Drosjesjåfør Anne Karlsen Hove har en bønn til regjeringen: – Utsett frislippet av taxinæringen.
Privat
Frislipp av taxiløyver:
Anne har kjørt drosje i 34 år. Fra 1. november er det fritt fram for å konkurrere om jobben hennes
Det er blitt stadig mindre lukrativt å være drosjeeier eller sjåfør. Frykten er at det blir enda verre når regjeringen sørger for frislipp av taxiløyver 1. november.
helge@lomeda.no
Anne Karlsen Hove har kjørt drosjebil siden 1986 og eid sin egen siden 1996, hele tiden i Oslo Taxi, altså i 24 år. Nå frykter hun et mye mer uryddig drosjemarked med enda flere aktører.
Hun tror det blir vanskeligere for kundene å orientere seg i bestillingsmarkedet. Og nye konkurrenter som driver på en helt annen måte.
Regjeringen har utsatt ikrafttredenen av endringene i drosjereguleringen til 1. november 2020. Onsdag går det ut et opprop fra LO, YS, NHO Transport, Fellesforbundet, Yrkestrafikkforbundet og Norges Taxiforbund med et sterkt ønske om at lovendringen justeres.
Lønnskampens vinnere og tapere: Sjekk hvor mye du ligger etter sammenlignet med topplederne
Kan leve av
– Vi ber om en justering av den vedtatte lovendringen for å sikre hensikten bak den: En seriøs næring, rettferdig konkurranse, et pålitelig tilbud og ikke minst en jobb drosjesjåfører kan leve av og med. Uten denne justeringen vil drosjesjåførene i praksis bli underbetalte løsarbeidere. I mange andre land har dette skjedd. Erfaringene fra blant annet Sverige viser at tilbudet blir dyrere og dårligere for passasjerene, sier LO-leder Hans-Christian Gabrielsen til FriFagbevegelse.
Tirsdag møtte LO, YS, Fellesforbundet, Yrkestrafikkforbundet, NHO Transport og Norges Taxiforbund samlet opp for å gi uttrykk for sin samstemte mening om lovendringen. Og et ønske om at lovendringen må justeres.
Saken fortsetter under bildet.
YS-leder Erik Kollerud og LO-leder Hans-Christian Gabrielsen i samtale med drosjeeier Anne Karlsen Hove.
Privat
Anne Karlsen Hove er helt enig med LO-lederen.
– Det kom et skille i taxinæringen for 20 år siden. Da ble det åpnet for konkurranse og vi fikk mange nye sentraler. Ikke alle var like gode. Det ble et rotete marked, sier Anne Karlsen Hove til FriFagbevegelse.
Nå frykter hun altså at alt bare blir enda verre.
– Vi er mange som har ønsket at dette ble utsatt til neste år. Korona-pandemien har rammet oss sterkt. Loven skulle tre i kraft 1. juli, men ble utsatt til 1. november. Det er også for tidlig, mener Hove.
Aktuelt: Disse yrkesgruppene er mest utsatt for korona
Sliter tungt
Hun forteller om en næring som sliter tungt.
– Vi er helt avhengig av mange andre bransjer, som også ligger nede nå. Mange har hjemmekontor. Reiselivet fungerer ikke. Få mennesker kommer til Oslo. Det er få firma-kunder. Heldigvis har skole- og dagsenterkjøringen startet opp igjen. Men det berger ikke alt, sier hun.
Når dagen er omme, har hun kjørt inn rundt 3000 kroner. Da skal utgiftene betales. Det blir ikke mye igjen.
Konkret er kravet til organisasjonene at drosjene må være tilknyttet en taxisentral, for å gi et godt og sikkert tilbud for folk i hele landet, anstendige lønns- og arbeidsvilkår, og rettferdig konkurranse.
– Taxisentralene gjør at det offentlige kan stille krav til og kontrollere drosjenæringa. Det kan handle om dekningen i distriktene og rullestolramper for eksempel. Og ikke minst må sentralene ta ansvar for anstendige lønns- og arbeidsvilkår og gi kundene en reell klageadgang, sier Hans-Christian Gabrielsen.
Fått med deg denne? Han er engelskmannen som sette Uber i knestående. No har han ei åtvaring til Norge
Mest lest
– Jeg ønsker ikke å bli rik på en forsikring. Alt jeg håper på nå er å få nedbetalt gjeld, forteller Rune Sundmoen som er et av ofrene i Alpha-saken.
Martin Guttormsen Slørdal
300 yrkesskadde nordmenn rammes av hull i loven. Rune har venta i 13 år
Hanna Skotheim
Foreslår nye regler: Flere kan gå glipp av Nav-penger
Jørn Teigen har jakt som sin hobby. Uten ekstrajobben hadde det ikke blitt like mange opplevelser i naturen.
