JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.
GLADE: Kenneth Hernes (til venstre) og Stian Sagvold er vært glade for Hod-kontrakten.

GLADE: Kenneth Hernes (til venstre) og Stian Sagvold er vært glade for Hod-kontrakten.

Håvard Sæbø

Kværner Verdal:

Industribygda Verdal jubler for oljepakke: – Nå får vi alle tilbake på jobb

Stortingets oljepakke sendte flagget til topps i industribygda Verdal. Allerede dagen etter enigheten ble ny stor kontrakt undertegnet på Kværner.



09.06.2020
13:09
12.06.2020 14:16

eline@lomedia.no

VERDAL: – Nå får vi alle tilbake på jobb på verftet. Så vi er veldig glade, sier nestleder i verkstedklubben på Kværner Verdal, Stian Pettersen Sagvold, etter at Stortinget omsider kom til enighet om en kriseløsning for oljebransjen.

I dag er 150 klubbmedlemmer permittert, og flere er leid ut til Kværner på Stord. Men etter enigheten om oljepakka på Stortinget er det nå lysning også for de permitterte.

Sagvold mener det er realistisk å få samtlige tilbake på jobb etter bråstoppen med oljeprisfallet og koronakrisa.

Slipper særskatt

Det kanskje aller viktigste punktet i enigheten mellom regjeringen og Ap, Sp og Frp er at oljeselskapene slipper særskatt på 24 prosent av investeringene de gjør.

Det er nettopp dette som er så viktig for verftene og industrisamfunn langs hele norskekysten. Derfor er det ikke tilfeldig at allerede dagen etter at politikerne var blitt enige, ble en ny, stor kontrakt signert på Verdal.

Den nye brønnhodeplattformen Hod er beregnet til å gi rundt 5000 årsverk, inkludert de mange ringvirkningene et slikt prosjekt gir. Hod er en fjernstyrt, ubemannet plattform som skal plasseres på Valhall-feltet – og prosjektet har en verdi på rundt 5 milliarder kroner.

– Dette sikrer oss i nuet. Men jobben for flere oppdrag framover fortsetter, selv om Stortingets pakke vil gjøre det lettere å utløse investeringer, sier Sagvold.

Ny fane, nye tider

Industribygda Verdal har bygget oljeinstallasjoner i femti år. Den gamle fana til Verkstedklubben på Kværner har vært høyst tilstede under markeringer på gater og torg helt siden stiftelsesåret 1969.

Nå er det nye tider, og ei ny fane står klar i klubblokalene. Her er det ikke lenger en oljeplattform som er i sentrum, men profilen av tre arbeidere. Menneskene på verftet.

Selv om Kværner Verdal regner med å bygge installasjoner for olje og gass i mange år ennå, viser fana at det grønne skiftet også er på vei til dette verkstedet som i over femti år har laget digre plattformunderstell til Nordsjøen. Målet er å komme i gang med både havvind og havmerder for oppdrett. Men når, og hvor lønnsomt vil det være? Det er i det blå.

Akkurat nå er en rørseksjon til Johan Castberg-feltet og en jacket (understell) til Johan Sverdrup under arbeid. Leveranse er forventet neste sommer. Deretter var det tomt i ordrebøkene, til Hod kom på plass.

Saken fortsetter under bildet.

NYE TIDER: Den nye fana til verkstedklubben er designet av Stian Sagvolds datter Linnea. Klubbleder Ståle Knoff Johansen (til venstre), Kenneth Hernes og Stian Sagvold representerer en klubb med stort politisk engasjement, og garanterer at fana vil bli flittig brukt.

NYE TIDER: Den nye fana til verkstedklubben er designet av Stian Sagvolds datter Linnea. Klubbleder Ståle Knoff Johansen (til venstre), Kenneth Hernes og Stian Sagvold representerer en klubb med stort politisk engasjement, og garanterer at fana vil bli flittig brukt.

Håvard Sæbø

Fryktet varig nedtur

Arbeiderne på Kværner er vant til nedturer. Men den de så komme nå, var så dyp at de fryktet det kunne bety slutten på all drift.

