Line seiler med NIS-flagg vil det påvirke konkurrentene, hevder Henrik Holck.
Tri Nguyen Dinh
DFDS: – Om Color Line får flagge om til NIS, må vi også vurdere vårt flagg
Flere tusen nordiske sjøfolk kan miste jobbene sine
Denne uttalelsen fra DFDS bekrefter at tusenvis av nordiske sjøfolk står i fare for å bli erstattet med billigere arbeidskraft, mener leder for næringskomiteen på Stortinget, Geir Pollestad (Sp).
tri@lomedia.no
DFDS går ut og advarer mot at regjeringen åpner for at Color Line får flagge om til Norsk Internasjonalt Skipsregister (NIS). Det vil påvirke konkurransesituasjonen i Norden og forandre arbeidsmarkedet, hevder direktør i DFDS.
– Om Color Line får mulighet til å ansette sjøfolk på lavere lønninger enn det som er tillatt i det danske registeret vil vi bli nødt til å se på vår politikk, sier viseadministrerende direktør i DFDS, Henrik Holck.
• Antallet norske sjøfolk går fortsatt ned, viser ny oversikt
Lukter statsstøtte
– Å gi et enkeltrederi særegne fordeler vil påvirke konkurransesituasjonen. Dette lukter statsstøtte, fortsetter han.
Tidligere har også rederiet Fjord Line kritisert regjeringen for å la Color Line omflagge sine to Kiel-ferger til NIS og dermed få erstatte 700 av sine ansatte med billigere arbeidskraft.
Næringsminister Torbjørn Røe Isaken og Regjeringen ønsker dette, men har foreløpig måttet utsette den omstridte forskriften, da KrF i siste liten sikret dette i revidert nasjonalbudsjett.
• Utsettelse av forskriftsendring gir nytt håp til 700 sjøfolk
Stortinget skal nå gjennomgå og evaluere informasjonen fra 2013 som dannet grunnlaget for fartsområdeutvalgets anbefaling om å la Color Line seile på NIS.
Den gang ville utvalget la Kiel-fergene få flagge om til NIS for å unngå utflagging til dansk flagg. Men da vurderte de aldri problemstillingen om hele fergefarten i Norden vil bli påvirket.
– Jeg kan ikke huske at vi behandlet denne problemstillingen, så dette er nok ikke med i beregningen, sier leder for utvalget Hans Jacob Bull.
Konkurrenter
Selv om Color Line er det eneste rederiet som seiler mellom Oslo og Kiel, vil urimelig konkurransefordeler utvilsomt påvirke andre rederier, hevder Holck.
Mange av de reisende med Kiel-fergen seiler for opplevelsens skyld, og ikke fordi de ønsker å oppleve den nordtyske byen. Derfor konkurrerer Color Lines Kielferger med DFDSs ruter fra Oslo til København, forklarer han.
– København er en mye mer attraktiv destinasjon, og de fleste går ikke engang av i Kiel. Color Line har lekre skip som seiler til Kiel, og det er eneste grunnen til å velge ruten, sier Holck.
• Utflaggingen av Kiel-fergene sparer staten for penger
Hører med næringen
Tidligere har blant andre Senterpartipolitiker og leder for næringskomiteen på Stortinget, Geir Pollestad, advart om at en NIS-åpning for Color Line kan påvirke fergepolitikken i Norden. Pollestad har brukt uttrykket «Race to the bottom» om sjøfolks lønns- og arbeidsvilkår. Dette har næringsminister Torbjørn Røe Isaksen bestridet.
Pollestad dro derfor til DFDS hovedkontor i København for å høre en betydelig aktørs tanker rundt Color Line-saken.
(Artikkelen fortsetter under bildet)
KLART BUDSKAP: Budskapet til Henrik Holck var tydelig da Geir Pollestad møtte DFDS-lederen.
Tri Nguyen Dinh
– Det har vært en diskusjon om hvorvidt en regelendring vil påvirke markedet. Næringsministeren har hevdet at det ikke vil påvirke fergefarten, så jeg ville treffe DFDS for å diskutere dette, sier Pollestad.
