Her snakker en kontrolløre fra Arbeidstilsynet med en ansatt på et bilvakseri. Ved flere anledninger har sjefene fult nøye med på samtalen. Ved en anledning insisterte en arbeidsleder å fungere som "tolk" når a-krimsenterets folk skulle høre med en ansatt hvordan det var å jobbe med bilvasking.
a-krimsenteret i Oslo
Arbeidslivskriminalitet
Kriminelle kan eie hallen der du vasker bilen. Her er tegnene du bør se etter
Kriminelle utnytter sårbare til å jobbe for 80 kroner timen, viser ny rapport.
torgny@lomedia.no
Da folk fra a-krimsenteret i Oslo og Akershus kom for å sjekke en bilvaskehall, fant de en mann sovende på en enkeltseng blant bildekkene som vaskehallen hadde til oppbevaring. Dekkhotellet var den innkvarteringen arbeidsgiveren tilbød ham. Et annet sted måtte kontrollørene gå rundt hjørnet. Der fant de en campingvogn hvor tre av de ansatte bodde. De fleste som jobber i bilvaskehaller i Oslo, er utlendinger. De er avhengige av at arbeidsgiveren gir dem en seng.
Saken fortsetter under bildet.
En ansatt på et bilvaskeri ble tilbudt denne innkvarteringen, en seng midt mellmm dekkene som bedriften hadde fått til oppbevaring.
a-krimsenteret i Oslo
Kriminelle-forbindelser
En ny rapport om bilvaskebransjen som a-krimsenteret i Oslo og Akershus lanserte fredag viser at mange i bilvaskebransjen i Oslo og Akershus har tette forbindelser til kriminelle.
Bransjen har vært i a-krimjegernes søkelys lenge. Det er rundt 100 bilvaskehaller i Oslo og Akershus. A-krimsenteret inspiserte det siste halvåret i fjor 37 av dem. I to av tre av de kontrollerte vaskehallene er det kriminelle som sitter i styret for bedriften.
– Det betyr heldigvis ikke at to av tre bilvaskefirmaer har kriminelle eiere. Våre tilsyn er risikobasert så vi leter der vi venter å finne noe, sier leder i A-krimsenteret i Oslo og Akershus, Olav Norheim til Magasinet for fagorganiserte.
Hva kan vi gjøre?
– Dette er en nedslående rapport. Hva kan vi som forbrukere gjøre for å unngå å bruke vaskehaller som driver med arbeidslivskriminalitet?
– For det første, se på pris, er prisen oppsiktsvekkende lav så er det som regel noe galt. For det andre, ser det ut til at de ansatte har det bra eller ser de utslitte ut. For det tredje, har de ordentlig arbeidstøy eller jobber de i sine egne klær. For det fjerde betal med kort og forlang kvittering, gir Norheim som råd.
Saken fortsetter under bildet.
Denne campingvogna var bolig for tre utenlandske arbeidstakere på et bilvaskefirma.
a-krimsenteret i Oslo
Operasjon Vaskebjørn
Det er ikke første gang myndighetene har kontrollert bilvaskebransjen. Fra 2011 til 2014 gjennomførte oslopolitiet sammen med Arbeidstilsynet en omfattende kontrollkampanje under navnet Operasjon Vaskebjørn. Da ble 100 vaskehaller stengt, inntil de hadde ordnet opp i kritikkverdige forhold.
Den nye undersøkelsen viser at bilvaskebransjen langt fra er reinvasket.
Samtlige vaskehaller ble rapportert for brudd på arbeidsmiljøloven. I en vaskehall hadde tre utenlandske arbeidstakere jobbet 28 og 29 dager sammenhengende i en måned uten overtidsbetaling. I samme virksomhet arbeidet to afghanere 26 av 31 mulige dager i måneden. Det var ikke innrapportert lønn for dem i det hele tatt.
80 kroner timen
Det er ikke allmenngjort lønn i denne bransjen. Det er lov med dårlig betaling. Ved kontrollen ble timelønna oppgitt til å variere mellom 80 og 180 kroner i timen. Et kontrollproblem er at det er Arbeidstilsynet som kontrollerer lønn og overtidsgodtgjørelse, men de har ikke tilgang til opplysningene som arbeidsgiver sender til Nav og Skatteetaten, så de kan ikke kontrollere hva som reelt blir innrapportert.
Narkotika og vinning
Den nye situasjonsrapporten viser også at det er mange konkurser i bransjen. Blant virksomhetene som ble kontrollert, har 40 prosent av dem som har roller i virksomheten tidligere vært innblandet i konkurser.
