ROY ERVIN SOLSTAD" />

Angrer ikke på at de gikk inn i Fellesforbundet

Transportarbeiderforbundet skal utrede muligheten for å bli med i Fellesforbundet. De to forbundene Norsk Grafisk Forbund og Hotell- og Restaurantarbeiderforbundet er de fremdeles fornøyd med at de tok spranget i 2006 og 2007.
Knut Øygard med bakgrunn fra Norsk Grafisk Forbund og Eli Ljunggren fra Hotell- og Restaurantarbeiderforbundet mener de har klart å ivareta medlemmene bedre etter at de to forbundene ble en del av Fellesforbundet.

Knut Øygard med bakgrunn fra Norsk Grafisk Forbund og Eli Ljunggren fra Hotell- og Restaurantarbeiderforbundet mener de har klart å ivareta medlemmene bedre etter at de to forbundene ble en del av Fellesforbundet.

Erlend Angelo/Roy Ervin Solstad/Håvard Sæbø

res@lomedia.no

Forrige uke vedtok Transportarbeiderforbundets representantskap at forbundet sammen med Fellesforbundet skal utrede muligheten for å opprette en egen samferdselsseksjon i Fellesforbundet der Transportarbeiderforbundet skal inn. Tidsplanen som er diskutert innebærer at Transportarbeiderforbundet kan bli en del av Fellesforbundet allerede på sistnevntes neste landsmøte høsten 2019.

Skal det skje må det først avholdes et ekstraordinært landsmøte i NTF før sommeren neste år.

Transportarbeiderforbundet og Fellesforbundet kan slå seg sammen neste år

Mistet medlemmer

De to siste forbundene som tok den samme avgjørelsen som Transportarbeiderforbundet kan komme til å gjøre i 2019 var Norsk Grafisk Forbund og Hotell- og Restaurantarbeiderforbundet. De ble med i Fellesforbundet i 2006 og 2007.

Knut Øygard var leder for Dagbladets grafiske klubb da NGF diskuterte sammenslåing. Han forteller at Fellesforbundets organisasjonsmodell passet de grafiske klubbene, og at landsmøtet i Norsk Grafisk Forbund enstemmig anbefalte sine medlemmer å stemme for en sammenslutning med Fellesforbundet.

– Bakteppet var et vedvarende fall i antall yrkesaktive medlemmer, først og fremst på grunn av teknologiske endringer og konkurransesituasjonen for grafisk industri. Hvis vi skulle klare å opprettholde et godt tilbud for medlemmene, og klare å forsvare våre lønns- og arbeidsvilkår, var vi avhengig av en sterkere organisasjon enn den vi kunne klare på egen hånd. Mange synes det var vemodig, for NGF hadde mange stolte tradisjoner, men alle var enige i anbefalingen, sier Øygard, som nå er forbundssekretær i Fellesforbundet.

Tidligere NTF-ledere positive til å gå inn i Fellesforbundet

Fikk flere ressurser

Han mener årene siden NGF ble med, har vist at beslutningen forbundet og medlemmene tok den gangen var riktig.

– Fellesforbundets fokus på å bygge sterke klubber og fagforeninger passet de grafiske klubbene. Fagforeningene fikk flere ressurser og flere saker kan håndteres lokalt. Sterke lokale miljøer har ikke blitt mindre viktig etterhvert. Det var selvsagt noen utfordringer med å gå sammen med en mye større organisasjon, men da var det viktig at det aller meste var regulert gjennom sammenslutningsavtalen, sier Knut Øygard til Transportarbeideren.

Svekket forbund

I 2007 ble Hotell- og Restaurantarbeiderforbundet en del av Fellesforbundet, og tidligere leder Eli Ljunggren sier de to viktigste grunnene til å gå inn var Fellesforbundets sterke lokalapparat som kunne hjelpe medlemmene der de var, og at forbundet var svært svekket, ikke minst økonomisk etter en rekke konflikter etter 1996.

– Vi var ikke på vei til skifteretten, men hadde ikke økonomi eller muskler til en ny konflikt, sier hun.

Svakere profil

Forbundet hadde samtaler med både Arbeidsmandsforbundet og Handel og Kontor, men at Fellesforbundet hadde mange ulike seksjoner og det beste lokalappararet ble avgjørende.

– Vi måtte gå mange runder den gangen med forbundsstyret og flere høringsrunder lokalt. Mange ville fortsette som eget forbund og var redde vi skulle drukne i Fellesforbundet og miste identiteten vår, men til slutt fikk vi et enstemmig landsmøtevedtak, sier hun.

Elleve år senere står hun på at det var et godt valg.

– I et så stort forbund som Fellesforbundet med så mange yrkesgrupper, ser jeg at det helt klart er en svakere profil på fagene og særegenhetene våre, men jeg mener fremdeles at det var riktig å gå inn i Fellesforbundet, sier Eli Ljunggren.

Transportarbeiderforbundet vil bøtelegge transportkjøpere med ti kroner kiloen ved sosial dumping

Samordnet oppgjør gir Transport veto-mulighet om lukrativ lagerlønnsjustering

Annonse
Annonse