JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

– Dette vil vise om Stortinget driter fullstendig i ILO-konvensjonen

Transportarbeiderforbundets leder Lars Morten Johnsen er spent på om et flertall på Stortinget vil ta inn fortrinnsretten til havnearbeiderne i lov eller forskrift.
Per Olaf Lundteigen fra Senterpartiet (til venstre) er en av forslagsstillerne om å få havnearbeidernes fortrinnsrett inn i lov eller forskrift. Det er et forslag som får full støtte av Lars Morten Johnsen, leder i Transportarbeiderforbundet.

Per Olaf Lundteigen fra Senterpartiet (til venstre) er en av forslagsstillerne om å få havnearbeidernes fortrinnsrett inn i lov eller forskrift. Det er et forslag som får full støtte av Lars Morten Johnsen, leder i Transportarbeiderforbundet.

Roy Ervin Solstad

res@lomedia.no

– Høringen i Stortinget i dag var nok mer forvirrende enn forklarende for komiteen, sier NTF-lederen til Transportarbeideren etter arbeids- og sosialkomiteens åpne høring i formiddag.

Sjekk lønnsutviklingen i over 300 yrker

Norge har ratifisert ILO-konvensjon 137 som skal sikre registrerte havnearbeidere fortrinnsrett til lossing og lasting av skip i norske havner. Tidligere oppfylte Norge den gjennom tariffavtalene, men etter Holship-dommen i Høyesterett ble fortrinnsretten tatt ut av tariffavtalen.

Seks stortingsrepresentanter fra Senterpartiet, deriblant Per Olaf Lundteigen har derfor levert inn et representantforslag på at regjeringen må pålegges å ta inn ILO-konvensjonens fortrinnsrett i lov eller forskrift.

– I realiteten er det tre muligheter for Norge til å implementere fortrinnsretten i ILO-konvensjonen. Den ene er gjennom tariffavtalen, men nå er ikke det lenger mulig. Da gjenstår bare lov eller forskrift, sier Johnsen.

Rederiforbundet og NHO bekymret for Yilport-priser

Sosial dumping

LOs Trude Tindlund påpekte at losse- og lastearbeid nå foregår av sjøfolk som enten jobber gratis eller får 40 kroner timen for å gjøre havnearbeidernes jobb.

– Norge må definere hva som er havnearbeid og hvem som er registrerte havnearbeidere. Dette er sosial dumping, og vi må ha konvensjonsforpliktelsene inn i norsk lov. Det lovforslaget bør vi ha innen ett år, sa Tindlund.

LO-advokat Lornts Nagelhus viste til at alle land i Vest-Europa enten har ratifisert ILO-konvensjonen eller i praksis følger den.

– Spørsmålet er om vi har kommet dit at Norge skal bli det første landet i Vest-Europa som åpner for sosial dumping i havnene og tillater sjøfolk å losse for liten eller ingen betaling, sa Nagelhus i den åpne høringen.

Innenfor EU-retten

Saksordfører Lise Christoffersen fra Arbeiderpartiet ønsket å høre om LO mente ILO-konvensjonen ville gi problemer med EU, og fikk klart svar fra Nagelhus.

– Havnearbeiderne har hatt monopol på arbeidet både i Nederland og Belgia, og det har også vært oppe til juridisk behandling i EU. Konklusjonen er at det ikke har vært i strid med EU-retten. EU-kommisjonen oppfordrer medlemslandene til å ratifisere konvensjonen, så her er vi klart innenfor EU-retten. Spørsmålet er i stedet om vi skal åpne opp for at filippinere skal losse og laste i norske havner, svarte Nagelhus.

– EU-kommisjonen har oppfordret til å lage pool-ordninger med havnearbeidere, la Lars Morten Johnsen til.

Grense for ordna forhold

Det var en virkelighetsoppfattelse NHO Logistikk og Transport ikke kunne si seg enig i.

– Fortrinnsretten vil stride mot den frie etableringsretten i EØS-avtalen og vil bety tvungen bruk av innleie av havnearbeidere fra losse- og lastekontor. Vi kan heller ikke bestemme lønnsvilkårene om bord i skip som seiler under andre lands jurisdiksjon, men skipets mannskap vil uansett få sin lønn, sa administrerende direktør i NHO LT, Are Kjensli.

Advokat i NHO LT, Thor Chr. Hansteen understreker at en fortrinnsrett ville gi dyrere og mindre fleksibel transport, noe som kunne føre til mer gods over fra sjø til vei. Han påpekte imidlertid at NHO LT selvsagt var for ordnede forhold i norske havner.

– Men vi skal ikke ha så ordnede forhold at det går ut over bedriftene, sa Hansteen i høringen.

NHO LT viste også til at ILO-konvensjonen var ivaretatt gjennom den nye havneterminal-overenskomsten, siden både ILO-konvensjonen og tariffavtalen har faste heltidsstillinger som målsetning.

Holship-omkamp

Både Bedriftsforbundet og advokat Nicolay Skarning som første saken for Holship og Bedriftsforbundet, var ikke uventet kritisk til Senterpartiets forslag. De mente at arbeidsmiljøloven var dekkende nok for vern av ansatte.

– Forslaget overprøver både trepartssamarbeidet, EØS-avtalen og parlementarismen, sa Bedriftsforbundets leder Olaf Thommessen, men fikk kontant svar fra Lundteigen.

– Hvis Bedriftsforbundet mener at Stortinget ikke skal kunne lage nye lover, så foreslår jeg de sender ut en pressemelding på det, sa han tørt.

Flere, som Rederiforbundets Viggo Bondi, mente forslaget fra Senterpartiet var et forsøk på omkamp om Holship-dommen.

– Vårt syn er at Stortinget ikke må gi tilslutning til forslaget da det er merkelig å skulle gi monopol til en gruppe arbeidere, sa Bondi.

Legger press på regjeringen

Den 5. juni vil arbeids- og sosialkomiteen komme med sin innstilling til forslaget. Sju dager senere skal saken opp til avstemning i Stortinget.

NTF-leder Lars Morten Johnsen er krystallklar på hva som egentlig er på spill.

– Forslaget fra Senterpartiet er med på å legge press på regjeringen, men skulle flertallet stemme ned Senterpartiets forslag vil det vise at Stortinge driter fullstendig i en ILO-konvensjon Norge har ratifisert, avslutter Lars Morten Johnsen.

Havnearbeiderne spente før stortingshøring om fortrinnsretten

Annonse
Annonse