Omstilling i offentlig sektor
Vegvesenet har ikke lønnsmidler til alle: – Dette kan vi ikke leve med over tid
Statens vegvesen har vært igjennom en av tidenes største omorganiseringer i det offentlige. Det har ført til at etaten har flere ansatte enn budsjettert, noe som kan gå ut over oppgavene Vegvesenet er satt til å løse.
FOR MANGE ANSATTE: Janne Bordal, direktør for HR og HMS, er klar på at det er en situasjon etaten ikke kan leve med over tid.
Knut Opeide, Statens vegvesen
kai.hovden@lomedia.no
Overføring av vegansvar for fylkesvegene til fylkeskommunene, og en større intern omorganisering av Vegvesenet, danner bakteppet for dagens situasjon i etaten.
Jane Bordal er direktør for HR og HMS i Vegvesenet. Hun mener det er all grunn til å gi de ansatte honnør for hvordan de har stått i omstillingen.
– Overføringen av fylkesvegoppgavene fra Statens vegvesen, med den påfølgende omorganiseringen av etaten, er en av de største omstillingene i offentlig sektor på mange, mange år. Det er ingen grunn til å legge skjul på at det har vært en krevende prosess for både oss i Statens vegvesen og for fylkeskommunene, og ikke minst for ansatte som har vært berørte, og dem er det mange av, sier Bordal.
Kompetanseflukt?
Før reformen trådte i kraft ved nyttår, ble det advart mot at den kunne føre til kompetanseflukt fra Vegvesenet.
Status er at 1400 ansatte i Vegvesenet har valgt å takke ja til ny jobb i fylkeskommunene, mens Borda ikke har tall på hvor mange som har forlatt det offentlige.
– Vi vet at en del flinke folk fra oss har gått til det private næringsliv, men vi har ikke nøyaktig tall på hvor mange, sier direktøren.
Det offentlige har mistet mange gode hoder som følge av omorganiseringer, mener FLT-lederen
Hun understreker at etaten fremdeles har svært mange kompetente folk i rekkene.
– Samtidig har mange dyktige vegvesen-folk blitt overført til fylkeskommunene. De hullene vi har i kompetanse, forsøker vi i første omgang å fylle opp med interne krefter. Klarer vi det ikke med egne ansatte, kan det bli aktuelt å rekruttere eksternt, forklarer Bordal.
Ingen overtallighet
Vegvesenet er, tross omstilling og overlevering av vegansvar, fortsatt den største aktøren i vegsektoren her til lands, ifølge direktøren.
– Vi har fortsatt utrolig mange flinke folk igjen blant våre ansatte, men nå har vi litt flere ansatte enn vi har lønnsmidler til, sier Bordal
Men noen overtallighet vil hun ikke være med på at det nåværende tidspunkt.
– Vi har per i dag noen flere ansatte enn vi har lønnsmidler til. Men vi har ennå ikke definert noen som overtallige, sier hun.
Samtidig kan ikke overtallighet utelukkes på lengre sikt.
– Vi kan ikke utelukke at vi ender opp med overtallighet. Men vi jobber nå med å skape et dynamisk indre jobbmarked som forhåpentligvis vil bidra til at vi kanskje kan unngå, eller i hvert fall redusere, eventuell overtallighet, forklarer Bordal.
Kan gå ut over samfunnsoppdraget
– Hvis vi kommer i en situasjon med for mange ansatte i forhold til lønnsmidlene vi har fått tildelt, havner vi i en situasjon hvor vi må vi ta penger fra andre deler av virksomheten for å betale lønn, sier direktøren.
Basert på hennes egne opplysninger, er det der Vegvesenet er per i dag. Det vil igjen gå på bekostning av etatens evne til å løse samfunnsoppdraget den er satt til.
– Det kan vi selvsagt ikke leve med over tid. Derfor er det svært viktig at vi så raskt som mulig får balanse mellom bemanning og lønnsmidlene.
Bordal overlater til bevilgende myndigheter å vurdere om Vegvesenet for eksempel skal gis mer penger i revidert nasjonalbudsjett.
MANGE HAR GÅTT: Omorganiseringen av Statens vegvesen har ført til at mange har søkt seg bort fra det offentlige. Etaten har ikke eksakte tall på hvor mange som har gått over til det private næringsliv.
Kai Hovden