Streik
Tesla-streiken er tidenes lengste i Sverige: – Jeg ønsker en rettferdig lønn
Jānis Kuzma i Malmø har streiket i ett år. Nå forbereder han seg på nok en vinter med konflikt.
Jānis Kuzma har streiket i et år. Han er klar for å fortsette kampen.
Martin Guttormsen Slørdal
martin@lomedia.no
Det er tidlig morgen utenfor Tesla-verkstedet i Bohusplangatan 2 i Malmø. Den ene Tesla-eieren etter den andre ruller inn gjennom porten til verkstedet for å levere bilen på service.
Streikevaktene henger opp parolen på arbeidsbrakka som er plassert rett ved Tesla-verkstedet i Malmø.
Martin Guttormsen Slørdal
På andre siden av gaten har IF Metall satt opp en arbeidsbrakke på hjul. Den har varme, toalett, kjøkken, stoler og bord. Bannere fra mange ulike svenske fagforbund vaier i vinden. På brakka henger det en parole: «I Sverige kör vi med kolletivavtal», står det.
Tre streikevakter fra IF Metall koker seg kaffe og gjør seg klare for dagen.
Alexis Adamah er organisert i forbundet Fastighets og symatistreiker med IF Metall.
Martin Guttormsen Slørdal
Søndag 27. oktober er det ett år siden Tesla-teknikerne og IF Metall gikk ut streik for å få på plass en tariffavtale, en kollektivavtal, i Elon Musks Tesla.
Partene, TM Sweden (Tesla i Sverige) og IF Metall, møttes sist gang i mars for å snakke sammen. En løsning på tidenes lengste streik i Sverige synes å være langt unna.
Tesla-streiken i Sverige
27. oktober 2023 gikk verkstedarbeiderne ved ni Tesla-verksteder ut i streik.
De er organisert i forbundet IF Metall.
De krever en tariffavtale (kollektivavtale, som det heter på svensk) som sikrer minstelønn, bedre pensjon og forsikringer. Det har Tesla sagt nei til.
Det har vært møter mellom TM Sweden AB (Tesla Sverige) og IF Metall som ikke har ført frem.
IF Metall ville først ikke oppgi hvor mange som gikk ut i streik i fjor.
LO-Aktuelt får oppgitt fra forbundet at at 53 IF Metall-medlemmer på Teslas servicesteder i Sverige er i streik i dag.
Vil ha forutsigbarhet
Jānis Kuzma er ansatt som Tesla-tekniker på verkstedet i Malmø. Han begynte å jobbe der for tre og et halvt år siden. For ett år siden la han ned arbeidet, tok på seg den gule vesten og gikk ut i streik.
Kuzma kjemper for at arbeidsforholdene i Tesla skal bli mer forutsigbare, sier han.
– Jeg ønsker å gjøre en god jobb og få rettferdig lønn for det. Med lønna kan jeg betale regninger og få maten på bordet. Jeg skjønner ikke hvorfor Tesla ikke forstår det. Det enkle krav. Vi vil ha det trygt på jobb, sier Kuzma.
Thomas Johansson, Janis Kuzma, Adel Belgacim og Alexis Adamah på streikevakt. Kuzma og Belgacim er ansatte hos Tesla i Malmø. Adamah og Johansson sympatistreiker.
Martin Guttormsen Slørdal
Året før streiken ble den lokale Tesla-ledelsen i Malmø byttet ut, hevder Jānis Kuzma. Arbeidspresset økte og oppgavene ble flere, forteller han.
– Hvis vi stilte spørsmål, fikk vi beskjed om at der var døra, og at det var mulig å jobbe andre steder. Det er en amerikansk stil, sier han.
Kuzma vil ha muligheten til å forhandle om lønn og være med på å påvirke hvordan de skal ha det på arbeidsplassen.
– En tariffavtale er en viktig base i arbeidslivet. Den sikrer oss trygghet, den sikrer at alle ansatte vet at det blir en lønnsøkning det neste året, sier han.
Til streikevakt i Tesla
Vi må stoppe opp litt fordi Jānis Kuzma kommer kjørende i en – ja, i en Tesla.
– Du er i streik for bedre arbeidsforhold hos Tesla. Burde du ikke boikotte denne bilen?
– Jeg kjøpte den lenge før streiken, og hadde tapt penger hvis jeg skulle solgt den nå. Det er et økonomisk spørsmål. Det er en bra bil, det kan jeg si. Og det er ikke selve bilen jeg imot, men hvordan selskapet opererer. Jeg har laget et klart skille mellom dette, forklarer han.
