Drosjesjåfør Anne Karlsen Hove har en bønn til regjeringen: – Utsett frislippet av taxinæringen.
Privat
Frislipp av taxiløyver:
Anne har kjørt drosje i 34 år. Fra 1. november er det fritt fram for å konkurrere om jobben hennes
Det er blitt stadig mindre lukrativt å være drosjeeier eller sjåfør. Frykten er at det blir enda verre når regjeringen sørger for frislipp av taxiløyver 1. november.
helge@lomeda.no
Anne Karlsen Hove har kjørt drosjebil siden 1986 og eid sin egen siden 1996, hele tiden i Oslo Taxi, altså i 24 år. Nå frykter hun et mye mer uryddig drosjemarked med enda flere aktører.
Hun tror det blir vanskeligere for kundene å orientere seg i bestillingsmarkedet. Og nye konkurrenter som driver på en helt annen måte.
Regjeringen har utsatt ikrafttredenen av endringene i drosjereguleringen til 1. november 2020. Onsdag går det ut et opprop fra LO, YS, NHO Transport, Fellesforbundet, Yrkestrafikkforbundet og Norges Taxiforbund med et sterkt ønske om at lovendringen justeres.
Lønnskampens vinnere og tapere: Sjekk hvor mye du ligger etter sammenlignet med topplederne
Kan leve av
– Vi ber om en justering av den vedtatte lovendringen for å sikre hensikten bak den: En seriøs næring, rettferdig konkurranse, et pålitelig tilbud og ikke minst en jobb drosjesjåfører kan leve av og med. Uten denne justeringen vil drosjesjåførene i praksis bli underbetalte løsarbeidere. I mange andre land har dette skjedd. Erfaringene fra blant annet Sverige viser at tilbudet blir dyrere og dårligere for passasjerene, sier LO-leder Hans-Christian Gabrielsen til FriFagbevegelse.
Tirsdag møtte LO, YS, Fellesforbundet, Yrkestrafikkforbundet, NHO Transport og Norges Taxiforbund samlet opp for å gi uttrykk for sin samstemte mening om lovendringen. Og et ønske om at lovendringen må justeres.
Saken fortsetter under bildet.
YS-leder Erik Kollerud og LO-leder Hans-Christian Gabrielsen i samtale med drosjeeier Anne Karlsen Hove.
Privat
Anne Karlsen Hove er helt enig med LO-lederen.
– Det kom et skille i taxinæringen for 20 år siden. Da ble det åpnet for konkurranse og vi fikk mange nye sentraler. Ikke alle var like gode. Det ble et rotete marked, sier Anne Karlsen Hove til FriFagbevegelse.
Nå frykter hun altså at alt bare blir enda verre.
– Vi er mange som har ønsket at dette ble utsatt til neste år. Korona-pandemien har rammet oss sterkt. Loven skulle tre i kraft 1. juli, men ble utsatt til 1. november. Det er også for tidlig, mener Hove.
Aktuelt: Disse yrkesgruppene er mest utsatt for korona
Sliter tungt
Hun forteller om en næring som sliter tungt.
– Vi er helt avhengig av mange andre bransjer, som også ligger nede nå. Mange har hjemmekontor. Reiselivet fungerer ikke. Få mennesker kommer til Oslo. Det er få firma-kunder. Heldigvis har skole- og dagsenterkjøringen startet opp igjen. Men det berger ikke alt, sier hun.
Når dagen er omme, har hun kjørt inn rundt 3000 kroner. Da skal utgiftene betales. Det blir ikke mye igjen.
Konkret er kravet til organisasjonene at drosjene må være tilknyttet en taxisentral, for å gi et godt og sikkert tilbud for folk i hele landet, anstendige lønns- og arbeidsvilkår, og rettferdig konkurranse.
– Taxisentralene gjør at det offentlige kan stille krav til og kontrollere drosjenæringa. Det kan handle om dekningen i distriktene og rullestolramper for eksempel. Og ikke minst må sentralene ta ansvar for anstendige lønns- og arbeidsvilkår og gi kundene en reell klageadgang, sier Hans-Christian Gabrielsen.
Fått med deg denne? Han er engelskmannen som sette Uber i knestående. No har han ei åtvaring til Norge
Mest lest
ELENDIG BEHANDLING: Tommy Storeide Vangen har jobba i varehandelen i mange år.
Erlend Angelo
Tommy jobba seg i senk og ble sykmeldt: – Jeg har aldri blitt så dårlig behandla som av Coop
Barbro Major er regiontillitsvalgt for Fellesforbundet i region Buskerud, og har snakket mye med medlemmene i året som har gått.
Privat
– Dette er helt jævlig. Det er kolleger som jeg har jobbet sammen med i ti år. Hva kan jeg si?
Charlotte Rødland Kristiansen er 22 år og må betale alle utgifter til tannlege selv. SV vil at det skal bli gratis.
