JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.
ERFARENT SYKKELBUD: Egil Mathisen har vært sykkelbud i snart 30 år. Han reagerer på arbeidsforholdene i Foodora.

ERFARENT SYKKELBUD: Egil Mathisen har vært sykkelbud i snart 30 år. Han reagerer på arbeidsforholdene i Foodora.

Privat

Foodora-sykkelbud sier han brukte 15–20.000 kroner i året på jobbsykkelen

Sykkelbudene hos Foodora må betale alt selv.

02.07.2018
10:01
21.08.2023 17:14

yngvil@lomedia.no

Sykkelbudet Egil Mathisen brukte inntil 15.000–20.000 kroner i året på å vedlikeholde og reparere sykkelen han brukte mens han jobbet for Foodora i Bergen.

– Det meste av slitasjen kommer av jobben i Foodora, sier han.

I tillegg kom alle telefonutgiftene for det nettbaserte budselskapet. Smarttelefon og sykkel som er budenes arbeidsredskaper må de også investere i selv.

Foodora-sykkelbudene må betale sykkel og mobiltelefon selv

Foodora-sjefen i Norge sier timelønna er nok til å dekke de ansattes utgifter.

Timelønna er 120 kroner i timen. Lønna er lik, uansett ansiennitet og når på døgnet det er. I tillegg kommer provisjon per levering på 15 kroner på hverdager, 20 kroner på lørdager og 25 kroner på søndager. Det er uansett hvor langt de skal sykle.

De ansatte må dekke utgiftene selv

Egil Mathisen drev eget budfirma og hadde akkurat mistet en innbringende kontrakt med en kunde, da han så jobbannonsen til Foodora i Bergen. Han søkte, var på intervju og ble ansatt på stedet. Han hadde da drevet som sykkelbud med eget firma i 26 år.

1. januar i fjor hadde han sitt første skift i budfirmaet, som leverer mat til kunder som bestiller fra ulike restauranter gjennom en app. Etter halvannet års jobb for Foodora i Bergen fikk han sparken.

– Hvor mye penger anslår du at du brukte på sykkel og jobbrelatert telefonregning i jobben?

– Utskiftning av sykkelkjede, drivverk, girkassett og annet koster 15-20.000 kroner i året, anslår han. Særlig vinteren er dyr, på grunn av saltet som sliter ekstra på sykkelen, sier Mathisen. Han forteller at et nytt sykkelkjede av ok kvalitet koster rundt 800 kroner. Budene i Bergen får rask service hos et sykkelverksted som Foodora har avtale med. Men de ansatte betaler alt selv.

Mathisen forteller at Foodora pålegger alle budene å skifte til vinterdekk 1. november. Også dette må budene selv betale for. Det koster minst 800 kroner for et sett med gode vinterdekk.

Oppå der igjen kommer telefonutgiftene.

– Dette må man betale selv og dataene løper fort fordi Foodora-appen overvåker alt, sier sykkelbudet.

Lønn: Dette er de 25 dårligst betalte yrkene

Foodora følger med på budene

Gjennom appen følger Foodora nøye med på budenes bevegelser, fra de logger inn på appen når de begynner et skift til de er ferdige.

– Appen noterer når du jobber, når du får oppdrag, hvor lang tid du bruker på å svare når det tikker inn en bestilling. Den registrerer tiden du bruker i restauranten, og budene må gi beskjed om hva betjeningen sier om hvor lang tid det skal ta dersom restauranten er forsinket. Det har de som regel ikke tid til å svare på. Budene må spørre betjeningen om det samtidig som vi ikke skal stå i veien. Deretter registrerer appen hvor lang tid du bruker hos kunden innenfor radius på 100 meter.

Noen kunder bor på hotell og da tar det ofte lenger tid å få levert. Noen kunder har ikke navn på ringeklokka. Da må vi ringe kunden, og hvis de ikke svarer, sende sms. Når dette tar tid, går det utover oss. Og er det noe som mangler av det kunden har bestilt, er det vi som får kjeft fra kunden. Flere kunder forventer at vi er kundeservice fordi kunden ikke vil kontakte kundeservice i Berlin.

