JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Skolenes landsforbund

Får 4,6 millioner kroner til internasjonalt prosjekt

SL får støtte til et nytt  toårig fag- og yrkesopplærings-prosjekt sammen med fagforeninger i Italia, Kroatia og Romania.
Målet med prosjektet er å utvikle digitale verktøy og læremidler for skoler til bruk i fag- og yrkesopplæringa i alle landene – Italia, Kroatia, Norge og Romania – samt å utveksle erfaringer.

Målet med prosjektet er å utvikle digitale verktøy og læremidler for skoler til bruk i fag- og yrkesopplæringa i alle landene – Italia, Kroatia, Norge og Romania – samt å utveksle erfaringer.

Colourbox.com

Saken oppsummert

sidsel@lomedia.no

– Vi har mange yrkesfaglærere blant våre medlemmer og for LO er fag- og yrkesopplæring viktig. Gjennom dette prosjektet ønsker vi å dele våre erfaringer med Italia, Kroatia og Romania, men også å lære av dem, sier forbundssekretær Lene Bakkedal i SL.

Hun er prosjektkoordinator for det toårige prosjektet som hadde startdato 1. september.

Målet er å utvikle digitale verktøy og læremidler for skoler til bruk i fag- og yrkesopplæringa i alle landene – samt å utveksle erfaringer.

Forbundssekretær Lene Bakkedal i Skolenes landsforbund (SL) er prosjektkoordinator for det toårige prosjektet.

Forbundssekretær Lene Bakkedal i Skolenes landsforbund (SL) er prosjektkoordinator for det toårige prosjektet.

Leif Martin Kirknes

Bygger på norsk yrkesfagmodell

Prosjektet har fått 400.000 euro i støtte fra Erasmus-programmet til samarbeid mellom Skolenes landsforbund (SL), lærerorganisasjonen FSLI i Romania og to sammenslutninger av flere fagforeninger, Unlab i Italia og Matica i Kroatia.

I dagens kroneverdi tilsvarer bevilgningen fra Erasmus-programmet rundt 4,6 millioner kroner.

Utgangspunkt for hele prosjektet SL har fått støtte til er Den Dahlske YFF-modellen som yrkesfaglærerne Anne Trine Eia og Ida Kristine Larsen ved Dahlske videregående skole i Grimstad står bak. Det bygger også på erfaringer fra et ettårig småskalaprosjekt om samme tema i samarbeid mellom SL og lærerorganisasjonen FSLI i Romania i 2023.

Yrkesfaglærerne Anne Trine Eia (til venstre) og Ida Kristine Larsen ved Dahlske videregående skole i Grimstad er primus motor i prosjektet.

Yrkesfaglærerne Anne Trine Eia (til venstre) og Ida Kristine Larsen ved Dahlske videregående skole i Grimstad er primus motor i prosjektet.

Sidsel Valum

Anne Trine Eia og Ida Kristine Larsen skal delta som eksperter.

– Med Den Dahlske YFF-modellen er de primus motor i prosjektet, sier Lene Bakkedal.

Hun forteller at de norske deltakerne i samarbeidet i første omgang skal i gang med å oversette fra norsk læremidler som er utviklet av Anne Trine Eia og Ida Kristine Larsen.

Mye ligger allerede tilgjengelig på You Tube.

Erfaringer med bruk av læremidlene i de ulike landene og utvikling av dem vil bli sentralt i prosjektet.

Internasjonalt fagforenings-samarbeid

Gjennom det toårige prosjektet er det planlagt seks delprosjekter i Italia, Kroatia, Norge og Romania. Det vil blant annet bli lagt opp til seminarer og skolebesøk.

Lene Bakkedal understreker at det er ulike tradisjoner i fag- og yrkesopplæringa i de ulike landene.

– I Romania måtte for eksempel alle elever ta en yrkesutdanning i tillegg til studiespesialisering under Ceaușescu-regimet. Etter regimets fall forsvant det. Nå er Romania i ferd med å bygge opp igjen sin fag- og yrkesopplæring, sier hun.

For SL handler samarbeidet med de andre landene også om internasjonal solidaritet.

– Vi har vedtektsfestet at forbundet skal arbeide for internasjonal solidaritet, sier forbundssekretær Lene Bakkedal.

Erasmus+-programmet

Et utvekslingsprogram for studenter i EU-området og EØS-området.

Målsettingen er å støtte oppbygging av høyere utdanning og gjøre Europa til et attraktivt område for høyere utdanning.

Den Dahlske YFF-modellen

• Den Dahlske YFF-modellen er et didaktisk undervisningsopplegg for yrkesfaglig opplæring innenfor Yrkesfaglig fordypning (YFF) i salg og service som er utviklet siden 2020 av faglærerne Anne Trine Eia og Ida Kristina Larsen ved Dahlske videregående skole i Grimstad.

• Elevene får oppgaver med seg fra skolen når de er utplassert på arbeidsplassen. Det gir lærerne og elevene et tema å snakke om ved oppfølging ute i bedrift. tillegg til at elevene tilegner seg kunnskap om rutiner og praksis på arbeidsplassen om arbeidet de utfører der, som tas med tilbake til klasserommet.

• Prosjektet har utviklet en «bank» med temaoppgaver og skjemaer for arbeidsoppgaver og selvevaluering for elevene.

Warning
Dette er en sak fra

Vi skriver om ansatte i skolesektoren.

Les mer fra oss