JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Regjeringen bruker store penger på jernbanereformen

Dette navneskiftet koster staten 36 millioner kroner

Jernbaneverket får nytt navn: Bane NOR. Det koster flesk.
DYRT: Prislapp for dette navneskiftet er 36 millioner.

DYRT: Prislapp for dette navneskiftet er 36 millioner.

yngvil@lomedia.no

Jernbanereformen koster og det brukes blant annet mye penger på navneskiftet til det nye jernbaneverket, Bane NOR SF.

Foretaket overtar oppgavene til det gamle Jernbaneverket og NSBs gullgruve ROM Eiendom. Driften starter 1. januar neste år.

Over 100 millioner til konsulenter når jernbanen blir privatisert

Bare navnet kostet over 500.000

Medier 24 avslørte for noen uker siden at det kostet 545.000 kroner bare å utvikle nytt navn og logo for det nye foretaket.

Det fikk Arbeiderpartiets jernbanepolitiske talsperson Sverre Myrli forrige uke til å spørre samferdselsministeren om de totale kostnadene ved navneskiftet til det nye foretaket for infrastruktur i jernbanen.

Myrli ba om et anslag på kostnadene ved navneskiftet i Bane NOR SF på alle stasjoner, bygninger, biler og maskinparken. Han lurte på om dette er god bruk av skattebetalernes penger.

Her er Frp-statsrådens nye tog-selskaper

– Det samme skjedde med Avinor

I dag fikk han svar fra samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp).

Samferdselsminister Solvik-Olsen viser til Bane NOR som opplyser at de totale kostnadene til grafisk design og profilering ved opprettelsen av Bane NOR forventes å bli 36,5 millioner kroner i 2017 og 2018.

I tillegg har det nye Jernbanedirektoratet satt av rundt 1 million kroner på «utvikling av visuell identitet», skriver statsråden.

Totalt blir dette 37,5 millioner kroner for navnebytte og omprofilering av til Bane NOR og Jernbanedirektoratet.

Høyre mener pensjon er uvesentlig når jernbanen skal ut på anbud

Solvik-Olsen svarer

Samferdselsministeren forsvarer pengebruken:

«Det påløper naturlig nok noen kostnader når man endrer strukturer og fornyer profileringen», skriver Solvik-Olsen i et brev til Myrli.

Statsråden viser til at det samme skjedde under forrige regjering da Avinor endret sin profil.

Pensjonsbombe kan knekke NSB. Men regjeringen vil ikke love å redde selskapet

Warning
Dette er en sak fra

Vi skriver om de ansatte i alle deler av jernbanen og busstransport.

Les mer fra oss

Annonse
Annonse