Gryende opprør blant pilotene
Pilotene rømmer fra Ryanair - går til fast jobb og høyere lønn i andre selskaper
Ansatte i Ryanair krever anstendige arbeidsvilkår og fast ansettelse. Og får støtte hos sine europeiske kollegaer.
En av fem piloter har forlatt Ryanair, noen av dem har gått til Norwegian
Wikimedia Commons
helge.ronning.birkelund@lomedia.no
– Ryanair-piloter fra et stort antall baser skal ha sendt et felles brev til ledelsen i selskapet. Disse brevene er krystallklare. Ryanair-pilotene står sammen om at de vil ha anstendige arbeidsvilkår og arbeidskontrakter som gir direkte ansettelse i selskapet, sier forbundsleder i Norsk Flygerforbund, Yngve Carlsen, til LO-Aktuelt.
• Nå vil han samle pilotene under ett forbund
Lokal arbeidsrett
Det har lenge ulmet hos pilotene i Europas største lavprisselskap. En ansettelsesprosess basert på kontrakter i stedet for fast ansettelse, og dårlige arbeidsforhold har bidratt til det.
Nå begynner bålet å ta fyr. En av fem piloter har forlatt selskapet, blant annet til Norwegian. Det fører til pilotmangel hos det irske lavprisselskapet. Plutselig har pilotene fått flere kort på hånda.
Samtidig har EU-domstolen slått fast i en knusende dom at lokal arbeidsrett skal gjelde. Dermed kan ikke selskapet lenger henvise til irske arbeidslivsregler.
• Ansatte vant over Ryanair i EU-domstolen
Pilotforeningene både i Europa og andre verdensdeler gir nå sin fulle støtte til sine kollegaer i Ryanair.
– Nå begynner pilotene i selskapet å si fra. Nå krever de fast ansettelse, bedre arbeidsforhold og retten til å organisere seg. De kravene støtter 38.000 piloter fra hele Europa, sier Yngve Carlsen.
Han viser til at pilotene har strukket ut en hjelpende hånd for å hjelpe Ryanair ut av kanselleringskaoset som nå rammer tusenvis av passasjerer.
– Til gjengjeld ber de om noe så enkelt som et stabilt og direkte ansettelsesforhold. Og at de i likhet med europeiske pilotkolleger blir underlagt lovverket i det landet de jobber og bor i, sier Carlsen.
Kontraktspiloter
Ryanair bruker, etter det LO-Aktuelt erfarer, systematisk kontraktspiloter og piloter som leverer sin arbeidskraft til selskapet gjennom eget enkeltpersonforetak, via tredjeparts bemanningsbyrå.
Pilotene har ofte nulltimerskontrakter, som innebærer at de kun har betalt for tiden de flyr. Dette innebærer for eksempel at både før og etterarbeid eller venting på bakken i forbindels med forsinkelser er ubetalt.
En slik ansettelsesmodell gir begrenset tilgang til velferdsgoder som sykelønn og svangerskapspermisjoner, men gir Ryanair fleksibilitet og en lavere kostnadsbase.
Baksiden av medaljen for selskapet, er at det også fører til en svært ustabil arbeidsstokk av piloter der disse kun er i selskapet noen år.
Selskapet har til nå hevdet at så lenge flyet er irsk-registrert er de ansatte å betrakte som underlagt Irlands jurisdiksjon.
• Les flere saker om fagbevegelsen, arbeidsliv og politikk på vår forside
EU-domstolen slo i forrige uke fast at Ryanair nå må forholde seg til arbeidsmiljølovgivning i de landene de er etablert, og ikke til irsk lovgivning.
Den banebrytende dommen gir nå Ryanairs flygende ansatte grunnlag til å kunne føre arbeidsrettssaker om ansettelsesforhold i sine nasjonale rettsapparat, og under arbeidsmiljø-lovgivningen i landet de bor i.
– Denne dommen kan ikke ignoreres av hverken Ryanairs ledelse eller aksjonærer. Selv om selskapets ledelse søker å finne lettvinte løsninger, anmoder europeiske piloter nå Ryanairs aksjonærer på det sterkeste om å tenke på selskapets langsiktige bærekraft og på selskapets mest verdifulle ressurs, nemllig de ansatte. Fly trenger fortsatt piloter som kan fly dem, og med dette bringe passasjerene trygt frem til sine destinasjoner, sier Carlsen.
LO-Aktuelt har forsøkt å komme i kontakt med pressekontakt for Ryanair både i Norge og Irland, uten å lykkes med det.