På tide å sette et tak på husleia
Jernbaneforbundets Kjell Næss gjenreiser debatten om sosial boligpolitikk.
HUSKJÆR: Kjell Næss, avtroppende nestleder i Norsk Jernbaneforbund, fikk gehør for en uttalelse for å opprette en prisregulert boligsektor.
Eirik Dahl Viggen
edv@lomedia.no
Sosial boligbygging og opprettelsen av en såkalt tredje sektor i boligmarkedet, var sist oppe som tema på LO-kongressen i 2013. Tirsdag stemte et nesten enstemmig NJF-landsmøte for økt sosial boligbygging og gjeninnføring av en prisregulert utleiesektor.
– Ungdommen har kjempeproblemer med å skaffe seg husvære, særlig i de større byene, sa avtroppende nestleder i NJF, Kjell Næss.
Han framhever det frie boligmarkedet som en viktig årsak til økende ulikhet. Bolig og eiendom har blitt investeringsobjekter, heter det i forbundets boligpolitiske uttalelse. NJF ønsker å sette en stopper for denne spekulasjonen.
Kilde til urettferdighet
– Jeg selv har vært heldig. Jeg har bodd i Oslo hele mitt liv, og kona mesteparten av sitt. Etter arv fra to leiligheter sitter vi igjen med store verdier. Så har vi noen venner fra en helt annen kant av landet. I forhold til oss arvet ikke de stort. Ungene deres har ikke noen mulighet til å komme inn på boligmarkedet uten å få ei voldsom gjeld, fortalte Næss til landsmøtet.
LO-lederen: – Vi skal reparere jernbanesektoren
Uttalelsen ble vedtatt med støtte fra 106 av 110 delegater. Den går inn for å opprette en tredje sektor, ved siden av det ordinære kjøpe- og leiemarkedet. Tredelinga er kjent fra Danmark, som har innført en stor, prisregulert utleiesektor, Almene boliger, for å sikre levedyktige byer med sosialt mangfold. Forbundsstyret går inn for å opprette ordninger for ikke-kommersielle boligbyggelag og sørge for at kommunene tar en aktiv rolle i markedet. De vil gjenreise Husbanken som en «motor i sosial boligpolitikk», og etablere såkalte leie-til-eie-ordninger der husleia går til å nedbetale lån.
Skatt på bolig nummer to
Boligpolitikken i Norge de siste tiårene har medført store skjevheter, framhevet Næss.
Solberg-regjeringen vil gi 31,8 milliarder til jernbane
– De med store verdier får store skattelettelser, gjennom å få refundert mye av rentene på lånet. Dette er betydelige subsidier. Jeg mener vi er helt avhengige av å bygge opp en tredje sektor, der det offentlige bygger boliger og der folk kan leie seg inn, med et tak på prisene, sier Næss.
Prisgaloppen kan stagges ved å innføre mer skatt på eiendom, ifølge landsmøtets uttalelse, og kommunene gis fri adgang til å øke skatt og fjerne bunnfradraget for sekundærboliger.