JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Styreleder Marianne Telle i Helse Nord trekker seg

Styreleder Marianne Telle i Helse Nord trekker seg og helseregionens styre innkalles til ekstraordinært møte om luftambulansen.
Marianne Telle, styreleder i Helse Nord, trekker seg.

Marianne Telle, styreleder i Helse Nord, trekker seg.

Helse Nord og Øystein Eugene Hermstad / Luftambulansetjenesten (pressefoto)

Marianne Telle erklærte seg forrige mandag inhabil, etter at det ble kjent at rekrutteringsselskapet hun er direktør for, har en avtale med Babcock. Nå trekker hun seg altså som styreleder for Helse Nord.

Styrets nestleder Inger Lise Strøm overtar som styreleder inntil videre.

Babcock tilbyr alle pilotene i Lufttransport fast jobb

– Ikke påvirket prosessen

Helseminister Bent Høie (H) sier han har snakket med Telle, som for tiden er sykmeldt.

– Hun har meddelt meg at hun ønsker å trekke seg som styreleder av hensyn til Helse Nord RHF og resten av styrets mulighet til å lede helseregionen i denne krevende perioden. Det er et ønske som jeg respekterer. Marianne Telle har ledet styret i Helse Nord gjennom svært krevende tider, og jeg er takknemlig for den jobben hun har gjort, sier Høie.

Helseministeren understreker at det ikke er kommet fram noen opplysninger som tilsier at Marianne Telle har deltatt i anskaffelsesprosessen på en slik måte at det har påvirket prosessen, eller fått informasjon som har gitt henne fordeler i hennes lederstilling.

Usikkerheten rundt tjenesten fortsetter imidlertid inn i en ny uke. Mandag morgen var bare fem av ni ambulansefly i beredskap, men fra kveldsskiftet skulle sju fly være i beredskap.

Babcock avslutter samarbeid med selskap der Helse Nords styreleder er direktør

– Alvorlig situasjon

Styret i Helse Nord er tirsdag innkalt til hastemøte, skriver Nord24.no. Administrerende direktør i helseforetaket Lars Vorland skriver i innkallingen at det er en alvorlig og utfordrende situasjon i ambulanseflyberedskapen.

Luftambulansetjenesten opplyser til NTB at det jobbes med å lære opp og klargjøre nye piloter for ambulanseflyging, og at bemanningen og beredskapen først vil være normal i juni. Kommunikasjonsrådgiver Knut Haarvik forteller at den reduserte bemanningen skyldes at flere flygere har fått seg nye jobber og forlatt Lufttransport etter at Babcock vant anbudet. Det britiskeide selskapet skal ta over 1. juli neste år.

Flere tiltak er satt inn for å avhjelpe situasjonen. Blant annet er to av Forsvaret helikoptre i Banak og Kirkenes satt inn i døgnberedskap, og det jobbes med å klargjøre ett av Babcocks svenske fly til å gå inn i fullverdig ambulansetjeneste. Det vurderes også fortløpende å leie inn flere fly fra Sverige for å fylle hull i beredskapen.

Luftambulansekrisen: Styrelederen i Helse Nord leder selskap som tjener på at Babcock vant anbudet

Fakta om krisen i luftambulansetjenesten

• Ambulanseflyene frakter cirka 9.000 pasienter i året, og dagens driftskontrakt i ambulanseflytjenesten koster om lag 400 millioner kroner i året.

• Siden 1988 har luftambulansetjenesten vært organisert og fullfinansiert som en nasjonal statlig tjeneste. Norges fire helseforetak har ansvaret for den operative driften av denne tjenesten. I alt finnes det ni ambulansefly i Norge, stasjonert i Kirkenes, Alta (2), Tromsø, Bodø, Brønnøysund, Ålesund og Gardermoen (2).

• I juni 2017 ble det klart at det britiskeide selskapet Babcock Scandinavian Air Ambulance vant anbudskonkurransen om luftambulansetjenesten. Kontrakten starter 1. juli 2019 og går til 2025 med mulig forlengelse til 2030. Selskapet driver i tillegg luftambulansetjenesten i Sverige og Finland.

• Babcock SAAs anbud skal ha vært om lag 47 millioner kroner billigere i året enn tilbudet fra Lufttransport.

• De rundt 110 ansatte i Lufttransport FW har reagert på at Babcock SAA tilbyr færre piloter i turnus og færre reservefly, noe de mener truer jobbsikkerheten.

• Det ble heller ikke stilt krav til virksomhetsovertakelse i anbudet, noe som gjør at pilotene må søke på sin egen stilling når Babcock SAA tar over juli 2019.

• Forhandlingene mellom fagforeningen Norsk Flygerforbund og Babcock SAA om overføring av pilotene, brøt sammen i april i år. Etter det har ansatte i Lufttransport FW begynt å søke seg vekk i frykt for å skulle stå uten jobb.

• Terry Reid i eierselskapet Babcock International har også informert Lufttransport om at vedlikeholdet av ambulanseflyene flyttes fra Norge til Østersund i Sverige. Dermed mister 35 ansatte i Tromsø jobben.

Kilder: Lufttransport, NTB, NRK, Nordlys

(NTB)

Warning
Annonse
Annonse

Fakta om krisen i luftambulansetjenesten

• Ambulanseflyene frakter cirka 9.000 pasienter i året, og dagens driftskontrakt i ambulanseflytjenesten koster om lag 400 millioner kroner i året.

• Siden 1988 har luftambulansetjenesten vært organisert og fullfinansiert som en nasjonal statlig tjeneste. Norges fire helseforetak har ansvaret for den operative driften av denne tjenesten. I alt finnes det ni ambulansefly i Norge, stasjonert i Kirkenes, Alta (2), Tromsø, Bodø, Brønnøysund, Ålesund og Gardermoen (2).

• I juni 2017 ble det klart at det britiskeide selskapet Babcock Scandinavian Air Ambulance vant anbudskonkurransen om luftambulansetjenesten. Kontrakten starter 1. juli 2019 og går til 2025 med mulig forlengelse til 2030. Selskapet driver i tillegg luftambulansetjenesten i Sverige og Finland.

• Babcock SAAs anbud skal ha vært om lag 47 millioner kroner billigere i året enn tilbudet fra Lufttransport.

• De rundt 110 ansatte i Lufttransport FW har reagert på at Babcock SAA tilbyr færre piloter i turnus og færre reservefly, noe de mener truer jobbsikkerheten.

• Det ble heller ikke stilt krav til virksomhetsovertakelse i anbudet, noe som gjør at pilotene må søke på sin egen stilling når Babcock SAA tar over juli 2019.

• Forhandlingene mellom fagforeningen Norsk Flygerforbund og Babcock SAA om overføring av pilotene, brøt sammen i april i år. Etter det har ansatte i Lufttransport FW begynt å søke seg vekk i frykt for å skulle stå uten jobb.

• Terry Reid i eierselskapet Babcock International har også informert Lufttransport om at vedlikeholdet av ambulanseflyene flyttes fra Norge til Østersund i Sverige. Dermed mister 35 ansatte i Tromsø jobben.

Kilder: Lufttransport, NTB, NRK, Nordlys

(NTB)