Aslak Bodahl
Charlotte (22) får ikke fikset tennene fordi det er for dyrt: – Ekstremt frustrerende
KRISE: Valgforsker Johannes Bergh mener Jonas Gahr Støre og Arbeiderpartiet har kommet helt i skyggen av Senterpartiets sentraliseringskritikk.
Jan-Erik Østlie
Bunnotering for Ap: – Utrolig hvordan partiet sliter, sier valgforsker
SEKSUELL TRAKASSERING: Den eine kunden klapsa kvinna på rumpa då dei møttest på butikken, etter å ha fått beskjed av både kvinna og arbeidsgivaren hennar om at han skulla halde seg unna.
Colourbox
Kvinneleg mekanikar fekk to kundar dømt for tafsing, kiling og klaps: – Dommen har sett ein standard
Folketrygda
Illustrasjon
Anna Granqvist
To pensjonistforeninger sier nei til stort løft i minstepensjonen, hvis det betyr mindre pensjon til andre grupper
Innsatsleder Kenneth Wangen er en av de flere tusen menn og kvinner som har jobbet med søk og redning i Gjerdrum. Bildet er tatt ved en annen anledning.
Werner Juvik
Redningsmannskapet i Gjerdrum var i konstant fare. Her er innsatslederens historie
Kantinekokken Monica Karlsen Moseby har vært permittert helt siden mars i fjor, og har søkt flere andre jobber uten å få napp. Hun er glad for at regjeringa nå vil forlenge permitteringsperioden. Samtidig sier hun: – Jeg forstår ikke hvorfor de ikke bare kan si at ordningene varer så lenge pandemien varer. Det er så usikkert for oss og for bedriftene, sier Moseby, som er medlem i Fellesforbundet.
Privat
Monica har snart vært permittert ett år: – Det er tøft. Bare å stå opp og vite at ingen har behov for deg
Mari Falck forteller at faren Morten alltid har vært en positivt innstilt person med et usedvanlig godt humør. Han ble veldig deprimert etter nedstengingen og følte seg innesperret.
Privat
Mari fikk besøke sin dødssyke far kun én gang i uka. Da kokte det over for overlegen
Harald Eia er sosiolog, komiker, programleder og forfatter.
Ida Bing
Harald Eia kurser Ap om Ulikhets-Norge. Her er hans advarsel
Illustrasjon
Håvard Sæbø
Rekordhøy arbeidsledighet i Lofoten – henter inn tusener av sesongarbeidere
Vi mener ei regjering med Ap, SV og Sp, med Jonas Gahr Støre som statsminister, er best i stand til å styre landet, sier Mett Nord og resten av Fagforbundets forbundsstyre.
Jan-Erik Østlie
Mette Nord rykker ut etter utspill fra fylkesleder: – Støre er Fagforbundets foretrukne statsministerkandidat
I en intern LO-måling fra desember som TV 2 har fått tilgang til, får Ap og Jonas Gahr Støre 31,4 prosent oppslutning.
Jan-Erik Østlie
Kun tre av ti LO-medlemmer vil stemme Ap, viser intern måling
Jonas Gahr Støre. Arkivfoto
Jan-Erik Østlie
– Skal regjeringen komme etter med enda nye innrømmelser, bør det være å gi feriepenger på dagpenger
537 ansatte ved sju Tine-meierier kan bli tatt ut i streik fra lørdag.
Jan-Erik Østlie
Over 500 ansatte i Tine kan bli tatt ut i streik
Trygve Slagsvold Vedum for skryt for sitt lederskap av tidligere LO-topp Sture Arntzen.
Jan-Erik Østlie
Tidligere LO-topp: Ap-ledelsen er så utydelige at Senterpartiet blir folkets parti
Bjørnar Moxnes mener svekkelsen av lønns- og arbeidsvilkårene til togrenholderne er ønsket politikk fra regjeringens side.
Jan-Erik Østlie
Togrenholdere kjemper for å beholde lønna: – Stjerneeksempel på borgerlig politikk, mener Moxnes
I en ny anbudsrunde kan alle flyselskap i EU/EØS søke på rutene. Derfor er det lagt inn svært tydelige krav til tilbyderne.
Leif Martin Kirknes
Kravene som kan utelukke Wizz Air fra å delta i konkurransen om norske ruter
En forhøyet dagpengesats er viktig for å sikre lavtlønte gjennom koronakrisa, ifølge tillitsvalgt Djevat Hisenai.
Håvard Sæbø
Permittere og ledige får beholde dagpengesatsen: – Nå slipper de å leve under fattigdomsgrensa
Så sent som søndag sa Erna Solbergs regjering at det foreløpig ikke var aktuelt med en forlengelse av ordningen. Nå har de snudd.
Leif Martin Kirknes