JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Fikk innfridd kravet om egen tariffavtale:

Nå kan transportplanleggerne Lars og Per Christian endelig forhandle om lønna si

Hos Gausdal Landhandleri Transport har transportplanleggerne nå fått tariffavtale, takket være Forbundet for Ledelse og Teknikk (FLT). De ansatte ser frem til å ha en reell stemme ved forhandlingsbordet.
MED AVTALEN I BOKS: Lars Sandbakken og Per Christian Ensby er svært fornøyd med at transportplanleggerne har fått tariffavtale. Nå ser de frem til å kunne føre reelle forhandlinger på arbeidsplassen.

MED AVTALEN I BOKS: Lars Sandbakken og Per Christian Ensby er svært fornøyd med at transportplanleggerne har fått tariffavtale. Nå ser de frem til å kunne føre reelle forhandlinger på arbeidsplassen.

Kai Hovden

kai.hovden@lomedia.no

Gausdal Landhandleri AS er en tradisjonsbedrift av dimensjoner. Det hele startet i 1938, da Torleif og Asbjørn Seielstad startet virksomheten. Den gangen fremsto bedriften mer som en krambu, hvor lokalbefolkningen kunne få det meste de hadde behov for.

Ifølge selskapets egen nettside var omsetningen på den første driftsdagen på hele 170 kroner. I dag er Gausdal Landhandleri Norges største privateide byggevarehandel, med varehus over hele Østlandet. Det innebærer også en solid transportvirksomhet som forsyner kunder både på privat- og proffmarkedet.

Planleggerne

Blant de som har ansvar for å planlegge transporten av byggevarer hos Gausdal Landhandleri, finner vi de ferske FLTerne Lars Sandbakken (38) og Per Christian Ensby (29). Sammen med kollegaene Åsmund Løype (62) og Bjørn Haugen (46) har de nylig vunnet frem med sitt krav om tariffavtale etter at FLT og Virke kom til enighet. Dermed har endelig transportplanleggerne mulighet til å gjennomføre reelle lønnsforhandlinger.

– Vi har følt at vi er noe underbetalt i stillingene vi står i på transportkontoret, og det var derfor naturlig for oss å koble oss opp mot et forbund som passet for oss som transportplanleggere, sier Ensby, som også har fått oppgaven som tillitsvalgt i den nyopprettede FLT-klubben.

Hva er lønna i ditt yrke? Dette er snittlønna i over 350 yrker

KLARE TIL TRANSPORT: Med 36 egeneide biler og 46 sjåfører kommer varene raskt ut til kundene. Karene på transportkontoret har ansvar for å følge opp at sjåførene gjør jobben på riktig måte, og at transporten blir så effektiv som mulig.

KLARE TIL TRANSPORT: Med 36 egeneide biler og 46 sjåfører kommer varene raskt ut til kundene. Karene på transportkontoret har ansvar for å følge opp at sjåførene gjør jobben på riktig måte, og at transporten blir så effektiv som mulig.

Kai Hovden

Det var den tillitsvalgte blant sjåførene i bedriften som tipset dem om FLT, og de har ikke angret på valget.

– Det er jo greit at vi ikke står i det samme forbundet som sjåførene, ettersom vi har ansvar for å følge opp at de utfører de oppgavene de er satt til. Tidligere var noen av oss organisert i samme forbund som sjåførene, men det fikk vi ikke noe ut av – med unntak av forsikringene, da, sier Ensby.

Noe direkte personalansvar har transportplanleggerne ikke, men de bestemmer altså hva sjåførene skal gjøre, og kontrollerer at jobben blir gjort på riktig måte.

Evelyn Mensi, nestleder i FLTs avdeling 15 Innlandet, har også vært på besøk for å informere om forbundet.

– Det var veldig interessant å høre mer om FLT og hva forbundet kunne tilby. Det virker som om FLT har lagt ned mye arbeid for å sikre oss tariffavtale. De har stått på skikkelig for oss, sier Sandbakken.

Bra for bedriften og kundene

Transportplanleggingen hos Gausdal Landhandleri skal sikre at flåten av egeneide lastebiler opereres på en mest mulig effektiv måte. Det sparer både bedriften og kundene for kostnader, og som mange vet, er det tøff konkurranse på transportmarkedet.

– Vår jobb er å planlegge utkjøringen av byggevarer, men også transporten av varer inn til våre lagre. Det handler om å gjøre jobben gjennomførbar på en god måte for sjåførene, forklarer Sandbakken og Ensby.

Kontoret ligger på Lillehammer, så å si vegg i vegg med lager og lastesone. Samtidig har transportplanleggerne også ansvaret for tilsvarende operasjoner på bedriftens lager på Jevnaker. Firmaet har også et par sjåfører som kjører i Elverum-traktene. Disse er selvsagt også styrt fra Lillehammer.

