JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Foodora-sykkelbud sier han brukte 15–20.000 kroner i året på jobbsykkelen

Sykkelbudene hos Foodora må betale alt selv.
ERFARENT SYKKELBUD: Egil Mathisen har vært sykkelbud i snart 30 år. Han reagerer på arbeidsforholdene i Foodora.

ERFARENT SYKKELBUD: Egil Mathisen har vært sykkelbud i snart 30 år. Han reagerer på arbeidsforholdene i Foodora.

Privat

yngvil@lomedia.no

Sykkelbudet Egil Mathisen brukte inntil 15.000–20.000 kroner i året på å vedlikeholde og reparere sykkelen han brukte mens han jobbet for Foodora i Bergen.

– Det meste av slitasjen kommer av jobben i Foodora, sier han.

I tillegg kom alle telefonutgiftene for det nettbaserte budselskapet. Smarttelefon og sykkel som er budenes arbeidsredskaper må de også investere i selv.

Foodora-sykkelbudene må betale sykkel og mobiltelefon selv

Foodora-sjefen i Norge sier timelønna er nok til å dekke de ansattes utgifter.

Timelønna er 120 kroner i timen. Lønna er lik, uansett ansiennitet og når på døgnet det er. I tillegg kommer provisjon per levering på 15 kroner på hverdager, 20 kroner på lørdager og 25 kroner på søndager. Det er uansett hvor langt de skal sykle.

De ansatte må dekke utgiftene selv

Egil Mathisen drev eget budfirma og hadde akkurat mistet en innbringende kontrakt med en kunde, da han så jobbannonsen til Foodora i Bergen. Han søkte, var på intervju og ble ansatt på stedet. Han hadde da drevet som sykkelbud med eget firma i 26 år.

1. januar i fjor hadde han sitt første skift i budfirmaet, som leverer mat til kunder som bestiller fra ulike restauranter gjennom en app. Etter halvannet års jobb for Foodora i Bergen fikk han sparken.

– Hvor mye penger anslår du at du brukte på sykkel og jobbrelatert telefonregning i jobben?

– Utskiftning av sykkelkjede, drivverk, girkassett og annet koster 15-20.000 kroner i året, anslår han. Særlig vinteren er dyr, på grunn av saltet som sliter ekstra på sykkelen, sier Mathisen. Han forteller at et nytt sykkelkjede av ok kvalitet koster rundt 800 kroner. Budene i Bergen får rask service hos et sykkelverksted som Foodora har avtale med. Men de ansatte betaler alt selv.

Mathisen forteller at Foodora pålegger alle budene å skifte til vinterdekk 1. november. Også dette må budene selv betale for. Det koster minst 800 kroner for et sett med gode vinterdekk.

Oppå der igjen kommer telefonutgiftene.

– Dette må man betale selv og dataene løper fort fordi Foodora-appen overvåker alt, sier sykkelbudet.

Lønn: Dette er de 25 dårligst betalte yrkene

Foodora følger med på budene

Gjennom appen følger Foodora nøye med på budenes bevegelser, fra de logger inn på appen når de begynner et skift til de er ferdige.

– Appen noterer når du jobber, når du får oppdrag, hvor lang tid du bruker på å svare når det tikker inn en bestilling. Den registrerer tiden du bruker i restauranten, og budene må gi beskjed om hva betjeningen sier om hvor lang tid det skal ta dersom restauranten er forsinket. Det har de som regel ikke tid til å svare på. Budene må spørre betjeningen om det samtidig som vi ikke skal stå i veien. Deretter registrerer appen hvor lang tid du bruker hos kunden innenfor radius på 100 meter.

Noen kunder bor på hotell og da tar det ofte lenger tid å få levert. Noen kunder har ikke navn på ringeklokka. Da må vi ringe kunden, og hvis de ikke svarer, sende sms. Når dette tar tid, går det utover oss. Og er det noe som mangler av det kunden har bestilt, er det vi som får kjeft fra kunden. Flere kunder forventer at vi er kundeservice fordi kunden ikke vil kontakte kundeservice i Berlin.

Mathisen forteller en gang hver uke ringer en mellomleder til budene han har ansvar for og legger fram alle tallene. Og syns de du er for treig, får du beskjed om å skjerpe deg.

«Er du glad i å snakke?», har Mathisen blitt spurt av mellomlederen sin. Han syntes Mathisen brukte lang tid hos kunder.

