Taxisjåfør-lønna:
Lønnsoppgjøret: Taxisjåførene krever lønnsgaranti
Fellesforbundet hevder en lønnsgaranti vil skille de seriøse fra de useriøse i taxibransjen. I dag får ikke taxisjåfører betalt en krone når de venter på kunder.
RAMMET HARDT: – Taxisjåførene har blitt hardt rammet av koronakrisen, og provisjonslønnssystemet har bare forsterket det, sier Peter Hansen i Fellesforbundet. Han er forbundets forhandlingsleder når taxisjåførene starter sitt tariffoppgjør i dag.
Roy Ervin Solstad
roy@lomedia.no
I dag starter forhandlingene om ny tariffavtale for de ansatte taxisjåførene i Norge. Det skjer i en periode der både koronakrisen og ikke minst den kommende dereguleringen av drosjemarkedet fra 1. november påvirker og vil påvirke sjåførenes hverdag.
Rammet hardt
Forhandlingsleder for Fellesforbundet, Peter Hansen, understreker imidlertid at taxisjåførenes lønnssystem har rammet sjåførene spesielt hardt.
– Drosjesjåførene er lavtlønnede arbeidstakere, og provisjonslønnssystemet påfører ansatte sjåfører urimelig risiko for inntektstap. Dessuten er avlønning kun på provisjon i hovedsak avskaffet i det seriøse arbeidslivet, på peker han.
Situasjonen for sjåførene har allerede betydd at sjåførene ofte må jobbe lenger for å få en anstendig lønn. Årsaken er sjåførene får stadig mer ventetid på neste tur. Denne ventetiden får ikke sjåførene betalt for, siden lønna kun er en andel av det som kjøres inn. Hansen frykter at dereguleringen vil gjøre vondt verre.
– Den forestående dereguleringen vil kunne forsterke denne utfordringen, sier han.
• Tom (62) kan ikke lenger leve av å være drosjesjåfør: – Blir sosialklient eller minstepensjonist
Ta kampen mot useriøse
Løsningen mener Fellesforbundet vil være å innføre en minstelønnsgaranti for taxisjåførene.
– Vi fremmer krav om en garantilønn på linje med allmenngjort timelønn for turbilsjåfører. I det kravet ligger også et tillegg på 25 prosent for arbeid i tidsrommet fra klokka ni på kvelden til seks om morgenen, forklarer Hansen.
– Betyr det at taxisjåførene skal over på timebetaling, og ikke provisjon?
– Nei, det vi ønsker er et garantilønnssystem som en sikring for inntekt dersom provisjonslønna svikter, sier han.
– Hvordan vil et slikt krav stå seg i en så vanskelig tid for bransjen?
– Vi vil argumentere med at bransjen nå må stå fram som en seriøs bransje som vil ta kampen mot de useriøse, understreker Peter Hansen.
• Anne har kjørt drosje i 34 år. Fra 1. november er det fritt fram for å konkurrere om jobben hennes
Har ikke AFP
I tillegg til lønnsgarantikravet, vil taxisjåførene ha avtalefestet pensjon, siden taxisjåførene ikke har dette. Sjåførene vil blant annet også ha et generelt lønnstillegg som gir økt kjøpekraft og at taksttilleggene på kveld, natt og helgedager i sin helhet skal utbetales til sjåføren, og ikke være begrenset til provisjonsandelen sjåførene har på de vanlige takstene.
På lista finnes også krav til betaling for bomturer, at sko skal dekkes av arbeidsgiver i tillegg til uniform, og at arbeidsgiver skal forhåndsbetale sykepenger slik man fikk i frontfaget.
Det er satt av to dager til tarifforhandlingene med Norges Taxiforbund.
Dette er en sak fra
Vi skriver om ansatte i store bransjer i privat sektor, blant annet industri, bygg, transport og hotell og restaurant.