Kan postbudet brukes til mer? Posten skal teste ut besøkstjeneste i Bodø kommune
I samarbeid med Telenor og Bodø kommune ønsker Posten å prøve ut en ny besøkstjeneste i forbindelse med postomdelingen. Konsernet leter stadig etter løsninger som kan gi nye inntekter.
Posten leter etter nye tjenester som kan bidra til å opprettholde dagens omdelingsfrekvens
Petter Sørnæs / Posten
kai.hovden@lomedia.no
Tanken er at postbudet skal komme innom dem som ønsker det i løpet av ruten sin, og gi praktisk hjelp eller tjenester. Dette skal kunne gi en ekstra trygghet til eldre og deres pårørende, ifølge Posten.
• Nye tall: Dette er snittlønna i over 300 yrker
Testes i Bodø
I samarbeid med Bodø kommune ønsker man nå å teste denne formen for besøkstjeneste i deler av kommunen.
– Det viktigste med denne testen er å få innsikt i de ulike behovene en besøkstjeneste kan dekke. Deretter må vi finne ut om det er betalingsvilje for enkle tjenester i hjemmet, sier konsernsjef Tone Wille i Posten Norge.
For testdeltakerne vil tjenesten være gratis og uten binding.
– På sikt kan dette bli en landsdekkende tjeneste. Det avhenger av svarene som testen i Bodø gir oss, sier Wille.
Nye forretningsmuligheter
Som kjent er det tøffe økonomiske tider for Posten. Konsernet ser på muligheten for å utvikle nye konsepter.
Det påpekes at besøkstjenesten som skal testes i Bodø, kom på banen før forslaget fra politisk hold om at Posten kunne utføre andre tjenester i forbindelse med postomdelingen.
– Vi ønsker å utforske nye forretningsmuligheter som kan utvide vårt tjenestetilbud og gi nye inntekter. Men det må være et marked, tjenestene må bygge på våre fortrinn og vår kompetanse og bidra til økt lønnsomhet, sier konsernsjefen.
• Netthandelen øker – Posten melder om en «all time high» på pakkefronten
Overrasket over fremgangsmåten
– Vi er positive til alle nye tjenester som bringes inn i Posten og som det finnes betalingsvilje for, sier Odd Christian Øverland, forbundsleder i Postkom.
Han er allikevel overrasket over Postens fremgangsmåte i dette tilfellet.
– Besøkstjenesten er et konkret utspill fra Posten, på testnivå, som Postkom har blitt involvert i altfor sent, påpeker Øverland.
Besøkstjenesten kom som lyn fra klar himmel på Postkom, da Posten sendte ut pressemelding om samarbeidsprosjektet, søndag.
– Vi vet dermed ikke hvilke muligheter en slik tjeneste kan tenkes å skape, sier Øverland.
Forbundslederen understreker at Postkom vil gå i dialog med de postbudene som er berørt av dette prosjektet, slik at det også blir vurdert fra et arbeidstakerperspektiv.
Smartere velferdssamfunn
Telenor og Posten skal sammen utvikle den digitale sluttbrukerløsningen for tjenesten. Man er allerede i gang med å utvikle en app som lar eldre og pårørende bestille tjenester. Ambisjonen er ifølge Posten å koble denne tjenesten opp mot andre Telenor-applikasjoner, som Smart Kommune og Min Familie.
– Teknologi gir oss nyttige verktøy for å organisere hverdagen på helt andre og bedre måter enn vi gjør i dag. Fremover kommer velferdstjenester til å være langt mer preget av digitale løsninger, så dette er et spennende steg i riktig retning. Vi ser derfor også på muligheten for å utstyre appen med talestyring, slik at tjenesten blir enkel å bruke for de med begrensede digitale ferdigheter, sier Ove Fredheim, leder i Telenor Bedrift.