Han forteller at han har opplevd hets både på gata og i sosiale medier fordi han er medlem av IF Metall, streiker og kjører Tesla.
– Kan du forstå at folk reagerer. Den symboliserer jo det du kjemper i mot?
– Jeg kan forstå det. Samtidig er folk raske til å dømme meg uten å prate med meg.
Kuzma kjøpte Teslaen før han gikk ut i streik. Han kjenner på skam når han kjører den, men prøver å tenke at det bare er en bil.
Martin Guttormsen Slørdal
I starten var han stolt over å jobbe som servicetekniker for Tesla, forteller Kuzma. Han kjøpte bilen han nå kjører rundt i, og følte seg som en del av et felleskap. Senere oppdaget han hvor dårlig firmaet behandlet han de andre ansatte, og så kom streiken.
– Det er skamfullt å kjøre Tesla. Men jeg legger bort følelsene når jeg kjører nå. Det er bare en bil jeg kjører, sier han.
PS! Kuzma var ikke den eneste streikende som kjørte Tesla til streikevakt denne dagen.
Har ikke mistet kampmoralen
Jānis Kuzma var den første i Malmø som var organisert i IF Metall. Lenge var han alene. Etter et år med konflikt er de nå ti kolleger i streik.
Tesla i Malmø har ansatt nye teknikere til å gjøre jobbene til dem som streiker, forteller Kuzma. Dette bekrefter både kollegene til Janis Kuzma og IF Metall Sydvästra Skåne. De finner stadig nye måter å jobbe seg rundt problemene på, sier Kuzma.
Teslas servicesenter i Malmø
Martin Guttormsen Slørdal
Han har ikke mistet motet eller troen på at de vil vinne kampen om en tariffavtale. Men han tror ikke løsningen ligger i Sverige eller Europa.
– Noen små avgjørelser blir tatt her eller hos Tesla Nederland. Men det er det amerikanske styret med Elon Musk som sitter på nøkkelen. Elon Musk sitter på andre siden av bordet, mener han.
Planlegger for en lang konflikt
Hos IF Metalls lokaler fem minutter unna Tesla-verkstedet er det mange inne på et møterom. Det er et digitalt allmøte med representanter fra IF Metall sentralt og med de streikende Tesla-teknikere fra andre steder i Sverige.
Dette er et fast møte hver onsdag for å legge strategien videre og for å lufte frustrasjoner som oppstår under streiken. LO-Aktuelt blir sendt på dør.
Hver onsdag møtes de som streiker på et digitalt møte. Der legger de planer for veien videre.
Martin Guttormsen Slørdal
Adis Heldic er organisasjonsarbeider i IF Metall Sydvästra Skåne. Han har hovedansvaret for organiseringen av streiken i Malmø. Han sier at kampmoralen er høy, og at IF Metall planlegger for en veldig lang konflikt. Han vet ikke om streiken vil slutte om en uke, en måned eller om et år.
– Vi har medlemmer som vil ha en tariffavtale, og så lenge vi har det, kommer vi ikke til å trekke oss, sier Heldic.
Organisasjonsarbeider Adis Heldic sier at de regner med at streiken vil vare lenge.
Martin Guttormsen Slørdal
Han forteller om ansatte i Tesla som er og har vært redde for å bli medlemmer av fagforeningen.
– For ikke så lenge siden ble jeg oppringt av en tekniker som ringte fra toalettet på arbeidsplassen. Han var redd for å snakke åpent om fagforeninger. Nå er han medlem og streiker med kollegene, sier Heldic.
Fra konflikten startet har det blitt inngått 6.000 tariffavtaler når du regner med alle forbund og alle bedrifter i Sverige, opplyser Adis Heldic.
– Tesla er ikke en av dem. De er redde for innflytelsen og medbestemmelsen de ansatte sammen med IF Metall skal få, sier Heldic.
Tesla truer den svenske modellen
Tobias Baudin var tidligere forbundsleder for fagforbundet Kommunal i Sverige. I dag er han partisekretær for Socialdemokraterna. Han har tatt turen til Malmø for å møte de som streiker.
– Konflikten handler om at de som er ansatt i Tesla, skal få bra arbeidsvilkår, forsikringer og lønnsutvikling. Men dette er også en strid som er mye større enn det. Det handler om den svenske modellen, sier Baudin.
Partisekretær i Socialdemokraterna, Tobias Baudin, sier at Tesla truer den svenske måte å organisere arbeidslivet på.
Martin Guttormsen Slørdal
I Sverige som i Norge reguleres lønna gjennom tariffavtaler, ikke gjennom loven.
