Yngve Carlsen leder Norsk Flygerforbund. Nå ønsker han å samle alle norske flygere til ett stort forbund.
Erlend Angelo/Yngvil Mortensen
Takker LO for en uvurderlig hjelp i SAS-konflikten. Nå vil han samle pilotene under ett forbund
– Vi ville vært alt for små til å klare dette uten den store LO-familien, sier flygerforbundets leder, Yngve Carlsen.
helge@lomedia.no
Natt til torsdag landet LO-forbundet Norsk Flygerforbund og YS-forbundet Parat en tariff- og arbeidsavtale med SAS, som nærmest er identisk med en tilsvarende som ble forkastet bare tre dager tidligere.
Forbundsleder i Norsk Flygerforbund, Yngve Carlsen, mener LOs betydning i konflikten var helt uvurderlig.
– Det begynner med den store LO-familien, de 930.000 medlemmene. Det går fra den unisone støtten vi fikk fra forbundene og deres ledelse, med Fellesforbundet og Fagforbundet i spissen, ned til hvert enkelt LO-medlem som skrev åpne brev til SAS-direktøren. Og for ikke å glemme LO-ledelsen med Hans-Christian Gabrielsen i spissen. Betydningen av dette var rett og slett uvurderlig, sier Yngve Carlsen til LO-Aktuelt.
• Navs beskjed til torturoffer: Du finnes ikke i systemet
Bli en familie
Under meklingen med SAS-ledelsen både natt til mandag og natt til torsdag, sto de to ulike forbundene last og brast sammen, som ett team. Det var et veldig viktig bidrag til resultatet, mener Yngve Carlsen.
– Vår målsetning er å samle alle pilotene under en paraply. Vi er nødt til å jobbe samlet politisk både nasjonalt, regionalt og globalt for å møte virkeligheten ute i arbeidslivet, mener han.
I den sammenheng sitter Norsk Flygerforbund med ett ess i ermet, som det norske pilotforbundet med medlemskap i IFALPA (internasjonal organisasjon av flygere med 100 medlemsland og 100.000 piloter).
– Jeg tror en samling i ett forbund vil tvinge seg fram. Våre medlemmer og YS sine medlemmer ser hvordan flyselskapene herjer med deres arbeidsplasser. Det er bare en ting som gjelder, nemlig samling i bånn. Flygere globalt har en 100 prosent organisasjonsgrad. Da er det spesielt viktig å utnytte det gjennom å stå sammen, slik vi gjør også internasjonalt. I Norge er det i overkant av 2000 yrkesflygere. Alt handler om økonomi. Er man dobbelt så mange har man dobbelt så mye midler. Jeg tror på en samling, men vi må være strategisk tålmodige og kloke, mener forbundslederen.
• Kenneth Mæland vil samle LO-familien på Sola
For små alene
Yngve Carlsen mener støtten LO ga pilotene under konflikten viser hvor riktig det var for Norsk Flygerforbund å gå inn i LO.
Forbundslederen var selv en av de som ivret for at SAS-pilotene skulle gå inn i LO. Han fikk imidlertid ikke med seg alle. Pilot-Norge er delt i to. SAS-pilotene i flygerforbundet er i all hovedsak i LO-forbundet. Men de tidligere Braathens-pilotene og Widerøes piloter i Parat, sammen med Norwegian.
– Vi ble for små til å stå alene i Norsk Flygerforbund. Vi så både på YS, ulike forbund i LO samt Unio. Vi konkluderte både entydig og enstemmig for at LO var stedet som hadde muskler til å løfte våre utfordringer, sier Yngve Carlsen.
• Følg oss på Facebook
Det svarte seg til gagns under SAS-konflikten. I siste instans satte LO inn sine største muskler gjennom Peggy Hessen Følsvik, som er tariffansvarlig, og Knut Bodding, lederen av forhandlingsavdelingen.
– Det ga oss både trygghet og styrke overfor motparten, mener Yngve Carlsen.
Satte inn muskler
Flygerforbundets utfordringer er i stor grad de samme som man opplever i andre LO-forbund. Både Fellesforbundet, transportarbeiderne og medlemmene i varehandelen opplever at sosial dumping og nulltimerskontrakter sprer om seg. Innen luftfart har det kommet inn gjennom lavprisaktørene.
Yngve Carlsen så sammenhengen, og var sentral i arbeidet med å gå inn i LO-familien. Prosessen ble fullbyrdet i 2014.
– Både LO og spesielt Arbeiderpartiet har tatt luftfart på alvor og lyttet grundig til våre problemstillinger, mener Carlsen.
Det har også ført til en omfattende rapport gjennom Samak (samarbeidsorganet for LO og Ap i Norden). I den forbindelse er forbundslederen i flygerforbundet invitert til Nordisk råd i Island neste uke, for å snakke om utfordringer som oppleves i luftfarten i dag og hvordan det kan innvirke på flysikkerheten. Målsetningen er å vedta en felles nordisk luftfartspolitikk for dermed å kunne legge press på EU og få på plass nødvendige reguleringer på område.