– Kroken på døra truet dersom ikke større prosjekter kom på plass nå. Det er helt urealistisk å tro at et verft kommer på fote igjen hvis det blir liggende brakk i to, tre år og vente, sier Stian Pettersen Sagvold.

Han slår fast at dersom verftet «legges i møllposen» kan man bare glemme å knipse med fingrene og få kompetansen de da har mistet tilbake.

– Det vil være å gi bort norsk industri til utlandet. Derfor var det helt avgjørende hva politikerne på Stortinget nå bestemte seg for å gi oss av rammevilkår.

Viktig med stortingspakke

I likhet med andre norske verft har Kværner Verdal og de ansatte der fulgt prosessen fram til et kompromiss på Stortinget om vilkårene for leverandørindustrien og oljebransjen.

Dagen etter enigheten var Ap-leder Jonas Gahr Støre på plass i Verdal for å feire, sammen med Fellesforbundets leder Jørn Eggum.

Les også: Jørn Eggum om oljepakken: – Nå tar Stortinget jobbene på alvor

– Arbeiderpartiet har levert, og de har levert mer enn forventa, sier Sagvold, fra en klubb som ikke slenger rundt seg med ros til politikere i tide og utide.

For arbeiderne på Verdal understreker at det er ikke oljeselskapene som må reddes. Det er leverandørindustrien. Equinor kan lett bestille sine installasjoner fra verft i andre land. Da vil Norge stå uten en industri til å gjennomføre det grønne skiftet.

– Vi må ha hjelp for å komme oss inn i framtida, og for å sikre medlemmenes arbeidsplasser. For oss var det Stortinget nå har bestemt en seier.

Saken fortsetter under bildet.

USIKKERHET: Håvard Burmo har snart 30 års erfaring på verftet. Likevel kjenner han også på usikkerheten.

USIKKERHET: Håvard Burmo har snart 30 års erfaring på verftet. Likevel kjenner han også på usikkerheten.

Håvard Sæbø

Trenger aktivitet

Klubbleder Ståle Knoff Johansen peker på at nøkkelen er å stimulere til aktivitet. Der har han medlemmene i ryggen. I kantina sitter arbeidslaget som jobber på sammenstilling av jacketen til Sverdrup.

– De som skal bygge installasjoner trenger et spark i ræva, sier Håvard Burmo. Han har jobba på Kværner siden 1992. Som mange andre kollegaer har han vært sterkt bekymra for framtida.

– Vi er mer avhengige av politiske avgjørelser enn før. Og vi trenger virkelig Hod, for uten kontrakter vil hele regionen her merke det. Når vi har arbeid her, merkes det både på Domus og hos bilselgerne i området sier han.

SVERDRUP: På kaia på Kværner Verdal ligger det som skal bli et understell til Sverdrup-feltet.

SVERDRUP: På kaia på Kværner Verdal ligger det som skal bli et understell til Sverdrup-feltet.

Håvard Sæbø

Var dette interessant? Vil du dele den med noen andre?
09.06.2020
13:09
12.06.2020 14:16



Mest lest

UTESTENGT: James McDonald og Kristoffer Eriksen foran bygningen i Oslo der Motvind Norge har kontorene sine. De har kontrakt på at de er ansatte der, men slipper ikke lenger inn og får heller ikke lønn for den jobben de har gjort.

UTESTENGT: James McDonald og Kristoffer Eriksen foran bygningen i Oslo der Motvind Norge har kontorene sine. De har kontrakt på at de er ansatte der, men slipper ikke lenger inn og får heller ikke lønn for den jobben de har gjort.

Ole Palmstrøm

James og Kristoffer får ikke lønn– nå er de utestengt fra jobben

FRYKTER FOR FRAMTIDA: Arbeidsgiveren ISS har anket saken, og reglene er slik at Grethe Beck har rett til å stå i jobb fram til ankesaken kommer opp – antakelig først en gang på nyåret. – Men jeg er blitt skeptisk, og spør meg alltid: «Hva kommer nå?»