Det Norheim er spesielt bekymret over, er at det ved flere av virksomhetene finnes bånd til annen kriminellvirksomhet som narkotika og vinningskriminalitet. Under kontrollene er det også vist at det ikke bare er biler som blir vasket, bilvaskevirksomheten har også blitt brukt til hvitvasking av penger fra annen kriminell virksomhet.
Les også: Minst 600 personer knyttet til kriminelle nettverk i arbeidslivet
Saken fortsetter under bildet.
Her snakker en kontrollør fra Arbeidstilsynet med en ansatt på et bilvaskeri. Ofte har arbeidslederen ved virksomheten fulgt nøye med på hva som blir sagt. I et tilfelle insisterte arbeidslederen å fungere som «tolk».
a-krimsenteret i Oslo
Tidligere straffet
En del av de faktiske eierne er tidligere straffet eller er ilagt næringsforbud. Næringsforbud innebærer at vedkommende ikke har rett til å være daglig leder eller sitte i styre for noen som helst virksomhet. For å komme rundt dette forbudet bruker de stråmenn for å drive virksomheten videre. Disse stråmennene kan være slekt eller familie. I fem tilfeller har a-krim avdekket stråmenn.
De aller fleste som jobber med bilvasking er utenlandske statsborgere. Mens det i Norge som helhet er halvparten utlendinger, er to av tre bilvaskere i Oslo og Akershus, utenlandske statsborgere. De fleste kommer fra Polen og Romania. Fra land utenfor EU er det flest fra Syria, Irak og Afghanistan. Dette er også fra disse landene det har vært flest asylsøkere de siste åra. Omtrent halvparten av virksomhetene kan knyttes til bruk av ulovlig arbeidskraft.
Sårbar situasjon
– Utenlandske arbeidstakere blir ofte utnyttet og kan være i en sårbar situasjon fordi de ikke kjenner reglene i norsk arbeidsliv, og kan heller ikke språket, sier Norheim.
I rapporten heter det «Det er påtruffet arbeidstakere med manglende språkkunnskaper, manglende arbeidskontrakt, lav betaling, ulovlig lange skift og lite eller ingen fritid, manglende verneutstyr, men også uverdig innkvartering. Det foreligger også informasjon om at minst tre av virksomhetene utnytter rumenske arbeidere.»
Situasjoner som refereres i rapporten er at ansatte som snakker med kontrollørene blir fulgt nøye med. I et tilfelle insisterte en rumensk arbeidsleder å fungere som tolk mellom kontrollørene og arbeidstakerne.
Les også: Her får du vasket bilen med fagorganisert arbeidskraft
Saken fortsetter under bildet.
Leder ved a-krimsenteret i Oslo Olav Norheim, har fire råd til forbrukere som ønsker å vaske bilen sin: Se på pris, sjekk om de ansatte har det bra og om de har ordentlig arbeidstøy. Og forlang kvittering.
a-krimsenteret i Oslo
Uten kasseapparat
A-krimsenterne oppsummerer at her er det personer som er i en avhengighetssituasjon som gjør dem sårbare for å bli utnyttet av arbeidsgiveren. Når en vet at arbeidsgiveren ofte har forbindelser til kriminell virksomhet, kan dette øke risikoen for at de ansatte blir utnyttet.
Ved kontrollene ble det avdekket en rekke avvik i forhold til hvordan kundenes betaling ble registrert. Vipps-betaling kan havne på private kontoer, betalingsterminaler er ikke knyttet til kassasystemet, kasseapparater er uten kasserapporter og steder har ikke kasseapparater i det hele tatt.
Fiktiv ansettelse
Det er også mange eksempler på bedrageri der ansatte, eiere eller arbeidsledere mottar støtte fra Nav som de ikke har krav på. I tillegg ble det avdekket fiktive arbeidsforhold. Slike arbeidsforhold blir opprettet for å gi noen, gjerne nær slekt, et stønadsgrunnlag fra Nav. I et eksempel har en aksjonær i en bedrift blitt fiktivt ansatt selv om vedkommende ikke har vært i arbeid på flere år, etter en stund ble vedkommende sykmeldt og søkte om sykepenger. I tre tilfeller blant de kontrollerte bedriftene har Nav anslått søknaden fordi de ikke har ansett ansettelsesforholdet som reelt.
Mest lest
Debatt
Hvis du er kvinne og jobber i handelen eller i et serviceyrke, kan du fort stå igjen som pensjonstaper. Derfor er kampen om AFP også en likestillingskamp, skriver Cecilie Tvetenstrand. (Illustrasjonsfoto)
AFP er en urettferdig pensjon. Den er også uforutsigbar
Kaptein Frank Langø har jobbet i Sølvtrans i 20 år. Neste år går han av med pensjon. Nå er han med på gruppesøksmålet mot rederiet for at han skal få pensjonen han mener han har krav på. Også Maskinistforbundet deltar i søksmålet.
