JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

LO-offensiv på Sørlandssenteret:

På dette senteret har bare ni av 195 butikker tariffavtale. Men Kenneth har en plan...

Dette er LOs svakeste område: Servicebransjen. Nå skal Kenneth Mørk og sju andre vervegeneraler sikre nye medlemmer og større kampkraft i sektoren.
FRA BUTIKK TIL BUTIKK: Kenneth Mørk jobber for å organisere flere på Sørlandssenteret, og har tro på smitteeffekten. Når én butikk får tariffavtale og ordnede forhold, vil følge etter.

FRA BUTIKK TIL BUTIKK: Kenneth Mørk jobber for å organisere flere på Sørlandssenteret, og har tro på smitteeffekten. Når én butikk får tariffavtale og ordnede forhold, vil følge etter.

Tri Nguyen Dinh

ragnhild@lomedia.no

– Hallo! Er du på senteret fortsatt?

En damestemme får Kenneth Mørk til å snu seg. Han går bort til kassa hvor det for øyeblikket er få kunder, smiler og spør hvordan det går. Damen bak disken har mye på hjertet. Forholdet til sjefen er vanskelig; de ansatte er lei. Mørk tar seg god tid til å lytte. Han har vært her flere ganger nå. Har allerede fått en god tone med de som jobber her, og vet hva de har å stri med. Målet nå er tariffavtale. For de ansatte handler det ikke så mye om lønn, men om trygghet og medbestemmelse.

Expert måtte gi seg. Butikkene får tariffavtale

Nordens største kjøpesenter

Vi er på Sørlandssenteret i Kristiansand. Nordens største kjøpesenter – i hvert fall om en skal måle størrelsen i areal. Kenneth Mørk har så smått begynt å gjøre seg kjent med de 195 butikkene og de ansatte som jobber der. De neste tre årene skal han tilbringe svært mye tid innenfor disse veggene.

Sammen med Beate Tvedt Johannessen fra Bergen er han motoren i Handel og Kontors nye kjøpesentersatsing. Med kampanjemidler fra LO har Handel og Kontor tatt mål av seg til å rekruttere 2000 nye, varige medlemmer og opprette 60 nye tariffavtaler i løpet av de tre årene prosjektet skal vare. Hovedinnsatsen rettes mot sju kjøpesentre: Sørlandssenteret og Harebakken senter i Agder-fylkene, samt fem sentre i bergensområdet: Bergen Storsenter, Sartor, Vestkanten, Horisont og Åsane. Kenneth Mørk er mannen som skal gjøre sine hoser grønne på de to første. Det har han allerede vist seg ganske god til.

• Her skal LO skaffe 4000 nye medlemmer. Se prosjektene

Tariffavtale i sikte

Vi går inn i en liten, sterkt opplyst Telia-butikk i den nyeste, mest moderne delen av senteret. Mørk strener rett bort til mannen i kassen og spør etter en han vet er organisert. Han er visst ikke inne, men John Åteigen, som står bak disken, er også HK-medlem.

– Hvor mange tror du vi kan få med her? spør Mørk.

– Jeg tror vi kan få med alle, svarer Åteigen kjekt.

En god start på formiddagen. Mørk forteller hvordan de kan melde seg inn, og legger igjen mailadresse og telefonnummer.

– Men én gang alle har meldt seg inn, så sender dere en beskjed til meg. Da fikser vi en avtale. Jo før, jo bedre, for du tjener under tariff, sier han.

John Åteigen nikker blidt. Han har 368.000 i fastlønn, forteller han.

– Han ville fått minst 420.000 med tarifflønn, sier Mørk på vei ut av lokalet.

TELIA: John Åteigen er butikksjef og HK-medlem, og tror han kan få med flere av de ansatte i Telia-butikken.

TELIA: John Åteigen er butikksjef og HK-medlem, og tror han kan få med flere av de ansatte i Telia-butikken.

Tri Nguyen Dinh

Kjøpesentrene er hjørnesteinsbedrifter

– På mange kjøpesentre er det antakelig et sted mellom 2000 og 4000 ansatte på hel- eller deltid. Det betyr at vi snakker om hjørnesteinsbedrifter i bydelene og i kommunene, sier Ståle Dokken, spesialrådgiver i LO.

Han har store forhåpninger til hva Handel og Kontors kjøpesenterprosjekt kan bidra med. Andelen organiserte i varehandelen er lav. Knapt hver fjerde arbeidstaker er organisert. Samtidig har ansatte i kjøpesentre færre påvirkningsmuligheter over sin egen arbeidshverdag enn ansatte i andre butikker. Mye makt ligger hos senterledelsen.

– Vår tariffavtalepart er butikkledelsen ved den enkelte butikk i senteret, men utfordringen er at det ikke er arbeidsgiveren i den enkelte butikk som fastsetter åpningstider, men senterledelsen. Det betyr at vi har svært liten mulighet til å påvirke HMS-arbeid, åpningstider og så videre, forteller Christopher Beckham, 2. nestleder i Handel og Kontor.

Sjekk lønna i over 100 bransjer

Trenger sterke klubber

Derfor er ett av de langsiktige målene med prosjektet å danne et LO-utvalg og et felles verneombud på kjøpesentrene. Tanken er å få på plass organer for å diskutere endringer i arbeidsvilkårene ved senteret, som åpningstider eller HMS. Da trengs det sterke klubber.

– Den norske modellen er nesten fraværende på kjøpesentrene. Det er noe vi ønsker å gjøre noe med gjennom dette prosjektet, sier Ståle Dokken.