INN OG UT: Transportkontoret sørger for effektiv utkjøring av bestilte varer, men også for at det fylles på etter behov fra bedriftens lagre.

INN OG UT: Transportkontoret sørger for effektiv utkjøring av bestilte varer, men også for at det fylles på etter behov fra bedriftens lagre.

Kai Hovden

– Det er en egen logistikkavdeling som styrer lagrene, mens vi altså tar oss av planlegging og styring av transporten. Hos oss skal du kunne bestille varer for levering dagen etter, så sant det er snakk om lagervare, sier Ensby.

Per i dag er det 46 sjåfører som kjører for Gausdal Landhandleri. Disse er fordelt på 36 egeneide biler, og i tillegg leier selskapet inn både biler og sjåfører ved behov.

– Vi har også transportoppdrag for andre, forteller Sandbakken.

Selv har han tatt høgskoleutdanning innen logistikk- og forsyningsstyring i Trondheim, mens Ensby startet som sjåfør og jobbet seg inn på transportkontoret.

– Jeg jobbet først i Oslo etter studiene, og så i Gjøvik før jeg kom hit til Lillehammer. På mange måter kan du vel si at jeg har jobbet meg hjemover, sier Sandbakken, som er fra Vinstra.

Ensby er opprinnelig fra Kløfta, men har bodd de seneste 15 årene i Lillehammer.

Fikk du med deg denne? FLT-leder i Statens vegvesen mener Nye Veier ikke er noen suksesshistorie: – Tull med tall

Må utsette feiringen

I disse dager er det, som for mange andre, en del hjemmekontor for transportplanleggerne. Dermed må de utsette feiringen av tariffavtalen til koronapandemien er på mer vikende front.

– Men vi har selvsagt allerede snakket om at dette må markeres. For oss betyr det først og fremst reell mulighet til å forhandle lønn, og at vi har en stemme med i laget når det skal diskuteres endringer og tiltak i bedriften, sier Ensby og Sandbakken.

Gjennom medarbeidersamtaler har de ikke lagt skjul på at lønn vil være et tema. Så langt har de ikke fått noen reaksjon fra ledelsen på at tariffavtalen er i boks.

– Men de har jo selvsagt vært klar over at vi, sammen med FLT, har jobbet for dette, slår de fast.

PENGER Å SPARE: Ved å laste bilene på riktig måte er det penger å spare for Gausdal Landhandleri. Det betyr mye med tanke på den tøffe konkurransen som er på transportmarkedet.

PENGER Å SPARE: Ved å laste bilene på riktig måte er det penger å spare for Gausdal Landhandleri. Det betyr mye med tanke på den tøffe konkurransen som er på transportmarkedet.

Kai Hovden

Etter som selskapet har vokst, har også transportplanleggernes arbeidsoppgaver økt. Det håper de nå å kunne få uttelling for i forhandlinger.

Samtidig ser de også andre muligheter åpne seg via FLT-medlemskapet.

– Vi har jo merket oss etter- og videreutdanningsmulighetene, og det er jo kanskje først og fremst aktuelt for meg som kun har videregående skole, sier Ensby.

Kunnskapspåfyll kan det selvsagt bli for Sandbakken også, og nå som de er henholdsvis leder og nestleder av FLT-klubben hos Gausdal Landhandleri er også tillitsvalgtskolering noe de er interesserte i.

– Sikkerheten i FLT-medlemskapet er viktig for oss. Skulle det oppstå noe på arbeidsplassen, er det viktig å ha et forbund med kompetanse og ressurser i ryggen, sier Sandbakken.

Et travelt år

Da Norge stengte ned i mars 2020, ble det etter kort tid sendt ut permitteringsvarsler også hos Gausdal Landhandleri. Det skulle vise seg å bli helt unødvendig.

– Vi fikk plutselig mer å gjøre enn noen gang, forteller Sandbakken og Ensby.

Sjelden har det vel vært snekret så mye rundt om i de tusen hjem som sommeren 2020, da utenlandsreiser var en umulighet. Det merket man godt på transportkontoret.

– Jeg tror vi doblet det vi hentet inn av impregnerte materialer, fra året før, anslår Ensby.

Samtidig så de at mens privatmarkedet blomstret, ble det en bråstopp på proffmarkedet.

– Det tok tid før det tok seg opp igjen, forteller Sandbakken og Ensby.

Nå går de mot nok en hektisk sommersesong, men da med en flunkende ny tariffavtale i lomma.

Warning
Dette er en sak fra

Vi skriver om ledere, ingeniører og teknikere.

Les mer fra oss

Annonse
Annonse