Luftfarten
Flypassasjerer urinerer, røyker på do og trakasserer de ansatte seksuelt
Det siste året er antallet utagerende flypassasjerer nesten doblet. David Moldskred følger med på hva de reisende gjør galt.
I fjor fikk 23 prosent av de 560 utagerende passasjerene ikke bli med flyet.
Illustrasjonsfoto: Brian Cliff Olguin
katharina@lomedia.no
brian@lomedia.no
– Det er ikke akseptabelt at man utagerer, kommer med drapstrusler, slår eller på det groveste skjeller ut et annet menneske som i sin jobb ønsker å få deg til dit du skal og hjelpe til så godt det lar seg gjøre.
Det skriver flyoperativ inspektør David Moldskred i Luftfartstilsynet i en e-post til HK-Nytt.
Fikk du med deg denne? Passasjeren skrek til Rebecca at han skulle voldta og drepe henne
Når passasjerer er uregjerlige, rapporterer de norske flyselskapene SAS, Norwegian, Widerøe og Norse dette videre til Luftfartstilsynet.
Moldskred samler informasjonen og følger med på utviklingen. Det siste året er antall tilfeller med utagerende reisende nesten doblet, fra 293 tilfeller i 2022 til 560 i fjor.
Rusa reisende
Inspektøren har ikke ett svar på økningen. Men han tror at noe kan skyldes den økte oppmerksomheten om problemet og at flere tilfeller rapporteres inn.
– Dette er veldig komplekst. Noe av økningen kan skyldes at passasjerene er stressa, redde eller oppfører seg egoistisk, skriver Moldskred.
Inspektøren er opptatt av å forstå hva som skjuler seg bak statistikken. Han har kategorisert tilfellene. 35 prosent av tilfellene skyldes at passasjerene var rusa og påvirket. Den «uregjerlige» oppførselen som er vanligst er stygge verbale utsagn, truende oppførsel og reisende som motsetter seg beskjeder fra kabinansatte.
Men det er også passasjerer som urinerer, spytter og røyker om bord på flyene, ifølge Moldskred.
Stopper utagerende passasjerer
Moldskred leder gruppa med representanter fra ulike aktører i flybransjen som skal finne løsninger for å redusere utagerende oppførsel.
Han ivrer for bedre samhandling mellom ansatte på flyplassene, ved gaten og om bord på flyene.
David Moldskred leder gruppa som skal finne løsninger for å redusere utagerende oppførsel.
Brian Cliff Olguin
En viktig del av jobben til flyplassansatte er å oppdage, stoppe eller informere pilotene om potensielt uregjerlige passasjerer.
– Ansatte gjør en fantastisk jobb daglig. De skal være stolte av sitt yrke, skriver han.
Inspektøren har undersøkt tilfellene hvor personer enten er nektet ombordstigning eller er fraktet ut av flyet fordi de begynte å utagere om bord før avgang.
I fjor fikk 23 prosent av de utagerende passasjerene ikke bli med flyet. I 2018 var det tallet 1 prosent.
– Dette er svært positivt og betyr at man klarte å stoppe enda flere uregjerlige passasjerer fra å være en trussel for besetningen, passasjerene og flysikkerheten, skriver han.
På jobb i lufta: Trusler, vold og seksuell trakassering
Dette er en sak fra
Vi skriver om ansatte i handel, kontor, luftfart og reiseliv, finans, forlag, media, samferdsel og organisasjoner.