Jogvan H. Gardar/privat
Sjøfolk kan ha tapt millioner i pensjon. Nå saksøker de rederiet
KJØRTE I POLEN: Oleksandr Klievtsov fra Bakhmut i Ukraina viser frem video av ham selv som kjører buss i Polen høsten 2022.
Erlend Tro Klette
Norge skriker etter bussjåfører. Oleksandr har erfaringen, men nektes jobb
Martin Guttormsen Slørdal
Ny pensjon kan svekke Norges sikkerhet: Fire av ti i Forsvaret vil slutte
Tri Nguyen Dinh / Ronny Øksnes
«Svenskebåten» legges ned: – Vi visste overhodet ingenting
– Nå kommer vi med vårt krav, der vi ivaretar våre medlemmers utfordringer og muligheter, sier forbundsleder Jørn Eggum.
Håvard Sæbø
AFP har skapt storkonflikt mellom LO-forbund. Her er Fellesforbundets løsning
Det er kun 1.200 meter mellom bebyggelsen og den nærmeste vindmølla i Havøysund. Likevel har det vært lite protester mot vindparken.
Håvard Sæbø
Oppgitt ordfører: – Man kan jo lure hva staten har tenkt å bruke Finnmark til
Merethe Solberg er bekymret for at flere ikke vil klare seg gjennom alle krisene med pandemi, dyrtid og rentehevinger.
Erlend Angelo
Renta øker igjen: – Folk går fra den ene krisa til den andre
Statsminister Jonas Gahr Støre og næringsminister Jan Christian Vestre trakk på seg kjeledress og hjelm da de valgte å legge frem regjeringens grønne industriløft på Rosenberg Worley i Stavanger.
Helge Rønning Birkelund
LO-medlemmene flykter fra Ap. Sjekk fallet og hvor de tar veien
LO og NHO har sammen utredet en «reformert AFP», og LO ønsker at denne skal bli del av et samordnet tariffoppgjør til våren. Men innad i LO har det vært svært ulike syn på forslagene som er lagt fram - og nå begynner tiden å renne ut.
Tormod Ytrehus
Pensjonsordning kan snart forsvinne: Dette handler AFP-striden om
OMFATTENDE: NTL NAV har beregnet at når etaten velger delegerte forhandlinger, går det med rundt 51 000 arbeidstimer til dette.
Colourbox.com
Nav sløser bort millioner i lokale forhandlinger, mener tillitsvalgte
Erlend Angelo
Tordis gleder seg fortsatt til å gå på jobb etter 47 år. Her er hemmeligheten
Debatt
Carolines historie er en viktig vekker, skriver Nav-sjefen.
Lise Åserud / NTB. Innfelt: skjermdump av frifagbevegelse.no
Det er umulig for meg å ikke bli berørt av det Caroline forteller
Kronikk
Nav-ansatte har det handlingsrommet de trenger for å kunne gi god og tilpasset hjelp til den enkelte familie. Men det krever svært god kompetanse i sosialt arbeid, skriver Tore Nyseter.
Eirik Dahl Viggen/Privat
Nav svikter barn i fattige familier
Køen ble lang for å sikre seg en pose mat.
Tom Vestreng, Dagsavisen
Krisa øker ved Fattighuset: – Rundt 100 må gå tomhendt hjem
Høyres nestleder Henrik Asheim mener Erna Solberg og Høyre ikke holdt tilbake informasjon om Sindre Finnes aksjehandler til etter valget.
Arkivfoto: Leif Martin Kirknes
Høyre: – Skjønte at dette kunne være løgn først på fredag
Kompetansen som skal til for å bygge skip kan forsvinne på norske verft dersom ikke utviklingen snur. Nå vil tillitsvalgte ha en ny giv for bransjen.
Erlend Angelo, Magasinet for fagorganiserte
– Hvis vi fortsatt skal bygge skip i Norge, må noe skje, advarer tillitsvalgte
FANT TONEN: Mia Mari ble den vennen May Liz trengte for å føle seg trygg da hun skulle sone dommen på Ravneberget. De bruker mye av dagne på å snakke og henge sammen.
Brian Cliff Olguin
– Man har tenkt at det er så få kvinner i fengsel, så de har blitt glemt
– Vi kan ikke forby noen å filme, og det er heller ikke ulovlig å gjøre det – det er hendelser som skjer på offentlige plasser. Jeg ber bare om arbeidsrom, sier vekteren Stefan.
Jan-Erik Østlie
Stefan blir ofte omringet og filmet når han gjør jobben sin. Frykten er å bli hengt ut
Nav må ta utgangspunkt i at mottakeren ikke kjenner reglene og heller ikke enkelt kan forstå juridiske tekster, mener sivilombud Hanne Harlem.
Hanna Skotheim