Koronaviruset
600 krisemillioner til veg: Nå må mindre norske selskaper gis mulighet til å vinne anbudene, mener FLT
I regjeringens krisepakke 3 er det satt av 600 millioner kroner til veg. FLT i Statens vegvesen understreker viktigheten av at prosjektene utformes slik at norske entreprenører kan regne på dem.
Ole Palmstrøm
kai.hovden@lomedia.no
Partiene på Stortinget presenterte i dag, tirsdag, den seneste krisepakken i forbindelse med koronapandemien. Her er det satt av 600 millioner kroner til veg.
– Det er veldig positivt at tildelingen kan være med på å holde aktivitet innen samferdsel i gang. Nå kan prosjektene starte opp raskere enn tidligere planlagt, sier Alf Edvard Masternes, leder av FLT i Statens vegvesen.
Norske selskaper
Ifølge informasjon FLT har fått fra Vegvesenet, skal krisemillionene innrettes slik at norske selskaper har mulighet til å vinne anbudene. Det stilles krav til om at norske lønns- og arbeidsvilkår skal være gjeldende, og det skal brukes lærlinger og egne ansatte på byggeplassene.
– Jeg er ikke sikker på om disse 600 millionene tilkommer Statens vegvesen alene, eller om de skal fordeles mellom Nye Veger, fylkesveiene og Vegvesenet. Men for oss i FLT er det viktig at mindre selskap i Norge kan delta i konkurransen. Ofte er prosjektene så store at det kun er multinasjonale selskap som har muskler til å regne på dem, sier Masternes.
Saken fortsetter under bildet.
GOD MULIGHET: Alf Edvard Masternes er glad for vegmillionene i regjeringens krisepakke. Men han er klar på at forseringen av prosjekter må gjøres på en måte som også slipper mindre, norske selskaper i stand til å delta i anbudskonkurransen.
Kai Hovden
Søt musikk
De øvrige kravene som er satt av Stortinget er Masternes godt fornøyd med.
– Krav til norske lønns- og arbeidsvilkår, bruk av lærlinger og egne ansatte er søt musikk i mine ører. Dette kravet forventer jeg blir fulgt opp, uavhengig av hvem som vinner anbudene, sier han.
Ut over de 600 millionene som går til veg, inneholder krisepakken 200 millioner til bane, 100 millioner til havner og farleder og 100 millioner til tiltak mot flom, ras og skred.
– 200 millioner til bane er litt for lite til å sette i gang bygging av jernbane til Finnmark, påpeker Masternes med glimt i øyet – han er selv finnmarking.