JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

KrF vil ikke kreve havnearbeidernes fortrinnsrett inn i lov eller forskrift

Vil avvente utredning fra departementet om ILO-konvensjon.
- Kristelig Folkeparti vil ikke støtte forslaget om å be regjeringen ta havnearbeidernes fortrinnsrett inn i lov eller forskrift, men avvente departementets vurdering, sa Tore Storehaug under debatten på Stortinget i ettermiddag.

- Kristelig Folkeparti vil ikke støtte forslaget om å be regjeringen ta havnearbeidernes fortrinnsrett inn i lov eller forskrift, men avvente departementets vurdering, sa Tore Storehaug under debatten på Stortinget i ettermiddag.

Stortingets nett-TV

res@lomedia.no

Det var knyttet spenning til Kristelig Folkeparti sitt standpunkt. Årsaken var at KrF ikke sitter i arbeids- og sosialkomiteen, men med sine stemmer kunne vippe flertallet på Stortinget i begge retninger.

Flertallet i stortingskomiteen sier nei til havnearbeidernes fortrinnsrett

Stemmer med flertallet

Den spenningen ble raskt utløst da KrFs Tore Storehaug gikk på talerstolen.

– Det er tydelig at det er ulikt syn på om ILO-konvensjonen er gjennomført eller ikke. KrF vil vente på utredningen fra departementet, og vil derfor stemme for flertallsinnstillinga fra komiteen, sa Storehaug.

Kristelig Folkeparti sitt standpunkt betyr at det ikke er flertall på Stortinget for å be regjeringen om å innføre havnearbeidernes fortrinnsrett i lov eller forskrift. Det ønsket i utgangspunktet Senterpartiet som fikk støtte fra Arbeiderpartiet og Sosialistisk Venstreparti.

– Konvensjonen er oppfylt

Flertallet i arbeids- og sosialkomiteen på Stortinget bestående av representanter fra Høyre, Fremskrittspartiet og Venstre, mente imidlertid at intensjonen i havnearbeiderkonvensjonen til ILO, ILO-konvensjon 137, var oppfylt.

– Komiteens flertall sier ja til at ILO-konvensjonen er implementert nå. Mindretallet sier nei, og statsråden vet ikke, sa saksordfører Lise Christoffersen fra Arbeiderpartiet under sin innledning til debatten om saken på Stortinget i dag.

Hun fikk svar fra Høyres Heidi Nordby Lunde.

– Den ene måten å oppfylle konvensjonen på er å tilby hele, faste stillinger. Gjeninnføring av fortrinnsretten ville undergravd den nye havne- og terminaloverensomsten som i større grad baserer seg på hele, faste stillinger, påpekte hun.

Uenige om Holship-dom

Flere av innleggene fra Høyre og Fremskrittspartiet viste til Holship-dommen som de mente hadde konkludert med at fortrinnsretten var i strid med EØS-artikkelen om fri etableringsrett.

Det var ikke Lise Christoffersen enig i.

– Høyesterett sa ikke at fortrinnsretten i seg selv var i strid med EØS-avtalen, men at praktiseringen av fortrinnsretten i Norge var i strid med EØS-avtalen, understreket hun.

Har ikke konkludert

Statsråd Anniken Hauglie bekreftet at departementet jobbet med en vurdering av saken, og at målet var å være ferdig i løpet av høsten 2018.

– Staten skal regulere fortrinnsretten i den grad ILO-konvensjonen ikke er oppfylt på andre måter. Vi har begynt arbeidet med den vurderingen, men det er for tidlig å konkludere uten at vi har tatt en grundig vurdering. Hvis konklusjonen blir at det er behov for en lovendring, vil vi komme tilbake til Stortinget med det på vanlig måte, orienterte hun.

Høyres Kristian Tonning Riise stod imidlertid på sitt og hevdet at fortrinnsretten ikke trengs, siden intensjonen i konvensjonen allerede var ivaretatt gjennom den nye havne- og tariffoverenskomsten.

Tonning Riise sa også rett ut at fortrinnsretten var utdatert.

Skal oppfylle ILO 137

Det fikk Arbeiderpartiets Lise Christoffersen til å reagere.

– Jeg må bare minne om at ILO-konvensjonen fremdeles gjelder. Norge har ratifisert den, og det får vi ikke gjort noe med før i 2025. Derfor kan vi ikke bare skalte og valte med konvensjonen, sa hun, og ba samtidig statsråden oppklare om regjeringen var enig med Tonning Riise om man bare skulle se bort fra hele konvensjonen.

Det avkreftet Hauglie.

– Vi skal selvfølgelig følge inngåtte avtaler. Spørsmålet er hvordan, om vi allerede oppfyller våre forpliktelser, eller om det eventuelt trengs ytterligere lovgivning. Det vil vi komme tilbake til, sa arbeids- og sosialminister Anniken Haugli.

Seigpining

Lars Morten Johnsen, leder i Transportarbeiderforbundet, er både oppgitt og skuffet.

– Jeg er oppgitt over at Stortinget ikke har skjønt at de har ratifisert en ILO-konvensjon, og at implementeringen som har gjeldt fram til nå er borte. Jeg forventet at Stortinget hadde skjønt at da må den implemnteres på en annen måte. Nå dekker de seg bare bak utredninger før de gjør noe. Det hadde nesten vær mer redelig å si at de ikke ville følge ILO 137. Det hadde vært rene ord for penga, i stedet for den seigpininga vi får nå, sier han.

Må eventuelt omdefineres

At ILO-konvensjonen allerede er ivaretatt med dagens situasjon, bare rister han på hodet av.

– Inntil Regjeringen eller Stortinget vedtar noe annet gjelder dagens definisjoner av havnearbeid, havnearbeidere og fortrinnsrett, det vil si at det er de som er tilknyttet et losse- og lastekontor opprettet av LO og NHO i fellesskap eller av en av partene som "har eksklusiv rett til alt havnearbeid", slik det står i rapporten fra Norge til ILO i 1976. Den har ikke blitt forandret siden. Høyresiden kan ikke bare ta en av paragrafene i ILO-konvensjonen og påstå at den alene gjør at konvensjonen er ivaretatt. Vi har sagt at vi er åpne for å se på endringer i definisjonene, men de endringene må partene bli enige om i samarbeid med myndighetene. Den jobben er ikke en gang startet. Slik det er nå, er ILO-konvensjonen kun ratifisert, men ikke implementert i Norge, sier Lars Morten Johnsen.

Avstemningen medførte ingen overraskelser. Rett etter klokkan 19 i dag ble det klart at forslagene om å be regjeringen om å ta fortrinnsretten for havnearbeiderne inn i lov eller forskrift ikke fikk flertall.

Dette vil vise om Stortinget driter fullstendig om ILO-konvensjonen

Annonse
Annonse