JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Revidert budsjett for 2019:

Regjeringen vil bruke 240 millioner kroner på gods på jernbane over tre år

Regjeringen vil bruke i underkant av 240 millioner kroner i år og de neste to årene på tilskudd til gods på jernbane. Den midlertidige ordningen skal bidra til å få mer av godset bort fra veiene og over på skinnene.
Regjeringen skal bruke i underkant av en kvart milliard kroner, over en treårsperiode, på å styrke godstransporten på jernbanen.

Regjeringen skal bruke i underkant av en kvart milliard kroner, over en treårsperiode, på å styrke godstransporten på jernbanen.

Øystein Bråthen

morten.hansen@lomedia.no

– Avventende fornøyd, er vel den beste beskrivelsen. Det er vanskelig å si hvor godt dette er før vi vet hvordan pengene skal brukes. Vi er spente på det, sier Mariann Ravnanger Nilsen, påtroppende leder av Cargo landsrådet i Norges Jernbaneforbud (NJF).

Hun innrømmer at hun hadde håpet på større tilskudd til en bransje som sliter med lønnsomheten.

Ansatte i CargoNet ber politikerne redde godsselskapet: – Blir vi først borte, blir det vanskelig å få godset tilbake på jernbanen

– Alt hjelper, men det hadde ikke skadet med mer. Nå blir det 240 millioner kroner over tre år. Til sammenlikning er tilskuddsordningen i Sverige på 500 millioner kroner over to år, sier Nilsen

I revidert nasjonalbudsjett for 2019 foreslår regjeringen 60 millioner kroner til den nye støtteordningen for gods på jernbane. De neste to årene vil tilskuddene være på i underkant av 90 million er kroner i året.

Til godsoperatørene

Administrerende direktør i CargoNet, Erik Røhne, er avmålt fornøyd med forslaget. Han konstaterer at bransjen har jobbet for dette lenge.

– Det er mindre enn vi hadde håpet på. Men i utgangspunktet er det et positivt bidrag for å sikre videre drift og tilbud av gods på jernbanen i Norge, sier Røhne.

Norges største godstransportør på jernbane kan måtte legge ned innen to år: – Regjeringen må komme med tiltak nå

Han konstaterer at det er usikkerhet rundt hvordan disse midlene er tenkt brukt.

– Det vi er avhengig av er at innretningen slår riktig ut. Det vi har ment og sagt hele tiden, og som en samlet næring står bak, er at støtten går til godsoperatørene. Det er det vi håper på, men som det ikke er sagt noe om, sier Røhne.

Øke konkurranseevnen

Støtteordningen er et tiltak for å få mer gods på bane ved å styrke selskapene som driver med kombinerte transporter og vognlast. Det er denne typen transporter som er i direkte konkurranse med tungtransport på vei. Ordningen skal bidra til å øke konkurranseevnen til disse typene jernbanetransport fram til særskilte infrastrukturtiltak for godstransport på jernbanen får effekt.

– Regjeringen arbeider med å gjøre transport på jernbane mer pålitelig. Dette er i første rekke infrastrukturtiltak som først vil få effekt om noen år. Støtteordningen kommer i tillegg til dette, og er ment som en midlertidig ordning i inntil tre år for å få godsnæringen på bane ut av en krevende periode, sier samferdselsminister Jon Georg Dale.

Warning
Dette er en sak fra

Vi skriver om de ansatte i alle deler av jernbanen og busstransport.

Les mer fra oss

Annonse
Annonse