Postreklamesenteret i Bergen legges ned
Siste sparetiltak i rekken hos Posten er postreklamesenteret (PRS) i Bergen. Ifølge en nylig offentliggjort protokoll flyttes virksomheten til Østlandsterminalen.
Postkoms Lars Nilsen opplever at det er et misforhold mellom den økonomiske besparelsen og konsekvensene for medlemmene som rammes når PRS i Bergen legges ned.
Kai Hovden
kai.hovden@lomedia.no
Per i dag består postreklamesenteret i Fyllingsdalen av ti budruter, og elleve stillinger som arbeider inne på senteret. Posten har bestemt at denne virksomheten skal flyttes til Østlandsterminalen innen utgangen av 2019.
Knappe tre millioner
Av protokollen ser det ut til at Posten i hovedsak vil spare kostnader til husleie ved å sentralisere postreklamesenteret til Østlandsterminalen. Mer presist beregner Posten å spare 2 770 000 kroner.
«Det vil bli jobbet videre regionalt med løsning for de ti budene som går ut fra enheten, og her er det flere alternative løsninger på kort og lengre sikt», står det å lese i protokollen.
Prosessen har ikke startet
På spørsmål om hva som skjer videre med de som jobber inne på postreklamesenteret, svarer Postens pressesjef, John Eckhoff, følgende:
– Personalprosessen er ikke startet. I dag har vi kun informert om at postreklamesenteret i Bergen legges ned innen utgangen av 2019. Vi har som vanlig tett dialog med de ansattes organisasjoner og skal drøfte et tidsløp med dem.
Han kan ennå ikke gå inn på hvordan budrutene påvirkes av flyttingen.
Mange bekker små?
Vi spør Eckhoff om Posten har vurdert å gjøre liknende endringer andre steder i landet. De nærmere 2,8 millionene man sparer per år i Bergen, utgjør kanskje ikke så mye i det store økonomiske bildet, men kan det bli flere små innsparingsbekker?
– Det er ingenting som er bestemt rundt dette nå. Eventuelle endringer er en del av den totale vurderingen vi gjør hele tiden for å finne en mest mulig effektiv postdistribusjon og -sortering over hele landet, sier Eckhoff.
Småpenger og store konsekvenser
Postkoms divisjonstillitsvalgt innen post, Lars Nilsen, mener konsernets innsparing ved å legge ned postreklamesenteret i Bergen er forholdsvis liten, sett opp mot konsekvensene for de elleve ansatte.
– Enhver omstilling er uhyre dramatisk og vanskelig for medlemmene som berøres. Ettersom innsparingen tilsynelatende ikke er stor, har vi stilt spørsmål ved vurderingen av konsekvensene opp mot innsparingen. Svaret vi får, og som jeg er redd vil bli et svar som kommer ofte i fremtiden, er at divisjonen intensiverer arbeidet med å kutte kostnader, sier han.
Nilsen ser utviklingen som en følge av at brevvolumene går ned, og at eier opprettholder de økonomiske kravene til Posten.
– Men alle skal vite at vi snur hver stein for å finne andre løsninger enn at medlemmer mister jobben sin, forsikrer Nilsen.
Postkom vil ifølge Nilsen arbeide videre for at distriktsarbeidsplasser opprettholdes, men han medgir at konsernets anstrengte økonomi gjør dette til et vanskelig arbeid.