JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Color Line-ansatte Per Magne: – Jeg blir lei meg og forbanna når næringsministeren mener at jeg ikke er en ekte sjømann

Det sier en tydelig rørt Per Magne Johansen, som er en av 700 sjøfolk i Color Line som kan bli satt på land.
SJØMENN: Matros Rolf-Einar Olsen anser Per Magne Johansen som en fullverdig sjømann. Det gjør ikke næringsministeren, mener Johansen.

SJØMENN: Matros Rolf-Einar Olsen anser Per Magne Johansen som en fullverdig sjømann. Det gjør ikke næringsministeren, mener Johansen.

Tri Nguyen Dinh

tri@lomedia.no

Til vanlig jobber Johansen som butikkansatt i Color Line. Han er en av de 700 som antageligvis blir byttet ut med billigere, utenlandsk arbeidskraft dersom Kiel-fergene får flagge om til NIS.

– Jeg er sjømann, jeg er stolt av yrket mitt, og vi er også teknisk definert som sjøfolk vi som jobber med catering, butikk og restaurant om bord i skip. Derfor blir jeg oppriktig lei meg når folk, særlig når offentlige og betydelige personer som statsråden, definerer meg som noe annet enn en sjømann, sier Johansen med klump i halsen.

Utsettelse av forskriftsendring gir nytt håp til 700 sjøfolk

Bryter norsk lov

Han sikter til en kronikk næringsminister Torbjørn Røe Isaksen har forfattet i Dagbladet. Her skriver Røe Isaksen: «Det er ikke slik at vi ikke prioriterer norske sjøfolk. Det vil fortsatt gis støtte til de fleste tradisjonelle sjøfolk. De 700 jobber først og fremst i bar, restaurant, casino, butikk og hotelldrift».

– Det vil si at Røe Isaksen ikke mener at de catering-ansatte sjøfolkene er sjøfolk. Dermed bryter han norsk lov og internasjonale konvensjoner Norge har vedtatt, sier Johansen.

Han sikter til Maritime Labour Convention 2006 (MLC-2006), hvor det klart framkommer at alle ansatte om bord i skip skal defineres og ansettes som sjøfolk.

Kim har jobbet på Kiel-ferja i 16 år. Nå kan han bli satt på land for godt

24 timer på jobben

– Vi er på sjøen, vi er opplært i sjøsikkerhet. Vi er på jobben 24 timer i døgnet når vi først er på sjøen. Hvis det dukker opp en situasjon, hvem er det da som skal hjelpe til å redde dagen? Det er oss ansatte uansett om det er matroser, maskinister, offiserer eller oss ansatte i service. Jeg blir provosert og det gjør vondt i hjertet når folk tramper på mitt yrke og min identitet som sjømann.

Han understreker også at alle sjøfolk er avhengige av hverandre. Uten kokker og service-folk, er det liten vits med matroser, offiserer og maskinfolk på en båt som Color Line.

– Hvis Norge skal være en sjøfartsnasjon og ha norske sjøfolk, så trenger de også sjøfolk som oss.

Matros og kollega i Color Line, Rolf-Einar Olsen, gir sin sjømannskollega full støtte.

– De gjør mye av det samme som oss. De har en viktig sikkerhetsrolle som brannfolk og livbåtfører. Når man ikke anser servicepersonalet som sjøfolk, så tenker jeg at de ikke har satt seg inn i hva en jobb om bord innebærer, sier Olsen.

Kokken Raymond: – Noe er i gjære, men vi vet ikke hva

Familieproblem

Familien til Johansen er midt oppe i striden om Color Line. Med et spedbarn sammen med samboer, Therese Wikøren Skarvold, som også står utsatt i Color Line-saken, blir det noen søvnløse netter.

– Hvis vi begge mister jobben, vil vi sannsynligvis måtte selge huset og flytte, sier Johansen.

– Vi lever en meget usikker tilværelse jobbmessig. Det vil også være svært trist å miste kollegaene mine som jeg har hatt mange år. Jeg sier kollegaer, men de er som en stor familie på sjøen.

