JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.
Drosjesjåfør Anne Karlsen Hove har en bønn til regjeringen: – Utsett frislippet av taxinæringen.

Drosjesjåfør Anne Karlsen Hove har en bønn til regjeringen: – Utsett frislippet av taxinæringen.

Privat

Frislipp av taxiløyver:

Anne har kjørt drosje i 34 år. Fra 1. november er det fritt fram for å konkurrere om jobben hennes

Det er blitt stadig mindre lukrativt å være drosjeeier eller sjåfør. Frykten er at det blir enda verre når regjeringen sørger for frislipp av taxiløyver 1. november.



02.09.2020
09:04
02.09.2020 12:09

helge@lomeda.no

Anne Karlsen Hove har kjørt drosjebil siden 1986 og eid sin egen siden 1996, hele tiden i Oslo Taxi, altså i 24 år. Nå frykter hun et mye mer uryddig drosjemarked med enda flere aktører.

Hun tror det blir vanskeligere for kundene å orientere seg i bestillingsmarkedet. Og nye konkurrenter som driver på en helt annen måte.

Regjeringen har utsatt ikrafttredenen av endringene i drosjereguleringen til 1. november 2020. Onsdag går det ut et opprop fra LO, YS, NHO Transport, Fellesforbundet, Yrkestrafikkforbundet og Norges Taxiforbund med et sterkt ønske om at lovendringen justeres.

Lønnskampens vinnere og tapere: Sjekk hvor mye du ligger etter sammenlignet med topplederne

Kan leve av

– Vi ber om en justering av den vedtatte lovendringen for å sikre hensikten bak den: En seriøs næring, rettferdig konkurranse, et pålitelig tilbud og ikke minst en jobb drosjesjåfører kan leve av og med. Uten denne justeringen vil drosjesjåførene i praksis bli underbetalte løsarbeidere. I mange andre land har dette skjedd. Erfaringene fra blant annet Sverige viser at tilbudet blir dyrere og dårligere for passasjerene, sier LO-leder Hans-Christian Gabrielsen til FriFagbevegelse.

Tirsdag møtte LO, YS, Fellesforbundet, Yrkestrafikkforbundet, NHO Transport og Norges Taxiforbund samlet opp for å gi uttrykk for sin samstemte mening om lovendringen. Og et ønske om at lovendringen må justeres.

Saken fortsetter under bildet.

YS-leder Erik Kollerud og LO-leder Hans-Christian Gabrielsen i samtale med drosjeeier Anne Karlsen Hove.

YS-leder Erik Kollerud og LO-leder Hans-Christian Gabrielsen i samtale med drosjeeier Anne Karlsen Hove.

Privat

Anne Karlsen Hove er helt enig med LO-lederen.

– Det kom et skille i taxinæringen for 20 år siden. Da ble det åpnet for konkurranse og vi fikk mange nye sentraler. Ikke alle var like gode. Det ble et rotete marked, sier Anne Karlsen Hove til FriFagbevegelse.

Nå frykter hun altså at alt bare blir enda verre.

– Vi er mange som har ønsket at dette ble utsatt til neste år. Korona-pandemien har rammet oss sterkt. Loven skulle tre i kraft 1. juli, men ble utsatt til 1. november. Det er også for tidlig, mener Hove.

Aktuelt: Disse yrkesgruppene er mest utsatt for korona

Sliter tungt

Hun forteller om en næring som sliter tungt.

– Vi er helt avhengig av mange andre bransjer, som også ligger nede nå. Mange har hjemmekontor. Reiselivet fungerer ikke. Få mennesker kommer til Oslo. Det er få firma-kunder. Heldigvis har skole- og dagsenterkjøringen startet opp igjen. Men det berger ikke alt, sier hun.

Når dagen er omme, har hun kjørt inn rundt 3000 kroner. Da skal utgiftene betales. Det blir ikke mye igjen.

Konkret er kravet til organisasjonene at drosjene må være tilknyttet en taxisentral, for å gi et godt og sikkert tilbud for folk i hele landet, anstendige lønns- og arbeidsvilkår, og rettferdig konkurranse.

– Taxisentralene gjør at det offentlige kan stille krav til og kontrollere drosjenæringa. Det kan handle om dekningen i distriktene og rullestolramper for eksempel. Og ikke minst må sentralene ta ansvar for anstendige lønns- og arbeidsvilkår og gi kundene en reell klageadgang, sier Hans-Christian Gabrielsen.

