JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Skipsverft

I fjor gikk det tradisjonsrike verftet konkurs. Slik ble bedriften reddet

Midt mellom Hammerfest og Nordkapp har det blitt reparert og vedlikeholdt båter siden 1935, men i fjor sommer gikk bedriften konkurs. Det ble heldigvis ikke slutten.
Den store blå krana i bakgrunnen kan løfte båter på opptil 80 tonn. Krana har bidratt til mange jobber for Frydenbø i Havøysund.

Den store blå krana i bakgrunnen kan løfte båter på opptil 80 tonn. Krana har bidratt til mange jobber for Frydenbø i Havøysund.

Håvard Sæbø

roy@lomedia.no

has@lomedia.no

Havøysund: Nesten 200 km nordøst for Alta ligger fiskeværet Havøysund. I hele kommunen, Måsøy, er det 1100 innbyggere. En prosent av dem jobber på det som lenge bare ble kalt «Slippen», eller Havøysund Patentslipp som var det fulle navnet.

I 2018 ble bedriften kjøpt opp av Frydenbø Industri, men da selskapet i 2022 ble dømt til å betale 5,6 millioner kroner etter en brann om bord i en båt som var til reparasjon i 2017, ble det meldt oppbud.

Frydenbø ble med videre etter konkursen, men nå deles eierskapet med lokale interesser som sitter på 30 prosent av aksjene.

Det betyr at det lille verftet som ble startet opp i 1935 fremdeles er i full vigør. Nå som Frydenbø Industri Havøy AS.

– Vi er tolv ansatte inkludert to lærlinger, forteller tillitsvalgt for Fellesforbundet, Nikolas Sveen.

Tillitsvalgt Nicolas Sveen er opprinnelig fra Alta, men trives godt i Havøysund som motormekaniker.

Tillitsvalgt Nicolas Sveen er opprinnelig fra Alta, men trives godt i Havøysund som motormekaniker.

Håvard Sæbø

Sommer er høysesong

Han er motormekaniker, mens nestlederen hans, Vetle Mathisen, kan titulere seg industrimekaniker til høsten.

Før konkursen var de 14 ansatte, og for omtrent ti år siden var de nesten 30. Den gang lagde de imidlertid også sløyelinjer i de periodene det var mindre travelt med å reparere og vedlikeholde båter.

– Nå har vi høysesong mellom mai og september, mens da vi lagde sløyelinjer hadde vi like mye å gjøre hele året, forklarer prosjektleder og en av de lokale eierne, Jørn Kristian Nilsen.

Sløyelinjer kan ligne på samlebånd, der arbeidere står ved båndet og sløyer fisk som automatiserte sløyemaskiner ikke kan ta.

– Tidligere var det mer likt mellom fiskeri og oppdrett, men de siste årene har det blitt mer og mer arbeid for oppdrettsnæringa. Den er i vekst, forklarer Nilsen.

Nå står oppdrettsnæringa står for 70 prosent av ordrene, fiskeindustrien 25 prosent, og fritidsbåter fem prosent.

Sentralt på verftet står tørrdokken som kan ta båter på inntil 50 meter eller 150 fot. Der tar de inn båter som trenger service eller reparasjoner under vannlinje. I de fleste tilfellene gjøres jobben av de ansatte på Frydenbø, men det er også mulig å leie tørrdokken og gjøre noe arbeid selv. Like sentral er den største krana som kan løfte båter på opptil 80 tonn opp på land.

Vetle Mathisen (21) satser på å bli ferdig med fagbrev som industrimekaniker høsten 2023.

Vetle Mathisen (21) satser på å bli ferdig med fagbrev som industrimekaniker høsten 2023.

Håvard Sæbø

Trives

«Gutta på gølvet» går på industrioverenskomsten, men lokalt har de forhandlet seg fram til en lønn på 261,40 kroner timen etter at årets lokale forhandlinger ga et hopp på 14,50 per time. De lokale forhandlingene skjer samlet for alle verftene til Frydenbø.

– Det gjør at vi står sterkere når vi skal forhandle lokalt, sier varatillitsvalgt Vetle Mathisen.

21-åringen er opprinnelig fra Mehamn, lenger øst i fylket, mens fire år eldre Nikolas Sveen er fra «storbyen», Alta. Begge trives imidlertid godt både i Havøysund og på bedriften.

– Dette er en fin plass å jobbe, smiler Nikolas Sveen.

Vetle har heller ingen planer om å flytte på seg.

– Jeg kommer til å begynne på fagbrev som motormekaniker så fort jeg har industrimekaniker-fagbrevet på plass, så jeg blir her i minst to år til. Dessuten er Havøysund omtrent som hjemme i Mehamn, sier han.

Mer fra nord: Kraftverksjef spår økte strømpriser og kraftunderskudd i Finnmark

Frydenbø Industri Havøy AS

• Verksted som reparerer og vedlikeholder skrog, motorer, kraner og annet dekksutstyr på oppdretts- og fiskefartøy.

• Kan ta fartøy opp til 50 meter i tørrdokken, og heise båter opptil tolv tonn med tårnkrana og opptil 80 tonn med den store blå krana.

• Etablert første gang 31. august 1935

• Gikk konkurs i juli 2022, men startet opp igjen en måned senere.

• Tolv ansatte inkludert to lærlinger. Fem er medlemmer i Fellesforbundet.

Dette er en sak fra

Vi skriver om ansatte i store bransjer i privat sektor, blant annet industri, bygg, transport og hotell- og restaurant.

Les mer fra oss

Annonse
Annonse

Frydenbø Industri Havøy AS

• Verksted som reparerer og vedlikeholder skrog, motorer, kraner og annet dekksutstyr på oppdretts- og fiskefartøy.

• Kan ta fartøy opp til 50 meter i tørrdokken, og heise båter opptil tolv tonn med tårnkrana og opptil 80 tonn med den store blå krana.

• Etablert første gang 31. august 1935

• Gikk konkurs i juli 2022, men startet opp igjen en måned senere.

• Tolv ansatte inkludert to lærlinger. Fem er medlemmer i Fellesforbundet.