FRYKTER FOR FRAMTIDA: Arbeidsgiveren ISS har anket saken, og reglene er slik at Grethe Beck har rett til å stå i jobb fram til ankesaken kommer opp – antakelig først en gang på nyåret. – Men jeg er blitt skeptisk, og spør meg alltid: «Hva kommer nå?»

Tri Nguyen Dinh

Renholder Grethe har Tourettes og ble sagt opp av ISS: – De ville ha meg ut fra dag én

Daniela Silva har grunn til å smile. Hun har klart å skaffe seg sin egen bolig i Oslo etter mange år som leietaker.

Daniela Silva har grunn til å smile. Hun har klart å skaffe seg sin egen bolig i Oslo etter mange år som leietaker.

Privat

For Daniela (37) har det vært umulig å kjøpe egen bolig. Så kom det en ny ordning

HJELPEARPPARAT: – Vi som jobber i Nav blir brukt som lege, psykiater og støttekontakt, sier Elenita Vik-Strandli.

HJELPEARPPARAT: – Vi som jobber i Nav blir brukt som lege, psykiater og støttekontakt, sier Elenita Vik-Strandli.

Katharina Dale Håkonsen

Elenita har blitt spyttet på og kalt «hore» på jobben i Nav

OFRET FOR KONKURRANSEN: Togrenholderne i Trafikkservice fikk valget mellom dårligere betingelser eller å risikere at selskapet tapte anbud da jernbanereformen ble innført.

OFRET FOR KONKURRANSEN: Togrenholderne i Trafikkservice fikk valget mellom dårligere betingelser eller å risikere at selskapet tapte anbud da jernbanereformen ble innført.

Morten Hansen

Renholder Ellinor og kollegene fikk kutt i nattillegget: – Det er alltid hos oss det skal spares

Administrerende direktør i NHO Service og Handel Anne-Cecilie Kaltenborn og forbundssekretær i Arbeidsmandsforbundet, Terje Mikkelsen.

Administrerende direktør i NHO Service og Handel Anne-Cecilie Kaltenborn og forbundssekretær i Arbeidsmandsforbundet, Terje Mikkelsen.

Tormod Ytrehus og Grethe Nygaard

Full krangel om vekterlønningene: – Vi må bare registrere at vi har ulik virkelighetsoppfatning

Ledelsen visste om støyfaren i 2016. En ny måling i vår viste ekstrem støy – opptil 143 desibel. Et halvt år senere er bygningsmessige tiltak ikke gjort.

Ledelsen visste om støyfaren i 2016. En ny måling i vår viste ekstrem støy – opptil 143 desibel. Et halvt år senere er bygningsmessige tiltak ikke gjort.

Alf Ragnar Olsen

Postansatte må sjekkes for hørselsskader: – Svært betenkelig, sier tillitsvalgt

LO krever at Adrian Dumitrescu får erstatning og at arbeidsgiveren idømmes saksomkostningene.

LO krever at Adrian Dumitrescu får erstatning og at arbeidsgiveren idømmes saksomkostningene.

Tormod Ytrehus

Adrian organiserte sine rumenske kollegaer og sørget for tariffavtale. Nå er han sagt opp

FIKK IKK MEDHOLD: Den rumenske sjåføren Emilian Tudor Jetzi mente han hadde krav på 1,8 millioner norske kroner i utestående lønn fra norskeide Bring Trucking i Slovakia. Alt han fikk var drøyt 27.000 kroner i manglende feriepenger og en regning på 165.000 for å dekke Bring sine saksomkostninger.

FIKK IKK MEDHOLD: Den rumenske sjåføren Emilian Tudor Jetzi mente han hadde krav på 1,8 millioner norske kroner i utestående lønn fra norskeide Bring Trucking i Slovakia. Alt han fikk var drøyt 27.000 kroner i manglende feriepenger og en regning på 165.000 for å dekke Bring sine saksomkostninger.

