JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Etter 47 år i bedriften har Torfinn ingen planer om å gi seg

– Nei, jeg blir vel satt til mer arbeid hjemme enn her, sier Torfinn Markussen og ler. Den snart 66 år gamle mekanikeren jobber på LKAB i Narvik i 47 år.
SIDEN 1975: Torfinn Markussen har jobbet i LKAB i 47 år, men for 66-åringen frister det mer å gå på jobb hver dag enn å bli pensjonist.

SIDEN 1975: Torfinn Markussen har jobbet i LKAB i 47 år, men for 66-åringen frister det mer å gå på jobb hver dag enn å bli pensjonist.

Tormod Ytrehus

17.09.2022
08:00
20.09.2022 09:21

roy@lomedia.no

tormod@lomedia.no

Det er stillere enn vanlig på gruvedriftsselskapet LKAB sitt enorme anlegg i Narvik. Ute på reia ligger de store malmbåtene som skal frakte jernmalmen fra Nord-Sverige ut til verden, etter at den første reisen er foretatt med lange malmtog til havna i Narvik.

Når Magasinet besøker anlegget, er det nemlig den årlige vedlikeholdsstoppen. Dermed blir malmen som kommer med tog mellomlagret i enorme siloer til båtene igjen kan komme til kai.

120 ÅR: Helt siden 1902 har det blitt skipet ut svensk jernmalm fra LKAB sitt anlegg i Narvik. I dag har drøyt 200 personer dette som arbeidsplass.

120 ÅR: Helt siden 1902 har det blitt skipet ut svensk jernmalm fra LKAB sitt anlegg i Narvik. I dag har drøyt 200 personer dette som arbeidsplass.

Tormod Ytrehus

Ville ikke splittes

I november er det 120 år siden jernbanen, som siden har fraktet malm til utskipingskaia i Narvik, ble åpnet. Da Torfinn Markussen begynte som lærling i februar 1975 var de drøyt 750 ansatte. Nå er de i overkant av 200. Det skyldes både automatisering, samt at den gangen for snart femti år siden lagde LKAB alt de trengte selv.

Av dem som jobber på Fellesforbundets tariffområde er 101 personer, eller omtrent 95 prosent, medlemmer i forbundet. Det til tross for at yrkestitlene deres er elektrikere, driftsoperatører og mekanikere.

Markussen forteller at det var diskusjoner i sin tid om man skulle organisere seg i Jern og Metall og forbundet til elektrikerne, Norsk Elektriker- og Kraftstasjonsforbund (NEKF) i tillegg til Transportarbeiderforbundet.

– De fant ut at det var viktig å være en stor og sterk forening, framfor flere små. Derfor har det alltid vært Transportarbeiderforbundet og nå Fellesforbundet på oss, forklarer han.

Annenhver helg

En ting er nemlig jobben mekanikere og elektrikere gjør for å holde anlegget i operativ stand. Det er også kontrollører som overvåker prosessen, lageransatte som betjener lageret som forsyner hele LKAB med deler og forbruksmateriell, samt driftsoperatører som sjekker at alt er i orden og tar prøver for å kontrollere kvaliteten på malmen som skal skipes ut. Når en av malmbåtene kommer inn, blir hele skiftet plutselig havnearbeidere som tar i mot båten.

Driften på LKAB er døgnkontinuerlig. Hvert døgn er det tre skiftlag på jobb, men totalt er de seks skiftlag som bytter på. Det betyr mandag, tirsdag, fredag, lørdag og søndagsjobbing den ene uka, mens de jobber onsdag og torsdag den motsatte uka.

– Vi jobber annenhver helg, forteller Marianne Mølderup.

TØFFE JENTER: Det er ikke mange kvinner i LKAB Arbeiderforening, men nå ledes den av Marianne Mølderup (til venstre). Benedicte S. Larsen er foreningas sekretær.

TØFFE JENTER: Det er ikke mange kvinner i LKAB Arbeiderforening, men nå ledes den av Marianne Mølderup (til venstre). Benedicte S. Larsen er foreningas sekretær.

Tormod Ytrehus

– Alt på stell

Hun overtok som leder i LKAB Arbeiderforening rundt påsketider som den første kvinnen noensinne, siden foreninga ble etablert i 1928. I klubbstyret har hun også fått med seg Benedicte S. Larsen som sekretær.

Kilt mellom de to damene, er nestleder i klubben Thomas Andreassen. Han skryter voldsomt av LKAB som arbeidsplass.

– Arbeidsmiljøet er veldig bra, vi har gode velferdsordninger og lønna er god. Her er alt på stell og vi har det så godt her. De eneste som slutter i LKAB, er de som flytter, sier han og smiler.

Mye lest: Joker-annonse sjokkerer: – Folk velger selvom de vil jobber her, sier daglig leder

LKAB

Luossavaara-Kiirunavaara Aktiebolag (LKAB) ble grunnlagt i 1890.

LKAB Norge AS ble stiftet i 1901.

Selskapet utvinner jernmalm fra gruver i Malmberget og Kiruna.

I november 1902 åpner jern-banen fra Kiruna til Narvik havn.

I januar 1903 skipes den første lasten med jernmalm ut fra Narvik havn.

Havna i Narvik har kapasitet på nesten 20 millioner tonn jernmalm i året.

LKAB har i overkant av 200 ansatte i Norge, men totalt 4500 ansatte i tolv land.

I 2020 omsatte LKAB for 34 milliarder svenske kroner.