JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.
Drosjesjåfør Anne Karlsen Hove har en bønn til regjeringen: – Utsett frislippet av taxinæringen.

Drosjesjåfør Anne Karlsen Hove har en bønn til regjeringen: – Utsett frislippet av taxinæringen.

Privat

Frislipp av taxiløyver:

Anne har kjørt drosje i 34 år. Fra 1. november er det fritt fram for å konkurrere om jobben hennes

Det er blitt stadig mindre lukrativt å være drosjeeier eller sjåfør. Frykten er at det blir enda verre når regjeringen sørger for frislipp av taxiløyver 1. november.



02.09.2020
09:04
02.09.2020 12:09

helge@lomeda.no

Anne Karlsen Hove har kjørt drosjebil siden 1986 og eid sin egen siden 1996, hele tiden i Oslo Taxi, altså i 24 år. Nå frykter hun et mye mer uryddig drosjemarked med enda flere aktører.

Hun tror det blir vanskeligere for kundene å orientere seg i bestillingsmarkedet. Og nye konkurrenter som driver på en helt annen måte.

Regjeringen har utsatt ikrafttredenen av endringene i drosjereguleringen til 1. november 2020. Onsdag går det ut et opprop fra LO, YS, NHO Transport, Fellesforbundet, Yrkestrafikkforbundet og Norges Taxiforbund med et sterkt ønske om at lovendringen justeres.

Lønnskampens vinnere og tapere: Sjekk hvor mye du ligger etter sammenlignet med topplederne

Kan leve av

– Vi ber om en justering av den vedtatte lovendringen for å sikre hensikten bak den: En seriøs næring, rettferdig konkurranse, et pålitelig tilbud og ikke minst en jobb drosjesjåfører kan leve av og med. Uten denne justeringen vil drosjesjåførene i praksis bli underbetalte løsarbeidere. I mange andre land har dette skjedd. Erfaringene fra blant annet Sverige viser at tilbudet blir dyrere og dårligere for passasjerene, sier LO-leder Hans-Christian Gabrielsen til FriFagbevegelse.

Tirsdag møtte LO, YS, Fellesforbundet, Yrkestrafikkforbundet, NHO Transport og Norges Taxiforbund samlet opp for å gi uttrykk for sin samstemte mening om lovendringen. Og et ønske om at lovendringen må justeres.

Saken fortsetter under bildet.

YS-leder Erik Kollerud og LO-leder Hans-Christian Gabrielsen i samtale med drosjeeier Anne Karlsen Hove.

YS-leder Erik Kollerud og LO-leder Hans-Christian Gabrielsen i samtale med drosjeeier Anne Karlsen Hove.

Privat

Anne Karlsen Hove er helt enig med LO-lederen.

– Det kom et skille i taxinæringen for 20 år siden. Da ble det åpnet for konkurranse og vi fikk mange nye sentraler. Ikke alle var like gode. Det ble et rotete marked, sier Anne Karlsen Hove til FriFagbevegelse.

Nå frykter hun altså at alt bare blir enda verre.

– Vi er mange som har ønsket at dette ble utsatt til neste år. Korona-pandemien har rammet oss sterkt. Loven skulle tre i kraft 1. juli, men ble utsatt til 1. november. Det er også for tidlig, mener Hove.

Aktuelt: Disse yrkesgruppene er mest utsatt for korona

Sliter tungt

Hun forteller om en næring som sliter tungt.

– Vi er helt avhengig av mange andre bransjer, som også ligger nede nå. Mange har hjemmekontor. Reiselivet fungerer ikke. Få mennesker kommer til Oslo. Det er få firma-kunder. Heldigvis har skole- og dagsenterkjøringen startet opp igjen. Men det berger ikke alt, sier hun.

Når dagen er omme, har hun kjørt inn rundt 3000 kroner. Da skal utgiftene betales. Det blir ikke mye igjen.

Konkret er kravet til organisasjonene at drosjene må være tilknyttet en taxisentral, for å gi et godt og sikkert tilbud for folk i hele landet, anstendige lønns- og arbeidsvilkår, og rettferdig konkurranse.

– Taxisentralene gjør at det offentlige kan stille krav til og kontrollere drosjenæringa. Det kan handle om dekningen i distriktene og rullestolramper for eksempel. Og ikke minst må sentralene ta ansvar for anstendige lønns- og arbeidsvilkår og gi kundene en reell klageadgang, sier Hans-Christian Gabrielsen.

Fått med deg denne? Han er engelskmannen som sette Uber i knestående. No har han ei åtvaring til Norge

Var dette interessant? Vil du dele den med noen andre?
02.09.2020
09:04
02.09.2020 12:09



Mest lest

Kommentar

Erna Solberg og Sylvi Listhaug må ta ansvar for to perioder med borgerlig styre.

Erna Solberg og Sylvi Listhaug må ta ansvar for to perioder med borgerlig styre.

Jan-Erik Østlie

«Politikere kan ikke rømme fra sin historie»

Johan Mathis Gaup

Sven Tomas fikk 50.000 mer i startlønn i hjemkommunen enn nyutdannede i Oslo

Hanna Skotheim

Vernepleier Anne fikk beskjeden: «Får du jobb i Oslo, må du aldri finne på å slutte»

Håvard Sæbø

Prisene har løpt fra lønna. Nå er det kroner og øre som gjelder, ifølge Eggum

Nav-ansatte Janne Cecilie Thorenfeldt tok arbeidergiveren for retten fordi hun mente at altfor mange kolleger hadde kunnet sjekke helseopplysningene hennes.

