Transportarbeiderforbundet vil bøtelegge transportkjøperne med 10 kroner kiloen ved sosial dumping
Tre av fire utenlandske sjåfører har ulovlig lav lønn. Nå bør de som kjøper transporttjenestene få svi økonomisk, mener Transportarbeiderforbundet.
- Tilgi dem ikke, de vet hva de gjør, sier leder i Transportarbeiderforbundet, Lars Morten Johnsen, om transportkjøpere som bruker selskaper der sjåførene får langt under lovlig minstelønn.
Colorbox/Roy Ervin Solstad
res@lomedia.no
Utenlandske lastebilsjåfører skal ha minimum 167,50 kroner i timen når de tar transportoppdrag mellom to steder i Norge.
Nå viser ferske tall fra Arbeidstilsynet at kun 26 prosent av sjåførene får denne eller høyere timelønn. De resterende 74 prosentene, det vil si nesten tre av fire utenlandske sjåfører på såkalt kabotasjeoppdrag som Arbeidstilsynet har kontrollert, har en timelønn helt ned til under 50 kroner timen.
• Utenlandske sjåfører får ulovlig lav lønn
Frykter kriminell bransje
Leder i Transportarbeiderforbundet, Lars Morten Johnsen, er overrasket over tallene.
– Vi har vært i kontakt med Arbeidstilsynet om dette tidligere, men da var inntrykket at tallene ikke var så høye. Frykten er at bransjen utvikler seg til å bli en halv- og helkriminell bransje, slik vi har sett i byggebransjen, sier Johnsen.
Han mener at å straffe transportselskapene ikke vil hjelpe noe.
– Om det avdekkes at en sjåfør har for lav lønn når han kjører her i Norge, så spiller det ingen rolle for sjåføren om selskapet blir tvunget til å etterbetale ham den lønnen han har krav på, siden det bare blir trukket fra lønna hans når han kjører i utlandet, hevder Johnsen.
• Få ukentlig nyhetsbrev fra Transportarbeideren
Ti kroner kiloen i bot
Derfor mener NTF-lederen det er på høy tid at det er de som kjøper de billige transporttjenestene som må få svi.
– Vi ser jo at de som kjøper transporten gambler på at det er så få kontroller at det ikke får noen konsekvenser for dem, men vi tar nå initiativ til at det skal ilegges automatiske bøter til transportkjøperne dersom det avdekkes sosial dumping. Vi mener at i alle slike sammenhenger skal den som eier varene som transporteres få en bot på ti kroner kiloen på det som fraktes. Har lastebilen 30 tonn gods, skal det gi 300.000 kroner i bot. Jeg vil ikke at dette skal vurderes fra sak til sak, men at det skal være automatikk i det, påpeker Johnsen.
• Krever minstelønn på lastebil i Norge
– Vet hva de er med på
Han sier at transportkjøperne ikke har noen unnskyldninger for å bruke så billig transport at sjåførene må lønnes langt under den allmenngjorte minstelønna.
– Transportkjøperne har en plikt til å undersøke om sjåføren får lønna han har krav på, men det har vært lite fokus på transportkjøpernes ansvar fram til nå. De kan ikke dekke seg bak at de ikke vet. De har kjennskap til prisene, de har kjennskap til hvor lang tid transporten tar. Så mye har det stått om dette i media, at de vet hva de er med på, sier han.
– Må gjøre noe nå
De pengene som kommer inn foreslår Johnsen skal gå direkte tilbake til kontrollinstansene langs veien.
– Det vil styrke kontrolletatene slik at de kan foreta enda flere kontroller. Bøtene bør også bli større ved andre- og tredje gangs brudd, poengter han.
– Du frykter ikke at bransjen bare flytter transportkjøperne til utlandet der norske kontrollerer og bøtelegging ikke har effekt?
– Hvis det skjer, må vi bare utestenge de transportkjøperne fra Norge. Hvis vi ikke gjør noe nå, kommer norsk transportbransje til å dø, sier Johnsen.
• Foreslår Oslo-gebyr for lastebiler på inntil 50.000 kroner
Tror på politisk støtte
Han er optimist med tanke på å få med seg transportbransjen og politikerne på et slikt forslag.
– Jeg tror ikke arbeidsgiversiden er motstandere av dette. Vi har avtalt et møte med Norsk Lastebileeierforbund, og der vil dette være ett av punktene. Jeg tror også mange på Stortinget har fått opp øynene for hva som skjer i transportsektoren. Derfor bør det være mulig å få flertall for et slikt forslag på Stortinget, sier Johnsen.
Han vil nå sende brev til de politiske partiene på Stortinget der han vil redegjøre for forslaget til NTF.
– Så får vi se om et eller flere av partiene løfter dette inn som et forslag for Stortinget. Jeg ser ikke pessimistisk på det, avslutter Lars Morten Johnsen, leder i Transportarbeiderforbundet.
• NTF: – Ikke nok å stoppe dårlig skodde lastebiler
Får støtte fra NLF
Administrerende direktør i Norges Lastebileier-Forbund, Geir A. Mo, sier til Transportarbeideren at han er hundre prosent enig med NTF-leder Johnsen i at transportkjøperne og vareeierne må ansvarliggjøres.
– Det er et kreativt og godt forslag, og vi er helt enige i intensjonen, uten at jeg vil ta stilling til selve innretningen på forslaget. Det som er viktig er at transportkjøperne og vareeierne må pålegges å etterspørre dokumentert kvalitet på transporten og at den foregår etter norsk lov. Hvis transportkjøperne ikke gjør dette, men velger å lukke øynene og kjøpe billig transport, må myndighetene reagere, sier Geir A. Mo i Norges Lastebileier-Forbund.
• NTF frykter frislipp av utenlandske lastebiler i Norge. Flere fylkeskommuner sier også nei
• Bussjåførene frykter EU-forslag kan gi flere utenlandske selskaper på norske veier – og lavere lønn
• Les flere saker om fagbevegelsen, arbeidsliv og politikk på vår forside