Illustrasjonsfoto.
Erlend Angelo
SV-politiker mener veiutbyggingen slår knockout på togtrafikken
Hyttetrafikken prioriteres framfor pendlerne, mener SVs Arne Nævra. – Respektløst, svarer Ketil Solvik-Olsen.
helge@lomedia.no
– Det er ikke noe jeg tror, det er helt sikkert. Tog taper både med tanke på passasjerer og gods, sier stortingsrepresentant Arne Nævra (SV) til FriFagbevegelse.no.
– I forhold til godstrafikken er det veldig synlig. Med tanke på passasjertrafikk taper tog stadig i konkurranse med både bil og fly. I dag bygges det firefelts motorvei før jernbanestrekningen. Staten må starte i den andre enden, med å bygge ut togstrekningen først. Hvis du i det hele tatt har en miljøholdning er det skinner og ikke motorveier som skal bygge landet, mener SV-politikeren.
Han har utfordret samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (FrP) på dette området gjennom et skriftlig spørsmål på Stortinget.
Han gir imidlertid regjeringen skryt for effektivitet på ett område.
– Det satses veldig mye på vei. Der er regjeringen helt klart leveringsdyktige og effektive. Men samtidig er InterCity-utbyggingen og togsatsingen utsatt, mener Nævra.
• Riksrevisjonen: Solvik-Olsen bruker milliarder på ulønnsomme veier på bekostning av sjø og bane
Annen prioritering
Han forventer en annen tone når regjeringen legger fram sitt statsbudsjett for neste år. Da håper han samferdselsministeren viser seg mer som en jernbanemann enn veimann.
– Slik det er nå tar man større hensyn til hyttetrafikken enn pendlertrafikken, poengterer Nævra.
Da peker han på samtidig utbygging av Ringeriksbanen og E16 til Hønefoss.
I sitt skriftlige spørsmål bruker han strekningen Oslo – Kristiansand – Stavanger som eksempel.
– Det skal gis et kraftig forbedret reisetilbud mellom Oslo, Kristiansand og Stavanger. I dag er vegtransport og fly raskest. Bil fra Oslo til Kristiansand tar omlag 3 timer og 45 minutter uten stopp. Buss tar omlag fem timer. Mens togtilbudet mellom Oslo og Kristiansand over Sørlandsbanen tar mellom fire og en halv og fem timer.
– Samtidig er det ingen god jernbanekommunikasjon som kobler sammen Agder, Grenland og Vestfoldbyene. Grenlandsbanen vil kunne etablere et togtilbud som gir grunnlag for positiv regional utvikling i Agder, Grenland og Vestfoldområdet. Men da må Vestfoldbanen kobles sammen med Sørlandsbanen. Det er planlagt i andre planperiode av nasjonal transportplan. At InterCity-utbyggingen utsettes, får imidlertid store konsekvenser for dette ser det ut til. Men hvorfor? Grenlandforbindelsen kan bygges uavhengig av indre Intercity.
(Artikkelen fortsetter under bildet)
Arne Nævra, stortingsrepresentant for SV.
Stortinget
Solvik-Olsen slår tilbake
Han har spurt om statsråden er enig i at den planlagte motorveien mellom Kristiansand og Stavanger vil påvirke passasjergrunnlaget til Sørlandsbanen negativt, og om han vil framskynde oppstart av den såkalte genistreken, som er planlagt i andre planperiode av nasjonal transportplan for å sikre et bedre passasjertilbud for togreisende på Sørlandet og i Grenlandsregionen.
Ketil Solvik-Olsen påpeker i sitt svar at Norge er et langstrakt land med spredt bosetting.
– Dette krever ulike transportløsninger som dekker ulike behov. Vei og jernbane bygger oppunder hverandre i det samlede transportsystemet. Jeg er derfor ikke enig i at veiutbygging og jernbaneutbygging alltid må settes opp mot hverandre, skriver han i sitt tilsvar.
Slik utdyper Ketil Solvik-Olsen det overfor FriFagbevegelse.no:
– Jeg tar det som kompliment når SV påpeker at det bygges veldig mye mer vei nå enn før. Det liker jeg å høre. Samtidig lukker dessverre Nævra øynene for satsingen på jernbane. Det er dårlig tilnærming for en konstruktiv debatt.
– Faktum er at jernbanen får en større andel av samferdselsbudsjettet nå enn da SV selv satt i regjering. Så når Nævra mener vi har økt satsingen mye på vei, så tilsier det at veksttakten innen jernbane faktisk er enda høyere. Vi har doblet bevilgning til vedlikehold, vi har tidoblet bevilgning til planlegging og forberedelse for nye jernbaneprosjekt. Det er en rekke prosjekt under bygging og til snarlig oppstart.
– Det er for øvrig ikke riktig at hele IC prosjektet er utsatt, men det er enkeltstrekninger hvor vi vil få forsinket ferdigstillelse. Når Bane Nors fagfolk sier de finner «nærmest bunnløs kvikkleire» enkelte steder, så kan vi ikke lukke øynene for det. Nævra har i Stortinget sagt han er lei av å høre om dårlige grunnforhold, men vi kan ikke lukke øynene for realiteter.
Han legger til:
– Jeg håper Nævra reiser mer rundt i landet og snakker med transportbransjen og møter folk flest. Det er respektløst i møte med næringslivet og folks hverdag når han ser på vei primært som transportåre for hytteturer. Verden er åpenbart mer mangfoldig enn Nævra tar innover seg.
