RAMMET HARDT: – Taxisjåførene har blitt hardt rammet av koronakrisen, og provisjonslønnssystemet har bare forsterket det, sier Peter Hansen i Fellesforbundet. Han er forbundets forhandlingsleder når taxisjåførene starter sitt tariffoppgjør i dag.
Roy Ervin Solstad
Taxisjåfør-lønna:
Lønnsoppgjøret: Taxisjåførene krever lønnsgaranti
Fellesforbundet hevder en lønnsgaranti vil skille de seriøse fra de useriøse i taxibransjen. I dag får ikke taxisjåfører betalt en krone når de venter på kunder.
roy@lomedia.no
I dag starter forhandlingene om ny tariffavtale for de ansatte taxisjåførene i Norge. Det skjer i en periode der både koronakrisen og ikke minst den kommende dereguleringen av drosjemarkedet fra 1. november påvirker og vil påvirke sjåførenes hverdag.
Rammet hardt
Forhandlingsleder for Fellesforbundet, Peter Hansen, understreker imidlertid at taxisjåførenes lønnssystem har rammet sjåførene spesielt hardt.
– Drosjesjåførene er lavtlønnede arbeidstakere, og provisjonslønnssystemet påfører ansatte sjåfører urimelig risiko for inntektstap. Dessuten er avlønning kun på provisjon i hovedsak avskaffet i det seriøse arbeidslivet, på peker han.
Situasjonen for sjåførene har allerede betydd at sjåførene ofte må jobbe lenger for å få en anstendig lønn. Årsaken er sjåførene får stadig mer ventetid på neste tur. Denne ventetiden får ikke sjåførene betalt for, siden lønna kun er en andel av det som kjøres inn. Hansen frykter at dereguleringen vil gjøre vondt verre.
– Den forestående dereguleringen vil kunne forsterke denne utfordringen, sier han.
• Tom (62) kan ikke lenger leve av å være drosjesjåfør: – Blir sosialklient eller minstepensjonist
Ta kampen mot useriøse
Løsningen mener Fellesforbundet vil være å innføre en minstelønnsgaranti for taxisjåførene.
– Vi fremmer krav om en garantilønn på linje med allmenngjort timelønn for turbilsjåfører. I det kravet ligger også et tillegg på 25 prosent for arbeid i tidsrommet fra klokka ni på kvelden til seks om morgenen, forklarer Hansen.
– Betyr det at taxisjåførene skal over på timebetaling, og ikke provisjon?
– Nei, det vi ønsker er et garantilønnssystem som en sikring for inntekt dersom provisjonslønna svikter, sier han.
– Hvordan vil et slikt krav stå seg i en så vanskelig tid for bransjen?
– Vi vil argumentere med at bransjen nå må stå fram som en seriøs bransje som vil ta kampen mot de useriøse, understreker Peter Hansen.
• Anne har kjørt drosje i 34 år. Fra 1. november er det fritt fram for å konkurrere om jobben hennes
Har ikke AFP
I tillegg til lønnsgarantikravet, vil taxisjåførene ha avtalefestet pensjon, siden taxisjåførene ikke har dette. Sjåførene vil blant annet også ha et generelt lønnstillegg som gir økt kjøpekraft og at taksttilleggene på kveld, natt og helgedager i sin helhet skal utbetales til sjåføren, og ikke være begrenset til provisjonsandelen sjåførene har på de vanlige takstene.
På lista finnes også krav til betaling for bomturer, at sko skal dekkes av arbeidsgiver i tillegg til uniform, og at arbeidsgiver skal forhåndsbetale sykepenger slik man fikk i frontfaget.
Det er satt av to dager til tarifforhandlingene med Norges Taxiforbund.
Mest lest
– Jeg har gått i tre-fire år nå og vært nesten syk fordi jeg har vært usikker på hvordan det skulle bli med AFP. Jeg har tenkt så mye på det, forteller regnskapsfører Rita Kolstad. Hun hadde hele tida et håp om AFP-ordningen skulle endres. Det skjedde ikke.
Yngvil Mortensen
Samboerpar gikk på millionsmell: – Dette er så bittert
Nav må omfordele en stadig større andel av skattepengene til sine brukere i framtida.
Colourbox
Titusener vil havne på uføretrygd med nye pensjonsregler
LØFTER JERN: Selv om de har verktøy og hjelpemidler som hjør arbeidshverdagen lettere, må Tom Karlsen (f.v.), Tom Rune Riis og Odd Vidar Tenold ved hjul og boggi-avdelingen på Grorud fortsatt løfte ofte og mye. I løpet av en dag blir mange deler, som denne foringen på 28 kilo, båret og flyttet på.