Mathisen forteller en gang hver uke ringer en mellomleder til budene han har ansvar for og legger fram alle tallene. Og syns de du er for treig, får du beskjed om å skjerpe deg.

«Er du glad i å snakke?», har Mathisen blitt spurt av mellomlederen sin. Han syntes Mathisen brukte lang tid hos kunder.

– Hvis du kommer for sent til skiftet ditt et par minutter tre ganger, blir du kalt inn på teppet hos ledelsen for å diskutere din stilling, sier Mathisen.

Han sier at appen ofte ikke virker som den skal og da får man ikke logget på. Da registrerer appen at man har kommet for sent.

Dette er lønna i over 300 yrker

– Kjedet røyk - ble registrert som forsinkelse

En lørdag han var på vei til jobb måtte han bråbremse og tråkke kraftig til slik at sykkelkjedet røyk.

– Jeg løp halvannen kilometer til verkstedet med sykkelen, og leverte den til reparasjon. Jeg fikk låne en sykkel derfra. Jeg sendte en tekstmelding til teamet i Tyskland som styrer leveranse-appen for å fortelle at jeg ble forsinket og hvorfor. De svarte at det var helt ok.

Men dette nådde ikke fram til ledelsen i Oslo.

Tidligere satt et norsk team i Oslo og hadde denne kontakten med budene, men så ble oppgaven flyttet til Berlin.

– Alt ble mer tungvint for sykkelbudene. Man kan kun sende sms til dem og gjerne med treg respons tilbake, forteller Mathisen.

En annen gang kom han for sent fordi han var i møte med Transportarbeiderforbundet i Bergen. Han hadde i god tid på forhånd gitt fra seg et skift til en kollega. Et par timer før han skulle i møtet fikk han beskjed fra Foodora om at han måtte stille på jobb likevel. Det andre budet fikk ikke lov til å jobbe mer den måneden, var forklaringen han fikk. Han valgte å gå i møtet. Det ble registrert som skulk.

Har du ferie til gode? Sjefen kan tvinge deg til å ta fri

Må vente ute i kulda

Mathisen forteller at matbudene må vente på matleveransene utenfor restaurantene, uansett vær.

– Appen gir beskjed om at sykkelbudene ikke kan gå inn i restauranten før det er fem minutter til maten skal være klar for henting. Det er fordi budene ikke skal være til sjenanse for gjestene.

– Ofte er maten forsinket og man må vente mye lenger. Det kan på populære steder stå fire-fem bud og vente. Om vinteren når det er kaldt og regner, og man er svett fra sykling gjennom byen, og må vente ute, blir man fort forkjøla, sier Mathisen.

– Foodora-ledelsen ønsker ikke kritikk

I vinter meldte Mathisen seg inn i Transportarbeiderforbundet som var med i ham i et par møter med Foodora-ledelsen i Bergen.

Mathisen forteller at han ga uttrykk for misnøye med ulike ting i en chatgruppe for ansatte. Denne informasjonen nådde ledelsen, forteller han.

– De ønsket ikke kritikk, sier han.

– Jeg prøvde å verve flere medlemmer til Transportarbeiderforbundet gjennom chatgruppa. Også det fikk ledelsen vite om, sier Mathisen.

Fikk sparken

I slutten av april i år fikk Mathisen beskjed om at det var slutt. I et møte der Transportarbeiderforbundet var med ham, presenterte ledelsen en liste over gangene han hadde vært forsinket de siste seks månedene og krevde forklaring.

– Mye av det var meldt inn og mellomlederne var vitne til at jeg ikke fikk logget meg inn på oppmøtestedet, forteller Mathisen.

Oppsigelsen kom i posten 3. mai. Han godtar ikke oppsigelsen, og vurderer rettslige skritt mot Foodora.

