Fornybar energi:
Trøndelag er verdensledende på hydrogenbruk: – Vi er i gang med noe som kan bli svært stort
Store nasjoner som Japan satser på hydrogen, men verdens første havgående hydrogenfartøy blir utviklet og bygd i Trøndelag.
ENTUSIASTER: Det fins enorme muligheter for hydrogenbruk langs Trøndelagskysten, mener daglig leder Bjørn Damhaug (t.v.) og seniorrådgiver Thomas Bjørdal i Fremtidens Industri.
Marius Tvinnereim
trond@lomedia.no
– Det har vært mange opp- og nedturer for hydrogen. Nå er vi endelig i gang med noe som kan bli svært stort, sier Bjørn Damhaug, daglig leder i innovasjonsselskapet Fremtidens Industri (FI) i Vanvikan i Trøndelag.
Fremtidens Industri utvikler samarbeid mellom store og små virksomheter innenfor samme bransje, også kalt næringsklynger. Ett av disse bransjenettverkene er Renewable Energy Cluster (RENERGY), som er initiativtaker til det banebrytende nye hydrogenprosjektet i Trøndelag.
Rundt 150 aktører er medlem av samarbeidet, med hovedaktørene plassert i Trøndelag.
Statsminister Erna Solberg kunngjorde i januar tildelingen av 28 millioner kroner til prosjektet. Det er Enova, Innovasjon Norge, og Forskningsrådet som står for tildelingen gjennom «pilot-E-ordningen».
Hele prosjektet er kostnadsberegnet til vel 60 millioner kroner.
Thomas Bjørdal, er seniorrådgiver i Fremtidens Industri og prosjektleder i RENERGY.
Må skje fort: Hydrogen kan gi mange abeidsplasser - men det haster om Norge skal ligge på toppen, mener flere selskaper
30.000 skip i året
Det er ikke tilfeldig at satsingen kommer langs Trøndelagskysten. Her er det stor trafikk av skip, og matfatet ligger rett utenfor stuedøra.
– 30.000 skip passerer i året. Etter hvert som nye skip bygges, og eldre skip ombygges med hydrogen som drivlinje, vil det være enorm etterspørsel etter fornybar energi som hydrogen til drivstoff. Da må vi ha anleggene klare til å betjene skipene med hydrogen, sier Bjørdal.
INNOVASJON: Daglig leder Bjørn Damhaug i innovasjonsselskapet Fremtidens Industri i Vanvikan i Trøndelag.
Marius Tvinnereim
For første gang bygger man opp hele verdikjeden kommersielt for hydrogen i Norge.
– Vi skal bidra til å skape og utvikle et marked. Norge er fremst i verden på å utvikle teknologi for hydrogen, særlig bunkerteknologi for oppbevaring av hydrogen. Toget går nå, og Japan og flere andre store nasjoner satser på hydrogen. Skal Norge holde på forspranget, er det bare å hive alt over bord og investere for næringslivet, sier Bjørdal.
Bak prosjektet står et konsortium bestående av teknologi- og industriaktører som skal utvikle og bygge en hydrogenelektrisk arbeidsbåt for havbruksnæringen, samt infrastruktur for produksjon og forsyning av hydrogen.
Det er Moen Gruppen som er prosjekteier, og skal bygge fartøyet på Moen verft i Nærøysund.
NÆRØYSUND: Hydrogen-fartøy som bygges av Moen verft i Nærøysund.
Illustrasjon: Moen Gruppen
Utvikling og skipsdesign gjennomføres av Moen Marin. Nord-Trøndelag Elektrisitetsverk og H2 Marine skal utvikle en skalerbar løsning for produksjon og forsyning av hydrogen som et utslippsfritt og konkurransedyktig alternativ til diesel.
Sintef leder forskningsarbeidet i prosjektet, som startet som et initiativ fra RENERGY.
Studie: Sintef ser gigantmarked for hydrogen
Lokalt eierskap
– Det er helt fantastisk at lokalt eierskap ved Moen Gruppen tar stor risiko og lederskap. Familiebedrifter gjennom generasjoner i Trøndelag har bygd opp innovative bedrifter som Moen. De vet hvor skoen trykker, hva som skal til og kaster seg raskt rundt for å finne gode løsninger. Vi bistår dem så godt vi kan, sier Bjørdal.
Paul Ingvar Dekkerhus fra Moen Gruppen sier at de følte at de var vel tidlig ute med å ta risiko når de tok ledelsen i prosjektet.
– Da regjeringa nylig lanserte klimaplanen der den adresserer nullutslipp for havbruk allerede i 2024, er det ikke «halvgæli» å stå fremst i utviklingen likevel, sier Dekkerhus.
SUPERENTUSIAST: – Endelig kommer Hydrogen for fullt, sier Thomas Bjørdal, prosjektleder i RENERGY, og seniorrådgiver i FI – Fremtidens Industri
Marius Tvinnereim
Oppdrettsselskapet Midt-Norsk Havbruk skal kjøpe og operere det nye fartøyet. Det blir etter all sannsynlighet ett av de første private selskapene i verden som tar i bruk hydrogenfartøy.
– For Midt-Norsk Havbruk er det viktig å redusere fotavtrykket fra vår produksjon av sunn og god laks på Namdalskysten. Reduksjon av fossilt brensel er en viktig del av dette, sier produksjonssjef Roger Eiternes i Midt-Norsk Havbruk.
Landanlegget
Enova støtter utvikling, bygging og testing av arbeidsbåten, mens Innovasjon Norge gir tilsvarende støtte til landanlegget, hvor hydrogenet skal fremstilles med fornybar kraft i et elektrolyseanlegg.