Nav-ansatte Janne Cecilie Thorenfeldt tok arbeidergiveren for retten fordi hun mente at altfor mange kolleger hadde kunnet sjekke helseopplysningene hennes.

Ole Palmstrøm

Nav brøt loven overfor egen ansatt: Frikjennes likevel i tingretten

Erlend Angelo

Baker Bjørn frykter strømprisene kan bety kroken på døra: – Så sint at jeg koker

Tri Nguyen Dinh

Hanne er permittert for tredje gang på to år. – Jeg har 2000 kroner igjen å leve for

Håvard Sæbø

Klubbleder Lars Olav saksøker matgiganten Tine: – Oppfølginga gjorde meg syk

Hanna Skotheim

Full seier til AAP-aksjonen: Regjeringa skroter karensåret. Her er reaksjonene

Robin Olsen er administrerende direktør i Posnord Norge. Han mener manipulering av dokumentasjon er typisk for utenlandske firmaer som kjører i Norge, og at sjåfører derfor ikke mottar den lønna de har krav på. Samtidig utførte utenlandske lastebiler over 19 000 oppdrag i Norge for Postnord i 2021.

Robin Olsen er administrerende direktør i Posnord Norge. Han mener manipulering av dokumentasjon er typisk for utenlandske firmaer som kjører i Norge, og at sjåfører derfor ikke mottar den lønna de har krav på. Samtidig utførte utenlandske lastebiler over 19 000 oppdrag i Norge for Postnord i 2021.

Stein Inge Stølen / Postnord

Postnord-direktøren mener forfalskning av lønnsdokumentasjon er «typisk»

Håvard Sæbø

Bedrifter har fått femdoblet strømregningen: Dette mener Norsk Industri-sjefen vi må gjøre nå

BITTER: Anne Kallset har jobbet som kontor- og arkivmedarbeider i 40 år, men avspises med NAVs minstesats for uføre.

BITTER: Anne Kallset har jobbet som kontor- og arkivmedarbeider i 40 år, men avspises med NAVs minstesats for uføre.

Ole Martin Wold

Anne (58) gikk i uførefelle: – Verden falt i grus da jeg fikk brevet fra Nav

Tonje Paulsen Solem

De ansatte har ventet på avgjørelsen i fire måneder: På tirsdag får de svar

HAVNET I RIKSDAGEN: Postnord-avsløringene i Norge ble debattert i den svenske Riksdagen 20. januar.

HAVNET I RIKSDAGEN: Postnord-avsløringene i Norge ble debattert i den svenske Riksdagen 20. januar.

Frilanser

Svensk riksdagspolitiker mener Sverige bør skamme seg over Postnord-skandalen i Norge

POLITIKARANE MÅ GRIPE INN: Staten må ta ei større del av straumrekninga og finne ei løysing med normale straumprisar, krev industriarbeidar Eric Andre Olsen.

POLITIKARANE MÅ GRIPE INN: Staten må ta ei større del av straumrekninga og finne ei løysing med normale straumprisar, krev industriarbeidar Eric Andre Olsen.

Privat

Industriarbeidar Eric Andre slit med straumrekningane: – Har aldri hatt det så trongt økonomisk

SENDT PÅ LAND: Regjeringens uklarheter sendte både skip og ansatte på land.

SENDT PÅ LAND: Regjeringens uklarheter sendte både skip og ansatte på land.

Tri Nguyen Dinh/Jarl Fr. Erichsen/NTB

Hundrevis av sjøfolk kan ha blitt permittert fordi regjeringen var for treige med å svare

Jon Rune Nyheim og Inger Robertsen jobber i kommersielt barnevern, og tjener mye mindre enn det de kunne fått dersom staten sto for driften.

Jon Rune Nyheim og Inger Robertsen jobber i kommersielt barnevern, og tjener mye mindre enn det de kunne fått dersom staten sto for driften.

Ole Martin Wold

Inger og Jon Rune kunne tjent opptil 40.000 kroner mer i staten

Trond Giske var invitert til årsmøtet i Byåsen Arbeiderlag for å holde innledning om den politiske situasjonen. Her fra Trøndelag Arbeiderpartis fylkesårsmøte i 2020. 

Trond Giske var invitert til årsmøtet i Byåsen Arbeiderlag for å holde innledning om den politiske situasjonen. Her fra Trøndelag Arbeiderpartis fylkesårsmøte i 2020. 

Heiko Junge / NTB

Trond Giske: Velgerne forlater oss

Tonje Paulsen Solem

Nå er det avgjort: Norgesplaster blir i Norge, men varsler endringer

Jei kontrolės metu ( žr. nuotrauką) nustatoma, kad darbuotojams nemokama tiek, kiek jiems priklauso, darbdaviui gresia iki šešerių metų kalėjimo.

Jei kontrolės metu ( žr. nuotrauką) nustatoma, kad darbuotojams nemokama tiek, kiek jiems priklauso, darbdaviui gresia iki šešerių metų kalėjimo.

Håvard Sæbø

Už darbuotojų darbo užmokesčių vagystę dabar gali būti baudžiama iki šešerių metų kalėjimu


Flere saker