JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

LO vedtok samordnet oppgjør for å sikre AFP-ordningen

Gir Transport veto-mulighet om lukrativ lagerlønnsjustering

Siden det ikke er mulig å ta de forbundsvise tilpasningene i årets samordna oppgjør inn til mekling, må det være enighet mellom partene dersom noe i den eksisterende avtalen om noe skal endres.
Leder i Transportarbeiderforbundet, Lars Morten Johnsen, er glad for at det blir et samordnet oppgjør for å få på plass en bedre pensjonsavtale. – AFP-ordningen var det som gikk igjen i de kravene vi fikk inn fra våre foreninger, så jeg er glad for at at det er enighet om dette i LO, sier han.

Leder i Transportarbeiderforbundet, Lars Morten Johnsen, er glad for at det blir et samordnet oppgjør for å få på plass en bedre pensjonsavtale. – AFP-ordningen var det som gikk igjen i de kravene vi fikk inn fra våre foreninger, så jeg er glad for at at det er enighet om dette i LO, sier han.

Martin Guttormsen Slørdal

res@lomedia.no

Det gjelder også den såkalte "februarreguleringa" for ansatte på lagrene Transportarbeiderforbundet organiserer.

Det bekrefter leder i Transportabeiderforbundet, Lars Morten Johnsen, etter at det i dag ble klart at representantskapet i LO har vedtatt at årets tariffoppgjør skal være et samordnet oppgjør. Årsaken er at LO vil få på plass en ny og bedre pensjonsavtale.

Lønnsgarantibestemmelsen i tariffavtalen har fått navnet "februarreguleringa" siden minstelønna den 1. februar hvert år skal utgjøre 90 prosent av gjennomsnittslønn for grunnlønn pluss bonus for lagerarbeidere, transportarbeidere og operatører av mobile maskiner på grossistoverenskomsten i Virke og for "arbeidere i alt" på speditørovenskomsten, havne- og grossistsektoren i NHO.

Stort lønnshopp for lageransatte

Første gangen denne reguleringa gjennomført var i 2010, og de siste årene har reguleringa gitt lønnsvekst langt utover tarifframmene i lønnsoppgjøret for øvrig. Bare i fjor gikk lønna på grossist- og spedisjonslagrene opp med mellom sju og åtte kroner timen.

Både arbeidsgiver- og arbeidstakersiden har innrømmet at de ikke så for seg at økningene ville bli så store når de inngikk avtalen i 2009, og i 2016 ble det også gjort forsøk på å endret bestemmelsen slik at den ikke skulle gi så store utslag. Det ble imidlertid ikke enighet da Transportarbeiderforbundet ikke følte de ansatte fikk nok igjen for å gi fra seg store lønnsøkninger hvert eneste år. Dermed ble den eksisterende lønnsgarantibestemmelsen stående.

Lurer du på noe under tariffoppgjøret? Sjekk tariffleksikonet vårt her

– Vi kan sette betingelser

Det kan den fort bli etter årets oppgjør også. Ikke minst siden det er umulig med streik eller lock-out på bakgrunn av uenighet i de forbundsvise forhandlingene av et samordnet oppgjør. Det gjør at forbundet i praksis vil sitte med en slags veto-rett når det gjelder den videre framtiden til "februarreguleringa".

– Det vi ikke blir enige om, kan ikke løftes inn i en mekling. Da blir det stående som før. Får vi ikke en løsning som vi kan leve med, kan vi bare si nei. Det gjør at vi kan sette betingelsene, sier Johnsen.

Han legger imidlertid til kombinasjonen av samordnet oppgjør og lønnsgarantien gjør at noen stor ekstra lønnsvekst i de forbundsvise forhandlingene for spedisjon og grossist kan bli vanskelig.

– Men det skal jo forhandles først, sier han med et smil.

Få ukentlig nyhetsbrev fra Transportarbeideren

Må ha ekstra justering

For bussjåførene er situasjonen en litt annen. Der har man også hatt en felles forståelse om at bussjåførene skal opp på gjennomsnittlig industriarbeiderlønn, men bussbransjeavtalen har ingen lønnsgarantiordning slik som på lagrene. Johnsen håper imidlertid at man kan sørge for å få på plass en lønnsregulering i bussbransjen også i årets oppgjør, selv om arbeidstakersiden ikke kan true med streik denne gangen.

– Det skjer en glidning på lønn i samfunnet som vi må ta hensyn til å bussbransjen. Skal de henge med lønnsmessig må vi ha en ekstra lønnsjustering mot det øvrige arbeidslivet, sier han.

• LO-lederen: Hele LO står bak kravene om reise, kost og losji

Glad for samordnet enighet

Johnsen er imidlertid rask med å påpeke at et samordnet oppgjør med forbundsvise "sløyfer" var nettopp det Transportarbeiderforbundet ønsket seg.

– AFP-ordningen var det som gikk igjen i de kravene vi fikk inn fra våre foreninger, så jeg er glad for at at det er enighet om dette i LO, og at Fellesforbundet er blitt med på et slikt opplegg. Her har det vært gjort en god jobb fra LOs ledelse og også Fellesforbundet som opprinnelig ønsket et forbundsvist oppgjør, fortjener honnør. Dette kan sikre framtidas pensjonister noe å leve av, understreker han.

Årsaken til at Fellesforbundet i utgangspunktet ønsket et forbundsvist oppgjør var at de ville gjøre noe med reisebestemmelsene i Industrioverenskomsten. Selv om det er et samordnet oppgjør, har LO vedtatt at det skal gjennomføres særskilte forhandlinger mellom Fellesforbundet og Norsk Industri der Fellesforbundet får streikerett på denne forbundsvise delen. I kravet heter det «at arbeidsgivere ikke kan velte utgifter til reise, kost og losji for arbeidstakere som sendes på oppdrag over på den enkelte arbeidstaker».

AFP-press på taxibransjen

For de andre forbundene, inkludert Transportarbeiderforbundet, er det imidlertid pensjonsordningen som er viktigst, og Lars Morten Johnsen tror at det samordna oppgjøret også kan bidra til å sette press på å få inn AFP i avtaler der det ikke eksisterer nå, slik som i taxi-bransjen.

– Der vil det være forbundsvise forhandlinger uansett, siden Taxiforbundet ikke er med i noen hovedorganisasjon, men det vil selvsagt komme et press på at også de må få AFP. Tidligere har det blitt argumentert med at taxisjåførene ofte blir eiere, men vi ser at flere og flere sjåfører blir værende som sjåfører i hele yrkeskarrieren. Derfor må noe gjøres også med pensjon i taxibransjen, sier Johnsen.

Datoene for de forbundsvise forhandlingene for Transportarbeiderforbundet med NHO er ikke endelig satt ennå, men det snakkes om at NHO-forhandlingene kan bli før påske og Virke-forhandlingene etter påske.

Bussjåførene frykter EU-forslag kan gi flere utenlandske selskaper på norske veier – og lavere lønn

Transportarbeiderforbundet vil bøtelegge transportkjøperne med 10 kroner kiloen ved sosial dumping

Les flere saker om fagbevegelsen, arbeidsliv og politikk på vår forside

Annonse
Annonse