LO sponser hopplandslagene til 2022:
LO fortsetter som sponsor for hopplandslagene
LO vil bruke rundt 39 millioner kroner på en ny treårig samarbeidsavtale med Norges Skiforbund.
SAMARBEID: LO-nestleder Peggy Hessen Følsvik sammen med årets norske hoppstjerne Maren Lundby. Nå styrker LO sponsorarbeidet rettet mot kvinnelandslagene.
Knut Viggen
sym@lomedia.no
Den nye avtalen som LO-sekretariatet i dag sa ja til, vil gjelde fra 1. mai 2019 til 30. april 2022. Avtalen innebærer at LO er hovedpartner for hopplandslagene for herrer og såkalt «eksponert» partner for kvinnelandslagene. LO vil også være hovedsponsor for RAW Air og hovedpartner for kvinnenes World Cup på Lillehammer.
• Slik var den lange veien mot OL-gull for Maren Lundby
Gode erfaringer
LO har fått Sponsor Insight til å foreta målinger av synligheten for LO som sponsor for hopplandslagene. Blant de hoppinteresserte var det 61 prosent som kjente til sponsorsamarbeidet. Blant disse er det 18 prosent som oppgir at de har fått er mer positivt syn på LO.
LO-organiserte er positive
Opinion har også foretatt en undersøkelse om medlemmenes holdninger. Hovedtallene her er at 77 prosent støtter at LO sponser idrett, 16 prosent er negative. Men 58 prosent svarte at de ikke visste at LO sponser hopplandslagene.
NISO-medlemmer
En annen effekt av avtalen er at samtlige hoppere nå er medlemmer av LO-forbundet NISO. Det er også forhandlet fram en arbeidsskadeforsikring med Skiforbundet.
Store penger
De rundt 39 millioner kronene, uten moms, som nå skal brukes de neste tre årene har også en økonomisk plusside. Sponsor Insight har beregnet at verdien av synligheten for den treårige avtalen som løper ut 1. april, har vært 155 millioner kroner.
• Tre stemte nei til hopp-sponsing i 2016
• Likestillingen kom sent, men godt i hoppbakken
• Langt fra likelønn i hoppbakken: Så mye mindre får Maren Lundby for hopptriumfene