JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.
Illustrasjonsfoto.

Illustrasjonsfoto.

Erlend Angelo

SV-politiker mener veiutbyggingen slår knockout på togtrafikken

Hyttetrafikken prioriteres framfor pendlerne, mener SVs Arne Nævra. – Respektløst, svarer Ketil Solvik-Olsen.



22.08.2018
10:00
22.08.2018 12:09

helge@lomedia.no

– Det er ikke noe jeg tror, det er helt sikkert. Tog taper både med tanke på passasjerer og gods, sier stortingsrepresentant Arne Nævra (SV) til FriFagbevegelse.no.

– I forhold til godstrafikken er det veldig synlig. Med tanke på passasjertrafikk taper tog stadig i konkurranse med både bil og fly. I dag bygges det firefelts motorvei før jernbanestrekningen. Staten må starte i den andre enden, med å bygge ut togstrekningen først. Hvis du i det hele tatt har en miljøholdning er det skinner og ikke motorveier som skal bygge landet, mener SV-politikeren.

Han har utfordret samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (FrP) på dette området gjennom et skriftlig spørsmål på Stortinget.

Han gir imidlertid regjeringen skryt for effektivitet på ett område.

– Det satses veldig mye på vei. Der er regjeringen helt klart leveringsdyktige og effektive. Men samtidig er InterCity-utbyggingen og togsatsingen utsatt, mener Nævra.

Riksrevisjonen: Solvik-Olsen bruker milliarder på ulønnsomme veier på bekostning av sjø og bane

Annen prioritering

Han forventer en annen tone når regjeringen legger fram sitt statsbudsjett for neste år. Da håper han samferdselsministeren viser seg mer som en jernbanemann enn veimann.

– Slik det er nå tar man større hensyn til hyttetrafikken enn pendlertrafikken, poengterer Nævra.

Da peker han på samtidig utbygging av Ringeriksbanen og E16 til Hønefoss.

I sitt skriftlige spørsmål bruker han strekningen Oslo – Kristiansand – Stavanger som eksempel.

– Det skal gis et kraftig forbedret reisetilbud mellom Oslo, Kristiansand og Stavanger. I dag er vegtransport og fly raskest. Bil fra Oslo til Kristiansand tar omlag 3 timer og 45 minutter uten stopp. Buss tar omlag fem timer. Mens togtilbudet mellom Oslo og Kristiansand over Sørlandsbanen tar mellom fire og en halv og fem timer.

– Samtidig er det ingen god jernbanekommunikasjon som kobler sammen Agder, Grenland og Vestfoldbyene. Grenlandsbanen vil kunne etablere et togtilbud som gir grunnlag for positiv regional utvikling i Agder, Grenland og Vestfoldområdet. Men da må Vestfoldbanen kobles sammen med Sørlandsbanen. Det er planlagt i andre planperiode av nasjonal transportplan. At InterCity-utbyggingen utsettes, får imidlertid store konsekvenser for dette ser det ut til. Men hvorfor? Grenlandforbindelsen kan bygges uavhengig av indre Intercity.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Arne Nævra, stortingsrepresentant for SV.

Arne Nævra, stortingsrepresentant for SV.

Stortinget

Solvik-Olsen slår tilbake

Han har spurt om statsråden er enig i at den planlagte motorveien mellom Kristiansand og Stavanger vil påvirke passasjergrunnlaget til Sørlandsbanen negativt, og om han vil framskynde oppstart av den såkalte genistreken, som er planlagt i andre planperiode av nasjonal transportplan for å sikre et bedre passasjertilbud for togreisende på Sørlandet og i Grenlandsregionen.

Ketil Solvik-Olsen påpeker i sitt svar at Norge er et langstrakt land med spredt bosetting.

– Dette krever ulike transportløsninger som dekker ulike behov. Vei og jernbane bygger oppunder hverandre i det samlede transportsystemet. Jeg er derfor ikke enig i at veiutbygging og jernbaneutbygging alltid må settes opp mot hverandre, skriver han i sitt tilsvar.

Slik utdyper Ketil Solvik-Olsen det overfor FriFagbevegelse.no:

– Jeg tar det som kompliment når SV påpeker at det bygges veldig mye mer vei nå enn før. Det liker jeg å høre. Samtidig lukker dessverre Nævra øynene for satsingen på jernbane. Det er dårlig tilnærming for en konstruktiv debatt.

– Faktum er at jernbanen får en større andel av samferdselsbudsjettet nå enn da SV selv satt i regjering. Så når Nævra mener vi har økt satsingen mye på vei, så tilsier det at veksttakten innen jernbane faktisk er enda høyere. Vi har doblet bevilgning til vedlikehold, vi har tidoblet bevilgning til planlegging og forberedelse for nye jernbaneprosjekt. Det er en rekke prosjekt under bygging og til snarlig oppstart.

– Det er for øvrig ikke riktig at hele IC prosjektet er utsatt, men det er enkeltstrekninger hvor vi vil få forsinket ferdigstillelse. Når Bane Nors fagfolk sier de finner «nærmest bunnløs kvikkleire» enkelte steder, så kan vi ikke lukke øynene for det. Nævra har i Stortinget sagt han er lei av å høre om dårlige grunnforhold, men vi kan ikke lukke øynene for realiteter.