Kelneren Heidi: – Jeg går rundt med følelsen av at jeg kaster bort tida mi

Har sagt ja

Foreløpig har Regjeringen sagt ja til at Color Line kan bytte ut Per Magne Johansen og Therese Wikøren Skarvold med utlendinger for å spare penger.

Det fordi Color Line truet med å flytte til Danmark, slik at 2.300 norske arbeidsplasser ville forsvinne. Rederiet mener de har en konkurranseulempe vis-à-vis danske DFDS og Fjord Line, blant annet fordi lønningene er høyere i Norge.

Prosessen er foreløpig satt på vent fordi Stortinget har bedt om en ny gjennomgang med nye tallmateriale om saken. De tallene som til nå har vært brukt er gamle og ikke reelle, mener Sjømannsforbundet og den politiske opposisjonen.

160 norske sjøfolk kan bli stranda i Sandefjord når Fjord Line set inn nytt skip

Politisk panel

LO-leder Hans Christian Gabrielsen satt i paneldebatt under Sjømannsforbundets arrangement iarendal og var klokkeklar på at Color Line må ta sitt samfunnsansvar.

– Med flere hundre millioner kroner i overskudd, er det ikke noen økonomisk grunn til å sende 700 ansatte på Nav. Vi forventer at Color Line tar samfunnsansvar, særlig når vi vet hva de får i støtte fra fellesskapet, sier Gabrielsen.

Han påpeker at når en part bryter denne samfunnskontrakten, kan de heller ikke forvente at alle vi andre skal stå ved vår avtale om å gi subsidier til Color Line.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

PANELDEBATT: Kenny Reinhold fra svenske Seko Sjøfart, NSF-leder Johnny Hansen, APs næringspolitiske talsperson Terje Aasland og LO-leder Hans Christian Gabrielsen.

PANELDEBATT: Kenny Reinhold fra svenske Seko Sjøfart, NSF-leder Johnny Hansen, APs næringspolitiske talsperson Terje Aasland og LO-leder Hans Christian Gabrielsen.

Tri Nguyen Dinh

Norsk lønn i Norge bygger opp samfunnsmodellen

– Hvis ikke folk kan stå opp om morgenen og være trygg på at de har arbeid, så vil de etter hvert miste trua på vårt system og våre ordninger. Da kan myndighetene miste legitimitet og det kan få alvorlige konsekvenser. Color Line saken handler kanskje om mer enn de 700 som har blitt nevnt. Plutselig er det 1.000 og dagen etter mange flere enn det igjen, sa AP-politiker Terje Aasland under møtet.

Han mener norske lønns- og arbeidsvilkår i Norge må være en politisk sak, ikke en rederisak. Derfor er det først og fremst politikerne som skal stoppe dette, ikke rederiene.

Ekspeditøren Per Magne: – Vi har huslån, et nyfødt barn og begge jobber i Color Line

Nabostøtte

Svenske Kenny Reinhold, fra fagforbundet Seko Sjøfolk, frykter starten på en «race to the bottom» hvis Color Line får bruke utenlandske vilkår i Norge.

– Vi fordømmer en omflagging av Color Line-skip til NIS. Dette vil helt klart påvirke svenske fartøy og svenske arbeidsplasser siden vi er konkurrenter. Dette vil påvirke hele den nordiske fergetrafikken og undergrave nordiske sjøfolk, sier NSFs svenske gjest.

PS! Torbjørn Røe Isaksen var invitert til arrangementet av NSF, men valgte å ikke delta.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

TYDELIG RØRT: Per Magne Johansen fortalte forsamlingen at det gjør vondt i hjertet når folk prøver å ta fra ham identiteten som sjømann.

TYDELIG RØRT: Per Magne Johansen fortalte forsamlingen at det gjør vondt i hjertet når folk prøver å ta fra ham identiteten som sjømann.

Tri Nguyen Dinh

Næringsminister Røe Isaksen bryter norsk lov og internasjonale konvensjoner Norge har vedtatt.

Per Magne Johansen, sjømann.

Dette er en sak fra

Vi skriver om sjøfolk, havfiskere, maritime ledere og ansatte i maritime yrker.

Les mer fra oss

Annonse
Annonse