Morten Hansen
Her går nesten alle ansatte av med tidligpensjon
Fagkoordinator og vernepleier, Kine Holm Johnsen (t.v.) og verneombud og vernepleier Silje Gjevestad (t.h.) synes arbeidshvedagen er helt annerledes nå enn for bare et år siden - og det til det positive. I midten går avdelingsleder Anne Lene Halvorsli.
Hanna Skotheim
Her var alltid minst én ansatt syk. Fem grep tok knekken på fraværet
Ap-leder og statsminister Jonas Gahr Støre har grunn til å være bekymret for partiets lave oppslutning.
Jan-Erik Østlie
Ap nær historisk svakt resultat: – Det siste partiet trenger nå
Underverksmester Lene Brosché (36) og verksmester Vegard Stranden (46), Hustad fengsel.
Eirik Dahl Viggen
Lene og Vegard gikk opp 120.000 i lønn – med hjelp fra sjefen
Grethe Nygaard
Ektemannens lønn irriterer Hanne: – Jeg fortjener like mye
LO ønsker å gjøre tilpasninger i arbeidslivet før de nye pensjonsreglene trer i kraft.
Terje Pedersen / NTB
Ny pensjonsalder: Dette har LO gått med på
Jørn Eggum og Knut Sunde ved oppstarten på lønnsoppgjøret
Håvard Sæbø
Nå starter oppgjøret som avgjør lønna di. Dette er hovedkravet
Anja G. Hvale er mye på farta. Grenland brann og redning skal nemlig levere tjenester til Porsgrunn, Bamble, Drangedal, Kragerø og Skien kommune.
Hanna Skotheim
Anja ser mer enn brannrisiko når hun drar hjem til folk
Kommentar
Et nødvendig grep for å gjøre færre til minstepensjonister, er å øke innbetalingen til pensjonssparing fra arbeidsgiver. Minstekravet til tjenestepensjoner bør dobles, skriver Tore Ryssdalsnes, ansvarlig redaktør i FriFagbevegelse og LO-Aktuelt.
Anna Granqvist
Dette er et av de virkelige klasseskillene i pensjonssystemet
FANEMARKERING: Pensjonsforliket tar Norge i feil retning, var beskjeden fra nær 200 klubber og avdelinger i fagbevegelsen på dagens fanemarkering.
Jan-Erik Østlie
– Sju partier har kastet hele det arbeidende folk under bussen
LIVSNERVE: Posten i Ukraina leverer brev, trygd og pensjonser til befolkningen. Men postbud Ndija Sapun må gå med skuddsikker vest, og føler seg aldri trygg i Kherson - rett ved frontlinjen i krigen.
Ole Dag Kvamme
Nadija går postruta med skuddsikker vest
Debatt
LO-sekretær Are Tomasgard (bildet) er «klin forbanna» og «i sjokk», men det er vanskelig å ta utspillene seriøst, skriver Morten Johansen.
Jan-Erik Østlie
LO-ledelsen er «klin forbanna», men det er vanskelig å ta seriøst
Alf Ragnar Olsen
Postbud flytter fra rotter og minus 28 – men frykter noe av lagfølelsen kan gå tapt
LØNN: NTL-tillitsvalgt Ingvild Vaggen Malvik opplever at statsansatte søker på jobber som de egentlig ikke har tenkt å ta, for å bruke jobbtilbudet til å jekke opp egen lønn.
Brian Cliff Olguin
NTL-tillitsvalgt: Statsansatte søker andre jobber for å jekke opp lønna
Forhandlingsleder Knut Sunde (t.v.) i Norsk Industri vil ha muligheten til å gi individuell lønn til enkelte arbeidere.
Håvard Sæbø
Industrien vil gi noen arbeidere høyere lønn uten begrunnelse
Kvinner i alderen fra 25 år til 30 år tjener i gjennomsnitt 96 prosent av sine mannlige kolleger. Men kvinnelige arbeidstakere over 60 år må nøye seg med 86 prosent.
Colourbox
Lønnsgapet mellom kvinner og menn er størst i disse aldersgruppene
Bensinstasjonansatte Mikael Hedman tjener dårligere enn de som jobber i butikk. Det han og kollegaene er urettferdig.
Brian Cliff Olguin
Ansatte på bensinstasjon tjener dårligere enn i butikk: – Urettferdig
I ARBEID: Ida Haugen-Poljac (til venstre), Ane Kathrine Strand og Konrad Jervell bruker mye tid foran dataskjermen.
Jan-Erik Østlie