Sp-mannen fikk bekreftet det han fryktet: En åpning av NIS for Kiel-fergene, vil påvirke konkurranse- og arbeidsmarkedet i Norden.
– Jeg er faktisk overrasket over hvor bekymret Henrik Holck i DFDS er og at han var så tydelig i budskapet, sier Pollestad.
Viktig kunnskap
Nå vil han bruke denne informasjonen til å konfrontere næringsministeren. Kunnskapen er viktig å ta med seg når man skal vurdere en regelendring, mener Pollestad.
Det er ventet at dette blir en sak i statsbudsjettet som kommer i Stortinget i oktober.
– DFDSs uttalelser bekrefter det vi har hevdet hele tiden. At Color Line-saken er mye større enn bare Norge, 700 ansatte og Color Line. Dette er begynnelsen på et konkurransemarked hvor rederiene stadig trenger billigere arbeidskraft for å overleve. Lønningene vil bli presset mot bunn, sier hovedtillitsvalgt i Color Line, Ronny Øksnes.
Tidligere har Øksnes antatt at flere tusen sjøfolk som har jobbene sine i Skagerrak og Østersjøen vil bli påvirket av omflaggingen. Det står han fortsatt for.
(Artikkelen fortsetter under bildet)
HOVEDTILLITSVALGT: Ronny Øksnes har lenge hevdet et "Race to the bottom" er en realitet for fergefarten.
Tri Nguyen Dinh
– Jeg er veldig glad for at Pollestad tok initiativ til denne turen. Det er viktig å få en annen aktør i næringen som bekrefter det vi har påstått i flere år og som næringsministeren har benektet gang på gang.
– Om Color Line omflagger, så må DFDS følge etter for å konkurrere. Da må også Fjord Line få bedre vilkår. Så må Color Line følge etter med sine fire skip. Alle rederiene må kjempe på pris og kostnader for å overleve. Så er dominoeffekten i gang. Tusenvis av nordiske sjøfolk i fergefarten vil bli erstattet med billigere arbeidskraft, sier Øksnes.
SE SVARET FRA NÆRINGSDEPARTEMENTET I UNDERSAKEN.
Color line-saken
• Color Line vil flagge ut Kiel-fergene. Dermed kan det lønnsomme rederiet erstatte norske sjøfolk med billigere, utenlandsk mannskap. 700 risikerer å miste jobben.
• I et høringsbrev fra januar 2017 foreslo daværende næringsminister Monica Mæland å myke opp begrensningene i det internasjonale skipsregisteret (NIS).
• Oppmykningen innebærer at Color Line, som i dag står oppført i det norske skipsregisteret (NOR), kan registrere sine to Kiel-ferjer i NIS.
• Skip registrert i NIS kan ansette utenlandske arbeidstakere på lokale lønns- og arbeidsvilkår.
• 1. mars ble forslaget godkjent av nåværende næringsminister Torbjørn Røe Isaksen (H).
• KrF har i revidert nasjonalbudsjett sikret utsettelse av den omstridte forskriften.
• Det er Color Line som har krevd å få flagge ut. Hvis ikke vil rederiet, av konkurransemessige hensyn, flytte virksomheten til Danmark.
• Color Line er det eneste rederiet med passasjerskip i fast rute mellom norsk og utenlandsk havn under norsk flagg.
• Color Line hadde i 2016 en omsetning på nærmere fem milliarder kroner, og oppnådde et driftsresultat på vel en milliard kroner.
Å gi et enkeltrederi særegne fordeler vil påvirke konkurransesituasjonen.
Henrik Holck, DFDS
Tusenvis av nordiske sjøfolk i fergefarten vil bli erstattet med billigere arbeidskraft.
Ronny Øksnes, tillitsvalgt i Color Line
– Vi følger fartsområdeutvalgets råd
Næringsdepartementet skriver i en kommentar til FriFagbevegelse at beslutningen om å utvide fartsområdet for utenriksferger i NIS er tatt for å sikre norske skip internasjonalt konkurransedyktige betingelser. De vil hindre at Color Line, som eneste norskflaggede fergerederi i utenriksfart, flagger skipene sine til et utenlandsk register og at dermed 2500 norske arbeidsplasser står i fare for å gå tapt.