– Det vil hindre de verste utslagene av sosial dumping, mener Carlsen.
Mest lest
TRENGER FOLK: På den spanske ambassaden på Frogner i Oslo er det tre ledige stillinger, med en årslønn på rundt 250.000 kroner.
Kai Hovden
Reagerer på ambassadelønn: – Sjokkerende lavt
Brian Cliff Olguin
Butikkansatte får ny lønn
Jørn Eggum i Fellesforbundet (til venstre) og Knut Sunde i Norsk Industri (til høyre) møttes hos riksmekler Mats Ruland for å planlegge veien videre i frontfagsforhandlingene.
Jan-Erik Østlie
Brudd i lønnsoppgjøret: Kan bli storstreik etter påske
BITTERT: Per Olav Truberg har jobba mange år i matindustrien. Takken var oppsigelse da han havna i operasjonskø med et trøble kne.
Erlend Angelo
Per Olav mistet jobben i operasjonskø: – Det er veldig sårt
BELASTENDE YRKE: Frisør og tillitsvalgt Kaja Aga Gaarder tar smertestillende for å klare arbeidsdagen. Etter en bilulykke har hun daglige smerter. Men hun tok smertestillende på jobb også før ulykken. Her fikser hun håret til Victoria Gjone.
Jan-Erik Østlie
Bruken av smertestillende øker: Kaja starter alltid arbeidsdagen med en Paracet
Unni tar gjerne på seg ekstra vakter. Hun elsker å gjøre en forskjell.
Eirik Dahl Viggen
Unni (65) var lei av livet som pensjonist. Da gjorde hun et uvanlig valg
Roy Ervin Solstad
Han er blant dem som har kommet med fete lønnskrav
OPPGJØR: Årets lønnsoppgjør står for døren og elektrikerne starter sine forhandlinger 22. april. Her er en Bravida-montør i sving med akkordarbeid på Drammen sykehus tidligere i år.
Leif Martin Kirknes
Når får du ny lønn? Disse datoene må du merke deg
Håndverkere oppgir en høyere bruk av narkotika enn gjennomsnittet. Elektrobransjen frykter det kan føre til flere farlige situasjoner og ulykker på arbeidsplassene.
Leif Martin Kirknes
Økt kokainbruk blant unge elektrikere
Martine Lie satser på at et par måneder med permittering går greit.
Erlend Angelo
Potetmangel gir permitteringer i Bama
Brian Cliff Olguin
Passasjeren skrek til Rebecca at han skulle voldta og drepe henne
FLEST KVINNER: I rapporten kommer det fram at det ofte er unge kvinnelige ansatte, både med norsk og utenlandsk opprinnelse, som er skadelidende.
Colourbox.com
Renholdere trues med at de mister jobben om de er syke
Mats Ruland har allerede fire oppgjør på sitt bord, og skal i gang med mekling uka etter påske.
Leif Martin Kirknes
Lønnsoppgjøret: Brudd i tre nye oppgjør
Renovatørene Markus Michalsen Helmundsen (t.v.) og Svein Øyvind Syse Johansen er godt kledd i gule refleksjakker, arbeidsbukser og vernesko. De får dekket alt arbeidstøy av jobben. Det får ikke barnehageansatt Alexander Filiberto (i midten).
Jan-Erik Østlie
Alle tre jobber i kommunen, men bare to får dekket alt arbeidstøy
Leif Martin Kirknes
Telenor-tillitsvalgte har fått nok: – Det er galskap
HENTER I BARNEHAGEN: Fengselsbetjent Jørgen Myrvold samler overtid for å ha et hjem til barna. Han er helt avhengig av et godt lønnsoppgjør for å fortsette i fengsel.
Eirik Dahl Viggen
Jørgen (29) overlever på overtidstimer
Heiko Junge / NTB
Vær obs på dette hvis du må jobbe i påska
Det var ikke mye varme igjen i Olsens hender etter å ha strevd seg igjennom snøen i Arendal.
Sissel M. Rasmussen
Kim Alexander må velge mellom å fryse på jobb eller søle til private klær
NÆRMERE INDUSTRIEN: Arbeidsgivere og arbeidstakere har signert på at bussbransjen må nærme seg gjennomsnittlig industriarbeiderlønn, men NHO Transport vil likevel holde seg innenfor rammene til den konkurranseutsatte industriens lønnsoppgjør.
Rodrigo Freitas / NTB
Uansett hva industriarbeiderne får i lønnstillegg, krever bussjåførene mer
Høyres Henrik Asheim er glad for å ha fått pensjonsforliket gjennom - og håper endringen er på plass allerede neste år.
Jonas Fagereng Jacobsen