Privat
Jørn var lei av å ha dårlig råd. Nå jobber han ekstra og jakter egen mat
– Om jeg noen gang klarer å slippe tankene: «Gir jeg barna det de trenger? Er det bra nok?». Det tviler jeg dessverre på, sier småbarnsmoren. Fortvilet forsøker hun å skaffe det helt nødvendige av mat og klær til sine fire barn.
Tomm Pentz Pedersen
«Silje» (42): – Jeg bruker strøm kun i ukene barna er hos meg
Den svenske regjeringen mener loven er nødvendig for å få kontroll på det de mener er et økende antall papirløse i Sverige. (Arkivbilde)
Linn Cathrin Olsen / NTB
Frykter en ny «angiverlov» vil rasere tilliten i samfunnet
Richard Storevik i Fellesforbundet krever at bankene – i de vanskelige tidene som er nå – ikke øker utlånsrenten ytterligere etter Norges Banks siste renteheving.
Roy Ervin Solstad
Fagforeningsleder åpner for bankboikott etter renteheving
Brian Cliff Olguin
14 ting må du passe på når jobben skal kutte stillinger
I mai 1908 ble det tatt en prøvetur mellom Molde og Batnfjordsøra i det som ble den første norske rutebilen. Bilen var fransk av merket «Unic», og det er rutebileier Johan Aarøe som sitter bak rattet.
Erik J. Birkeland/Norsk Teknisk Museum
Denne bilen startet Norges eldste bilrute. Nå går det 18 avganger om dagen her
Petter Sørnæs / Posten
Eldre fikk tilbud om praktisk hjelp fra Posten. Nå kan tjenestene bli landsomfattende
Avtroppende fylkesordfører i Trøndelag, Tore O. Sandvik mener Senterpartiet har solgt politikken sin for å få vervet som fylkesordfører.
Jan-Erik Østlie
Senterpartiet forlater venstresiden: Stor skuffelse i Arbeiderpartiet
Fra 1. april i år ble det helt forbudt å bruke innleid arbeidskraft for byggebransjen i Oslo, Viken og Vestfold.
Tormod Ytrehus
Forbud mot innleie skal gi flere fast jobb. Sånn har det ikke gått
SAMSTEMTE: Richard Storevik i Fellesforbundet vil åpne for strengere regulering av bankene. Det er noe Andreas Sjalg Unneland i SV kan stille seg bak.
Roy Ervin Solstad og Terje Pedersen / NTB
Fagforeningsleder vil ha oppgjør med grådige banker. Nå får han støtte
Sina Hennig og Robin Bull Kulseth studerer sosialt arbeid og har fått boka «Vi fattigfolk» av Anna-Sabina Soggiu. På torsdag var de på bokbad med forfatteren.
Jonas Fagereng Jacobsen
Kan Robin fra Oslos vestkant forstå fattigdom?
Han har vært medlem, tillitsvalgt og leder i E-verkenes fagforening Vestland i to perioder fra 1977 og fram til i dag, altså i 46 år. Arild Horsevik reagerer blant annet på kraftgiganten Evinys opptreden i forbindelse med nedbemanningene i konsernet.
Leif Martin Kirknes
Arild syns kraftgiganten oppfører seg skammelig overfor sine ansatte
SOLCELLE-BYGDA: Det har vært solindustri i Glomfjord i 28 år. Sandra Roksøy var tillitsvalgt da oppsigelsene kom i slutten av august i år.
Egil Brandsøy/ Industri Energi
Regjeringens solsatsing kom for seint – Sandra mistet jobben
Joe Biden avla streikende bilarbeidere et historisk besøk i Michigan tirsdag. Aldri før har en president fysisk møtt opp for å vise sin støtte til streikende i USA.
Evan Vucci / AP / NTB
For første gang stiller en amerikansk president opp for streikende
Debatt
Hvorfor skal det være så vanskelig å eliminere fattigdommen i Norge, når norsk økonomi aldri har vært så solid som nå? spør Steinar Rasmussen. (Illustrasjonsfoto)
Colourbox
En skam for velferdsstaten at det fremdeles finnes fattigdom i Norge
Hverdagen til Bergersen består av flere hjelpeapparat. På hodet har hun satt inn et CI-apparat som hjelper henne med å oppfatte lyder og foran henne på bordet ligger en høyttaler som hun bruker når hun skal snakke med folk på telefonen.
Hanna Skotheim
Da Hilde ble ansatt, var flere skeptiske
NYE FARGER: Det nye tøyet som er tilpasset kroppen bedre, rulles nå ut i Norge. Fargene er endret for å være mer synlig i trafikken.
Pressefoto: Hans Fredrik Asbjørnsen/Hydro
De tillitsvalgte vant fram: Hydro tilpasser klærne til kroppen
Forbundsleder Ulf Madsen informerte landsrådet om FLTs gjennomslag i forhandlingene med IE. Han var klar på at forhandlingene nå er avsluttet - det som ble presentert er det samme som et ekstraordinært landsmøte skal ta stilling til.
Kai Hovden