JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Stø kurs mot land: Del 2

Kokken Raymond: – Noe er i gjære, men vi vet ikke hva

Raymond Olsen jobber som kokk på Kiel-ferja. Han tror ikke regjeringen kommer til å gå tilbake på beslutningen om å la Color Line flagge ut.
På en god dag kan kokk Raymond Olsen lage opptil 200 pizzaer til de mange sultne gjestene. Han stortrives med båtlivet.

På en god dag kan kokk Raymond Olsen lage opptil 200 pizzaer til de mange sultne gjestene. Han stortrives med båtlivet.

Tri Nguyen Dinh

Color Line har fått tillatelse til å flagge ut Kiel-ferjene. Dermed kan det lønnsomme rederiet erstatte norske sjøfolk med billigere, utenlandsk mannskap. 700 risikerer å miste jobben. Vi har møtt fem av dem.

Dette er 2. del: Kokken

Les også del 1: Kim har jobbet på Kiel-ferja i 16 år. Nå kan han bli satt på land for godt

Varmen slår mot deg som en vegg inne på det smale kjøkkenet i stål. Foran tre massive stekeovner ligger pizzaene klare som perler på en snor, og Raymond Olsen er allerede i gang med en ny. Tross temperaturen, er det ikke en svetteperle å skimte på den glatte panna.

– Du blir vant til det, men om sommeren kan det bli ganske hett altså, ler Raymond.

Regjeringen lar Color Line flagge ut: – Jeg er svært skuffet, sier lederen i Sjømannsforbundet

Han er én av to kokker som jobber for «Mama Bella». På en god dag kan de fort komme opp i 200 pizzaer hver. Dagene er lange og travle, men for Raymond er det utenkelig å skulle bytte ut kokkejobben med en karriere på land. Han har levd båtlivet siden han var 20 år gammel og kjenner ikke noe annet.

– Når jeg er på land, gleder jeg meg til å komme om bord på båten igjen. Det er noe helt spesielt med dette livet.

Taper 400 mill på å la Color Line flagge ut

– En slags ekstra familie

Raymond har tilbrakt både julaftener og bursdager på båten. Da han fylte 40 for noen år siden, overrasket kollegaene ham med gave og bursdagssang. «Det er bare sånn vi gjør for hverandre», forklarer han.

– For meg er kollegaene mine en slags ekstra familie.

På land venter en annen familie. Raymond har samboer og to barn, og tanken på dem gjør ham bekymret for framtida.

– Jeg tenker mer på det nå enn før. Hva kommer til å skje og når skjer det?

Frykter kamp om laveste lønninger i fergefarten fra Norge

Tror ikke regjeringen snur

Tanken på å løse inn de 14 fridagene i måneden mot lange kvelder og helger i en «vanlig» kokkejobb, tynger ham ned.

– Da ville jeg vært mye mindre hjemme. Sånn situasjonen er nå, kan jeg være fullt og helt til stede de ukene jeg har fri. Jeg er der når barna går til skolen, og jeg er der når de kommer hjem.

Selv om ingenting er avklart enda, tror ikke Raymond at regjeringen kommer til å gå tilbake på beslutningen om å la Color Line flagge ut.

– Noe er i gjære, men vi vet ikke hva.

Få nyhetsbrevet vårt

• Følg oss på Facebook og Twitter

Les flere saker om fagbevegelsen, arbeidsliv og politikk på vår forside

Nøkkeltall

Dette er Color Lines resultater for fjoråret:

Driftsinntekter: 4.968.000.000

Driftsresultat: 630.000.000

Antall passasjerer: 3.805.023

Antall seilinger: 6.095

Årsverk: 2.351

Lønnskostnader: 1.328.000.000

Refusjon av inntektsskatt, trygdeavgift og arbeidsgiveravgift for sjøfolk utgjorde 301 millioner kroner.

Kilde: Color Line

Dette er saken

I et høringsbrev fra januar 2017 foreslo daværende næringsminister Monica Mæland å myke opp begrensningene i det internasjonale skipsregisteret (NIS).

Oppmykningen innebærer at Color Line, som i dag står oppført i det norske skipsregisteret (NOR), kan registrere sine to Kiel-ferjer i NIS.

Skip registrert i NIS kan ansette utenlandske arbeidstakere på lokale lønns- og arbeidsvilkår.

1. mars ble forslaget godkjent av nåværende næringsminister Torbjørn Røe Isaksen (H).

685 ansatte på Kiel-ferjene kan dermed bli erstattet med utenlandske sjøfolk, ifølge tall fra Color Line selv.

Det er Color Line som har krevd å få flagge ut. Hvis ikke vil rederiet, av konkurransemessige hensyn, flytte virksomheten til Danmark, viser rapporten.

Før regelendringene blir fastsatt i norsk regelverk, avventer regjeringen en avgjørelse fra ESA.

Color Line er det eneste rederiet med passasjerskip i fast rute mellom norsk og utenlandsk havn under norsk flagg.

Kilder: Fartsområdeutvalget, Nærings- og fiskeridepartementet

Annonse
Annonse

Nøkkeltall

Dette er Color Lines resultater for fjoråret:

Driftsinntekter: 4.968.000.000

Driftsresultat: 630.000.000

Antall passasjerer: 3.805.023

Antall seilinger: 6.095

Årsverk: 2.351

Lønnskostnader: 1.328.000.000

Refusjon av inntektsskatt, trygdeavgift og arbeidsgiveravgift for sjøfolk utgjorde 301 millioner kroner.

Kilde: Color Line

Dette er saken

I et høringsbrev fra januar 2017 foreslo daværende næringsminister Monica Mæland å myke opp begrensningene i det internasjonale skipsregisteret (NIS).

Oppmykningen innebærer at Color Line, som i dag står oppført i det norske skipsregisteret (NOR), kan registrere sine to Kiel-ferjer i NIS.

Skip registrert i NIS kan ansette utenlandske arbeidstakere på lokale lønns- og arbeidsvilkår.

1. mars ble forslaget godkjent av nåværende næringsminister Torbjørn Røe Isaksen (H).

685 ansatte på Kiel-ferjene kan dermed bli erstattet med utenlandske sjøfolk, ifølge tall fra Color Line selv.

Det er Color Line som har krevd å få flagge ut. Hvis ikke vil rederiet, av konkurransemessige hensyn, flytte virksomheten til Danmark, viser rapporten.

Før regelendringene blir fastsatt i norsk regelverk, avventer regjeringen en avgjørelse fra ESA.

Color Line er det eneste rederiet med passasjerskip i fast rute mellom norsk og utenlandsk havn under norsk flagg.

Kilder: Fartsområdeutvalget, Nærings- og fiskeridepartementet