Fått med deg denne? Han er engelskmannen som sette Uber i knestående. No har han ei åtvaring til Norge

02.09.2020
09:04
02.09.2020 12:09



Mest lest

– Jeg ønsker ikke å bli rik på en forsikring. Alt jeg håper på nå er å få nedbetalt gjeld, forteller Rune Sundmoen som er et av ofrene i Alpha-saken.

– Jeg ønsker ikke å bli rik på en forsikring. Alt jeg håper på nå er å få nedbetalt gjeld, forteller Rune Sundmoen som er et av ofrene i Alpha-saken.

Martin Guttormsen Slørdal

300 yrkesskadde nordmenn rammes av hull i loven. Rune har venta i 13 år

Hanna Skotheim

Foreslår nye regler: Flere kan gå glipp av Nav-penger

Jørn Teigen har jakt som sin hobby. Uten ekstrajobben hadde det ikke blitt like mange opplevelser i naturen.

Jørn Teigen har jakt som sin hobby. Uten ekstrajobben hadde det ikke blitt like mange opplevelser i naturen.

Privat

Jørn var lei av å ha dårlig råd. Nå jobber han ekstra og jakter egen mat

– Om jeg noen gang klarer å slippe tankene: «Gir jeg barna det de trenger? Er det bra nok?». Det tviler jeg dessverre på, sier småbarnsmoren. Fortvilet forsøker hun å skaffe det helt nødvendige av mat og klær til sine fire barn.

– Om jeg noen gang klarer å slippe tankene: «Gir jeg barna det de trenger? Er det bra nok?». Det tviler jeg dessverre på, sier småbarnsmoren. Fortvilet forsøker hun å skaffe det helt nødvendige av mat og klær til sine fire barn.

Tomm Pentz Pedersen

«Silje» (42): – Jeg bruker strøm kun i ukene barna er hos meg

Den svenske regjeringen mener loven er nødvendig for å få kontroll på det de mener er et økende antall papirløse i Sverige. (Arkivbilde)

Den svenske regjeringen mener loven er nødvendig for å få kontroll på det de mener er et økende antall papirløse i Sverige. (Arkivbilde)

Linn Cathrin Olsen / NTB

Frykter en ny «angiverlov» vil rasere tilliten i samfunnet

Richard Storevik i Fellesforbundet krever at bankene – i de vanskelige tidene som er nå – ikke øker utlånsrenten ytterligere etter Norges Banks siste renteheving.

Richard Storevik i Fellesforbundet krever at bankene – i de vanskelige tidene som er nå – ikke øker utlånsrenten ytterligere etter Norges Banks siste renteheving.

Roy Ervin Solstad

Fagforeningsleder åpner for bankboikott etter renteheving

Brian Cliff Olguin

14 ting må du passe på når jobben skal kutte stillinger

I mai 1908 ble det tatt en prøvetur mellom Molde og Batnfjordsøra i det som ble den første norske rutebilen. Bilen var fransk av merket «Unic», og det er rutebileier Johan Aarøe som sitter bak rattet.

I mai 1908 ble det tatt en prøvetur mellom Molde og Batnfjordsøra i det som ble den første norske rutebilen. Bilen var fransk av merket «Unic», og det er rutebileier Johan Aarøe som sitter bak rattet.

Erik J. Birkeland/Norsk Teknisk Museum

Denne bilen startet Norges eldste bilrute. Nå går det 18 avganger om dagen her

Petter Sørnæs / Posten

Eldre fikk tilbud om praktisk hjelp fra Posten. Nå kan tjenestene bli landsomfattende

Avtroppende fylkesordfører i Trøndelag, Tore O. Sandvik mener Senterpartiet har solgt politikken sin for å få vervet som fylkesordfører.

Avtroppende fylkesordfører i Trøndelag, Tore O. Sandvik mener Senterpartiet har solgt politikken sin for å få vervet som fylkesordfører.

Jan-Erik Østlie

Senterpartiet forlater venstresiden: Stor skuffelse i Arbeiderpartiet

Fra 1. april i år ble det helt forbudt å bruke innleid arbeidskraft for byggebransjen i Oslo, Viken og Vestfold.

Fra 1. april i år ble det helt forbudt å bruke innleid arbeidskraft for byggebransjen i Oslo, Viken og Vestfold.

Tormod Ytrehus

Forbud mot innleie skal gi flere fast jobb. Sånn har det ikke gått

SAMSTEMTE: Richard Storevik i Fellesforbundet vil åpne for strengere regulering av bankene. Det er noe Andreas Sjalg Unneland i SV kan stille seg bak.

SAMSTEMTE: Richard Storevik i Fellesforbundet vil åpne for strengere regulering av bankene. Det er noe Andreas Sjalg Unneland i SV kan stille seg bak.