Mest lest
Kronikk
En kritisk gjennomgang av regelverket for velferdsstatens støtteordninger burde stå høyt på agendaen. De strikte reglene for maksimal varighet kunne mykes opp, skriver forskerne.
Gorm Kallestad / NTB
Mer arbeid lønner seg ikke alltid for familier på trygd
Den dagen regningen ikke kan betales mer, må Oscar Anderson flytte i campingvogn i sønnens hage der sønnen må pleie han.
Tri Nguyen Dinh
Om noen uker kan Oscar (102) miste sykehjemsplassen sin
Ola Rune Kleiven har Ap-medlem i nesten 30 år.
Morten Hansen/Jonas Fagereng Jacobsen
Støre får kritikk etter «arrogant» svar
Regjeringen vil fortsette å gi strømstøtte til husholdningene, men hever terskelen for å få den.
Colourbox
Dette skjer med strømstøtten til husholdningene fra nyttår
REDDET AFP: Da arbeidsgiveren til Åshild Finnestad skulle nedbemanne, var hun nær ved å bli sagt opp. I tillegg til å miste jobben, stod hun i fare for å miste AFP-en sin, noe som fort tilsvarer over én million kroner.
Jan Inge Haga
30 år var ikke nok: Million-pensjonen holdt på å ryke for Åshild
Eide reagerer også på at den aktuelle sjåføren blir utnyttet økonomisk av det norskeide transportfirmaet som holder til på Vestlandet. Han viser til at begge lønnsslippene dokumenterer at sjåføren, tross mye overtid og nattkjøring, ikke har fått en eneste krone i verken overtid eller ubekvemstillegg.
Jan Inge Haga
Sjåfører ut mot Posten: – Helt vilt om dette får fortsette
Eirik Dahl Viggen
– Det er summen av alt, ikke bare å sone med fotlenke, men tapet av jobb og venner
Verneombud Solveig Teien Nyhuus (t.v.) og Fagforbundets tillitsvalgte Vibeke Rossnes. De jobber ved Navs kontor for bydel Grünerløkka i Oslo, der sykefraværet ligger på nesten13 prosent i det som kalles statlig linje. De mener dårlig bemanning skaper stress blant ansatte.
Ole Palmstrøm
Nav skal hjelpe de som blir syke, men sliter selv med skyhøyt fravær
– Når strømprisen firedobles, er ikke det noe du kan ta fra bunnlinja i en overgangsfase. Det er kritisk for overlevelsen av en bedrift, sier klubbleder for Fellesforbundets medlemmer i 3B Fibreglass.
Tormod Ytrehus
Frykter et ras av oppsigelser: – Strømkrisa er langt fra over
Hun synes selv det er godt å se at den lille mannen – eller kvinnen – i gaten kan oppnå noe. – Men det er så klart bittert at man sitter igjen med en så stor regning, sier Janne Cecilie Thorenfeldt.
Ole Palmstrøm
Nav får historisk straff. Det er Janne Cecilie glad for
REFSER: – Først og fremst er det Ap som må ta seg inn over seg at så mange LO-medlemmer ikke ser på oss som det naturlige valget, sier Trond Giske.
Ole Martin Wold
LO-medlemmer dropper Ap: – Det siste partiet trenger nå, er stillhet
Jan Olav Johansen fortalte nylig om sin situasjon. Nå får han politisk støtte.
Berit Baumberger
Kollegaene får lønnstillegg, men ikke Jan Olav: – Klart dette blir urettferdig
JERNBANEMILJØ: Fredrik Carolin (f.v.), togleder, Arve Andersen, trafikkstyrer, Kim Nordgård, trafikkstyrer og Simon Olaisen, klubbleder for klubben for trafikk, teknikk og administrasjon mener de har en fantastisk arbeidsplass.
Morten Hansen
Toglederne mistet jobben – nå håper de nordnorsk erfaring er nok
Sykefraværet øker, flere går på avklaringspenger og befolkningen blir eldre.
Colourbox
Nav-regnestykke: «Alle» må betale 14.000 mer i året
Marie Sørhaug (t.v.) og Felicitas Scheffknecht har så vidt passert 30 år, men er allerede bekymret for pensjonen sin. De synes det er en merkelig logikk å svekke offentlig AFP, når man skal harmonisere AFP i privat og offentlig sektor.
Ole Palmstrøm
Unge om egen pensjon: – Det har blitt en vits at vi kommer til å jobbe til vi dør
Jan-Erik Østlie
Norske arbeidere fortjener mer av overskuddet, mener Kalle Moene
Palestinske redningsarbeidere bærer ut en kvinne som ble såret i et israelsk flyangrep mot flyktningleiren Khan Younis, sør på Gazastripen.
NTB/AP
Israel bruker jagerfly med norske deler i Gaza-krigen
Martin Guttormsen Slørdal
Mobilbruk på arbeidsplassen: – Før satt vi på pauserommet og prata sammen
Høyre legger fram en jobbpakke på nesten 500 millioner i sitt alternative statsbudsjett.
Javad Parsa / NTB
Høyre vil ha skattekutt for barnefamiliene og bedriftene
Mange har søkt om boliglån med gunstig rente hos Statens pensjonskasse. (Illustrasjonsfoto)
Colourbox.com