Arbeidstid
Seier for Elkjøp-ansatte: Får betalt for å låse butikken
I nesten halvannet år fikk ikke ansatte betalt for å betjene de siste kundene og låse butikken etter stengetid.
Ansatte fikk ikke betalt etter stengetid (illustrasjonsfoto).
Brian Cliff Olguin
katharina@lomedia.no
Arbeidsdagen er ikke over for de butikkansatte når dørene stenges for dagen. Da gjenstår å betjene de siste kundene, ta kassaoppgjøret og å lukke og låse butikken.
På Elkjøp Vinterbro i Oslo har to ansatte dette ansvaret.
Før var det satt av en halvtime i vaktplanen til å gjøre jobben.
Men i fjor sommer endret butikkledelsen vaktplanen. Ansatte skulle bare jobbe til stengetid: klokka 21 på hverdager og klokka 18 på lørdager.
Men det er ikke mulig for alle ansatte å forlate butikken ved stengetid. Det tar tid å betjene de siste kundene og låse den store elektronikkbutikken.
– Da ansatte jobbet etter stengetid, fikk de ikke betalt for det. I stedet fikk de tilbud om å gå tidligere enn annen dag, sier tillitsvalgte John Opsahl.
De ansatte opplevde ikke dette som er ordentlig tilbud, forteller klubblederen.
– Hvis de sa nei, fikk de heller ikke betalt, sier Opsahl.
Resultatet var at de ansatte jobbet gratis etter stengetid.
Katharina Dale Håkonsen
Å ikke betale for den tida ansatte jobber, er i strid med arbeidsmiljøloven. Loven slår fast at «arbeidstid menes den tid arbeidstaker står til disposisjon for arbeidsgiver».
Se svaret fra ledelsen i Elkjøp lenger ned i saken.
Ledelsen sa nei
Siden kassaleder ikke fikk betalt for å ta kassaoppgjøret etter stengetid, ble det utsatt til neste dag. Det medførte at arbeidsoppgavene hopet seg opp.
HK-klubben tok opp problemet med ledelsen ved Elkjøp Vinterbro. Klubben ville endre vaktplanen til tidligere praksis da to ansatte jobbet en ekstra halvtime. Ledelsen sa nei. Dette forteller John Opsahl.
Siden de ikke ble enige, ble konserntillitsvalgt Atle Fjæreide Steen invitert til å delta i et møte med ledelsen i slutten av september. Det ga resultat.
Nå skal ledelsen endre arbeidsplanene. Fra 1. desember skal kassaleder og låseansvarlig igjen få betalt til klokka 21.30 på hverdager og 18.30 på lørdager.
– Det er en seier for medlemmene. Nå får de det de har krav på, sier Opsahl.
De ansatte som har jobbet ekstra uten å få betalt for det, kan kreve etterbetaling.
John Opsahl oppfordrer kolleger til å gå over vaktplanene og sammenligne med det de faktisk jobbet de aktuelle dagene.
Elkjøp svarer
På spørsmål om hvorfor kassaleder og låseansvarlig i nesten halvannet år bare skulle jobbe til klokka 21 og 18, selv om de hadde arbeidsoppgaver etter stengetid, svarer Elkjøp følgende:
– Det er mange hensyn å ta knyttet til skiftplaner. De skal fungere for ansatte, drift og kunder. I fjor testet vi en ny måte å løse kabalen på. Etter en prøveperiode og løpende dialog med våre medarbeidere har vi nå sammen konkludert med at den nye måten ikke var optimal, skriver kommunikasjonsrådgiver Joachim Barth i en e-post til HK-Nytt.
Ifølge tillitsvalgt har ikke ansatte fått betalt for den jobben de har gjort etter stengetid. I stedet fikk de tilbud om å avspasere. Den påstanden kjenner ikke Elkjøp seg igjen.
– I løpet av prøveperioden har ansatte hele veien kunne føre overtid når det har inntruffet. Har det vært kunder eller essensielle oppgaver igjen etter klokka 21, har man hatt mulighet til å føre dette.
– Om det skulle være situasjoner hvor dette ikke har vært tilfelle, vil vi følge opp dette individuelt, sier kommunikasjonssjef Kristian Willanger i Elkjøp til HK-Nytt.
Ny tariffavtale: Slik fikk William og kollegene på Elkjøp større stillinger
Må du jobbe gratis etter stengetid? Ta kontakt med oss: hk-nytt@lomedia.no
Dette er en sak fra
Vi skriver om ansatte i handel, kontor, luftfart og reiseliv, finans, forlag, media, samferdsel og organisasjoner.