Roy Ervin Solstad og Terje Pedersen / NTB

Fagforeningsleder vil ha oppgjør med grådige banker. Nå får han støtte

Sina Hennig og Robin Bull Kulseth studerer sosialt arbeid og har fått boka  «Vi fattigfolk» av Anna-Sabina Soggiu. På torsdag var de på bokbad med forfatteren.

Sina Hennig og Robin Bull Kulseth studerer sosialt arbeid og har fått boka «Vi fattigfolk» av Anna-Sabina Soggiu. På torsdag var de på bokbad med forfatteren.

Jonas Fagereng Jacobsen

Kan Robin fra Oslos vestkant forstå fattigdom?

Han har vært medlem, tillitsvalgt og leder i E-verkenes fagforening Vestland i to perioder fra 1977 og fram til i dag, altså i 46 år. Arild Horsevik reagerer blant annet på kraftgiganten Evinys opptreden i forbindelse med nedbemanningene i konsernet.

Han har vært medlem, tillitsvalgt og leder i E-verkenes fagforening Vestland i to perioder fra 1977 og fram til i dag, altså i 46 år. Arild Horsevik reagerer blant annet på kraftgiganten Evinys opptreden i forbindelse med nedbemanningene i konsernet.

Leif Martin Kirknes

Arild syns kraftgiganten oppfører seg skammelig overfor sine ansatte

SOLCELLE-BYGDA: Det har vært solindustri i Glomfjord i 28 år. Sandra Roksøy var tillitsvalgt da oppsigelsene kom i slutten av august i år.

SOLCELLE-BYGDA: Det har vært solindustri i Glomfjord i 28 år. Sandra Roksøy var tillitsvalgt da oppsigelsene kom i slutten av august i år.

Egil Brandsøy/ Industri Energi

Regjeringens solsatsing kom for seint – Sandra mistet jobben

Joe Biden avla streikende bilarbeidere et historisk besøk i Michigan tirsdag. Aldri før har en president fysisk møtt opp for å vise sin støtte til streikende i USA.

Joe Biden avla streikende bilarbeidere et historisk besøk i Michigan tirsdag. Aldri før har en president fysisk møtt opp for å vise sin støtte til streikende i USA.

Evan Vucci / AP / NTB

For første gang stiller en amerikansk president opp for streikende

Debatt

Hvorfor skal det være så vanskelig å eliminere fattigdommen i Norge, når norsk økonomi aldri har vært så solid som nå? spør Steinar Rasmussen. (Illustrasjonsfoto)

Hvorfor skal det være så vanskelig å eliminere fattigdommen i Norge, når norsk økonomi aldri har vært så solid som nå? spør Steinar Rasmussen. (Illustrasjonsfoto)

Colourbox

En skam for velferdsstaten at det fremdeles finnes fattigdom i Norge

Hverdagen til Bergersen består av flere hjelpeapparat. På hodet har hun satt inn et CI-apparat som hjelper henne med å oppfatte lyder og foran henne på bordet ligger en høyttaler som hun bruker når hun skal snakke med folk på telefonen.

Hverdagen til Bergersen består av flere hjelpeapparat. På hodet har hun satt inn et CI-apparat som hjelper henne med å oppfatte lyder og foran henne på bordet ligger en høyttaler som hun bruker når hun skal snakke med folk på telefonen.

Hanna Skotheim

Da Hilde ble ansatt, var flere skeptiske

NYE FARGER: Det nye tøyet som er tilpasset kroppen bedre, rulles nå ut i Norge. Fargene er endret for å være mer synlig i trafikken.

NYE FARGER: Det nye tøyet som er tilpasset kroppen bedre, rulles nå ut i Norge. Fargene er endret for å være mer synlig i trafikken.

Pressefoto: Hans Fredrik Asbjørnsen/Hydro

De tillitsvalgte vant fram: Hydro tilpasser klærne til kroppen

Forbundsleder Ulf Madsen informerte landsrådet om FLTs gjennomslag i forhandlingene med IE. Han var klar på at forhandlingene nå er avsluttet - det som ble presentert er det samme som et ekstraordinært landsmøte skal ta stilling til.

Forbundsleder Ulf Madsen informerte landsrådet om FLTs gjennomslag i forhandlingene med IE. Han var klar på at forhandlingene nå er avsluttet - det som ble presentert er det samme som et ekstraordinært landsmøte skal ta stilling til.

Kai Hovden

Stadig nærmere et nytt LO-forbund: Vil få 80.000 medlemmer


Flere saker