JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Frykter kamp om laveste lønninger i fergefarten fra Norge

Norsk Sjømannsforbund frykter «race to the bottom» hvis Color Line flagger ut skipene til Norsk Internasjonalt Skipsregister (NIS).
Hovedtillitsvalgt i Color Line, Ronny Øksnes. er redd for at utflagging av Color Line til NIS kan føre til dårligere vilkår for alle fergeansatte på ruter fra Norge. Her fra den politiske demonstrasjonsstreiken i i februar i fjor.

Hovedtillitsvalgt i Color Line, Ronny Øksnes. er redd for at utflagging av Color Line til NIS kan føre til dårligere vilkår for alle fergeansatte på ruter fra Norge. Her fra den politiske demonstrasjonsstreiken i i februar i fjor.

Tri Nguyen Dinh

torgny@lomedia.no

– Hvis Color Line får flagge ut til NIS, vil neppe DFDS sitte stille og godta at Color Line får bruke billige, utenlandske sjøfolk, mens de selv må betale danske lønninger. Da er det såkalte «race to the bottom» i gang», sier hovedtillitsvalgt Ronny Øksnes i Color Line, i et intervju med Sjømannsforbundets blad, Maritim Logg.

Sparer kun 6 millioner på å flagge ut

Dansk lønninger

Det er fire fergerederier som trafikkerer norske havner, Stena Line, Color Line, DFDS og Fjord Line. DFDS og Fjord Line er registrert i Dansk Internasjonal Skipsregister (DIS), og betaler danske lønninger. Stena Line betaler svenske.

NIS er billigere for rederne og Color Line ønsker å flagge skipet til dette registeret. NIS ble opprettet i 1987 for å gi rederne anledning til å bruke utenlandsk skipsmannskap betalt med hjemlandets lønninger. En forutsetning for å være registrert i NIS er at det ikke trafikkerer norsk havner. Norske skip som trafikkerer norsk havner må være registrert i NOR-registeret.

I februar i fjor vedtok regjeringa en forskriftsendring som gjorde det mulig for Color Line å skifte skipsregister fra NOR til NIS. Ifølge Color Line vil de tape 154 millioner kroner i året hvis de ikke får lov å flagge ut til NIS og ansette utenlandske sjøfolk. Forskriftsendringen er ennå ikke satt i verk.

LO-nestleder ber Mæland snu om Color Line

Ikke økonomisk tap

Selv om de tre rederiene seiler på forskjellige strekninger, er de konkurrenter. Hvis Color Line bytter register, regner Øksnes med at det vil bli reaksjoner fra dansk side for at DIS skal kunne tilby sjøfolk til enda lavere betaling.

– DFDS og Fjord Line kommer ikke til å bli overført til NIS. De kommer til justere betingelsene i det danske registeret, sier Øksnes til FriFagbevegelse.

Han mener også at tallene fra 2013 da den norske krona var som sterkest, blir helt feil. En rapport som Samfunnsøkonomisk analyse har gjort på oppdrag av Norsk Sjømannsforbund, viser et tap 6,6 millioner kroner i 2017-kroner.

Øksnes mener at hvis Color Line forsvinner til NIS, er de neste som står for tur skip på norsk sokkel og i kysttrafikken.

Color Line vil erstatte Christian med billigere utenlandsk arbeidskraft

– Kampen mot sosial dumping kan ikke stoppe ved kaikanten

700 norske sjøfolk risikerer å bli byttet ut med billig utenlandsk arbeidskraft. De rødgrønne går til angrep på regjeringen

Annonse
Annonse