– Så vidt meg bekjent finnes det ikke en eneste senteravtale i Norge. Klarer vi å få til det, har vi pløyd ny mark, legger han til.

ORGANISERER: Kenneth Mørk synes det er trist å møte voksne kvinner med familie, hus og boliglån, som ikke tjener mer enn 100-130 kroner i timen. Han håper å kunne oppnå flere tariffavtaler ved Sørlandssenteret i Kristiansand.

ORGANISERER: Kenneth Mørk synes det er trist å møte voksne kvinner med familie, hus og boliglån, som ikke tjener mer enn 100-130 kroner i timen. Han håper å kunne oppnå flere tariffavtaler ved Sørlandssenteret i Kristiansand.

Tri Nguyen Dinh

9 av 195 har tariffavtale

Kenneth Mørk vet at det er langt dit. På Sørlandssenteret finnes 195 butikker. Kun ni har tariffavtale, og to av dem står nå i fare for å miste den.

– Jeg opplever at det er mye vanskeligere å organisere på kjøpesentrene enn ellers i varehandelen. Det er mer gjennomsiktig her, med butikker overalt. Når jeg kommer inn med brosjyrene mine, ser alle det.

I tillegg kommer makten som sentrene har over den enkelte butikk, mener Mørk.

– Hva senterledelsen bestemmer, kan bli et være eller ikke være for butikkene. Det preger særlig butikksjefene, men også de ansatte.

Slik vil NHO øke lønnsforskjellene

Ansatte frykter sanksjoner

Vi svinger inn i en butikk som foreløpig er tom for kunder så tidlig på formiddagen. Kenneth Mørk har vært her flere ganger før. Han har vervet alle de ansatte til HK. Nå vil de kreve tariffavtale.

NESTEN FULLORGANISERT: Etter at Expert-kjeden kastet inn håndkleet i spørsmålet om tariffavtale, har denne Expert-butikken nå 18 organiserte HK-medlemmer. Kenneth Mørk er innom og leverer kjærlighet på pinne til de ansatte.

NESTEN FULLORGANISERT: Etter at Expert-kjeden kastet inn håndkleet i spørsmålet om tariffavtale, har denne Expert-butikken nå 18 organiserte HK-medlemmer. Kenneth Mørk er innom og leverer kjærlighet på pinne til de ansatte.

Tri Nguyen Dinh

Mørk prater jovialt med kvinnen i kassa. Gir henne skjemaer for krav om tariffavtale. Viser og forklarer hva som må fylles ut. Kvinnen virker stresset når fotografen drar fram kameraet. Hun vil ikke la seg avbilde, og Mørk må gjentatte ganger love at ingen bilder skal kunne identifisere butikken hun jobber i.

– Hun er engstelig, og med god grunn. Så vidt jeg vet er det ingen flere organiserte i hele denne kjeden, sier han når vi er vel ute av butikken.

De ansatte frykter sanksjoner, og er opptatt av å ha det formelle i orden før kravet reises, forklarer han.

Butikker vil ikke betale for overtid

Lønnes under tariffen

Før vi forlater senteret, stikker han innom en forretning han ikke har vært i før. Vi blir enige om at journalist og fotograf venter utenfor.

Det tar lang tid før han dukker opp igjen. Da har han med seg godt nytt.

– Jeg fikk en god prat med to av damene der. De tjener langt under tariffen, og de var sikre på at vi vil kunne verve fire-fem til, slik at de kan kreve avtale.

Etter bare få måneder i sving som prosjektsekretær, er fire-fem nye avtaler underveis. Fortsetter det i samme tempo, skal prosjektsekretærens eget mål være innen rekkevidde: 20 avtaler i løpet av året, bare på dette ene senteret.

Slik unngår du AFP-smellen

Kampanje i servicesektoren

• Kampanjeperioden er på tre år (2016-2019).

• Kampanjen har som mål å styrke organiseringen i servicesektoren.

• Det overordnede målet er 100 nye tariffavtaler og 4000 nye, varige medlemmer

• Det skal ansettes 8 prosjektsekretærer som skal drive kampanjen.

• LO vil dekke tre firedeler av kostnadene det første året, halvparten det andre året og en fjerdedel det tredje året. Målet er at forbundene gradvis vil inkludere prosjektene i sin ordinære drift.

• Seks forbund er representert i arbeidsgruppa: Handel og Kontor, Arbeidsmandsforbundet, Fellesforbundet, Transportarbeiderforbundet, El & IT Forbundet og Fagforbundet.

Dette er en sak fra

Vi skriver for tillitsvalgte i alle LO-forbund.

Les mer fra oss

Annonse
Annonse

Kampanje i servicesektoren

• Kampanjeperioden er på tre år (2016-2019).

• Kampanjen har som mål å styrke organiseringen i servicesektoren.

• Det overordnede målet er 100 nye tariffavtaler og 4000 nye, varige medlemmer

• Det skal ansettes 8 prosjektsekretærer som skal drive kampanjen.

• LO vil dekke tre firedeler av kostnadene det første året, halvparten det andre året og en fjerdedel det tredje året. Målet er at forbundene gradvis vil inkludere prosjektene i sin ordinære drift.

• Seks forbund er representert i arbeidsgruppa: Handel og Kontor, Arbeidsmandsforbundet, Fellesforbundet, Transportarbeiderforbundet, El & IT Forbundet og Fagforbundet.