– Når arbeidsgiverne vegrer seg på å gå med på en tariffavtale, om det Elon Musk eller hvem som helst, da er det eneste fagforeningene kan gjøre, å gå ut i streik. Dette er faktisk en kamp for hele Sverige og vår svenske modell, sier Baudin.
Løsningen er at Tesla skriver under på tariffavtalen, sier Baudin.
– Tesla og Elon Musk må endre seg. Han må forstå at i Sverige har vi vår modell å regulere arbeidsvilkårene på. Det er Tesla sammen med IF Metall og de ansatte som skal bestemme dette. Dette er en modell som har vært vellykket gjennom lange tider, sier Baudin.
– Denne modellen er truet. Og akkurat nå er trusselen Tesla og Elon Musk.
Tesla truer den svenske modellen.
Martin Guttormsen Slørdal
Kan streike lenge
Simon Peterson er avtalesekretær i IF Metall sentralt. Han forteller at de som streiker, får sin lønn fra IF Metalls streikekasse.
Økonomien ikke er et problem for forbundet, påpeker han.
– Det økonomiske perspektivet er ikke noe problem. Vi har penger så det holder. Utfordringen er å holde det gående for dem som streiker, sier Petersson.
Simon Petersson i IF Metall
IF Metall
Kampmoralen til de streikende Tesla-arbeideren er fortsatt høy, mener han.
– Dette har vart veldig, veldig lenge. Vi er ikke vant med at en streik tar så lang tid før det blir en løsning. Det er klart det tærer på de som streiker, men jeg opplever at streikeviljen er stor, sier han.
I norske aviser ble det i begynnelsen av streiken skrevet at 130 Tesla-ansatte gikk ut i streik. Det er feil. 130 var det totale antallet Tesla-teknikerne på alle servicestedene i Sverige, sier Petersson. Forbundet har tidligere ikke gått ut med antall streikende, men gjør det nå.
Det er 53 streikende IF Metall-medlemmer i Tesla i dag, forteller han.
Petersson sier det er vanskelig å fastslå hvor mange som jobber i Tesla i dag.
Dette er fordi selskapet leier inn teknikere fra andre land som gjør jobbene til dem som streiker, ifølge avtalesekretæren.
Ledelsen i Tesla Sverige med Jens Stark i spissen, og IF Metall møttes hos Medlingsinstitutet, tilsvarende den norske Riksmekleren, i april. Samtalene førte ikke fram.
Det er ikke planlagt noen møter mellom partene nå, opplyser Petersson.
Sympatistreik.
Martin Guttormsen Slørdal
LO-familien i Sverige, og også Norden, har stått samlet under hele konflikten. Det har vært flere sympatiaksjoner. Elektrikere har nektet å reparere ladestasjoner, postbud har ikke villet levere Tesla-bilskilt, og svenske havnearbeidere har nektet å losse Tesla-biler.
– Jeg tror vi kommer til å få se flere sympatiaksjoner i tiden som kommer, sier han.
Stolt over arbeidsplassen
Daglig leder hos Tesla Malmø, Emelie Larsson, vil først ikke gi noen kommentar om streiken. Så ombestemmer hun seg og kommer ut på gata.
– Det eneste jeg har å si er at jeg utrolig stolt over denne arbeidsplassen og at jeg er en del av den. Jeg elsker min arbeidsplass.
– Hva tenker du om dine ansatte som står her ute og streiker?
– Vi har en veldig fin relasjon. Det er alt jeg har å si.
– Savner du dem på jobb?
– Så klart.
– Finnes det en løsning på konflikten, tenker du?
– Det har jeg ingen kommentar til.
Vanskelige å få tak i.
Martin Guttormsen Slørdal
Frifagbevegelse har forsøkt å komme i kontakt med Teslas pressekontor i Europa og i USA, uten å få svar. Vi har også forsøkt å kontakte den svenske Tesla-sjefen Jens Stark i TM Sweden AB Tesla Motors.
Stark har latt seg intervjue én gang om streiken etter at den startet. Det var i den svenske næringslivsavisen Dagens Industri i mars i år.
– Det finnes ikke noe som helst trykk internt på å innføre tariffavtale og med tanke på att det er frivillig og våre ansatte har fine ytelser og godtgjørelser som de er fornøyde med, har vi benyttet oss av vår lovlige rett til ikke å skrive under, sa Jens Stark til Dagens Industri.
Hva med Tesla i Norge?
Konflikten har ikke nådd Norge foreløpig. I Norge er inntrykket til Fellesforbundet at Tesla-arbeiderne holder fagforeningsmedlemskapet hemmelig. Det er vanskelig å organisere nye medlemmer fordi de ansatte frykter for jobbene sine, ifølge ansatte i forbundet.