– Hvis du kommer for sent til skiftet ditt et par minutter tre ganger, blir du kalt inn på teppet hos ledelsen for å diskutere din stilling, sier Mathisen.

Han sier at appen ofte ikke virker som den skal og da får man ikke logget på. Da registrerer appen at man har kommet for sent.

Dette er lønna i over 300 yrker

– Kjedet røyk - ble registrert som forsinkelse

En lørdag han var på vei til jobb måtte han bråbremse og tråkke kraftig til slik at sykkelkjedet røyk.

– Jeg løp halvannen kilometer til verkstedet med sykkelen, og leverte den til reparasjon. Jeg fikk låne en sykkel derfra. Jeg sendte en tekstmelding til teamet i Tyskland som styrer leveranse-appen for å fortelle at jeg ble forsinket og hvorfor. De svarte at det var helt ok.

Men dette nådde ikke fram til ledelsen i Oslo.

Tidligere satt et norsk team i Oslo og hadde denne kontakten med budene, men så ble oppgaven flyttet til Berlin.

– Alt ble mer tungvint for sykkelbudene. Man kan kun sende sms til dem og gjerne med treg respons tilbake, forteller Mathisen.

En annen gang kom han for sent fordi han var i møte med Transportarbeiderforbundet i Bergen. Han hadde i god tid på forhånd gitt fra seg et skift til en kollega. Et par timer før han skulle i møtet fikk han beskjed fra Foodora om at han måtte stille på jobb likevel. Det andre budet fikk ikke lov til å jobbe mer den måneden, var forklaringen han fikk. Han valgte å gå i møtet. Det ble registrert som skulk.

Har du ferie til gode? Sjefen kan tvinge deg til å ta fri

Må vente ute i kulda

Mathisen forteller at matbudene må vente på matleveransene utenfor restaurantene, uansett vær.

– Appen gir beskjed om at sykkelbudene ikke kan gå inn i restauranten før det er fem minutter til maten skal være klar for henting. Det er fordi budene ikke skal være til sjenanse for gjestene.

– Ofte er maten forsinket og man må vente mye lenger. Det kan på populære steder stå fire-fem bud og vente. Om vinteren når det er kaldt og regner, og man er svett fra sykling gjennom byen, og må vente ute, blir man fort forkjøla, sier Mathisen.

– Foodora-ledelsen ønsker ikke kritikk

I vinter meldte Mathisen seg inn i Transportarbeiderforbundet som var med i ham i et par møter med Foodora-ledelsen i Bergen.

Mathisen forteller at han ga uttrykk for misnøye med ulike ting i en chatgruppe for ansatte. Denne informasjonen nådde ledelsen, forteller han.

– De ønsket ikke kritikk, sier han.

– Jeg prøvde å verve flere medlemmer til Transportarbeiderforbundet gjennom chatgruppa. Også det fikk ledelsen vite om, sier Mathisen.

Fikk sparken

I slutten av april i år fikk Mathisen beskjed om at det var slutt. I et møte der Transportarbeiderforbundet var med ham, presenterte ledelsen en liste over gangene han hadde vært forsinket de siste seks månedene og krevde forklaring.

– Mye av det var meldt inn og mellomlederne var vitne til at jeg ikke fikk logget meg inn på oppmøtestedet, forteller Mathisen.

Oppsigelsen kom i posten 3. mai. Han godtar ikke oppsigelsen, og vurderer rettslige skritt mot Foodora.

Foodora: – Feilinformasjon

– Det som kommer frem i denne saken er uriktig, skriver markedssjef i Foodora Norge, Camilla Kildal, i en e-post til FriFagbevegelse. Hun sier Foodora ikke kan kommentere personalsaker.

Hun vil ikke svare på noen spørsmål om arbeidsforholdene Mathisen forteller om, bare at Foodora ikke kjenner seg igjen i Mathisens framstilling.

Fortsetter i sykkebud-bransjen

Mathisen fortsetter jobben som sykkelbud i eget budfirma og i august starter han selv med matlevering. Han lover sine ansatte en timelønn på mellom 200 - 250 kroner, og han vil hjelpe til med sykkelvedlikeholdet.

– De fleste foretrekker å bruke sin egen sykkel, men har er god venn som driver verksted pluss at jeg skrur selv og har tilhold til sentrum. Så der vil jeg hjelpe.

Dette må du huske om du blir syk i ferien

Neste år kan Transport være historie, og et nytt og større Fellesforbundet en realitet

Annonse
Annonse