TILLITSVALGTE: Det har blitt en tradisjon at tillitsvalgte som har fullført LO-skolen i AOFs regi, får LO-nåla av LO-lederen under en seanse i LO-sekretariatet - som her i 2017. Her ser vi blant andre Herdis Eide fra Industri Energi og Karina Veum i Arbeidsmandsforbundet,
Sissel M. Rasmussen
Livslang læring, studietilbud
AOF fyller 90 år: – Vil fortsatt være førstevalget for medlems- og tillitsvalgtskolering
Gjennom 90 år har Studieforbundet AOF tilpasset seg folks behov for læring. Nå er en ny strategi på plass.
sym@lomedia.no
– AOF har vært relevant i 90 år og fulgt utviklingen. Vi brukte tidlig film og radio, nå er mye virtuelt. Under pandemien har vi vist at vi er fleksible og kan påta oss store samfunnsoppdrag, sier Tove Johansen, AOFs daglige leder.
Studieforbundet AOF Norges «eiere» er i hovedsak LO og fagforbundene. Styreleder er LO-sekretær Terje Olav Olsson.
En av hovedoppgavene til AOF har gjennom hele historien vært faglig skolering av medlemmer og tillitsvalgte. Et felles opplegg over forbundsgrensene har vært sett på som en stor styrke for LO-fellesskapet. Tross det har ikke alle LO-forbund alltid være like flinke til å etterleve dette. I 2015 opprettet derfor LO-sekretariatet et fellesskoleringsråd på tvers av forbundene for å følge opp kongressvedtak om å styrke fellesskoleringen i regi av AOF. Det har gitt gode resultater.
I dag er grovt regnet rundt 30 prosent av AOFs aktivitet knyttet opp mot fagbevegelsens rundt 60.000 tillitsvalgte.
– Men vi kan ikke ha det slik at vi bare er relevante for en del av LOs rundt en million medlemmer, understreker Tove Johansen.
Historien bak: Pionerer i fagbevegelsen forsto tidlig at kunnskap var deres viktigste våpen i klassekampen. Det ble starten på AOF
Ny visjon
I 2010 overtok hun et opplysningsforbund med store interne og eksterne utfordringer. Johansen var overbevist om at AOF kunne bli en langt større og viktigere aktør i et samfunn og arbeidsliv med et enormt behov for opplæring. Hun lanserte en ny visjon om at AOF skulle være «Arbeidslivets kompetansepartner».
– Vi skal være et alternativ til både den offentlige skolen, høyskoler og universitet. Vi er fleksible, skreddersyr opplegg og har stor respekt for dem som kommer fra en arbeidsplass og den kompetansen de har.
En av utfordringene er å motivere voksne mennesker til å gå løs på kurs. I samarbeid med tillitsvalgte på medlemsmøter og ute på arbeidsplassene, bruker de mye tid på å rekruttere og motivere folk til å ta mer utdanning, forteller Johansen.
AOFs språkopplæring: Syriske Ibtisam drømmer om en jobb i UDI
Pandemien ga muligheter
I utgangspunktet var alle kurs fysiske. Da pandemien rammet samfunnet, brukte AOF allerede digitale løsninger som Teams i organisasjonen. I samarbeid med selskapet som leverer it-tjenester til AOF, utviklet de på kort tid et digitalt kurstilbud.
– Vi brukte en uke på å flytte 150 fysiske kurs i klasserom til Teams og virtuell undervisning. Men det var en kjempeutfordring. I tillegg til å løse det tekniske hadde vi enormt mange lærere som måtte skoleres. Vi utviklet også et pedagogisk kurs på Teams. Undervisningen må jo legges opp på en helt annen måte når den er digital.
Et stort pluss var det derimot at AOF på slutten av året kunne tilby skreddersydde bransjeprogram for de mange tusen som var permitterte på grunn av pandemien. Programmet er et samarbeid mellom staten og partene i arbeidslivet og er tilpasset behovene i et titalls bransjer. Tilbudet er gratis.
– Vi brukte forbundene og Facebook for å informere og hadde fulle klasser hele tiden.
– Myndighetene spurte om hvilke tilbud vi hadde for restaurantbransjen, og vi kunne levere 50-70 kurs virtuelt. Vi fikk mye skryt for den innsatsen, forteller Johansen.
OFFENSIVE: Avdelingsleder for AOF Etter- og Videreutdanning Marthe Dirdal, daglig leder Tove Johansen og nestleder Gro Svennebye, har all grunn til å være fornøyd med jubileumsåret som ble avrundet med at AOF ble tildelt Årets Læringspris av Viken fylkeskommune.
Jan-Erik Østlie
Ny strategi
– Det er en del av samfunnsoppdraget vårt å trå til når det virkelig gjelder. Vi retter oss etter behovet. Og siden vi er en ideell organisasjon uten eiere som krever utbytte, kan vi levere høy kvalitet.
AOF skal fortsatt være en stor leverandør til bransjeprogrammene. Det skal satses på fagskolene og etter- og videreutdanning. Det siste er styrket etter at AOF overtok Fagakademiet fra Fagforbundet. Fagakademiet tilbyr kompetanseutvikling til ansatte i offentlig sektor. Tidligere har de kjøpt opp BroAschehoug som kurser ansatte i barnehager og skoler.
– Etter- og videreutdanningssegmentet vårt har blitt veldig stort, erkjenner Tove Johansen.
Men det stopper ikke der. Den 6. desember vedtok styret en ny strategi for AOF. Livslang læring løftes fram, og AOF ønsker å være et viktig kompetansepolitisk virkemiddel for myndighetene.
– Vi skal fortsatt være førstevalget når det kommer til medlems- og tillitsvalgtskolering over hele landet, understreker Johansen.
Samtidig er målsettingen å være en totalleverandør av opplæring innen yrkesveien (y-veien) som gjør det mulig for mennesker med yrkesfaglig kompetanse å begynne på studier ved universiteter og høyskoler.
Den gamle visjonen om at AOF skal være arbeidslivets kompetansepartner, styrkes. Nå blir målsettingen å levere et «komplett» tilbud som dekker behovene arbeidslivet og LO-forbundenes medlemmer har til opplæring i framtida.
At AOF gjør mye riktig ble bekreftet da Viken fylkeskommune i desember tildelte AOF årets «Læringpris» for sitt arbeid med voksenopplæring. Men det var også en pris for 90 år med godt arbeid og at man har vært tro mot sine verdier, heter det i begrunnelsen.
AOF
• Arbeidernes Opplysningsforbund (AOF) ble grunnlagt i 1931 av Haakon Lie.
• Grunntanken den gangen var å bidra til økt utdanning i arbeiderklassen. Etter hvert ble skolering av tillitsvalgte en hovedoppgave.
• I dag har Studieforbundet AOF et bredt utdannings- og opplæringstilbud med fokus på basiskompetanse, språk, HMS, videregående opplæring, fagskole og enkelte høyskoletilbud. AOF tilbyr dessuten medlems- og tillitsvalgtopplæring for LO og forbundene.
Det er en del av samfunnsoppdraget vårt å trå til når det virkelig gjelder.