Fagbladet 3F

I fem år kjørte Emilian for Bring på slovakisk lønn. Helt greit, har retten nå slått fast

Jan-Erik Østlie

Kristian og Monika er eksperter på å være «usynlige». Nå må de kjempe for å bli sett

Debatt

Vekterbransjen er spesiell og arbeiderne i den er sårbare på sine måter fordi vi jobber på anbud, skriver Joakim Møllersen. (Illustrasjonsfoto)

Vekterbransjen er spesiell og arbeiderne i den er sårbare på sine måter fordi vi jobber på anbud, skriver Joakim Møllersen. (Illustrasjonsfoto)

Sissel M. Rasmussen

«Det er forferdelig å se på det som utvilsomt må kalles streikebryteri», skriver vekter Joakim

Mats Løvstad

Kontrakter avslører: Wizz Air-piloter kan sies opp på dagen

FULL STØTTE: Sjåføren satt seg ned og beveget bussen i to til tre sekunder før samtalen med support ble avsluttet. Vy mente dette ga grunnlag for avskjed. Retten avviser både avskjed og oppsigelse.

FULL STØTTE: Sjåføren satt seg ned og beveget bussen i to til tre sekunder før samtalen med support ble avsluttet. Vy mente dette ga grunnlag for avskjed. Retten avviser både avskjed og oppsigelse.

Werner Juvik

Bussjåfør fikk sparken etter mobilbruk, men vant i retten. Vy får flengende kritikk

Harald Baardseth har lang fartstid på poliklinikk og synes utviklingen er negativ.

Harald Baardseth har lang fartstid på poliklinikk og synes utviklingen er negativ.

Hanna Skotheim

Harald har kjent jaget mot klokka i helsevesenet i 19 år: - Hele systemet har blitt et stemplingsur

TELLEKANTER: Veileder Thomas Hall stortrives i jobben, men er enig med dem som sier at Nav lider under for mye mål- og resultatstyring.

TELLEKANTER: Veileder Thomas Hall stortrives i jobben, men er enig med dem som sier at Nav lider under for mye mål- og resultatstyring.

Anders Hauge-Eltvik

Nav-ansatte Thomas (43): – Jeg følger opp rundt 155 brukere. Det er for mye

Tormod Ytrehus

Nå selger staten unna eierskapet i kontorbygg til svensk eiendomsgigant

JUBEL: De ansatte i B-hallen ved Hydro Husnes kan juble for at produksjonen nå er i gang igjen i hallen.

JUBEL: De ansatte i B-hallen ved Hydro Husnes kan juble for at produksjonen nå er i gang igjen i hallen.

Geir Berntzen/Hydro

Over ti år etter at Hydro stoppet produksjonen, kan de ansatte starte elektrolyseovnene igjen

– Det er særlig vanskelig å forstå at KrF kan leve med at disse kuttene rammer så mange sårbare mennesker, ikke minst midt inne i en pandemikrise, hvor mange sliter ekstra tungt, sier Rødt-leder Bjørnar Moxnes.

– Det er særlig vanskelig å forstå at KrF kan leve med at disse kuttene rammer så mange sårbare mennesker, ikke minst midt inne i en pandemikrise, hvor mange sliter ekstra tungt, sier Rødt-leder Bjørnar Moxnes.

Jan-Erik Østlie

Venstresiden ville forlenge AAP-støtten. Regjeringen og Frp sier nei

Paul Olai-Olssen og Espen Utne Landgraff kjenner de lagerpregede landskapene rundt Oslo bedre enn de fleste etter hvert.

Paul Olai-Olssen og Espen Utne Landgraff kjenner de lagerpregede landskapene rundt Oslo bedre enn de fleste etter hvert.

Håvard Sæbø

Paul og Espen skaffet Foodora tariffavtale. Nå dumper nye selskaper sykkelbud-lønna

SKATT: Ansatte i kollektivtransporten må fra 1. januar skatte for frikortet de får fra arbeidsgiver. Finansdepartementet har tenkt å la arbeidsgiverne beregne verdien på fribilletten.

SKATT: Ansatte i kollektivtransporten må fra 1. januar skatte for frikortet de får fra arbeidsgiver. Finansdepartementet har tenkt å la arbeidsgiverne beregne verdien på fribilletten.

Tormod Ytrehus

Slik blir løsningen for skatt på frikort for bussjåfører


Flere saker