– Regjeringen har fulgt opp flertallsanbefalingene fra det partssammensatte fartsområdeutvalget fra 2013, skriver statssekretær Daniel Bjarmann-Simonsen (H) i en e-post.
Han viser til at det i utvalgets rapport framkommer kostnadsulempe for Color Line ved å være registrert i norsk ordinært skipsregister (NOR) fremfor DIS (dansk flagg).
– Da forslaget om å utvide fartsområdet for utenriksfergene var på høring i starten av 2017, fikk vi tydelige tilbakemeldinger om at den foreslåtte utvidelsen av fartsområdet gikk lenger enn det flertallet i fartsområdeutvalget hadde anbefalt. Forslaget skapte reaksjoner da det kunne gjøre det mer fordelaktig for rederier med skip registrert i de andre nordiske landene å flagge til Norge, hvilket igjen kunne påvirket arbeidsplassene til fortrinnsvis svenske og danske sjøfolk. Vi har tatt konsekvensen av de tilbakemeldingene vi fikk gjennom høringen. Ved å øke kravet fra 175 til 300 nautiske mil, sikres det at ingen av de skandinaviske fergerutene blir omfattet av endringen, skriver Bjarmann-Simonsen.
– I forbindelse med behandlingen av revidert budsjett 2018, ba Stortinget regjeringen om å foreta en samlet gjennomgang av forutsetningene som er lagt til grunn for den varslede endringen i fartsområdeforskriftene for utenriksferger. Vedtaket følges opp av Nærings- og fiskeridepartementet og regjeringen vil komme tilbake til Stortinget med resultatene av gjennomgangen.
Næringsminister Torbjørn Røe Isaksen har blitt bedt om å kommentere påstandene om en mulig «Race to the bottom» og hva departementet tenker rundt Fartsområdeutvalgets arbeid i 2013, der de ikke tok med perspektivet om en dominoeffekt i nordisk fergefart. Det har de valgt å ikke kommentere.
Mest lest
Elisabeth Thoresen som leder AAP-aksjonen, forteller at hun har blitt kontaktet av flere som er rammet i denne saken, som sier de har vært tydelige overfor Nav om at de ikke ønsker at deres informasjon skal være åpent tilgjengelig.
Jan-Erik Østlie
Bekymret for Nav-brukere med hemmelig nummer: – Det er her den store fadesen kan ligge
FANT LØSNINGER SAMMEN: Både Fellesforbundets klubbleder Robert Jacobsen (t.v.) og daglig leder på GAC Norway sin avdeling på Slagentangen, Ståle Stangeby ønsker seg glidende grenser for jobb og permitteringer med rett på dagpenger. Enn så lenge har man valgt i samarbeid å redusere en del av stillingene til 75 prosent.
Roy Ervin Solstad
En halvtime for lenge på jobb kan koste Robert og kollegene dagpengene fra Nav
ERFARING: Med mange år bak symaskinen og en fortsatt god helse, tok Hallgerd Aure like greit en ny jobb som sømoperatør ved Ekornes avdeling Aure.
Privat
Da Hallgerd (66) mista jobben, tok hun grep: – Her er det så mye arbeid som aldri før
HØYE BUNKER: Dokumentbunkene har vokst seg fete i løpet av den tiden saken har pågått. Tor Teigland er klar på at uten FLT og LO på laget hadde han måttet gi opp kampen etter tapet i Trygderetten.
Kai Hovden
Tor fikk avslag på yrkesskadesøknad hos Nav og tapte i Trygderetten – så kom kontrabeskjeden
LEI: Henning Brøgger Pedersen gikk etterhvert ganske lei av stua si etter å ha blitt permittert.
