Helseminister Bent Høie advarer Stortinget mot å annullere kontrakten med Babcock om luftambulanse
Norsk Flygerbund: – Urovekkende redegjørelse fra Høie om krisen i luftambulansetjenesten
Helseminister Bent Høie (Høyre) unnlot å redegjøre for tiltak som løser årsaken til krisen, mener leder i Norsk Flygerforbund Yngve Carlsen.
Helseminister Bent Høie (H).
Eirik Dahl Viggen (arkivfoto)
yngvil@lomedia.no
Helseminister Bent Høie møtte i dag i Stortinget for å redegjøre for den akutte krisen i luftambulansetjenesten.
Lederen i Norsk Flygerforbund mener det er «urovekkende at helseminister Bent Høie unnlater å redegjøre for ett eneste tiltak som løser det som er selve årsaken til krisen i luftambulansetjenesten», sier Yngve Carlsen til FriFagbevegelse. Carlsen sier årsaken til krisen er masseflukten av piloter.
– 13 prosent av pilotene har allerede sluttet, og flere vil kunne komme til å slutte fremover.
Det vil gjøre en vanskelig situasjon enda verre, sier forbundslederen, til FriFagbevegelse.
• Norsk Flygerforbund: Regjeringen skyld i luftambulansekrisen
Høie mener det er ulovlig å skrote kontrakten
Helseminister Bent Høie advarte i kraftige ordelag Stortinget mot å annullere kontrakten med Babcock SAA om å drifte luftambulansetjenesten fra neste år.
Å skrote kontrakten og la Lufttransport fortsette å ha operatøransvaret, vil i praksis bety at tjenesten driftes ulovlig, framholdt Høie.
– Ved å avslutte avtalen med Babcock og videreføre samarbeidet med dagens operatør, ville vi derfor stått uten et lovlig tjenestetilbud til landets befolkning. Jeg vil sterkt advare mot at vi kommer i en slik situasjon, sa Høie.
Hasteforslag
Rødt har lagt fram forslag om at kontrakten med det britiskeide Babcock, som vant anbudet over Lufttransport, annulleres. Forslaget skal nå hastebehandles i helse- og omsorgskomiteen, men det er allerede klart at forslaget har støtte fra Ap, Sp og SV.
KrF er dermed på vippen og kan avgjøre saken. Men hva partiet vil lande på, blir først avgjort i komiteen, får NTB opplyst. Partiet ønsker imidlertid en utredning av om luftambulansen bør drives i offentlig/ideell regi eller av kommersielle.
– Ikke noe galt med anbudet
Overføringen av kontrakten fra Lufttransport til Babcock har ført til en strid om pilotenes arbeidsforhold, noe som har gitt en akutt krise i luftambulansetjenesten. Tirsdag sto tre av ni ambulansefly på bakken, mens to bare var i delvis drift.
Men til nå har ikke luftambulansestriden ført til alvorlige konsekvenser for liv og helse, fastslår Høie, som tirsdag listet opp en rekke tiltak som er iverksatt for å avhjelpe krisen.
I redegjørelsen understreket han også at anbudet om å drifte tjenesten skjedde på lovlig vis, og at Lufttransport må være seg sitt ansvar bevisst for å ivareta en sømløs overgang inntil Babcock overtar i juli neste år.
Høie: – Ikke krav om virksomhetsoverdragelse
– Kontrakten med Babcock kan ikke reverseres uten betydelige kostnader og juridiske konsekvenser for de regionale helseforetakene, sa Høie, med trykk på «betydelige».
– Dette vil ha store økonomiske konsekvenser for helsetjenesten, fastslo han.
Fra flere hold har det kommet skarp kritikk mot at krav om virksomhetsoverdragelse ikke var en del av anbudet.
– Fire ganger har tjenesten vært lagt ut på anbud, men krav om virksomhetsoverdragelse, eller overføring av personell, har aldri vært tilfelle, framholdt Høie.
I 2016 rådet Norsk Flygerforbund Høie til å stille krav i anbudet om at flygerne skulle behandles som i en virksomhetsoverdragelse, opplyser forbundsleder Yngve Carlsen til FriFagbevegelse. Carlsen sier forbundet kom med rådet nettopp for å hindre at operativ erfaring og spisskompetanse skulle forsvinne.
– Vi la særlig vekt på at dette kunne forhindre en masseflukt av operativ erfaring i de to mellomliggende årene fra tildeling av anbudskontrakt til oppstart av ny operatør, sier Carlsen til FriFagbevegelse.
• Styreleder Marianne Telle i Helse Nord trekker seg
Opposisjonen misfornøyd med redegjørelsen
Opposisjonen var ikke fornøyd med Høies redegjørelse.
– Stortinget må kunne forvente at en helseminister hever fanen for pasientrettigheter høyest. I dag ligger tre av luftambulansens baser i Finnmark og Troms nede. Dette er en varslet krise, sa Ingvild Kjerkol (Ap), som minnet om at dagens situasjon allerede i 2013 ble beskrevet som en stor risiko.
– Råd fra faglig hold er ikke blitt lyttet til, fastslo hun, mens Senterpartiets Kjersti Toppe reagerer på at Høie ikke tok selvkritikk i sin redegjørelse.
– Jeg hadde forventet større ydmykhet. Det er bare flaks at liv ikke har gått tapt, sa Toppe, som mener det er opplagt at kontrakten må annulleres.
– Det vil koste. Men det vil også koste å la være, sier hun.
Lege spår verre tider for luftambulansetjenesten
Krisen i luftambulansetjenesten kan forverre seg utover høsten, tror klinikkoverlege Mads Gilbert ved Universitetssykehuset i Nord-Norge (UNN).
Gilbert, som har vært en skarp kritiker av å overlate operatøransvaret for luftambulansetjenesten til det kommersielle selskapet Babcock SAA, var på plass på Stortinget da helseminister Bent Høie (H) redegjorde for saken tirsdag.
– Man fikk en følelse av at ministeren trår vannet og håper dette skal gå over, men det kommer det ikke til å gjøre, sier Gilbert til NTB.
Tvert imot spår han enda tøffere tider utover høsten.
– Lufttransport kommer til å miste piloter jevnt og trutt fram mot juni-juli. Pilotene har tre måneders oppsigelse, og til høsten vil luftambulansetjenesten i praksis stå på bakken, sier Gilbert, som hadde håpet at Høie i stedet for å snakke om anbud ville heise fanen for pasientene.
– Vi skulle ønske at han var den som sa at det overordnede lovverket er loven om pasientenes rett til helsetjenester. Jeg er forundret over at helseministeren brukte såpass mye tid på forretningsjuss og ikke på retten til forsvarlig helsehjelp, sier han.
Høie feilinformerte også Stortinget i sin redegjørelse, hevder UNN-overlegen. Høie nevnte blant annet oppbemanning av AMK-sentralen i Tromsø som et av tiltakene som er iverksatt for å avhjelpe krisen i luftambulansetjenesten.
– Den har ikke skjedd. Det har ikke vært noen oppbemanning der. Den oppbemmaningen vi har hatt på UNN, avsluttet vi i går på grunn av mangel på personell, sier Gilbert.
– Dessuten er det fortsatt slik at de innleide svenske ambulanseflyene ikke kan lande på kortbanenettet i Norge, som en stor del av trafikken med de syke går til og fra, slår han fast.
I tillegg er det 16 piloter færre i anbudet til Babcock enn det Lufttransport hadde i sitt anbud, påpeker han.
Babcock vant anbudet blant annet fordi de var 47 millioner kroner billigere i året enn Lufttransport.