Foodora: – Feilinformasjon

– Det som kommer frem i denne saken er uriktig, skriver markedssjef i Foodora Norge, Camilla Kildal, i en e-post til FriFagbevegelse. Hun sier Foodora ikke kan kommentere personalsaker.

Hun vil ikke svare på noen spørsmål om arbeidsforholdene Mathisen forteller om, bare at Foodora ikke kjenner seg igjen i Mathisens framstilling.

Fortsetter i sykkebud-bransjen

Mathisen fortsetter jobben som sykkelbud i eget budfirma og i august starter han selv med matlevering. Han lover sine ansatte en timelønn på mellom 200 - 250 kroner, og han vil hjelpe til med sykkelvedlikeholdet.

– De fleste foretrekker å bruke sin egen sykkel, men har er god venn som driver verksted pluss at jeg skrur selv og har tilhold til sentrum. Så der vil jeg hjelpe.

Dette må du huske om du blir syk i ferien

Neste år kan Transport være historie, og et nytt og større Fellesforbundet en realitet

02.07.2018
10:01
21.08.2023 17:14



Mest lest

Leder i Fellesforbundet, Jørn Eggum, har tidligere argumentert for at uføre skal ha rettigheter i en AFP-ordning. Det har vedtaket på Fellesforbundets landsmøte satt en stopper for.

Leder i Fellesforbundet, Jørn Eggum, har tidligere argumentert for at uføre skal ha rettigheter i en AFP-ordning. Det har vedtaket på Fellesforbundets landsmøte satt en stopper for.

Håvard Sæbø

Det blir ingen AFP-pensjon for uføre, slår Eggum fast

Tore Kristiansen / VG

Fersk måling: Nedtur for Høyre og Erna Solberg

Målet med møtet på Stortinget er å høre hva Teslas norske ledelse mener om et organisert arbeidsliv.

Målet med møtet på Stortinget er å høre hva Teslas norske ledelse mener om et organisert arbeidsliv.

Nam Y. Huh / AP / NTB

Tesla Norge innkalles til hastemøte på Stortinget

Fra lønnsoppgjøret 2023. (Arkivbilde)

Fra lønnsoppgjøret 2023. (Arkivbilde)

Tormod Ytrehus

De avgjorde din nye lønn. Se hva toppene i arbeidslivet tjener

På kaotiske dager med snø er det viktig å si ifra til arbeidsgiver hvis du ikke rekker fram i tide.

På kaotiske dager med snø er det viktig å si ifra til arbeidsgiver hvis du ikke rekker fram i tide.

Ole Palmstrøm

Forsinka på jobb fordi det er snø? Dette er reglene

I august 2017 fjernet Forsvaret et tillegg som ansatte med undervisningsplikt hadde, kalt «skoletillegget». 10. mars 2023 vant offiserene over Forsvaret i lagmannsretten, noe som resulterte i utbetalinger på 100 millioner kroner.

I august 2017 fjernet Forsvaret et tillegg som ansatte med undervisningsplikt hadde, kalt «skoletillegget». 10. mars 2023 vant offiserene over Forsvaret i lagmannsretten, noe som resulterte i utbetalinger på 100 millioner kroner.

Sebastian Christiansen / Forsvaret

Over 400 i Forsvaret får nå etterbetalt store summer

Nav skal fra 1. juli 2024 hjelpe mottakere av sosialhjelp med telefonregninga eller bussbillett hjem til familien.

Nav skal fra 1. juli 2024 hjelpe mottakere av sosialhjelp med telefonregninga eller bussbillett hjem til familien.

Colourbox

Folk på sosialhjelp får mer. Se hva det betyr her

Jonas Gahr Støre og resten av Ap-ledelsen vil lytte til folket når de nå skal utvikle ny politikk.

Jonas Gahr Støre og resten av Ap-ledelsen vil lytte til folket når de nå skal utvikle ny politikk.

Jan-Erik Østlie

Ap ber om hjelp. Nå kan du si din mening

Ole Palmstrøm

FHI-ansatte beholder jobben. – Nå kan jeg ta jul med senkede skuldre

Yara-direktør og president i NHO,  Svein Tore Holsether, er suveren vinner på inntektstoppen blant arbeidsgivere og fagforeningsledere.

