JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Takker LO for en uvurderlig hjelp i SAS-konflikten. Nå vil han samle pilotene under ett forbund

– Vi ville vært alt for små til å klare dette uten den store LO-familien, sier flygerforbundets leder, Yngve Carlsen.
Yngve Carlsen leder Norsk Flygerforbund. Nå ønsker han å samle alle norske flygere til ett stort forbund.

Yngve Carlsen leder Norsk Flygerforbund. Nå ønsker han å samle alle norske flygere til ett stort forbund.

Erlend Angelo/Yngvil Mortensen

helge@lomedia.no

Natt til torsdag landet LO-forbundet Norsk Flygerforbund og YS-forbundet Parat en tariff- og arbeidsavtale med SAS, som nærmest er identisk med en tilsvarende som ble forkastet bare tre dager tidligere.

Forbundsleder i Norsk Flygerforbund, Yngve Carlsen, mener LOs betydning i konflikten var helt uvurderlig.

– Det begynner med den store LO-familien, de 930.000 medlemmene. Det går fra den unisone støtten vi fikk fra forbundene og deres ledelse, med Fellesforbundet og Fagforbundet i spissen, ned til hvert enkelt LO-medlem som skrev åpne brev til SAS-direktøren. Og for ikke å glemme LO-ledelsen med Hans-Christian Gabrielsen i spissen. Betydningen av dette var rett og slett uvurderlig, sier Yngve Carlsen til LO-Aktuelt.

Navs beskjed til torturoffer: Du finnes ikke i systemet

Bli en familie

Under meklingen med SAS-ledelsen både natt til mandag og natt til torsdag, sto de to ulike forbundene last og brast sammen, som ett team. Det var et veldig viktig bidrag til resultatet, mener Yngve Carlsen.

– Vår målsetning er å samle alle pilotene under en paraply. Vi er nødt til å jobbe samlet politisk både nasjonalt, regionalt og globalt for å møte virkeligheten ute i arbeidslivet, mener han.

I den sammenheng sitter Norsk Flygerforbund med ett ess i ermet, som det norske pilotforbundet med medlemskap i IFALPA (internasjonal organisasjon av flygere med 100 medlemsland og 100.000 piloter).

– Jeg tror en samling i ett forbund vil tvinge seg fram. Våre medlemmer og YS sine medlemmer ser hvordan flyselskapene herjer med deres arbeidsplasser. Det er bare en ting som gjelder, nemlig samling i bånn. Flygere globalt har en 100 prosent organisasjonsgrad. Da er det spesielt viktig å utnytte det gjennom å stå sammen, slik vi gjør også internasjonalt. I Norge er det i overkant av 2000 yrkesflygere. Alt handler om økonomi. Er man dobbelt så mange har man dobbelt så mye midler. Jeg tror på en samling, men vi må være strategisk tålmodige og kloke, mener forbundslederen.

Kenneth Mæland vil samle LO-familien på Sola

For små alene

Yngve Carlsen mener støtten LO ga pilotene under konflikten viser hvor riktig det var for Norsk Flygerforbund å gå inn i LO.

Forbundslederen var selv en av de som ivret for at SAS-pilotene skulle gå inn i LO. Han fikk imidlertid ikke med seg alle. Pilot-Norge er delt i to. SAS-pilotene i flygerforbundet er i all hovedsak i LO-forbundet. Men de tidligere Braathens-pilotene og Widerøes piloter i Parat, sammen med Norwegian.

– Vi ble for små til å stå alene i Norsk Flygerforbund. Vi så både på YS, ulike forbund i LO samt Unio. Vi konkluderte både entydig og enstemmig for at LO var stedet som hadde muskler til å løfte våre utfordringer, sier Yngve Carlsen.

• Følg oss på Facebook

Det svarte seg til gagns under SAS-konflikten. I siste instans satte LO inn sine største muskler gjennom Peggy Hessen Følsvik, som er tariffansvarlig, og Knut Bodding, lederen av forhandlingsavdelingen.

– Det ga oss både trygghet og styrke overfor motparten, mener Yngve Carlsen.

Satte inn muskler

Flygerforbundets utfordringer er i stor grad de samme som man opplever i andre LO-forbund. Både Fellesforbundet, transportarbeiderne og medlemmene i varehandelen opplever at sosial dumping og nulltimerskontrakter sprer om seg. Innen luftfart har det kommet inn gjennom lavprisaktørene.

Yngve Carlsen så sammenhengen, og var sentral i arbeidet med å gå inn i LO-familien. Prosessen ble fullbyrdet i 2014.

– Både LO og spesielt Arbeiderpartiet har tatt luftfart på alvor og lyttet grundig til våre problemstillinger, mener Carlsen.

Det har også ført til en omfattende rapport gjennom Samak (samarbeidsorganet for LO og Ap i Norden). I den forbindelse er forbundslederen i flygerforbundet invitert til Nordisk råd i Island neste uke, for å snakke om utfordringer som oppleves i luftfarten i dag og hvordan det kan innvirke på flysikkerheten. Målsetningen er å vedta en felles nordisk luftfartspolitikk for dermed å kunne legge press på EU og få på plass nødvendige reguleringer på område.

– Det vil hindre de verste utslagene av sosial dumping, mener Carlsen.

Storstreiken i SAS avblåst

Warning
Dette er en sak fra

Vi skriver for tillitsvalgte i alle LO-forbund.

Les mer fra oss

Annonse
Annonse