JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Neste år kan Transport være historie, og et nytt og større Fellesforbundet en realitet

Større faglig styrke vil bli hovedforskjellen dersom Transport går inn i Fellesforbundet, sier forbundsleder Jørn Eggum.
PROSESS: Forbundsleder Jørn Eggum ser lyst på muligheten for at Transport går inn i Fellesforbundet neste år.

PROSESS: Forbundsleder Jørn Eggum ser lyst på muligheten for at Transport går inn i Fellesforbundet neste år.

Erlend Angelo

eline@lomedia.no

Allerede neste høst kan et nytt og større Fellesforbund være en realitet. De siste månedene har Norsk Transportarbeiderforbund og Fellesforbundet gjort noen forsiktige forpostfektinger med tanke på å slå seg sammen. Nå er prosessen i ferd med å bli mer konkret, sier forbundsleder Jørn Eggum.

Han sier at de mer uformelle møtene nå er i ferd med å erstattes av mer strukturerte prosesser. Blant annet har ledelsen i de to forbundene hatt samtaler om hva som er fordelene med å at Transportarbeiderforbundet går inn i Fellesforbundet, og hva som kan vise seg å bli snublesteiner i prosessen.

Solidaritet med Gaza: Fellesforbundet-medlemmer kaster loss for å bryte Israels blokade

Sterkere lokalt

– Vi er i gang med møter, og jeg skal besøke Transport på deres representantskap i juni. Deretter skal vi legge et løp for å ta både de fagligpolitiske diskusjonene og de mer teknisk krevende diskusjonene om vedtekter, kontingent og slikt.

Eggum mener det er åpenbare fordeler ved at de to forbundene går sammen. Det handler først og fremst om fagorganisasjonens styrke, ikke minst kampkraft i en skjerpet situasjon. Men det er også andre fordeler, knytta til representasjon.

– Våre to organisasjoner utfyller hverandre godt ute i distriktene, kanskje særlig i Nord-Norge. Vi har et sterkt utbygd apparat for å hjelpe medlemmer og klubber på fylkesnivå, mens Transport har sterke fagforeninger mange steder lokalt.

Prosess på skinner

Eggum sier at Fellesforbundet ved to tidligere anledninger har tatt opp i seg andre forbund, nemlig Grafisk og Hotell og restaurant i 2006 og 2007. Derfor er det høstet erfaringer som blir verdifulle også denne gangen.

– Vi ønsker å følge den samme lesten.

• Les mer: Angrer ikke på at vi gikk inn i Fellesforbundet

Tidsskjemaet vil da bli at Transportarbeiderforbundet holder et ekstraordninært landsmøte innen sommeren neste år, der de kun behandler en eneste sak: Gå inn i Fellesforbundet eller ikke.

Blir det ja til sammenslåing der, får Tranportarbeiderforbundet delegater med fulle rettigheter til Fellesforbundets landsmøte i oktober 2019.

Raddis versus trausting

Mens Fellesforbundet er kjent som et staut og sosialdemokratisk forbund, har Transportarbeiderforbundet hatt ry på seg for å være mer radikale og også streikeglade. Hvordan dette vil gå hvis forbundene blir ett, er det flere som spør seg.

Jørn Eggum mener det er overdrevet hvor store forskjellene er, og peker på at han så langt kun har fått positive tilbakemeldinger fra medlemmer i Transportarbeiderforbundet som han har møtt denne våren i forbindelse med tariffoppgjøret.

– Etter den fem uker lange streiken vi hadde på Riksavtalen (Hotell og restaurant) for to år siden, der hele Fellesforbundet sto samlet bak våre lavest lønnede medlemmer, er det nok en del som har fått opp øynene for at vi også tar kampen når det trengs, sier Eggum.

Les flere saker om fagbevegelsen, arbeidsliv og politikk på vår forside

Fellesforbundet

• Fyller 30 år i år

• Ble dannet da Norsk Jern- og Metallarbeiderforbund, Norsk Bygningsindustriarbeiderforbund, Bekledningsarbeiderforbundet, Norsk Papirindustriarbeiderforbund og Norsk Skog- og Landarbeiderforbund gikk sammen.

• Norsk Grafisk Forbund gikk inn i forbundet i 2006 og Hotell- og Restaurantarbeiderforbundet i 2007

• Nå er prosessen i gang for at Norsk Transportarbeiderforbund kan gå inn i 2019

Snuser på 100.000 yrkesaktive medlemmer

Er trenden med tap av yrkesaktive medlemmer snudd til oppgang? Den siste tiden har pilene pekt forsiktig oppover, og Fellesforbundet snuser atter på 100.000 yrkesaktive, fullt betalende medlemmer.

– Per 1. april mangler vi 991 medlemmer på å nå dette hårete målet, sier Jørn Eggum.

Han sier at i år har antallet medlemmer økt med rundt 700, og i forbindelse med tariffoppgjøret har det vært en uvanlig høy pågang av nye medlemmer.

– Det er nok en kombiansjon av at det er oppgjør og mye blest rundt det å være fagorganisert og det å stemme i uravstemningene, at vi er ute på bedriftsbesøk og at mange ser at det fungerer å være organisert.

Eggum trekker fram medlemsveksten blant bygningsarbeidere i Oslo som spesielt gledelig, etter mange år med nedgang.

– Politikk virker. Nå stiller Oslo kommune krav om seriøsitet, om fagarbeidere og lærlinger. Da blir det også flere organiserte, sier Eggum.

Warning
Dette er en sak fra

Vi skriver om ansatte i store bransjer i privat sektor, blant annet industri, bygg, transport og hotell og restaurant.

Les mer fra oss

Annonse
Annonse

Fellesforbundet

• Fyller 30 år i år

• Ble dannet da Norsk Jern- og Metallarbeiderforbund, Norsk Bygningsindustriarbeiderforbund, Bekledningsarbeiderforbundet, Norsk Papirindustriarbeiderforbund og Norsk Skog- og Landarbeiderforbund gikk sammen.

• Norsk Grafisk Forbund gikk inn i forbundet i 2006 og Hotell- og Restaurantarbeiderforbundet i 2007

• Nå er prosessen i gang for at Norsk Transportarbeiderforbund kan gå inn i 2019