Yara-direktør og president i NHO, Svein Tore Holsether, er suveren vinner på inntektstoppen blant arbeidsgivere og fagforeningsledere.

REUTERS/Victora Klesty

Sjekk inntekten til over 130 topper i arbeidslivet

Erlend Angelo

Catos epost diskutert i Høyesterett: – Helt uvirkelig at det havnet her

NY RAPPORT: Fagbladet har fått innsyn i en spørreundersøkelse som 221 av landets 260 Nav-kontorer har svart på.

NY RAPPORT: Fagbladet har fått innsyn i en spørreundersøkelse som 221 av landets 260 Nav-kontorer har svart på.

Ørn E. Borgen / NTB

Regjeringen lovet et «rausere» Nav. Her er fasiten

Plutselig dukker ikke lønna opp som avtalt. Da er det greit å vite hvilke steg man må ta.

Plutselig dukker ikke lønna opp som avtalt. Da er det greit å vite hvilke steg man må ta.

Colourbox

Seks råd til folk som ikke har fått lønna de har krav på

BESKYTTELSE: Ettersom Xofigo er en radioaktiv medisin, må den pakkes godt inn og fraktes trygt.

BESKYTTELSE: Ettersom Xofigo er en radioaktiv medisin, må den pakkes godt inn og fraktes trygt.

Espen Solli

Medisinen de lager her, skal redde pasienter over hele verden

FÅR DET VERRE: Arbeidsledige som blir sanksjonert får enda strammere økonomi, mener Nav-forskerne.

FÅR DET VERRE: Arbeidsledige som blir sanksjonert får enda strammere økonomi, mener Nav-forskerne.

Illustrasjonsfoto: Colourbox

Strengere regler for arbeidsledige virket ikke etter hensikten

Brannpersonellet på Avinors flyplasser må vente på kommunalt brannvesen.

Brannpersonellet på Avinors flyplasser må vente på kommunalt brannvesen.

Anne Marthe Vestre Berge

Brannfolk får ikke redde passasjerer fra røykfylte fly: – Jeg frykter at liv skal gå tapt

– Dette med rus og alkohol er fortsatt tabulagt og oppleves av mange som noe privat, sier rådgiver i Akan kompetansesenter.

– Dette med rus og alkohol er fortsatt tabulagt og oppleves av mange som noe privat, sier rådgiver i Akan kompetansesenter.

Sissel M. Rasmussen

Drikker du for mye med kollegaene dine?

Leder i Elektroarbeidernes  fagforening i Trøndelag stoler mer på Fellesforbundet enn på LO.

Leder i Elektroarbeidernes fagforening i Trøndelag stoler mer på Fellesforbundet enn på LO.

Torgny Hasås

Uføre må være med i ny AFP, mener fagforeningsleder

Etter to år venter sjøfolk fortsatt på reglene som skal gi norske lønns- og arbeidsvilkår i norske farvann. 

Etter to år venter sjøfolk fortsatt på reglene som skal gi norske lønns- og arbeidsvilkår i norske farvann. 

Tri Nguyen Dinh

Intern strid i regjeringen kan hindre at sjøfolk får norsk lønn i norske farvann

FRYKTER REKRUTTERINGEN: Roy Omsland ved  Skogmo VGS i Skien sier de kan gi all praktisk opplæring på skolen. Ulempen er at  det blir vanskeligere for elevene å få læreplass etter skolen, siden elevene da ikke får vist hva de duger til mens de er utplassert i en bedrift.

FRYKTER REKRUTTERINGEN: Roy Omsland ved Skogmo VGS i Skien sier de kan gi all praktisk opplæring på skolen. Ulempen er at det blir vanskeligere for elevene å få læreplass etter skolen, siden elevene da ikke får vist hva de duger til mens de er utplassert i en bedrift.

Håvard Sæbø

Nå dropper bedrifter å ta inn elever på byggeplassen


Flere saker