Brian Cliff Olguin
Henning (28) er sjanseløs på boligmarkedet: – Det vi har i dag er Willochs arv, sier forsker
Erna Solberg
Leif Martin Kirknes
Erna Solberg ble overkjørt og må kutte fergeprisene. Her svarer hun
Skjermdump
Uber-sjåførens desperate melding: – Eg er i ferd med å bli heimlaus for tredje gong sidan mai
Privat
Ryszard har jobba i Norge i 13 år. No står han utan ei krone i inntekt
FRYKTER FOR SIKKERHETEN: «Faste» piloter blir oppsagt, lønningene presses og pilotene må være disponible sju dager i uka. SAS-pilot og første nestleder i Norsk Flygerforbund, Jo Bjørn Skatval er bekymret for flysikkerheten etter at det islandske flyselskapet Bluebird Nordic ga 11 fagorganiserte piloter sparken.
Helge Rønning Birkelund
Tillitsvalgt pilot advarer mot skrekk-kontrakter på Island: – Det er kort vei til Norge
Med det yngste barnet hjemme, fikk seksbarnsmoren namsmannen på besøk, med ordre om utkastelse.
Mina B. Ræge/Dagsavisen
Seksbarnsmor «Ivana» (35) ble kastet ut av leiligheten i Oslo
HELTIDSKULTUR: Fafo-forsker Leif E. Moland (innfelt) mener det er en umulig løsning å fortsette med den turnusmodellen som er mest utbredt i helse- og omsorgssektoren i dag, med 7-8-timers vakter og jobb hver tredje helg, dersom heltidskultur er målet.
Colourbox.com. Innfelt: fafo.no
13-timersvakter vil gi flere hele stillinger, mener Fafo-forskeren. Se turnusmodellene
KAOS I INNBOKSEN: – Overfloden av informasjon fra ledelsen ved universitetet, fakultetet, instituttet og avdelingen er utfordrende å håndtere, sier Frode Veggeland.
Ole Palmstrøm
Ekstraarbeidet tok nattesøvnen fra Frode: – Jeg var så sliten at jeg ikke visste hvor jeg var
Debatt
Det skal ikke være de som sitter nederst ved bordet som må gjøre opp, skriver Andreas Tharaldsen.
Ida Bing
«Dugnaden er avlyst», skriver servitør Andreas
Sylvi Listhaug
Jan-Erik Østlie
Ny måling: Listhaug skremmer vekk flere enn hun lokker til Frp som partileder
Psykologspesialist Casper Meyer Nilsen reagerer på at vold mot ansatte får pågå ved barnevernsinstitusjoner.
Privat
«Trines» psykolog: – Det er skandaløst at alvorlig vold mot en ansatt har fått pågå over lang tid
Det nytter ikke for Sylvi Listhaug å tråkke olje- og gasspedalen i bånn, mener Magnus Marsdal i Manifest Tankesmie.
Jan-Erik Østlie
– Sylvi Listhaug sender norsk industri rett i fjellveggen, mener Magnus Marsdal
Fagforbundets hovedtillitsvalgte i Sykehjemsetaten i Oslo, Kjartan Goksøyr, mener det er mer enn nok plikter for sykmeldte allerede.
Anna Granqvist
– Jeg har selv deltatt i møter der leder sier til sykmeldte: «du kan vel gjøre noe, du sitter jo her nå»
Nestleder Sylvi Listhaug ligger an til å overta som partileder i Frp.
Tri Nguyen Dinh
Analyse: Lavtlønnede og mannlige velgere forlater Frp
Fra mandag kan dagpendlere fra Sverige og Finland igjen kunne komme på jobb i Norge. (Illustrasjonsfoto)
Ola Tømmerås
LO glad for løsning for dagpendlere fra Sverige og Finland, men etterlyser kompensasjon
HAR STILT KRAV: Hovedtillitsvalgt Margit Wik i Coop Nordland, Ståle Simonsen i Coop Midt-Norge, Ann Kristin Heggdal i Coop Nordvest og Anne Svendsvoll i Coop Sørvest har stilt krav om full ønn under sykdom i lokale forhandlinger, men fått nei. Nå venter de på at HK skal ta sakene videre.
Privat/Lene Svenning