Han legger til:

– Jeg håper Nævra reiser mer rundt i landet og snakker med transportbransjen og møter folk flest. Det er respektløst i møte med næringslivet og folks hverdag når han ser på vei primært som transportåre for hytteturer. Verden er åpenbart mer mangfoldig enn Nævra tar innover seg.

Var dette interessant? Vil du dele den med noen andre?
22.08.2018
10:00
22.08.2018 12:09



Mest lest

Knut Arild Hareide får kritikk for å sponse sosial dumping i luftfarten.

Knut Arild Hareide får kritikk for å sponse sosial dumping i luftfarten.

Martin Guttormsen Slørdal

Litauisk lønn på statsstøttet flyrute i Norge: Her er Hareides forklaring

VESTLENDING: Espen Berntsen jobber i Bergen, men han kommer fra og bor på Askøy. Daglig tar han båten imellom.

VESTLENDING: Espen Berntsen jobber i Bergen, men han kommer fra og bor på Askøy. Daglig tar han båten imellom.

Helge Skodvin

Er du fagorganisert, spurte sjefen under intervjuet. Espen skjønte at det smarteste var å si nei

Bjørnar Moxnes

Bjørnar Moxnes

Jan-Erik Østlie

Rødt vil senke sperregrensa – Ap-politiker vil øke den

OPP I LØNN: HK-tillitsvalgt Tim Marius Kollerød er en av de ansatte ved Handshake Norway. Bildet ble tatt under en fanemarkering 9. juli.

OPP I LØNN: HK-tillitsvalgt Tim Marius Kollerød er en av de ansatte ved Handshake Norway. Bildet ble tatt under en fanemarkering 9. juli.

Jan-Erik Østlie

Her skal lønna opp: Ansatte jubler for tariffavtale etter tre uker i streik

Debatt:

Roald Arentz

Roald Arentz

Tormod Ytrehus

Drosjesjåførene er blant Norges dårligst betalte arbeidstakere, skriver Roald Arentz

Erna Solberg

Erna Solberg

Leif Martin Kirknes

Flere unge uføre under Erna Solbergs regjering. Her er hennes jobb-løsning

Nytt om navn:

Farukh Qureshi vil bytte ut fengselsfunksjonær-uniformen med politiuniform. Til høsten tar han fatt på politiutdannelsen.

Farukh Qureshi vil bytte ut fengselsfunksjonær-uniformen med politiuniform. Til høsten tar han fatt på politiutdannelsen.

Eirik Dahl Viggen

Fengselsbetjent Farukh (35) bytter uniform. Men han nekter å melde seg ut av LO

Jonas Gahr Støre

Jonas Gahr Støre

Helge Rønning Birkelund

Støre om Sp-angrep: – Vi er konkurrenter, men ikke motstandere

Illustrasjon

Illustrasjon

Colourbox.com

Frislipp for drosjer: Nesten 3.000 nye sjåfører har registrert seg i Oslo

Trygve Slagsvold Vedum

Trygve Slagsvold Vedum

Senterpartiet

Vedum med frontalangrep på Ap i Nord-Norge

Roger Heimli

Roger Heimli

Jan-Erik Østlie

NHO og LO støtter ikke regjeringens skattelette for unge

HJEMMEKONTOR: Koronaåret har ført til møtedager fra kjøkkenbordet, men Tuva Moflag er blant dem som bor kort vei fra Stortinget, så hun har også ofte jobbet derfra.

HJEMMEKONTOR: Koronaåret har ført til møtedager fra kjøkkenbordet, men Tuva Moflag er blant dem som bor kort vei fra Stortinget, så hun har også ofte jobbet derfra.

Per Flakstad

Ap-politiker og Fagforbundet-medlem Tuva: – Vi trenger SV

Kommentar:

Johan Sverdup-feltet vil produsere olje i mange tiår.

Johan Sverdup-feltet vil produsere olje i mange tiår.

Equinor

«Et fortsatt ja til oljeleting»

Erna Solberg

Erna Solberg

Leif Martin Kirknes

Solberg: Høyresiden har ikke mer ansvar for oppgjør med høyreekstremisme

PÅ NETT: Er det greit å sparke en ansatt som snoker i en helsejournal? Nå skal Høyesterett diskutere saken.

PÅ NETT: Er det greit å sparke en ansatt som snoker i en helsejournal? Nå skal Høyesterett diskutere saken.

Colourbox

Helsefagarbeideren fikk sparken etter å ha snoket i en pasientjournal. Nå går saken til Høyesterett

Bjarne Lagesen svarer om funnene i LOs sommerpatrulje

Bjarne Lagesen svarer om funnene i LOs sommerpatrulje

LO/Trond Isaksen (pressefoto)

Ulovlig overvåking og manglende kontrakter: Her er funnene fra LOs sommerpatrulje

Arkivfoto fra VM i yrkesfag.

Arkivfoto fra VM i yrkesfag.

Leif Martin Kirknes

Nye tall: Yrkesfag er mer populært enn studieforberedende

Kommentar

Roger Heimli

Roger Heimli

Jan-Erik Østlie

Skattelette for unge vil øke forskjellene, skriver Stein Sneve

Jannicke Skaanes

Jannicke Skaanes

Alf Ragnar Olsen

Firebarnsmor og DNB-tillitsvalgt Jannicke har troen på valgfri bruk av hjemmekontor

Tormod Ytrehus

LO-forbund melder om færre permitterte


Flere saker