JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Fellesforbundets nye grafiske profil:

Fellesforbundet har blitt pusset opp

Forbundets velkjente logo har fått en ansikts-løfting, og Fellesforbundet har valgt seg ny skrifttype og nye farger. Målet: et enda tydeligere budskap.

Martin Hvattum

eline@lomedia.no

To stiliserte hender verner om enkeltindividet. Dette er Fellesforbundets velkjente logo, symbol på samhold, styrke og omsorg. Det var den kjente designeren Bruno Oldani som i sin tid laget denne logoen, til opprettelsen av forbundet i 1988. Men tiden går, og nå var det på tide med en oppussing.

Fellesforbundet lanserer i disse dager en ny grafisk profil. Det er ingen revolusjon, men en nokså grundig reform. Alt materiell fra forbundet skal framstå litt friskere og litt tydeligere. Det er byrået Knowit som har utformet den nye profilen.

– Jeg er veldig fornøyd med oppfriskingen av hvordan Fellesforbundet framstår utad. Nå har vi tatt på oss våre fineste arbeidsklær, både på nett, på trykksaker og framover også i profilbutikken vår, sier forbundsleder Jørn Eggum.

Fellesforbundet ruster seg til kamp mot høyreekstreme: – Kan ikke sitte stille og se på, sier Jørn Eggum

Stolt og sterk

Fungerende kommunikasjonssjef John Trygve Tollefsen sier at målet først og fremst er å bli mer synlige og at forbundet skal bli mer gjenkjennelig for folk. I dag er det litt tilfeldig hvordan logoer, skrifttyper og andre grafiske elementer brukes i materiell fra forbundets mange avdelinger, og det virker litt kaotisk.

– Det er også viktig at vi framstår tidsmessige, og ikke utdatert i uttrykket vårt. I en verden der arbeidsfolk står overfor stadig mer press, er det å organisere seg livsviktig. Det er rett og slett moderne, og det må forbundet også være i vår kommunikasjon, sier Tollefsen.

Forbundsleder Eggum sier at for ham har det vært viktig å vise at forbundet i tillegg til å være stolte og sterke også er åpne og tilgjengelige.

– Det synes jeg vi har fått til nå!

Helhetlig design

Den nye grafiske designen er allerede tatt i bruk på forbundets nettsider, og gradvis vil materiell og brosjyrer også gjennomsyres av den.

Du vil kanskje ikke umiddelbart legge merke til at logoen fra 1988, blir litt mer luftig. Den blir også «frigjort» fra sin plass inne i en rød boks.

– Før var logoen hvit på rødt. Nå blir den mye større og knall rød, vi har gått for en mindre burgunder rødfarge. Rødt er viktig for oss, det er en del av vår identitet som del av LO og arbeiderbevegelsen, sier Tollefsen.

Slik ser den nye logoen ut:

Forbundet har også valgt seg ut en helt ny skrifttype, eller font som det heter på fagspråket. Den heter Monument Grotesk, og var opprinnelig en amerikansk font fra 1880-tallet. Nå er den tilpasset Fellesforbundets behov. Blant annet har punktumet blitt rundt og ikke firkantet, som i den opprinnelige fonten.

– Sirkelen er viktig for oss, den finnes igjen i logoen og vi skal bruke sirkler som grafiske elementer i materiellet. I kombinasjon med vår nye fargepalett vil dette kunne gi stor variasjon, samtidig som utformingen blir gjenkjennelig på alt vi lager.

Paroler og tegninger

Et annet element i den nye designen er at overskrifter og tekster skal plasseres inne i «paroler», altså rektangulære felter som minner om parolene i 1. mai-togene.

Forbundet har i tillegg engasjert illustratør Martin Hvattum til å lage et bibliotek av illustrasjoner.

– De blir morsomme og anvendelige. Og så blir det fint å få et mer helhetlig uttrykk, sier Tollefsen.

Dette er en sak fra

Vi skriver om ansatte i store bransjer i privat sektor, blant annet industri, bygg, transport og hotell- og restaurant.

Les mer fra oss

Annonse
Annonse